AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Har venner som bruker barnas «diagnoser”, sykehusopphold og annen sykdom som deler dette i some for oppmerksomhet. Deler bilder og detaljerte tekster om barnas sykdom elller utfordringer! Jeg personlig tenker dette er reapektløst over for barna og egentlug ibehagelig å være vitne til. Disse personene jobber heller ikke med some, men deler det med alle de kjenner! Hva tenker dere? Er det ikke rart? Anonymkode: cf87b...8dc 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Noen folk eier ikke grensee for hva de gjør for å skaffe seg oppmerksomhet, sympati og det å bli sett. Barnet får ingenting av at mor legger ut i det vide og brede, det blir bare brukt og utnyttet for hjerter og likes, og kommentarer som bare mor bryr seg om. Det er tragisk og burde slås hardt nedpå. Anonymkode: 65ec1...694 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har venner som bruker barnas «diagnoser”, sykehusopphold og annen sykdom som deler dette i some for oppmerksomhet. Deler bilder og detaljerte tekster om barnas sykdom elller utfordringer! Jeg personlig tenker dette er reapektløst over for barna og egentlug ibehagelig å være vitne til. Disse personene jobber heller ikke med some, men deler det med alle de kjenner! Hva tenker dere? Er det ikke rart? Anonymkode: cf87b...8dc Høres litt mye ut. Jeg pleier å dele med våre nærmeste (familie og fadder til barnet) oppdatering når vi er på sykehus, på snap eller melding. Men da er vi veldig strenge på at bilder som blir delt ikke skal sendes videre, og vi passer på hvilke type bilder vi sender. Altså, en helt normal oppdatering til familien om hvordan ståa er. Anonymkode: a8813...e33 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 Jeg synes det er veldig ugreit. Unntaket er barn med spesielle diagnoser, da kan man i noen tilfeller se på det som folkeopplysning. Men, da er det noe forelderen har et bevisst forhold til og er åpen om at det er derfor de deler såpass mye. Og ikke noe avslørende og upassende bilder eller noe sånt. Anonymkode: a514f...311 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Barns privatliv skal vernes. De har ingen forutsetning for å mene noe om det er greit å dele ting på internett og sårbare situasjoner som sykdom bør man være spesielt forsiktig med. Så trenger man ikke være hysterisk heller. En håndfull bilder på Facebook så familie langt borte kan se eller årlig bursdagshilsen med bilde er på ingen måte sammenlignbart med å legge ut hele barnets liv på sosiale medier. Samtidig er det mange som finner trøst i å lese om og møte andre i samme situasjon. Opplysning og informasjon og støtte er viktig. Kanskje går det an å finne en gyllen middelvei, hvor man deler om vanskelige perioder, men ikke trenger legge ut bilder av et barn som er døden nær eller gråter fordi det stikkes i eller hva det måtte være. Det trenger ikke være alt eller ingenting, men heller ha i tankene at man er respektfull og at alt man legger ut finnes for alltid. Anonymkode: 011ec...3c0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Enig i det folk her skriver! Jeg deler selb bilder av barna mine med nørmeste familie 😊 Men jeg reagerer når man detaljert forteller om barnas utfordringer (som ikke er sjekdne diagnoser) og bilder fra sykeseng, undersøkelser og andre ting med alle på f.eks. FB. Da får jeg utrolig vindt av de barna. Det verste er vel da en mor delte bilde av ungen sin med fulle bleie som han nede på knærne og rumpa bar 😔 Anonymkode: cf87b...8dc
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Enig i det folk her skriver! Jeg deler selb bilder av barna mine med nørmeste familie 😊 Men jeg reagerer når man detaljert forteller om barnas utfordringer (som ikke er sjekdne diagnoser) og bilder fra sykeseng, undersøkelser og andre ting med alle på f.eks. FB. Da får jeg utrolig vindt av de barna. Det verste er vel da en mor delte bilde av ungen sin med fulle bleie som han nede på knærne og rumpa bar 😔 Anonymkode: cf87b...8dc En dag vil dette barnet begynne på ungdomsskolen. Det blir stas å få sendt rundt. Anonymkode: 7e885...91d
Navani Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 Det er en skikkelig uting. Jeg er selv kronisk syk, og ble det som voksen. Jeg er veldig nøye med hvem som får vite hva, for det er en privatsak. Det finnes lite så privat som egen helse. Om jeg hadde vært syk som liten og fått vite at noen delte det med "hele verden" vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Det ville ha skadet forholdet til de som delte på et minimum. Tenk på at disse barna skal vokse opp, og informasjonen forsvinner aldri når den ligger på nett.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 Har delt info om diagnose og et par bilder av barnet i lek på sykehuset med mine aller nærmeste når barnet ble innlagt med akutt alvorlig (men forbigående) sykdom. Dette er nære personer som jeg også snakket om barnets sykdom med. Sånn som feks Løvemammaene deler for åpent publikum synes jeg er helt forkastelig. Anonymkode: f288e...461
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå