Gå til innhold

I går sa 11-åringen at hun ikke ville heller være venneløs enn å leke med naboen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt tantebarn på 11 år nekter å være sammen med nabobarna eller noen i klassen for den saks skyld. Hun har i utgangspunktet ikke mange venner å ta av. Hun vil heller stikke til 2 venner på andre kanten av byen. Disse er de eneste hun har nå ellers er det bare rommet som gjelder. Hun har ellers ferievenner som hun driver sport med, men fra hun var liten har hun slitt med å beholde en god venn. Hun var kun fornøyd med venner hun kunne styre og bestemme over som barnehagebarn. 
Vi bor i samme nabolag og her det mange muligheter for uteaktiviteter hele året. Denne jenta sliter litt med sosiale koder og personlig synes jeg hun trenger å lære moral og være en god omtenksom person. Hun har hengt lenge etter i empatisk utvikling. 

I går spurte jeg hvorfor hun ikke vil være med naboene og da hadde hun ingen forklaring utenom at de er kjedelige. Nå har hun ikke vært sammen med noen av de på 3 år, men den ene nabojenta ringer fremdeles på å spør om de skal finne på noe i blant. Som å spille ball ute, stå skøyter osv. Tantebarnet mitt gidder ikke en gang åpne når hun ringer på å får sine foreldre til å si hun ikke er hjemme. 
Jeg har selv tatt nabobarna og tantebarn med på kino tidligere og har i blant hjulpet med matte til flere i nabolaget. Matte med nabojenta og tantebarn er prøvd uten hell. Der ble det sjalusi fordi nabojenta er veldig god i matte.
Nå vurderer jeg å invitere den ivrige nabojenta på baking for det vet jeg de begge elsker.  Jeg synes det er vondt å se denne jenta bli avvist uten å få en sjanse til å vise hvem hun egentlig er. De kunne fint tatt følge til skolen også, men det nekter ta tantebarnet mitt å gjøre. Jeg ser det jo fra den voksne verden at denne jenta har mye å by på bare hun får en sjanse. Mitt tantebarn sa rett ut at hun heller ville være uten en eneste venn enn å være sammen med henne! Kjenner jeg blir provosert av denne dømmingen. Hun har jo ikke gjort henne noe, vært slem eller mobbet. Er det å overstyre situasjonen at jeg forsøker med baking en times tid å «tvinger» de sammen? 

Anonymkode: ec6a2...cb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde iallefall satt meg ned å pratet med tantebarnet. Hvorfor hun sier at hun heller vil være venneløs? Kanskje snu på situasjonen, hva hadde tantebarnet følt om hun var ivrig på å henge med ett annet barn, og det barnet sa "Æsj, vil heller være venneløs enn å henge med deg"

Anonymkode: d5f64...506

Skrevet

Hvis de har dårlig kjemi så kan du ikke tvinge igjennom vennskap. Det er jo som med oss voksne, ikke alle vi ønsker tettere relasjon med

Anonymkode: f85e5...cdd

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde iallefall satt meg ned å pratet med tantebarnet. Hvorfor hun sier at hun heller vil være venneløs? Kanskje snu på situasjonen, hva hadde tantebarnet følt om hun var ivrig på å henge med ett annet barn, og det barnet sa "Æsj, vil heller være venneløs enn å henge med deg"

Anonymkode: d5f64...506

Har pratet med henne mye om dette tidligere og forsøkt å speile henne. «Hva hadde hun følt hvis…» osv. Det går ikke inn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har pratet med henne mye om dette tidligere og forsøkt å speile henne. «Hva hadde hun følt hvis…» osv. Det går ikke inn. 

Da er det nok ikke mye du kan gjøre. Kan ikke tvinge henne til å bli venner med naboen heller. Vil hun ikke så vil hun ikke. Noen ganger bare liker man ikke et menneske uten at det trenger å være en spesiel grunn til det. Kjemien stemmer nok bare ikke. Og det burde være greit det å.

Anonymkode: 00640...218

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du burde heller tilrettelegge for det som fungerer. 

Anonymkode: 7703a...f97

Skrevet (endret)

Mine kids er helt forskjellige. 

Eldste på 13 finner seg venner fort og er supersosial. Utadvendt  og kan finne noe til felles med alle - av begge kjønn.

Yngste er introvert og " picky"  hvem h*n  vil leke med

Har kun 2- 3 stykker h*n  kaller venner.

Barn er forskjellige 

Endret av Rogadame
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det nok ikke mye du kan gjøre. Kan ikke tvinge henne til å bli venner med naboen heller. Vil hun ikke så vil hun ikke. Noen ganger bare liker man ikke et menneske uten at det trenger å være en spesiel grunn til det. Kjemien stemmer nok bare ikke. Og det burde være greit det å.

Anonymkode: 00640...218

Det ligger en selvmotsigelse der da. Hun ønsker sterkt å ha mange gode venner, men er selektiv og har knapt noen. 
Klar over at jeg ikke kan tvinge noen å like hverandre.. 

Skrevet

Har du vært nysgjerrig på hvorfor hun misliker nabobarnet?

Anonymkode: aed77...54d

Skrevet

Du som tante vet vel ikke nødvendigvis alt og hvorfor skal du blande deg?

