AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #21 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den største løgnen vi har blitt fortalt er at vi skal jobbe til vi blir gamle, så skal vi bli stuet bort og ikke er verdt noe lengre. Kapitalismen rår Anonymkode: d566f...032 Det er ingen løgn, men fakta. I hovedsak er samfunnet konstruert slik. Så må man være kreativ og finne måter en kan unngå dette på, om en ikke vil være med på galskapen. Anonymkode: b9509...d41 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #22 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ingen løgn, men fakta. I hovedsak er samfunnet konstruert slik. Så må man være kreativ og finne måter en kan unngå dette på, om en ikke vil være med på galskapen. Anonymkode: b9509...d41 Nettopp, jeg trappet ned etter boliglånet var ferdig. Er i 40åra. Orka ikke hamsterhjulet lenger, selv uten barn ble det for meget. Man-fredagskjøret er hardt, hele arbeidsdagen er jo som regel 10-11t fra man står opp til man er hjemme igjen....da er det ikke mye man orker etterpå. Helgen blir bare å slappe av helt. Tenk på all tid du kaster bort på arbeidslivet, er ikke rart folk får psykiske problemer. Måten vi lever på. Anonymkode: cb5ff...28d 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #23 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp, jeg trappet ned etter boliglånet var ferdig. Er i 40åra. Orka ikke hamsterhjulet lenger, selv uten barn ble det for meget. Man-fredagskjøret er hardt, hele arbeidsdagen er jo som regel 10-11t fra man står opp til man er hjemme igjen....da er det ikke mye man orker etterpå. Helgen blir bare å slappe av helt. Tenk på all tid du kaster bort på arbeidslivet, er ikke rart folk får psykiske problemer. Måten vi lever på. Anonymkode: cb5ff...28d Ja, ga meg jeg også. Det ble for mye, monotomt og kjedelig. Anonymkode: b9509...d41 3
Portia Catonis Skrevet 20. februar 2023 #24 Skrevet 20. februar 2023 Du gjør jo som du vil… Det er ingen som hindrer deg i å jobbe deltid🤷♀️ Men de fleste jobber altså 100% på grunn av høye utgifter, pensjonsordning og sykepenger, ikke fordi de ønsker å betale mest mulig skatt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #25 Skrevet 20. februar 2023 Jeg jobber 100 % fordi jeg liker det. Har sørget for å få en god utdannelse så jeg har fått en jobb som er interessant, Jeg tjener ganske godt og samtidig kan jeg gå hjem etter 8 timer de fleste dager. Har nå i en periode jobbet mye ekstra, og det er ikke noe for meg i lengden. Men i min jobb trenger jeg ikke det. Med 100% jobb tjener jeg opp en god pensjon osv, og tjener også så mye at jeg kan spare opp og betale for ekstra tjenester hvis jeg vil ha det som gammel. Anonymkode: 0fd37...d44 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #26 Skrevet 20. februar 2023 Det er fornuftig å få noe mer ut av livet enn jobb. Jeg jobber 70 prosent og lever godt og sparer mye. Jeg har ikke angra enn dag på den prosenten jeg har. Anonymkode: 210d2...897 2
Påkrevd Skrevet 20. februar 2023 #27 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, det kan du spare opp i privat pensjonsparing. Samtidig kan du også et indeksfond. Så kommer det aller viktigste....du vet aldri hvor gammel du blir. Livet er NÅ, vil heller leve som "ung" enn gammel. 50-60 er jo siste tiåret med god helse. Anonymkode: cb5ff...28d Det blir jo veldig generelt å si, da. Mine foreldre på rundt 80 farter fortsatt rundt til verdens fjerne kriker og kroker, kjører egen bil og båt, sykler, svømmer, går turer i fjell og daler, passer barn, nå driver de og pusser opp selv hjemme, og er i det hele tatt veldig aktive med turer, hobbyer, familie og venner. Det har vært noen greier helsemessig nå og da, men ingenting de ikke har fått fikset eller lever helt fint med. Det blir flere og flere som lever godt og lenge som pensjonister. Jeg tenker det er greit å ikke spare alt kruttet til en eventuell alderdom, men jeg kommer på ingen måte til å blåse alt mens jeg er "ung" heller. Det nyter foreldrene mine godt av nå at de ikke gjorde. Tror nok deres liv hadde blitt både kortere og ikke minst mye tristere og gråere nå om de ikke hadde tatt høyde for en viss økonomisk frihet i alderdommen, og måtte sittet i sofaen hjemme med kaffe og wienerbrød som dagens høydepunkt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #28 Skrevet 20. februar 2023 Påkrevd skrev (14 minutter siden): Det blir jo veldig generelt å si, da. Mine foreldre på rundt 80 farter fortsatt rundt til verdens fjerne kriker og kroker, kjører egen bil og båt, sykler, svømmer, går turer i fjell og daler, passer barn, nå driver de og pusser opp selv hjemme, og er i det hele tatt veldig aktive med turer, hobbyer, familie og venner. Det har vært noen greier helsemessig nå og da, men ingenting de ikke har fått fikset eller lever helt fint med. Det blir flere og flere som lever godt og lenge som pensjonister. Jeg tenker det er greit å ikke spare alt kruttet til en eventuell alderdom, men jeg kommer på ingen måte til å blåse alt mens jeg er "ung" heller. Det nyter foreldrene mine godt av nå at de ikke gjorde. Tror nok deres liv hadde blitt både kortere og ikke minst mye tristere og gråere nå om de ikke hadde tatt høyde for en viss økonomisk frihet i alderdommen, og måtte sittet i sofaen hjemme med kaffe og wienerbrød som dagens høydepunkt. Ja, men er jo ikke sikkert du blir 80år. Du kan dø når som helst. Anonymkode: cb5ff...28d 2
Påkrevd Skrevet 20. februar 2023 #29 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, men er jo ikke sikkert du blir 80år. Du kan dø når som helst. Anonymkode: cb5ff...28d Nettopp. Derfor halvgarderer jeg på begge deler. Ofrer litt, men ikke alt nå i tilfelle jeg blir gammel, men lever samtidig godt nå, uten å tøye strikken til det overdådige og unødvendige. Når jeg ligger på dødsleiet er det uansett ikke at jeg kjøpte 60 tommers TV, og ikke 80, eller at jeg hadde Audi, og ikke Jaguar jeg kommer til å tenke tilbake på som viktig i livet.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #30 Skrevet 20. februar 2023 Påkrevd skrev (44 minutter siden): Det blir jo veldig generelt å si, da. Mine foreldre på rundt 80 farter fortsatt rundt til verdens fjerne kriker og kroker, kjører egen bil og båt, sykler, svømmer, går turer i fjell og daler, passer barn, nå driver de og pusser opp selv hjemme, og er i det hele tatt veldig aktive med turer, hobbyer, familie og venner. Det har vært noen greier helsemessig nå og da, men ingenting de ikke har fått fikset eller lever helt fint med. Det blir flere og flere som lever godt og lenge som pensjonister. Jeg tenker det er greit å ikke spare alt kruttet til en eventuell alderdom, men jeg kommer på ingen måte til å blåse alt mens jeg er "ung" heller. Det nyter foreldrene mine godt av nå at de ikke gjorde. Tror nok deres liv hadde blitt både kortere og ikke minst mye tristere og gråere nå om de ikke hadde tatt høyde for en viss økonomisk frihet i alderdommen, og måtte sittet i sofaen hjemme med kaffe og wienerbrød som dagens høydepunkt. Jeg jobber på sjukehjem og det er så mange pasienter som skulle levd livet da de ble pensjonister, også fikk de demens, slag ++ og havnet hos oss. Veldig trist. Lev imens man kan har jeg lært hvertfall! Anonymkode: 1f50e...728 2 1
Påkrevd Skrevet 20. februar 2023 #31 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber på sjukehjem og det er så mange pasienter som skulle levd livet da de ble pensjonister, også fikk de demens, slag ++ og havnet hos oss. Veldig trist. Lev imens man kan har jeg lært hvertfall! Anonymkode: 1f50e...728 Jeg vet noe kan skje når som helst, men jeg vet også at jeg kan få et langt og friskt liv, og derfor går jeg som sagt for en mellomting. Lever godt nok nå, men passer samtidig på at jeg ikke må snu på krona til enhver tid når jeg forhåpentligvis blir gammel. Jeg har hus, bil og båt, men ikke slott, Rolls og yacht. Drar på fine ferier, men trenger ikke å bo på Four Seasons. Spiser ikke veldig ofte ute eller Foodora, men når jeg går på restaurant, setter jeg desto mer pris på det. Dessuten finner jeg mye glede i å lage mat, og det blir jæskla godt, om jeg skal si det selv😂 En dress fra Prada til 20.000,- gjør meg ikke noe lykkeligere enn en dress fra Follestad til 3.500,-. Foruten slott og yacht, kunne jeg sikkert unnet meg det andre, men det hadde bare økt livskvaliteten minimalt nå, om noe, men fornuftig investert/spart kan de ressursene heve nivået kraftig som pensjonist. Jobber fullt + overtid, men liker jobben, og med avspasering, helger og ferie synes jeg egentlig jeg har ganske god tid til å gjøre andre ting jeg liker. Som eldre er det derimot mye mer tid å fylle, og det koster fort penger. Føler at det er såpass lite å forsake nå, mot det å gamble på at jeg bor på sykehjem som 70-åring.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #32 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man kan jo spare selv Anonymkode: c6189...498 Er det så mye mulighet til å spare når men har deltidsjobb da? Anonymkode: 057c4...7ba 1
Gjest Tutte Skrevet 20. februar 2023 #33 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber på sjukehjem og det er så mange pasienter som skulle levd livet da de ble pensjonister, også fikk de demens, slag ++ og havnet hos oss. Veldig trist. Lev imens man kan har jeg lært hvertfall! Anonymkode: 1f50e...728 Tenker det er viktig å ha pensjonsalderen i bakhodet. Etter man går ut i pensjon som 67 åring, så kan man ha mange gode år igjen. Kan risikere å bli 96 år og være klar i hodet hele veien også. 30 år er lenge.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #34 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det så mye mulighet til å spare når men har deltidsjobb da? Anonymkode: 057c4...7ba Jada, kommer annpå lønn og utgifter Jeg sparer fint 5000kr pr mnd på deltid. Tutte skrev (9 timer siden): Tenker det er viktig å ha pensjonsalderen i bakhodet. Etter man går ut i pensjon som 67 åring, så kan man ha mange gode år igjen. Kan risikere å bli 96 år og være klar i hodet hele veien også. 30 år er lenge. Mange har et dårlig liv etter 70år, siste årene er dårlig for de fleste som har passert 80. Anonymkode: cb5ff...28d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #35 Skrevet 21. februar 2023 Helt greit å jobbe deltid så lenge du forsørger deg selv 👍 Anonymkode: 43645...cca
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #36 Skrevet 21. februar 2023 Har aldri hørt at det er noen som sier at man må jobbe mer enn man trenger for å klare seg? Er dette noe du har funnet på? Det er heller ikke noe automatikk i at man må stues bort som gammel. Trening gjør at du kan holde deg sprek lenge. Anonymkode: bd345...186 1
Gjest Tutte Skrevet 21. februar 2023 #37 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mange har et dårlig liv etter 70år, siste årene er dårlig for de fleste som har passert 80. Anonymkode: cb5ff...28d Pensjonsalderen er uansett 67. Hvis noen går ut i fra at de helt sikkert blir demente og havner på sykehjem i 70-80 årene, så vær så god. Den sjansen tar ihvertfall ikke jeg.
Portia Catonis Skrevet 21. februar 2023 #38 Skrevet 21. februar 2023 6 minutter siden, Tutte said: Pensjonsalderen er uansett 67. Hvis noen går ut i fra at de helt sikkert blir demente og havner på sykehjem i 70-80 årene, så vær så god. Den sjansen tar ihvertfall ikke jeg. Jeg tenker at det er mye vanskeligere å ombestemme seg når man blir 67 og man har valgt å ikke spare til pensjon. Er man frisk har man mest sannsynlig mer lyst til å reise eller kjøpe båt enn å spise knekkebrød og pakke seg inn i 2 ullkofter fordi man må spare på strømmen. En syk person får det heller ikke noe dårligere av å ha penger i banken.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #39 Skrevet 21. februar 2023 Ingen skam i det. Du trenger bare jobbe så mye som forbruket ditt tilsier. Dersom du kan leve på oppsparte midler helt uten å jobbe så er det helt greit, også! Anonymkode: a8016...de3
Gjest Tutte Skrevet 21. februar 2023 #40 Skrevet 21. februar 2023 Portia Catonis skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at det er mye vanskeligere å ombestemme seg når man blir 67 og man har valgt å ikke spare til pensjon. Er man frisk har man mest sannsynlig mer lyst til å reise eller kjøpe båt enn å spise knekkebrød og pakke seg inn i 2 ullkofter fordi man må spare på strømmen. En syk person får det heller ikke noe dårligere av å ha penger i banken. Og ikke minst sikrer man etterlatte i større grad den dagen man går bort ved å ha penger på konto. Begravelse koster mye penger det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå