Gå til innhold

Hva skal du gjøre annerledes med baby nr.2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har du lært med nr.1 som du skal endre på når du får nr.2? Evt. hva du har gjort annerledes hvis du har fått nr.2.

Nei, det er selvsagt ingen garanti for at det blir bedre eller at det funker ettersom de er ulike individer, men det hjelper litt på motivasjonen å lure seg selv med at det blir annerledes denne gangen  😛

Det jeg har lært:

1. Jeg kommer til å, dersom melka også denne gangen tar mange dager før den kommer, be om å få gi erstatning med hjelpebryst på barsel. Baby nr.1 var skrubbsulten og skrek hele tiden så fikk minimalt med søvn de første døgnene, det var en dårlig start.

2. Kommer til å ha som mål å være mye flinkere til å sove på skift slik at far tar babyen så jeg får sovet noen timer sammenhengende. Med nr.1 ble jeg deprimert av søvnmangel og jeg orker ikke å bli suicidal og hate livet denne gangen også. 

Anonymkode: 4d992...b9a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innstille meg på at alt går over, det er ikke så farlig med alt. Vips så er babyen stor. Ha tålmodighet rett og slett og forholde meg annerledes til tid og alle faser som oppstår. 

Anonymkode: 83281...29e

• Liker 5
Skrevet

Med mindre melka kommer for fullt med en gang ville jeg fortsatt å delamme. Baby startet som flaskebarn grunnet at jeg ikke hadde melk på barsel. Når den etter hvert kom startet vi med delamming. Vi var så glade for at jeg fikk til amming at vi kuttet ut flaskene så tidlig vi kunne. Vekstkurven flatet ut, men da baby var 3 måneder nektet han så klart å ta flaske. Det hadde vært fint å kunne tilby litt ekstra næring. Baby er fortsatt liten av vekst, men usikker på grunnen. Helsesøster er ikke bekymret heldigvis. 

Anonymkode: 55f12...c03

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ting jeg planla å gjøre/gjorde annerledes: 

Gå over til mme om ammingen ikke funket, fremfor å kave meg halvt ihjel med power-pumping og morsmelk på flaske som måtte varmes opp riktig og voldsomme smerter i brystene og betennelse på betennelse på betennelse på betennelse på betennelse.. Hvordan planen gikk: ammingen gikk helt dønn knirkefritt! Ikke én eneste brystbetennelse hele det året jeg ammet, knapt en sår brystvorte, brukte ikke pumpen én eneste gang! 

Dele nettene med pappaen helt fra starten, slik at jeg også fikk søvn de første ukene - fremfor å gå helt i grøften med maks to timer søvn i løpet av døgnet i ukesvis i strekk helt til jeg måtte bli sykemeldt.. 

Jobbe og jobbe og JOBBE for å få ungen til å godta bæretøy/sjal o.l. Førstemann bare nektet, det ble hysterisk hyling og påfølgende stressgulping, og jeg ga opp for jeg orket bare ikke mer. Med andremann SKULLE jeg få ungen til å godta å sitte i sele. Heldigvis syntes han det var stas, uten at jeg trengte jobbe for det. 

Gjøre det som måtte til for å få nok søvn. Med eldstemann var jeg livredd for å gjøre Noe Galt. Som i "Hvis du holder ham i hånden/ammer/bysser i søvn kommer han A L D R I  til å lære seg å sovne selv og kommer til å våkne om natten og hylgrine til du bysser ham i søvn igjen, osv.". Med andremann gjorde vi det som funket for å få ungen til å sove - og jammen santen sover ikke ungen i egen seng på eget rom, helt uten å måtte bysses om han våkner om natten. Selv om jeg ammet i søvn, samsov resten av natten om han våknet, osv. 

Anonymkode: 16563...e5e

• Liker 1
Skrevet

Stresse mindre med småting. 

Anonymkode: 0d27a...ffa

• Liker 2
Skrevet

1. Tåle at baby grynter litt før jeg plukker opp

2. Tåle at døgnet er litt vridd, og at ammingen tar mye tid i starten. Ikke presse meg selv inn i rutiner med planer, trilletur og husarbeid før det føles naturlig.

3. Prioritere ting som får meg til å føle meg bra i perm, f.eks. lage skikkelig frokost og ta en dusj foran støvsuging og klesvask

4. Bæretøy! Fikk skikkelig dreisen på bæring da nr. 1 var rundt året, men det var litt for seint til å være praktisk, for da sov hun bare en gang om dagen. Denne ungen skal inn i sjalet fra start av, slik at jeg kan ha hendene fri, men samtidig få gitt mye kroppskontakt.

Anonymkode: b9e34...2df

• Liker 2
Skrevet

- Stresse mindre.

- Nyte nyfødttiden mer, den går over så alt for fort.

Anonymkode: 4276e...4ce

• Liker 1
Skrevet

Være flinkere til å ta imot hjelp fra besteforeldre med førstemann 😛 ikke be gjester på middag få dager etter fødselen😂 stresse mindre, det tror jeg kommer naturlig med nummer to når man har mer erfaring som mor :) 

Anonymkode: 5c80a...f9c

Skrevet

Babyen min er bare tre uker men om jeg får en til, så har jeg hatt praten med mannen om besøk hjemme.

