AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #1 Skrevet 20. februar 2023 Hva er fordelene og ulempene, er det noen som har personlige erfaringer? Det er barn på 1,5 år som skal starte der. Med stor så har man jo mer som skjer, kan rullere på personalet de kjenner ved sykdom og glidende overgang til stor avdeling. Større sjangse å finne venner man trives med. De små er kanskje roligere, men også mer sårbart i forhold til personalet. Kanskje mindre sykdom på rundgang? Tryggere for de minste og kjedeligere for de store barna? Anonymkode: 212ca...324
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #3 Skrevet 20. februar 2023 Hadde valgt stor av grunnene du nevner. Det er uansett begrensning på avdelingene og regler for areal og antall barn per ansatt. Anonymkode: 52e5a...d3e
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 Vi er fornøyd med liten på grunn av: mister aldri noe (lettere at en vott dukker opp igjen når det er få barn), ingen tilvenning til storebarnsavdeling (barnet kjente allerede alle). Mindre sykdom, og dermed mindre utskifting av personalet. Anonymkode: 8fd93...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Vi opplevde ingen av fordelene du nevner på stor barnehage, tvert i mot fikk vi alt det på liten barnehage. Kulturen i barnehagen og blant de ansatte har mye, mye mer å si enn størrelsen på barnehagen. Anonymkode: 359b0...32b 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Fra en ansatt som jobber i stor barnehage og som har jobbet i mange små: liten barnehage er best. Nettopp fordi man kan flytte ansatte rundt ved sykdom så ringes det ikke etter vikar. Det betyr at man er kronisk underbemannet. Det er mye mer støy. Alle mine kollegaer velger små barnehager når de skal søke selv. De som har barna i stor barnehage har dem hos oss, altså på arbeidsplassen, for å spare tid. Men de er ikke fornøyde. Utskifting av personalet er et ganske stort problem i den store jeg jobber i nå. Det er så upersonlig og man har ikke samme lojalitet til arbeidsplassen. Man føler man er lett utskiftbar og det gjør at man ikke føler det samme for arbeidsplassen sin som i små barnehager. Det kan påvirke arbeidsmiljøet og det er mye baksnakking. Det kan det også re i små barnehager, men i forhold er det ekstremt i den store. Varierer nok fra barnehage til barnehage og kan være tilfeldig, men samholdet er jo ikke så godt i den store. At man flytter på personalet ved sykdom er også en negativ ting mtp arbeidskulturen. Nettopp fordi man tar personal fra andre avdelinger så blir det sur stemning når noen er syke. Det er gjerne en avdeling som har mer sykdom enn andre og de som jobber på den avdelingen blir ofte "utenfor" fordi folk er irriterte på dem. Det blir også stadig et tema på ukesmøtene. Ute på lekeplassen er det uoversiktlig med så mange barn samlet. Og uteplassen er veldig stor, så når et barn trenger en voksen så er det mer tilfeldig om barnet blir møtt av en voksen barnet er trygg på eller en tilfeldig voksen fra en annen avdeling som er nærmere barnet når det slår seg f.eks. Støynivået gjør noe med både voksne og barn. Store rom, mange barn. Basebarnehager er det verste, så det hadde jeg styrt langt langt unna! Barn trenger tryggere rammer. Og skaper man tryggere rammer for barna så må man stue seg inn på de bittesmå grupperommene som ikke er laget for å huse en full barnegruppe. Anonymkode: 90873...db0 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 Mellomstor for oss Var meget fornøyde med barnehagen som hadde fire avdelinger. Jeg også synes at veldig liten barnehage er bra for de minste, men kan være kjedelig for de større barna. Anonymkode: 97935...233
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva er fordelene og ulempene, er det noen som har personlige erfaringer? Det er barn på 1,5 år som skal starte der. Med stor så har man jo mer som skjer, kan rullere på personalet de kjenner ved sykdom og glidende overgang til stor avdeling. Større sjangse å finne venner man trives med. De små er kanskje roligere, men også mer sårbart i forhold til personalet. Kanskje mindre sykdom på rundgang? Tryggere for de minste og kjedeligere for de store barna? Anonymkode: 212ca...324 Liten ofte mer stabilt personale, mindre sykemeldinger og færre vikarer. Det er tross alt det aller viktigste. Små barn og store barn i samme gruppe gir mye bra læring for både store og små. Og en bytter aldri avdeling. Det er de samme voksne hele tiden. Det er et stort pluss. Anonymkode: 4398b...40f 1 2
Arkana Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 Vi valgte en liten barnehage til alle barna og det er vi veldig glade for. De hadde fast og stabilt personale som var de samme alle årene og en fast vikar som også hadde vakter innimellom slik at alle barna kjente henne. Når jeg har snakket med andre er det tydelig for meg at det er i de store barnehagene det er mest bytting og rullering av personale og de små som har mest stabilt personale. Ellers var det svært lite sykdom og roligere for barna og mine hadde i alle fall ingen problemer med å finne seg gode venner. Jeg synes også det var fint å slippe tilvenning og bytte til storbarnsavdeling, alle gikk sammen og alle kjente alle. Jeg hadde valgt liten barnehage igjen hvis jeg skulle valgt på nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #10 Skrevet 20. februar 2023 Vet ikke hva du mener med liten og stor. Vi har våre i en bhg med ca 85 barn, og er veldig fornøyd med det. De har fast personale på hver avdeling. Men de har også masse aktiviteter på kryss av avdelingene, så alle ungene blir kjent med alle voksne og alle barn. En dag i uken deler de det opp slik at de setter sammen grupper etter alderstrinn, så alle på 2020-kullet er samlet i en gruppe, på kryss av avdelinger, osv. Så våre barn kjenner altså alle i bhg. Det er veldig greit når det innimellom er mange anstte som er syke - da er det ikke noe problem å slå sammen avdelinger. De har mulighet til å være fleksible og la et barn som absolutt IKKE vil ut få være inne og perle med en annen avdeling. De har mulighet til å la barn med "Makk i rævva" få leke ute med en annen avdeling i stedet for å gjøre sitte-stille-aktiviteter inne. osv. Anonymkode: 60b39...f14
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #11 Skrevet 20. februar 2023 Vi har kun erfaring med en barnehage og den har ca 40 barn på 4 avdelinger. Antar den er liten? Det er en kjempefin barnehage, alle ansatte vet navnet på min sønn og det var lett for min sønn å bli sosialisert med barn på de andre avdelingene. Han skal starte i en mye større barnehage fra August av og jeg er litt bekymret, faktisk. Anonymkode: 645ec...bd2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 Det viktigste er at det er små grupper. Det bør ikke være mer enn 9 - 10 på småbarn. Anonymkode: 8b3e4...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 Vi har hatt barn på både stor og liten. Liten er best! Mindre sykdom og langt tryggere rammer. Anonymkode: 43c96...b95 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå