AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Poenget med arbeid er å jo tjene penger til livets opphold, enten den er 50% eller 100%...eller annet. Så lenge man klarer seg selvstendig. Tanken om at du vil betale så mye skatt som mulig er jo litt feil tankegang når du ser hvordan staten behandler mennesker, hvordan de sløser med milliarder hvert år. Ukritisk bruk av penger i stat og kommune er jo et kjempeproblem. Alle vil jo betale forskjellig skatt etter lønnen også. Lik helsehjelp får man heller ikke, noen får heller ikke hjelpen de skal ha. Hos NAV kan du møte veggen, selv om illusjonen din var at du skulle få hjelp. Du faller faktisk utrolig lett utenfor i Norge, systemene våre gjør alt for å bryte deg ned. Om staten gjør en feil skal du straffes, fordi du ikke sier i fra. Skylder du staten penger, gjør de alt for å drive dette inn. Kan tvangsselge ditt hjem. Så, staten eier deg. 100%, uansett. Du er en slave. Så betal minst mulig inntektskatt tror jeg er et godt tips. Anonymkode: cb5ff...28d 4 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pensjon. Anonymkode: a22be...3e3 Ja, det kan du spare opp i privat pensjonsparing. Samtidig kan du også et indeksfond. Så kommer det aller viktigste....du vet aldri hvor gammel du blir. Livet er NÅ, vil heller leve som "ung" enn gammel. 50-60 er jo siste tiåret med god helse. Anonymkode: cb5ff...28d 12
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Pensjon. Anonymkode: a22be...3e3 Man kan jo spare selv Anonymkode: c6189...498 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Ingenting galt med det, ts Anonymkode: c6189...498 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Det er da ingenting galt med det. Hadde jeg kunnet forsørge meg selv (også langsiktig) med noe mindre enn full jobb så hadde jeg også jobbet deltid. Anonymkode: 0a205...10f 2 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da ingenting galt med det. Hadde jeg kunnet forsørge meg selv (også langsiktig) med noe mindre enn full jobb så hadde jeg også jobbet deltid. Anonymkode: 0a205...10f Du kan nok gjøre det. Du må bare finne en jobb eller måte å få inn samme mengde penger på halve tiden. Det er neppe 100% umulig. Anonymkode: b9509...d41 2
pepsidronning Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 Det er ingenting galt med det i mine øyne 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 Ingenting galt med det, så lenge man forstår betydningen det vil ha for pensjon, rett til evt. arbeidsledighetstrygd og sykepengegrunnlag. Men jeg skal også jobbe deltid senere i livet, i alle fall når alt er betalt ned og jeg har en god buffer. Da orker jeg nok ikke å jobbe 10+ timers dager lenger. Anonymkode: 4b35f...49c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #10 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, det kan du spare opp i privat pensjonsparing. Samtidig kan du også et indeksfond. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Man kan jo spare selv Jada og mange gjør det. Flere nå enn før. Men ikke alle tenker over dette. Uansett var det det eneste aspektet jeg kom på som KAN være negativt med å jobbe deltid. Anonymkode: a22be...3e3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #11 Skrevet 20. februar 2023 Ingenting galt med det i mine øyne. Er selv en av de som føler meg knust av nav, er nå gradert ufør og jobber mye mindre enn hva min såkalte «restarbeidsevne» som et av Navs private rådgivende firma har konkludert seg frem til. Det er jo bare å søke om full uføretrygd hvis man ikke greier å jobbe, sier mange. Jeg kommer aldri til å utsette meg for dette systemet igjen, foretrekker faktisk å leve på mindre enn hva jeg egentlig har krav på frem mot alderspensjonsalder. Prøver å investere litt og følge med på aksjemarkedet,lever i tillegg sparsommelig. Anonymkode: e64f4...c88 3 3
Carrot Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 Så lenge du også er forberedt på at du sansynligvis vil bli gammel og hjelpen i form av sykehjem og omsorg er fraværende slik at du har midler til dette er det overhode ikke noe galt med å jobbe redusert og nyte livet her og nå også.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 Carrot skrev (2 minutter siden): hjelpen i form av sykehjem og omsorg er fraværende Javel? Utdyp litt. Anonymkode: a22be...3e3 2
Carrot Skrevet 20. februar 2023 #14 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Javel? Utdyp litt. Anonymkode: a22be...3e3 tja, i dag er det flere og flere kommuner som sliter med å tilby et godt system rundt hjemmehjelp for eksempel, det er lange ventelister på sykehjemsplasser, mennesker skrives ut uten noen form for hjelp etter sykehusopphold, ansatte slutter for fote fordi de er overarbeidet - dette er da ikke akkurat nytt? Og vi bevilger mindre og mindre penger og effektiviserer mer og mer, og vi blir flere og flere eldre og færre og færre fagutdannede - hvordan tror du det vil være om 30 år? eller 50? De so, har penger til å kjøpe seg tjenster frå, de andre får ikke - evt må familien ta vare på dem men noe godt offentlig helsevesen har vi neppe med dagens utvilking.. 3 1
Taluno Skrevet 20. februar 2023 #15 Skrevet 20. februar 2023 De fleste synes ikke det er noe galt i det, så lenge man kan forsørge seg selv. Men vi er mange som påpeker at det kan føre med seg negative konsekvenser, som pensjonssparing, sykepenger og lignende. Det er fordi veldig mange ikke tenker på slike ting... Men har man forsikring og mulighet til å spare pensjon, så for all del.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #16 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Poenget med arbeid er å jo tjene penger til livets opphold, enten den er 50% eller 100%...eller annet. Så lenge man klarer seg selvstendig. Tanken om at du vil betale så mye skatt som mulig er jo litt feil tankegang når du ser hvordan staten behandler mennesker, hvordan de sløser med milliarder hvert år. Ukritisk bruk av penger i stat og kommune er jo et kjempeproblem. Alle vil jo betale forskjellig skatt etter lønnen også. Lik helsehjelp får man heller ikke, noen får heller ikke hjelpen de skal ha. Hos NAV kan du møte veggen, selv om illusjonen din var at du skulle få hjelp. Du faller faktisk utrolig lett utenfor i Norge, systemene våre gjør alt for å bryte deg ned. Om staten gjør en feil skal du straffes, fordi du ikke sier i fra. Skylder du staten penger, gjør de alt for å drive dette inn. Kan tvangsselge ditt hjem. Så, staten eier deg. 100%, uansett. Du er en slave. Så betal minst mulig inntektskatt tror jeg er et godt tips. Anonymkode: cb5ff...28d Den største løgnen vi har blitt fortalt er at vi skal jobbe til vi blir gamle, så skal vi bli stuet bort og ikke er verdt noe lengre. Kapitalismen rår Anonymkode: d566f...032 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #17 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Man kan jo spare selv Anonymkode: c6189...498 Du kan spare selv, ja - men om du bare jobber deltid, har du mindre å spare enn om du hadde full lønn... Om du blir langtidssykemeldt/ufør mens du jobber redusert, vil også hva du får utbetalt beregnes ut fra denne reduserte lønnen. Snittalderen for kvinner er på rundt 84 år her til lands. Sannsynligheten for å leve til man er over 80, er langt større enn sannsynligheten for IKKE å bli det. Jeg for min del vil heller være på den sikre siden og jobbe så jeg kan ha en god alderdom, enn å satse på å dø ung og så sitte der og ha en kjipa-alderdom de siste tyve årene av livet. Anonymkode: 1fe3c...424 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #18 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den største løgnen vi har blitt fortalt er at vi skal jobbe til vi blir gamle, så skal vi bli stuet bort og ikke er verdt noe lengre. Kapitalismen rår Anonymkode: d566f...032 Beste sikringen mot å bli stuet bort og glemt er å jobbe og spare penger selv, så man kan betale for private tjenester når man blir gammel. I stedet for å legge alle kortene i at "staten tar vare på meg" og så sitte der og sutre over rævva eldreomsorg - som man i tillegg er skyld i selv all den tid man ikke har betalt full skatt.. Anonymkode: 1fe3c...424 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #19 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ingenting galt med det, ts Anonymkode: c6189...498 Riktignok bare for kvinner da. Menn må slite i 100 % jobb slik at kvinnene kan jobbe deltid. Anonymkode: d7e58...4f0 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #20 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den største løgnen vi har blitt fortalt er at vi skal jobbe til vi blir gamle, så skal vi bli stuet bort og ikke er verdt noe lengre. Kapitalismen rår Anonymkode: d566f...032 Er det ikke det som er sannheten da? Anonymkode: d7e58...4f0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå