AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Får ofte tilbud om å vaske privat utenom jobb, hvordan kan jeg begynne å gjøre det ordentlig feks med kvittering og betale skatt? Anonymkode: 8a050...643
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Du kan opprette ENK, og føre regnskap i ett regnskapsprogram. Du skatter i henhold til skattekort, som biarbeidsgiver. Du må selv regne ut hvor mye skatt du skal betale, og betale dette inn. Men vær obs på at mange arbeidsgivere har klausul mot konkurrerende virksomheter. Anonymkode: 83dfb...955
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan opprette ENK, og føre regnskap i ett regnskapsprogram. Du skatter i henhold til skattekort, som biarbeidsgiver. Du må selv regne ut hvor mye skatt du skal betale, og betale dette inn. Men vær obs på at mange arbeidsgivere har klausul mot konkurrerende virksomheter. Anonymkode: 83dfb...955 Når jeg oppgir hvor mye overskudd jeg forventer å få, kommer det automatisk opp utregning av hvor mye jeg skatt jeg skal betale på dette. Så det er ikke noe man nødvendigvis trenger å regne ut, man må bare huske å oppdatere skattekortet sitt jevnlig med reelle tall. For min del er inntekt fra ENK såpass lite at jeg velger å heller betale høyere skatteprosent på min faste inntekt, for eksempel. Avhengig av hvilken inntekt man ser for seg, vil jeg anbefale å bruke Fiken om man har ENK. Jeg tjener et sted mellom 100 000 og 150 000 ekstra i året på ENK, og syns det er verdt 3000 kroner i året å bruke deres side til å sende fakturaer osv, Anonymkode: dadfc...f15
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 https://www.altinn.no/skjemaoversikt/a-ordningen/melding-om-lonnet-arbeid-i-hjemmet/ Den du vasker for bruker dette skjemaet, så mottar du lønn og de sørger for skattetrekk. Veldig lettvindt. Anonymkode: d3792...9ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå