Gå til innhold

Du som ikke fikk rift under fødsel. Hvordan var fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var jordmor? Var samarbeidet godt? Med eller uten smertelindring? Hvor lenge varte fødsel? Trykketid? Størrelse på barnet?

Anonymkode: 85df4...681

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr 1 kom på 2,5 timer aktiv fødsel uten smertelindring. 3840g.

Nr 2 kom på 3,5 timer aktiv fødsel med epidural. 4405g.

Kan ikke huske noe spesielt samarbeid med jordmor annet enn at hun var der. Ellers fødte jeg uten så mye instrukser. Fikk vel beskjed om å rette meg opp en gang da jeg havnet litt framover mens jeg stod på alle 4 den første delen av trykkfasen. Litt usikker på hva du lurer på der.

Anonymkode: b6e01...137

Skrevet

To styrtfødsler, begge på rundt 1,5 time, uten smertelindring. Enset knapt at det var noen i rommet, så var ikke så mye "samarbeid med jordmor". To små barn, med små hoder. 

Med første fikk jeg ingen utvendige rifter, men han hadde klort meg opp nedover hele fødselskanalen, lå med hånden som en klo.. Så ble sydd i over to timer, selv om det ifølge både jordmor og legen knapt var mulig å se at jeg hadde født, når de så på utsiden. 

Anonymkode: db044...82f

Skrevet

Fin jordmor. Litt under 7 timer. Lystgass. Trykktid aner jeg ikke. 4120 gr.

Anonymkode: 00b99...7a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nr 1 kom på 2,5 timer aktiv fødsel uten smertelindring. 3840g.

Nr 2 kom på 3,5 timer aktiv fødsel med epidural. 4405g.

Kan ikke huske noe spesielt samarbeid med jordmor annet enn at hun var der. Ellers fødte jeg uten så mye instrukser. Fikk vel beskjed om å rette meg opp en gang da jeg havnet litt framover mens jeg stod på alle 4 den første delen av trykkfasen. Litt usikker på hva du lurer på der.

TS lurer nok på hva hun kan gjøre for å minimere risiko for rifter. Det å lytte til jordmor på timing når man skal trykke er et vanlig tips å få. Det hjelper selvfølgelig kun hvis man faktisk får noe coaching og veiledning av jordmor på det.

Anonymkode: a105d...3ec

Skrevet

Hadde ingen rifter med nr 2. Styrtfødsel, uten smertelindring (men fødte i badekar). Normal størrelse på baby.

Jordmor var kjempeflink. Babyen kom fort, så jeg måtte puste (ikke presse), mens hun støttet babyens hodet. 

Anonymkode: 63bc6...92f

Skrevet

Igangsatt styrtfødsel på ca 1,5 time, ble tatt med vakuum så de måtte klippe men unngikk rift utover dette  

Anonymkode: b281a...d8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan var jordmor? Var samarbeidet godt? Med eller uten smertelindring? Hvor lenge varte fødsel? Trykketid? Størrelse på barnet?

Jordmor var rolig og bedagelig av seg. Hun sa ikke all verden, ingen «trykk nå» eller «hold igjen nå». Jeg hadde en epidural som ikke fungerte helt riktig, men den tok sikkert litt av smertene likevel. Aktiv fødsel var 10 minutter, herunder trykketid i fem av de. Ungen var 3.5kg og 50cm, større enn sitt eldre søsken som jeg revnet voldsomt med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS lurer nok på hva hun kan gjøre for å minimere risiko for rifter. Det å lytte til jordmor på timing når man skal trykke er et vanlig tips å få. Det hjelper selvfølgelig kun hvis man faktisk får noe coaching og veiledning av jordmor på det.

Anonymkode: a105d...3ec

Er veldig glad for at kroppen min har fått ordne opp selv og at ingen har lagt føringer for hvordan den skal føde når det ikke har vært nødvendig 😊 Tror det har gjort mye i forhold til at jeg aldri har fått en eneste rift.

Glemte forøvrig å svare på trykketid. 20 min på nr 1 og 40 min på nr 2.

Skrevet

Fødsel 1: Styrtfødsel på 2 timer,  usikker på trykketid. Samarbeidet kun med meg selv og lyttet til kroppen min. Ingen smertelindring. Barnet var 3875g :)

Fødsel 2: Styrtfødsel på 1 time, vet heller ikke trykketid her. God erfaring med å lytte til kroppen og følge den. Jordmor sa lite og lot meg jobbe. Ingen smertelindring, barnet var 4195g :)

Ingen rifter på noen av de 

Anonymkode: 564d6...5e0

Skrevet

Den ene var med godt samarbeid med jordmor. Den andre var jeg bare i modus og hørte bare Oi, der kom han ja. Så der var det bare kroppen som jobbet gitt. 

Anonymkode: 18ebb...c59

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje enda mer interessant hadde vært å høre hvordan de andre har forberedt seg til fødsel? 

Dvs. trening, yoga, perineal massasje...? 

Anonymkode: fe5de...815

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje enda mer interessant hadde vært å høre hvordan de andre har forberedt seg til fødsel? 

Ingen forberedelse her 😊

Skal forøvrig bite det i meg og fokusere mer på pusteteknikker med nr 3 som kommer om et par uker 🤪 

Skrevet

Oi det har jeg ikke helt oversikt over. Men vet at mine fødsler tok veldig lang tid med de første 3 cm. Etter 3 cm så har det gått forholdsvis fort.

Jeg har født 5 barn, de har vært fra 2800 gram til 3550 gram. Alle 5 er født uten smertelindring. De 2 siste fødslene ble igangsatt.

Jeg tviler på det er så mye du kan gjøre selv for å forebygge rifter TS. Noen ganger så klipper de jo også, nettopp for å unngå revning.

Jeg har som nevnt født 5 ganger og ikke et eneste sting har blitt sydd.

Anonymkode: b043b...327

Skrevet

Store barn, raske fødsler. Jordmor hadde fokus på å unngå rifter ved å holde litt igjen på slutten.

Anonymkode: a1090...61d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ingen av de tingene har noe å si for hvor mye du revner. 

Anonymkode: db044...82f

Skrevet

Ble igangsatt på termindato. Tok nesten 36 timer. 

Fikk bare skrubbsår. Jeg fikk tidenes heftigste pressrier, før babyen lå godt ned i bekkenet og før jeg hadde full åpning. Men ut skulle hu visst. Jeg kan nesten ikke huske noe fra siste delen av fødselen da jeg var fullstendig borte, Jordmor sa i en samtale etterpå at kroppen hadde tatt fullstendig over og fått ut jenta på rå makt uten at jeg hadde hatt noe å si. Jordmor måtte bare ta imot. Den eneste gangen hun klarte å nå frem til meg var når lille sto i åpningen å hu ba meg om å presse forsiktig, så hun prøvde å holde igjen litt der. Ellers jobbet kroppen alene. Gudene vet hva som skjedde ellers. Jenta var ute på 30 min med pressing. Brukte lystgass og epidural. Jenta var 2700g 

Anonymkode: 493cf...f3b

Skrevet

En styrtfødsel og en setefødsel her (jordmor sydde et pyntesting, hun var veldig usikker på om hun skulle sy så derfor tar jeg den med). Styrtfødselen hadde trykking i kanskje 7 minutter, rakk ikke fødestua så tok ikke akkurat tiden. Jordmor var veldig hyggelig, hilste på henne etterpå :fnise: Jordmor under setefødselen var veldig hyggelig, brydde meg egentlig ikke så mye om de som var i rommet. Hadde ikke smertelindring (som fungerte). Trykkingen aner jeg ikke hvor lenge varte faktisk, det har jeg aldri tenkt på å spørre om. Styrtfødselbabyen var 3100 gram og setefødselbabyen 3700 gram. 

Anonymkode: 689b9...16a

Skrevet

Har hatt 3 fødsler,og ingen rift. Tror at nøkkelen er å høre på jordmor selv om det er vanskelig der og da. Første varte i 18 timer,så 12 og den siste 7 timer. Ungene var mellom 3,500-3,700 kg. Altså helt vanlig størrelse.

Anonymkode: b627c...078

Skrevet

Unngå ryggleie, forskning viser at ryggleie gir økt sannsynlighet for rifter og andre komplikasjoner. 

Stå på alle fire, eller på knærne mot sengeryggen, på knærne på gulvet mot senga osv. 

Fodebagen på Instagram er gull verdt. 

Anonymkode: 29c30...0f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...