Gå til innhold

Mohn satser på kjernekraft. Hva slags? Thorium? Hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/vestland/trond-mohn-og-frp-vil-satsa-pa-kjernekraft-1.16302799

Utklipp fra artikkelen om energiministerens motforestillinger: 

Energiministeren: «Ikkje riktig no»Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) svarer skriftleg til NRK, utan å kommentera påstandane frå Mohn direkte:«Det er fleire årsaker til at eg meiner kjernekraft ikkje er riktig for Noreg no. For det første vil det ta lang tid – kjernekraft vil ikkje løysa kraftsituasjonen vår dei neste 10- 20 åra. Det er dyrt å byggja ut kjernekraft og det er avfallsproblematikk.»For det andre viser han til at Noreg har lite kompetanse om drift av kjernekraftanlegg.«Eg vil heller at me brukar den verdfulle kompetansen vår der me har eit betre utgangspunkt til å satsa. Det gjeld blant anna utvikling av olje- og gassnæringa, flytande havvind, eksisterande kraftanlegg, vind på land og hydrogen,» skriv Aasland.

Jeg tror at vi har laget oss et oppblåst energibehov med utenlandskabler,el-biler og elektrifisering av sokkelen. Det trengs MYE kraft for å oppfylle dette (men jeg mener at sokkelen bør lage sin egen kortreiste strøm med lokale gasskraftverk). Utenlandskablene har gitt oss en akutt strømkrise som rammer deler av næringsliv og innbyggere på en skadelig måte. En logisk måte å reparere skadene på er å produsere enormt mye strøm slik at utenlandskablene blir forsynt. Jeg tror egentlig ikke havvind og Aaslands andre forslag er nok.

Thoriumkraftverk er logisk. Javel, vi mangler kompetanse, men det bør det være mulig å trene opp med maksimal satsning på noen universiteter i 10 år, blandet med å kjøpe inn utenlandske eksperter. Jeg tror verdien av energien som vi kan få fra thorium er på så mange milliarder at det vil være uklokt å ikke satse på tilstrekkelig og rask nok kompetanseutvikling.

Dette ekstreme strømbehovet vi har skapt med utenlandskablene er bare dumt med mindre vi begynner å produsere enormt mye strøm. Når den produksjonen kommer på plass så ser kabelinvesteringen bedre ut. Kan man gå så langt som å si at pga utenlandskablene er det et krav fra markedet om at vi skal bygge thoriumkraftverk?

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
I Grosny skrev (14 timer siden):

https://www.nrk.no/vestland/trond-mohn-og-frp-vil-satsa-pa-kjernekraft-1.16302799

Utklipp fra artikkelen om energiministerens motforestillinger: 

Energiministeren: «Ikkje riktig no»Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) svarer skriftleg til NRK, utan å kommentera påstandane frå Mohn direkte:«Det er fleire årsaker til at eg meiner kjernekraft ikkje er riktig for Noreg no. For det første vil det ta lang tid – kjernekraft vil ikkje løysa kraftsituasjonen vår dei neste 10- 20 åra. Det er dyrt å byggja ut kjernekraft og det er avfallsproblematikk.»For det andre viser han til at Noreg har lite kompetanse om drift av kjernekraftanlegg.«Eg vil heller at me brukar den verdfulle kompetansen vår der me har eit betre utgangspunkt til å satsa. Det gjeld blant anna utvikling av olje- og gassnæringa, flytande havvind, eksisterande kraftanlegg, vind på land og hydrogen,» skriv Aasland.

Jeg tror at vi har laget oss et oppblåst energibehov med utenlandskabler,el-biler og elektrifisering av sokkelen. Det trengs MYE kraft for å oppfylle dette (men jeg mener at sokkelen bør lage sin egen med lokale gasskraftverk). Utenlandskablene har gitt oss en akutt strømkrise som rammer deler av næringsliv og innbyggere på en skadelig måte. En logisk måte å reparere skadene på er å produsere enormt mye strøm slik at utenlandskablene blir forsynt. Jeg tror egentlig ikke havvind og Aaslands andre forslag er nok.

Thoriumkraftverk er logisk. Javel, vi mangler kompetanse, men det bør det være mulig å trene opp med maksimal satsning på noen universiteter i 10 år, blandet med å kjøpe inn utenlandske eksperter. Jeg tror verdien av energien som vi kan få fra thorium er på så mange milliarder at det vil være uklokt å ikke satse på tilstrekkelig og rask nok kompetansutvikling.

Dette ekstreme strømbehovet vi har skapt med utenlandskablene er bare dumt med mindre vi begynner å produsere enormt mye strøm. Når den produksjonen kommer på plass så ser kabelinvesteringen bedre ut. Kan man gå så langt som å si at pga utenlandskablene er det et krav fra markedet om at vi skal bygge thoriumkraftverk?

Jeg har alltid vært skeptisk til atomkraftverk, men har begynt så smått å endre syn. Og det skyldes primært thorium. Jeg er enig med professor Jan Emblemsvåg ved NTNU som hevder at vi aldri kommer til å klare det grønne skiftet uten kjernekraft. Og han tenker da konkret på saltsmeltereaktorer basert på grunnstoffet thorium. Norge skal visstnok ha en av de største thoriumreservene i verden, og vi kan potensielt ha mye større verdier i thorium enn vi har i olje og gass i dag.  (Link)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...