For et par dager siden overhørte jeg ham på telefonen kl. 20.30 om kvelden; "neida men det er kjempehyggelig, bare kom innom dere! Vi er her, null stress!". 

En kompis ville gjerne hilse på babyen og var tilfeldigvis i nabolaget. Jeg var dødstrøtt og klar for å legge meg. Hjemmebesøk avtales med mor.

Anonymkode: d3a6e...459

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det viktigste jeg gjorde annerledes var å innse at det er ikke verdt å slite seg ut for å få til amming. 

• Liker 1
Skrevet

Dette blir nr 3 for min del, men vi gjør ting ganske mye annerledes denne gangen kontra tidligere. Har vel egentlig endret rammene rundt totalt.

1. Far har byttet jobb og kommer til å være MYE mer hjemme

2. Vi har flyttet sentralt og nært alt av venner og familie

3. Jeg skal ikke amme

Anonymkode: fcbda...468

• Liker 1
Skrevet

Høres merkelig ut, men ingenting. Jeg var veldig avslappet med nr 1, kjørte alt på babyens premisser første tiden og lot meg ikke stresse. Barnefar stilte opp så godt han kunne både natt og dag, og gjør det nå også mens jeg er gravid. 

Jeg håper å komme meg mer ut på trilletur, men får se an hva baby og jeg trenger.

Anonymkode: bfcbb...36c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva har du lært med nr.1 som du skal endre på når du får nr.2? Evt. hva du har gjort annerledes hvis du har fått nr.2.

Nei, det er selvsagt ingen garanti for at det blir bedre eller at det funker ettersom de er ulike individer, men det hjelper litt på motivasjonen å lure seg selv med at det blir annerledes denne gangen  😛

Det jeg har lært:

1. Jeg kommer til å, dersom melka også denne gangen tar mange dager før den kommer, be om å få gi erstatning med hjelpebryst på barsel. Baby nr.1 var skrubbsulten og skrek hele tiden så fikk minimalt med søvn de første døgnene, det var en dårlig start.

2. Kommer til å ha som mål å være mye flinkere til å sove på skift slik at far tar babyen så jeg får sovet noen timer sammenhengende. Med nr.1 ble jeg deprimert av søvnmangel og jeg orker ikke å bli suicidal og hate livet denne gangen også. 

Anonymkode: 4d992...b9a

Skal delamme i starten dersom ammingen ikke funker. Sulter barnet i 5 dager på KK fordi jordmødrene mente det var ok. Så bår de innså barnet hadde gått mye ned i vekt. DA kom de løpende med mme 

Anonymkode: c8acd...479

Skrevet

Ville hatt barnefar involvert. 

Anonymkode: 19909...c5f

• Hjerte 1
Skrevet

1. Sette flere grenser for meg selv og hva jeg synes er greit rett etter fødsel. Forrige gang måtte jeg varte opp svigers (med utvidet familie) en hel helg 1 uke etter fødsel. Ingen spørsmål om "hva kan vi hjelpe med?", men mer "har du ikke satt over kaffe? Hvor er bollene til kaffen? Hva skal vi spise til middag?". Denne gangen kommer jeg til å stille flere krav til besøkende. 

2. Far skal få lov til å ta unna flere ting i huset. Jeg skal ikke stille krav til hvordan hus eller tøy skal vaskes. Han skal få gjøre ting på sin måte, bare han gjør det. For jeg kan ikke gjøre alt, hvis nr 2 blir som nr 1 - limt fast til brystet hele døgnet.

3. Ha nan klar til de første dagene, sånn at mens jeg venter på at melken kommer, så skal ikke baby gråte seg utmattet fordi han er sulten. 

Anonymkode: c8530...966

• Liker 2
Skrevet

Kanskje en superteit ting, men som vi ikke visste og brukte tid på for ingen nevnte det, ikke engang på sykehuset: ikke skifte tissebleie om natta for bedre søvn! Vi fant ut etter to måneder at det var unødvendig 🙃 og baby sov mye bedre selvfølgelig. 

Anonymkode: 84b0f...387

• Liker 5
Skrevet

Ikke stresse med dagsøvnen. Hvis ungen ikke sover og ellers er fornøyd, ok, ingen dupp da. Og ikke styre sånn med å få til lange dupper. Våkner baby så våkner den, orker ikke tvangssoving. 

Anonymkode: 0838d...95c

• Liker 1
Skrevet

Begrense besøk!!! Herregud som jeg angrer på tiden etter fødsel med første. Huset ble rent ned av besøk, til tross for at det var midt under pandemien. Jeg var livredd bakterier og virus, i tillegg til at jeg var totalt utslitt, hadde vondt overalt, slet med amming, ekstrem søvnmangel og følte meg helt jævlig. Det siste jeg egentlig ville var å ha folk på besøk. Neste gang skal jeg kreve at mannen tar den jobben og informerer om at JEG sier i fra når folk kan komme, og at de da kun skal bli en kort stund..... Folk får bare bli sure. 

Anonymkode: b532d...9ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke sjekk deg nedentil med speil når du kommer hjem fra sykehuset etter vaginal fødsel. Wohaen har vært igjennom traume, la henne være i fred en stund😅

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke sjekk deg nedentil med speil når du kommer hjem fra sykehuset etter vaginal fødsel. Wohaen har vært igjennom traume, la henne være i fred en stund😅

Helt enig!

Anonymkode: 84b0f...387

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...