Gå til innhold

Langt over dato. Hermetikk og posesaus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på hytta. Har noen varer som har gått ut på dato. Feks en liten Heinz soppsuppe i hermetikkboks. Best før 2020. Kan den spises? Kan jeg feks lage soppsaus av den? Har en del sopp jeg må få brukt opp. Hvordan går jeg frem?

Har noen Toro posesaus som også gikk ut best før 2020/2021. Kan disse brukes?

Anonymkode: 75e87...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan går jeg frem?

Følger anvisningen på pakken.

Anonymkode: d1692...7be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boksen bulker eller andre skader, kast den. Er den hel, så åpner du, lukter og smaker.

Posesaus er godt i mange år over best for. Næringsinnholdet er noe nedsatt, men fullt spiselig. 

Endret av Troyamin
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste en kokesjokolade (Freia) som var gått ut på dato i 2021, den var spiselig, men ikke like god som en "ny" sjokolade.

Som de andre over her sier, smak og se. Jeg tror jeg ville laget soppsaus fra bunnen av, men det er fordi jeg ofte syns de suppene på boks er for salte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermetikk holder seg usannsynlig lenge. Hele bokser uten bulker er bare å spise, men kanskje ikke hvis den er fra før 50-tallet, hvis man skal gå etter det som står på godt.no.

https://www.godt.no/aktuelt/i/nanp3m/saa-lenge-kan-du-oppbevare-hermetikk

https://www.matprat.no/artikler/oppbevaring-og-holdbarhet/hermetikk-som-er-utgatt-pa-dato/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørrvarer som suppe eller saus kan oppføre seg litt annerledes, jeg har brukt noen sauser noen år over datoen, og det var helt umulig røre ut alle klumpene. Men smaken var helt fin! 
Hermetikk har jeg spist 30 år etter utløpsdato. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Følger anvisningen på pakken.

Anonymkode: d1692...7be

Det er en liten soppsuppe på boks, så anvisningen er bare å varme den opp. Jeg tenkte kanskje jeg kunne lage soppsaus av den, for å ha til kylling. Har masse sopp. Kan jeg bruke den og tilsette feks kremfløte eller maizena og sopp? Andre ting eller vil det ikke funke som soppsaus?

Anonymkode: 75e87...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få saus av suppe, så må den tilsettes jevning. Ville laget jevning av melk og mel og hatt i suppa, hvis jeg var deg. Verd å prøve, men om det blir bra nok vet jeg ikke. Du må også regne med at du må smaksette mer (salt mm) i og med at det også blir mer sopp. Ville smakt på suppesausen etter jeg hadde hatt i jevninga før jeg hadde i mer sopp, i tilfelle det ikke er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må smake på det før du begynner å tilsette masse, for det er mulig du vil kaste. Dumt å ødelegge en god rett med en soppsaus som ikke smaker.

Anonymkode: a6d71...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...