Anonymkode: 85128...322

Skrevet

Du sier tantebarn, har du noe foreldreansvar for henne? Dette er ikke din sak tenker jeg. Hvis du leser litt om barns utvikling vil du se at fra 9-10 års alderen kan man ikke påtvinge ungene vennskap. De velger selv hvem de vil være med, på lik linje med voksne.

• Liker 2
Skrevet
Lizard skrev (13 minutter siden):

Du sier tantebarn, har du noe foreldreansvar for henne? Dette er ikke din sak tenker jeg. Hvis du leser litt om barns utvikling vil du se at fra 9-10 års alderen kan man ikke påtvinge ungene vennskap. De velger selv hvem de vil være med, på lik linje med voksne.

Juridisk nei, men vi både blodsbånd og nærere enn sine egne.
Hun kommer til meg om det meste og ikke foreldrene. Jeg vet selvfølgelig ikke alt.  Hun sa en gang at nabojenta gikk så sakte fordi hun hun er tjukk. Derfor gadd hun ikke ta følge med henne til skolen og nabojenta lekte for det meste alene i skolegården. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Juridisk nei, men vi både blodsbånd og nærere enn sine egne.
Hun kommer til meg om det meste og ikke foreldrene. Jeg vet selvfølgelig ikke alt.  Hun sa en gang at nabojenta gikk så sakte fordi hun hun er tjukk. Derfor gadd hun ikke ta følge med henne til skolen og nabojenta lekte for det meste alene i skolegården. 

Skjønner, da er det jo ikke bare synsing fra din side. Dette er vanskelig, hvis de overhode ikke har kjemi funker det ikke å tvinge dem sammen, men samtidig er det ikke greit om hun er kjip med nabojenta.

Skrevet

Det eneste du kan ta en prat om er vel at man skal behandle andre pent selv om man ikke liker dem. (Siden hun kaller hun feit og greier), men å forsøke å påtvinge henne tid/vennskap med noen hun ikke ønsker virker meningsløst og slitsomt. Når alt kommer til alt så er det ikke din sak hvem hun velger som venner. Å forsøke å tvinge sammen tid høres ærligtalt helt merkelig og påtrengende ut. Hva hadde du syntes om noen forsøkte å dra deg sammen med noen du ikke likte hele tiden?

Anonymkode: a081b...733

Skrevet

Jeg likte heller ikke de nærmeste nabo-barna der jeg bodde når jeg vokste opp. 

De var irriterende og "brautende" når de hele tiden skulle bestemme hva vi skulle finne på. De var fast bestemte på at man skulle leke en bestemt lek, og så ble de sure dersom noen heller foreslo noe annet for en gangs skyld. I tillegg kunne de finne på å rappe med seg en av våre sykler, for å sykle til noen andre som bodde ett par kilometer unna oss. Deretter "glemte" de igjen sykkelen der, når de skulle gå hjem. Sånn at vi måtte gå dit for å lete etter sykkelen, og ikke kunne dem fortelle nøyaktig hvor sykkelen ble "glemt igjen" heller.   

Så det kunne fort bli litt leting for å endelig finne den igjen. Noen ganger påstod de at sykkelen hadde blitt satt igjen en plass, men så stod den aldri der de sa når man gikk dit for å hente den igjen. Eventuelt at de fikk foreldrene deres til å komme og hente dem når de var ferdige med å leke der, og da fikk selvfølgelig sykkelen aldri plass på bilen deres. Det gikk ikke så veldig lang tid før vi begynte å bruke sykkel-lås på syklene våre, selv om de bare stod rett uten for inngangsdøren vår. Men da kunne spesielt den ene drittungene forsøke å sparke til sykkelen, sånn at den veltet.  

Anonymkode: 34df6...4e8

Skrevet

Hun vil jo ende opp voldsomt ensom og alene når hun blir eldre for i denne alderen så ser barna raskt hvem som hele tiden skifter venner og ikke er "kjekke" å være med. Så jeg ville jo prøvd å hjelpe henne ut av denne tankegangen, hun virker jo ganske så overfladisk og kjedelig selv. Skulle gjerne hatt nabojenta som nabo til mine barn. 

Anonymkode: 4ac80...c2a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hun vil jo ende opp voldsomt ensom og alene når hun blir eldre for i denne alderen så ser barna raskt hvem som hele tiden skifter venner og ikke er "kjekke" å være med. Så jeg ville jo prøvd å hjelpe henne ut av denne tankegangen, hun virker jo ganske så overfladisk og kjedelig selv. Skulle gjerne hatt nabojenta som nabo til mine barn. 

Anonymkode: 4ac80...c2a

Ja jeg er enig. Er jo glad i tantebarnet, men misliker at hun ikke viser større rom og hun har dessverre utviklet overfladiske holdninger som skremmer meg. Skulle ønske dere var nabo til nabojenta! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

.....men fra hun var liten har hun slitt med å beholde en god venn. Hun var kun fornøyd med venner hun kunne styre og bestemme over som barnehagebarn
Vi bor i samme nabolag og her det mange muligheter for uteaktiviteter hele året. Denne jenta sliter litt med sosiale koder og personlig synes jeg hun trenger å lære moral og være en god omtenksom person. Hun har hengt lenge etter i empatisk utvikling. 

Har hun (udiagnostisert) Asberger?

Det uthevede minner veldig om mitt søsken som fikk diagnosen omtrent på den alderen.

Hvordan fungerer hun ellers? 

Anonymkode: 5999b...350

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...