mingus Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQ3qzL/sameraadet-langer-ut-mot-final-fantasy Jeg gir opp, først Vilti og så dette. Dette er ikke samedrakt er, men inspirert for de elsker den nordiske kulturen der borte. De har jo innslag av Dovregubbens hall på FF IX, og en av summonene er Odin, og ei isdame som heter Shiva.. bare oppspinn og fantasi men ingen klager på henne fordi hvorfor skulle man plages av det? De sier det ikke handler om å være fornærmet, men om rettigheter, men det ser jo akkurat ut som at de har blitt fornærmet. Og ja, jeg har samer i familien. Det går helt greit. De er ikke så hårsåre. 5 1
Utsiden Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Dette rådet må jo rettferdiggjøre egen eksistens, så det nytter ikke å ikke være fornærmet over noe.. Litt som SOS rasisme. Finnes ikke rasismen må den konstrueres.. 2 1
mingus Skrevet 20. februar 2023 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2023 Utsiden skrev (12 minutter siden): Dette rådet må jo rettferdiggjøre egen eksistens, så det nytter ikke å ikke være fornærmet over noe.. Litt som SOS rasisme. Finnes ikke rasismen må den konstrueres.. Ja det må være noe i det altså. Det er bare å sende inn klager på Odin også da, det er jo kulturarven vår og jeg vil ikke se det nevnt i noe japansk spill! Bare jeg og andre norske får lov å snakke om det. 1 1
Million Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 Men hvilken lov sier at det er forbudt å avbilde nasjonaldrakter og folkedrakter egentlig? 1 1
Utsiden Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Mener ikke å avvise at rasisme finnes og er et reelt problem. Som bør diskuteres! Men jeg har litt problemer gjengen som skaper karrierer på designerte offeroller.. 1 1
Pawn Hearts Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 De har formodentlig ikke oppdaget denne ennå: https://epicbattlefantasy.fandom.com/wiki/Sami_Dress Eller kanskje de mener det er greit fordi det er et indiespill? 1
Drizzt Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 mingus skrev (6 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQ3qzL/sameraadet-langer-ut-mot-final-fantasy Jeg gir opp, først Vilti og så dette. Dette er ikke samedrakt er, men inspirert for de elsker den nordiske kulturen der borte. De har jo innslag av Dovregubbens hall på FF IX, og en av summonene er Odin, og ei isdame som heter Shiva.. bare oppspinn og fantasi men ingen klager på henne fordi hvorfor skulle man plages av det? De sier det ikke handler om å være fornærmet, men om rettigheter, men det ser jo akkurat ut som at de har blitt fornærmet. Og ja, jeg har samer i familien. Det går helt greit. De er ikke så hårsåre. Bortsett fra fargene, ligner det ikke på samedrakt i mine øyne.
MyMichelle Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 Det er jo bare et spill, så jeg synes det er ok, selv om jeg er same. For meg ser det ut som en kryssning som minner om noe mellom kofte og folkedrakt. Likevel skjønner jeg at noen samer reagerer. Kofter er utformet etter hvor en er fra, og noen kofter med tilbehør viser om man er gift eller ugift, konfirmert eller ikke konfirmert. Det vil si de er veldig personlige. Husk at Samerådets meninger ikke er ensbetydende for hva alle samer mener. Jeg tipper de ikke ville reagert så kraftig om klærne i spillet ikke hadde hatt blå farge. Kofter finnes i mange farger, men blått er typisk for Kautokeino og Karasjok. 2
Macro Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 Samer er en av få grupper jeg har mistet all respekt for. Er jo VM i syting for den gjengen der. 2 1
MyMichelle Skrevet 20. februar 2023 #10 Skrevet 20. februar 2023 Drizzt skrev (12 minutter siden): Bortsett fra fargene, ligner det ikke på samedrakt i mine øyne. Fasongen på luene ligner også.
MyMichelle Skrevet 20. februar 2023 #11 Skrevet 20. februar 2023 Macro skrev (Akkurat nå): Samer er en av få grupper jeg har mistet all respekt for. Er jo VM i syting for den gjengen der. Ikke generaliser. Samer er like forskjellige som alle andre. Men det er noen som høres bedre i media enn andre. 6
Macro Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 MyMichelle skrev (1 time siden): Ikke generaliser. Samer er like forskjellige som alle andre. Men det er noen som høres bedre i media enn andre. Det er fremtoningen i media som farger folk. Det er jo ingen av dere som kommer frem og hevder det motsatte, så inntrykket mitt forblir det samme. 2 1
MyMichelle Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 Macro skrev (Akkurat nå): Det er fremtoningen i media som farger folk. Det er jo ingen av dere som kommer frem og hevder det motsatte, så inntrykket mitt forblir det samme. Ja, for de som ikke kjenner samer så er det media som teller. Uenigheter og krangling selger. Om samer skulle stått fram i media og vært imot, burde de nok vært kjente, ellers kommer de garantert til å få kjeft av «øvrigheten». Dette med kulturell appropriasjon har vært i vinden i noen år. Sikkert på grunn av woke. Unger har jo ikke lov å kle seg i indianerkostymer mer. Og ordet indianer er også fyfy, så egentlig burde jeg vel si Native Americans. 1
Macro Skrevet 20. februar 2023 #14 Skrevet 20. februar 2023 MyMichelle skrev (1 time siden): Ja, for de som ikke kjenner samer så er det media som teller. Uenigheter og krangling selger. Om samer skulle stått fram i media og vært imot, burde de nok vært kjente, ellers kommer de garantert til å få kjeft av «øvrigheten». Dette med kulturell appropriasjon har vært i vinden i noen år. Sikkert på grunn av woke. Unger har jo ikke lov å kle seg i indianerkostymer mer. Og ordet indianer er også fyfy, så egentlig burde jeg vel si Native Americans. Folk generelt er vel lei av å måtte ta hensyn til krampa tar de. Samene har jo vært gode på å være stabilt ustabile i sine ønsker. I det ene øyeblikket vil de ha oppmerksomhet og i de andre vil de være funnstendig i fred uten at noen viser interesse for kulturen. En uke senere kan de klage på at de ikke er synlige nok. Folk går lei slikt. Gamedevelopers er generelt flinke til å inkludere alle mulige slags folk, men at det kom til å skjære seg med samene kunne vel alle i Skandinavia ha fortalt de på forhånd. 1
Klossmajor Skrevet 20. februar 2023 #15 Skrevet 20. februar 2023 MyMichelle skrev (2 timer siden): Ja, for de som ikke kjenner samer så er det media som teller. Uenigheter og krangling selger. Om samer skulle stått fram i media og vært imot, burde de nok vært kjente, ellers kommer de garantert til å få kjeft av «øvrigheten». Dette med kulturell appropriasjon har vært i vinden i noen år. Sikkert på grunn av woke. Unger har jo ikke lov å kle seg i indianerkostymer mer. Og ordet indianer er også fyfy, så egentlig burde jeg vel si Native Americans. Eller skrælinger, som på godt gammelt norsk. Eventuelt kan man kalle dem innfødte vinlendinger. 1
Drizzt Skrevet 20. februar 2023 #16 Skrevet 20. februar 2023 MyMichelle skrev (3 timer siden): Fasongen på luene ligner også. Kanskje. Men likevel ganske fjern likhet.
Gjest In absentia Skrevet 20. februar 2023 #17 Skrevet 20. februar 2023 Gøy, men hvem er Samerådet? Et kjapt google-søk viser at Samerådet ikke har noen tilknytning til det demokratisk valgte Sametinget. I stedet er det en frivillig interesseorganisasjon, finansiert av foreningens medlemmer, som er 9 forskjellige underforeninger i Finland, Norge, Russland og Sverige. Samerådet fikk en del penger av Disney for noen år siden, da de var med og «godkjenne» samiske fremstillinger i Frozen 2. Dette konstruerte oppstyret rundt et spill, samt snakk om at ingen «andre» skal tjene penger på samenes (Les: Samerådets) eiendom, kan jo tyde på at de håper på liknende betaling fra dette spillselskapet. Ved å lage rabalder får foreningen Samerådet penger til å lønne fler som kan lage rabalder, og fremtvinge enda mer samvittighetspenger til egen organisasjon (ikke til samer som sådann). Da blir mitt spørsmål: hvem har gitt Samerådet mandat til å snakke for «samene» og sågar kreve inn disse pengene på vegne av «samene»?
kar90 Skrevet 20. februar 2023 #18 Skrevet 20. februar 2023 Macro skrev (4 timer siden): Samer er en av få grupper jeg har mistet all respekt for. Er jo VM i syting for den gjengen der. Ah giid er du krenka? Helt greit å mene at de har kulturelle rettigheter til dette og at det ikke bare er rett fram for private aktører å profitere på det. 3
Macro Skrevet 20. februar 2023 #19 Skrevet 20. februar 2023 kar90 skrev (1 time siden): Ah giid er du krenka? Helt greit å mene at de har kulturelle rettigheter til dette og at det ikke bare er rett fram for private aktører å profitere på det. Om jeg er krenka nei? Er mer det at jeg ikke gidder å høre på sytet til alle som er krenka til enhver tid. 1
MyMichelle Skrevet 20. februar 2023 #20 Skrevet 20. februar 2023 In absentia skrev (1 time siden): Gøy, men hvem er Samerådet? Et kjapt google-søk viser at Samerådet ikke har noen tilknytning til det demokratisk valgte Sametinget. I stedet er det en frivillig interesseorganisasjon, finansiert av foreningens medlemmer, som er 9 forskjellige underforeninger i Finland, Norge, Russland og Sverige. Samerådet fikk en del penger av Disney for noen år siden, da de var med og «godkjenne» samiske fremstillinger i Frozen 2. Dette konstruerte oppstyret rundt et spill, samt snakk om at ingen «andre» skal tjene penger på samenes (Les: Samerådets) eiendom, kan jo tyde på at de håper på liknende betaling fra dette spillselskapet. Ved å lage rabalder får foreningen Samerådet penger til å lønne fler som kan lage rabalder, og fremtvinge enda mer samvittighetspenger til egen organisasjon (ikke til samer som sådann). Da blir mitt spørsmål: hvem har gitt Samerådet mandat til å snakke for «samene» og sågar kreve inn disse pengene på vegne av «samene»? Noen av deres 15 medlemmer antar jeg. De to russiske er vel ikke blitt spurt, så da gjenstår 13. Det er irriterende at de påstår de snakker for alle samer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå