AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Nå spør jeg om det negative. Vet det finnes positive sider også, men jeg lurer faktisk på om det er så hårreisende i eldreomsorgen slik media beskriver. Jobber selv i eldreomsorgen. Har opplevd diverse som ikke er bra, men stort sett har dette vært enkeltpersoner. Anonymkode: f3bb2...b14 1
Rødstrupa Skrevet 20. februar 2023 #2 Skrevet 20. februar 2023 Det har vi vel hørt nok om, hver dag i mediene…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 At noen pasienter dør alene fordi de ikke har hatt fastvakt. Har også opplevd at en terminal pasient døde alene i løpet av de få minuttene jeg som sykepleier var inne på et annet pasientrom. Man vet aldri når en terminal pasient dør. Anonymkode: f7827...1ce 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): At noen pasienter dør alene fordi de ikke har hatt fastvakt. Har også opplevd at en terminal pasient døde alene i løpet av de få minuttene jeg som sykepleier var inne på et annet pasientrom. Man vet aldri når en terminal pasient dør. Anonymkode: f7827...1ce Dette har jeg også vært med på. Og det kan jo skje at noen dør uten fastvakt, selv om pleierne har hatt god tid og ikke er underbemannet. Det kan være en kort dopause. Men jeg har også opplevd terminale pasienter som ikke får stellet de trenger fordi det er så travelt, og det er ikke budsjett til å ta inn fastvakt. I de tilfellene har også pasientene fått lindrende behandling for sent, i stedet for å være i forkant. Anonymkode: f3bb2...b14 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Har selv jobbet mage år i en stor kommune i Norge! -Opplevd at pasienter ikke har fått dusjet på ukesvis -Dødd alene -Mennesker som har skadet seg alvorlig fordi det ikke har vært nok personale til å passe på alle! -Pasienter har fått feil medisiner/ ikke fått AB kur fordi opplæring og tid til en god jobb ikke har vært til stede!! +++ mye mer.. kunne laget en dokumentarserie om alt dette 😏 Anonymkode: 19be8...6bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 En av tingene jeg syntes er vanskelig er det at det fort blir sett på som at vi ikke hjelper, dersom brukeren nekter å ta i mot hjelp, så blir vi nærmest hengt ut av pårørende for det. Vi kan ha brukt kanskje tilsaman en halv vakt for å overtale en pasient til dusj, eller skift av innlegg, men dersom det ikke finnes et tvangsvedtak så får vi ikke gjort noe, det er vondt å føle at en ikke strekker til, enda verre når en da blir hengt ut for det og kalt udugelig i tillegg.. en annen ting er alle de som jobber i helsesektoren som aldri skulle vært der, folk som til nød kan skifte ett innlegg, men som kun er der for at det åpenbart er den eneste jobben de kunne få, det gjør det veldig vanskelig for oss som ønsker å holde kvaliteten på tjenesten oppe (så langt det går). Når du jobber med demens, og det du kan om demens er at de glemmer fort, og du heller ikke er interessert å sette deg mer inn i det, da kjenner jeg at jeg mister piffen helt. Viktige observasjoner blir ikke gjort, fordi de ikke har lest tiltaksplanen, osv. Anonymkode: 1f39b...870 19 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 Dette blir sikkert upopulært menmen. Det som frustrerer meg mest er de pårørende som er svært krevende uten å bidra selv. Ønsker masse for sine gamle foreldre, som de ikke ønsker selv. Det kan være alt fra hårklipp, dusj til livsforlengende behandling. Særlig det siste er trist. Pasienter som ikke tør fortelle pårørende det de sier til oss, fordi de vil ikke skuffe de. Og pårørende som ikke vil hjelpe med enkle ting, som handling, følge etc. Disse tingene tilsammen tar masse ressurser, både til å utføre oppgaver, og å bruke tid på å snakke med pårørende, som vi kunne brukt mer nyttig. Vi har ikke ubegrensede midler, det er helt urealistisk at staten skal betale alt. De som kan bidra må bidra. Og omsorgen må fordeles. Betalt omsorg kan heller aldri bli det samme som kjærlighet fra familien. Så kan vi heller bruke ressurser på de som ikke har noen. Anonymkode: e6969...2ac 25 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 Noe av det mest frustrerende er ressurssterke pårørende som stadig ringer, overvåker, sender meldinger og er tilstede sammen med pasienten for å se etter at hjelpen som gis er riktig (riktig etter innvilget hjelp, minutter, standarder (god barbering etc.)). Dette stadige maset om «min far/mor ditt og min far/mor datt», når vedkommende har stor familie rundt seg, og besøk hver dag, går på bekostning av aleneboende eldre (psykisk syke, personer med demens, ensomme), som ikke får like god hjelp. Tiden strekker ikke til. Det som frustrerer meg aller mest, er altså at de som trenger mest - får minst. Har man ikke «krevende» pårørende, så bli man forsømt av det offentlige. Dette gjelder alt fra å få legemidler til riktig tid, foreta observasjoner, sikre god ernæring, og generelt få nok tid. Ingen taler de svakeste sak. En annen ting, som er sjokkerende og frustrerende, er at alt som kryper og går - får jobb i helsevesenet. Er du kriminell? Ingen problem. Er du seksuelt tiltrukket eldre? Ingen problem. Ønsker du fri tilgang til legemidler? Ingen problem. Søk jobb i helsevesenet. Anonymkode: f9e8e...a62 33 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #9 Skrevet 24. februar 2023 Forsterket bolig for psykisk utviklingshemmede her. Jeg synes verger kan være noe av det verste og vanskeligste å forholde seg til, for å være helt ærlig. Hadde en bruker som plutselig sto uten mat fra 22 desember til 1 januar. Det var tomt i alt av skap, kjøleskap og fryser, og vergen nektet å overføre penger til brukerens brukskonto. Fikk aldri noen ordentlig forklaring på hvorfor, men det var penger tilgjengelig på kontoen penger kom inn på (bruker hadde ikke tilgang til denne), så det var ikke det som var problemet. Endte med at alle ansatte donerte både pant og mat vi hadde kjøpt for våre egne penger, i tillegg til at Frivilligsentralen fikk nyss i det og sendte flere frivillige utkledd som julenisser bort til oss med matkasser til brukeren. Anonymkode: 73237...578 4 13
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #10 Skrevet 24. februar 2023 Barn som utsettes for vold fra foreldre. Alvorlig syke barn. Krybbedød. Det er det tristeste jeg møter i min jobb. Anonymkode: efcd0...63d 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #11 Skrevet 24. februar 2023 Flere ting... - Pasient som ikke hadde fått oppfølging grunnet covid. Mye ble jo utsatt og mange var redd og ville ikke belaste helsevesenet. Det var kreft som hadde fått utvikle seg grunnet manglende oppfølging. Vedkommende døde. - Fall hvor pasient har blitt alvorlig skadet. - Forferdelig hjemmesituasjoner i hjemmesykepleien. Pasienter som bare har muggent brød og åpnede bokser med mat og leilighet som er ubeboelig. - Selvskading med nært dødelig utfall. Ellers er det tristeste som er mer på jevnlig basis alle de eldre som vil dø. Anonymkode: 9667e...76c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #12 Skrevet 25. februar 2023 Jeg har jobbet i helsevesenet i mange år. I tillegg til mye av det som andre over her skriver, kan jeg tilføye: - Startet i ny jobb på sengepost uten å få opplæring fordi det ikke var nok personell til å gi meg det. Super skummelt og gjorde at jeg sluttet etter kort tid. -Å jobbe steder hvor jeg opplevde meg som en brikke som skulle få en kabal til å g opp. Vi gikk et sted fra å ha betalt spisepause til å ha ubetalt- selv om ingenting ved pausen forandret seg, vi var like tilgjengelige for telefoner, kollegaer osv. Dermed måtte vi jobbe mer og mistet et gode med langfri (fri fredag-lør-søn) som vi hadde hver 8. uke. -Å jobbe helger, høytider osv som sykepleier på typiske steder som sykehjem, hjemmetjeneste o.l innebærer at man alltid har ansvaret. Har ikke tall på alle gangene jeg har måttet finne vikarer, svare på telefoner fra sykehus, pårørende etc samtidig som jeg er den eneste som kan utføre en del oppgaver. Dermed 10 ganger mer stress enn mange av de andre på jobben. Før hver arbeidshelg går jeg med en dårlig følelse i magen- hva skjer denne helgen, hvor mange ringer inn syke osv osv. -Har jobbet flere steder med et bedritent arbeidsmiljø hvor det er baksnakking og konflikter som ledelsen aldri klarer å få bukt med fordi det mange steder også er skikkelig dårlig ledelse. Noen steder virker det som at det er de kjipeste, mest autoritære og bossy typene som heies fram som ledertyper og tilbys de stillingene.... Dette gjelder nok på mange arbeidsplasser, men i helsevesenet er det nesten regelen virker det som. Anonymkode: ffaa1...c4d 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #13 Skrevet 25. februar 2023 Jeg personlig er drit lei av direkte eller halvveis direkte stygge trusler om vold fra psyke som bare får passere. Anonymkode: 8d776...8dc 4
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 25. februar 2023 #14 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 9.53): Nå spør jeg om det negative. Vet det finnes positive sider også, men jeg lurer faktisk på om det er så hårreisende i eldreomsorgen slik media beskriver. Jobber selv i eldreomsorgen. Har opplevd diverse som ikke er bra, men stort sett har dette vært enkeltpersoner. Anonymkode: f3bb2...b14 Jeg syns det er hårreisende dårlig ledelse rundt omkring, og at det er minst halvparten av alle problemene vi ser, vi som jobber i helsevesenet og som sliter oss ut. Hvis jeg kan ta ett eksempel. Da de store vaksineprogrammene gikk mot slutten for ett og et halvt år siden, satt kommunene med mange folk de ikke visste hvor de skulle gjøre av. Noen av dem var innleid personale, andre var studenter med tid til overs. Alle fikk tilbud om å begynne å jobbe i kommunene, i hjemmetjenesten eller på sykehjem, og vi som jobbet der skulle i dem opplæring. Det var verken systematisk eller målrettet, ingen fikk passord eller brukernavn, turnus eller nøkler, de ble nærmest kastet inn i et system de ikke kjente, og av alle som kom til oss sluttet - alle. Ingen ble værende. Jeg nekter å påta meg ansvaret for at jeg ikke ga bra nok opplæring, i stedet vil jeg peke på at ledelsen ikke hadde noe mål eller mening med dette, disse titalls folkene for vår del, visste ikke hva de gikk til. Jeg lurer på om noen av de som var i denne gruppen ser denne kommentaren og har noen mening om de ukene det sto på?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #15 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Forsterket bolig for psykisk utviklingshemmede her. Jeg synes verger kan være noe av det verste og vanskeligste å forholde seg til, for å være helt ærlig. Hadde en bruker som plutselig sto uten mat fra 22 desember til 1 januar. Det var tomt i alt av skap, kjøleskap og fryser, og vergen nektet å overføre penger til brukerens brukskonto. Fikk aldri noen ordentlig forklaring på hvorfor, men det var penger tilgjengelig på kontoen penger kom inn på (bruker hadde ikke tilgang til denne), så det var ikke det som var problemet. Endte med at alle ansatte donerte både pant og mat vi hadde kjøpt for våre egne penger, i tillegg til at Frivilligsentralen fikk nyss i det og sendte flere frivillige utkledd som julenisser bort til oss med matkasser til brukeren. Anonymkode: 73237...578 Dette. Jeg blir så uendelig frustrert over noen verger. Jeg jobbet en periode i en omsorgsbolig og var der vitne til en person som var verge for sitt søsken som hadde utviklingshemming. Personen hadde i utgangspunktet en grei økonomi, men verge satt av større summer hver måned til "sparing". Denne sparingen medførte at personen ikke kunne kjøpe nødvendige ting som skikkelige vintersko eller få reparert sykkelen sin, eller av og til kunne gå på kino, konsert eller andre sosiale aktiviteter. Sparingen kom ikke personen selv til gode, men var rett og slett penger vergen selv vil komme til å arve en gang. Meldte fra til statsforvalter. Anonymkode: 31542...432 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette. Jeg blir så uendelig frustrert over noen verger. Jeg jobbet en periode i en omsorgsbolig og var der vitne til en person som var verge for sitt søsken som hadde utviklingshemming. Personen hadde i utgangspunktet en grei økonomi, men verge satt av større summer hver måned til "sparing". Denne sparingen medførte at personen ikke kunne kjøpe nødvendige ting som skikkelige vintersko eller få reparert sykkelen sin, eller av og til kunne gå på kino, konsert eller andre sosiale aktiviteter. Sparingen kom ikke personen selv til gode, men var rett og slett penger vergen selv vil komme til å arve en gang. Meldte fra til statsforvalter. Anonymkode: 31542...432 Denne vergen var ikke familiemedlem engang, så hva motivasjonen for å holde tilbake penger var aner jeg ikke. Typisk "ansatt" (hva kaller man dem, egentlig?) verge, pensjonert advokat som tjente litt penger på si ved å være verge for maks lovlig antall personer. Vedkommende var verge for så mange at hen ikke hadde oversikt over hvem som var hvem engang. Det var SÅ mye tull med vedkommende og statsforvalter gjorde nada når vi meldte fra. 😩 Anonymkode: 73237...578
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #17 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette blir sikkert upopulært menmen. Det som frustrerer meg mest er de pårørende som er svært krevende uten å bidra selv. Ønsker masse for sine gamle foreldre, som de ikke ønsker selv. Det kan være alt fra hårklipp, dusj til livsforlengende behandling. Særlig det siste er trist. Pasienter som ikke tør fortelle pårørende det de sier til oss, fordi de vil ikke skuffe de. Og pårørende som ikke vil hjelpe med enkle ting, som handling, følge etc. Disse tingene tilsammen tar masse ressurser, både til å utføre oppgaver, og å bruke tid på å snakke med pårørende, som vi kunne brukt mer nyttig. Vi har ikke ubegrensede midler, det er helt urealistisk at staten skal betale alt. De som kan bidra må bidra. Og omsorgen må fordeles. Betalt omsorg kan heller aldri bli det samme som kjærlighet fra familien. Så kan vi heller bruke ressurser på de som ikke har noen. Anonymkode: e6969...2ac AnonymBruker skrev (20 timer siden): Noe av det mest frustrerende er ressurssterke pårørende som stadig ringer, overvåker, sender meldinger og er tilstede sammen med pasienten for å se etter at hjelpen som gis er riktig (riktig etter innvilget hjelp, minutter, standarder (god barbering etc.)). Dette stadige maset om «min far/mor ditt og min far/mor datt», når vedkommende har stor familie rundt seg, og besøk hver dag, går på bekostning av aleneboende eldre (psykisk syke, personer med demens, ensomme), som ikke får like god hjelp. Tiden strekker ikke til. Det som frustrerer meg aller mest, er altså at de som trenger mest - får minst. Har man ikke «krevende» pårørende, så bli man forsømt av det offentlige. Dette gjelder alt fra å få legemidler til riktig tid, foreta observasjoner, sikre god ernæring, og generelt få nok tid. Ingen taler de svakeste sak. En annen ting, som er sjokkerende og frustrerende, er at alt som kryper og går - får jobb i helsevesenet. Er du kriminell? Ingen problem. Er du seksuelt tiltrukket eldre? Ingen problem. Ønsker du fri tilgang til legemidler? Ingen problem. Søk jobb i helsevesenet. Anonymkode: f9e8e...a62 Dette!! Det er altså så sant, mange er også resurssterke og flinke til å hjelpe til når de kan, men de har urealistisk høye forventninger til hva vi skal få til. jeg har vært med på å gi livsforlengende til en pasient uten samtykkekompetanse, en svært syk pasient, med demens, som antagelig hadde mye mer smerte enn vi kunne forstå. Pårørende var fast bestemt på at pasienten skulle behandles. Legen var ikke tøff nok til å si i mot, noe som endte med at vi måtte gi behandling til en jeg følte forstod nok til å skjønne at h*n ikke ønsket. Slikt skulle jeg gjerne reservert meg mot. Jeg hadde nok ikke mistet jobben om jeg hadde latt vær å gi medisinen, men ettersom pårørende hadde full kontroll på journalføringen også ville det blitt et problem for arbeidsplassen og antagelig meg. At de ønsker så vondt for sine syke 😢 (sykehjem) Og pårørende i hjemmetjenesten som ikke kan tilberede mat når de er der, det er kanskje ikke en selvfølge for alle, men så utrolig mye koseligere å få spise med noen kjente enn oss som springer inn, legger maten på fat og hiver kjapt inn i mikroen før vi løper ut igjen. Det er bortimot det enkleste de kan bidra med. Anonymkode: 1f39b...870 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #18 Skrevet 25. februar 2023 Jeg har skrevet såpass mye her inne at folk nok vil skjønne hvem jeg er, kanskje også som AB så vil ikke dele noen historier av den grunn. Bare overse innlegget mitt om det er en avsporing men jeg må fp sagt det. Jeg tenker, nå var det en artikkel i lokalavisen igår, kommunen skal spare 80 mill i helsesektoren. De sier at ansatte, pasienter og pårørende vil merke det godt. Vi skal gi lovpålagte og forsvarlige tjenester, men ikke mer. Så vi skal dekke fysiske behov, dvs holde folk i live, men vi skal ikke få ressurser til å gi et meningsfullt liv. V har pårørende som vil at folk skal få gåtrening flere ganger per dag. Vi har pasienter som trenger god tid i stell for at vi i det hele tatt skal komme i mål. Men det er helt klart at vi ikke kommer til å få mer ressurser. Likevel er det medieoppslag om at helseministeren er klar på at vi heller ikke skal fp lov til å bruke medisiner for å roe folk pga for lite ressurser. Og jeg må le for meg selv, hvordan i helsiken har de tenkt at dette skal gå i hop? Anonymkode: f3822...ba5 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #19 Skrevet 25. februar 2023 Idag går det, akkurat. Men hva med i fremtiden? Vi risikerer å bli filmet, politikerne er klar på at pasient- og pårørende-autonomi skal ivaretas, verdige tjenester skal gis, vi skal bli kikket i kortene ift medisinering, vi blir målt på fall og ernæring. Folk skal få lov å stå opp når de vil, men i blir målt på hvor lang tid det er mellom kvelds og frokost. Alle skal få legge seg når de vil, men når vi er 3 pleiere på 15 pasienter, hvor 3-4 må mates, 3-4 andre er urolige og holder på å fly på hverandre, og vi skal ikke få gi medisiner, ja da er jeg bekymret for fremtiden. Som sagt, idag gpr det, alle får det de skal ha, men hva med om 2 år? Det skremmer meg. Vi skal gjøre mer og mer, men ingen vil si hva vi skal gjøre mindre av, bare at vi blir målt og sjekket mer, og at vi ikke får mer ressurser Anonymkode: f3822...ba5 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #20 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har skrevet såpass mye her inne at folk nok vil skjønne hvem jeg er, kanskje også som AB så vil ikke dele noen historier av den grunn. Bare overse innlegget mitt om det er en avsporing men jeg må fp sagt det. Jeg tenker, nå var det en artikkel i lokalavisen igår, kommunen skal spare 80 mill i helsesektoren. De sier at ansatte, pasienter og pårørende vil merke det godt. Vi skal gi lovpålagte og forsvarlige tjenester, men ikke mer. Så vi skal dekke fysiske behov, dvs holde folk i live, men vi skal ikke få ressurser til å gi et meningsfullt liv. V har pårørende som vil at folk skal få gåtrening flere ganger per dag. Vi har pasienter som trenger god tid i stell for at vi i det hele tatt skal komme i mål. Men det er helt klart at vi ikke kommer til å få mer ressurser. Likevel er det medieoppslag om at helseministeren er klar på at vi heller ikke skal fp lov til å bruke medisiner for å roe folk pga for lite ressurser. Og jeg må le for meg selv, hvordan i helsiken har de tenkt at dette skal gå i hop? Anonymkode: f3822...ba5 Greia er at det går ikke, de smarte slutter og finner seg noe annet å jobbe med, resten er sykemeldt av og på gjennom året, helsesektoren har det høyeste sykefraværet av alle, det er ikke fordi vi som jobber der er pingler, eller blir smittet av ting på jobb, det har mye med at det rett og slett er veldig lite givende å gå hver eneste dag, løpe bena av deg og aldri aldri komme i mål, dag ut og dag inn Anonymkode: 1f39b...870 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå