Gå til innhold

Dere som spiller musikk - hvor er det blitt av dere ...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gang på gang diskuterer man bøker og musikk man kan høre på her i forumet, men når det gjelder folk som selv spiller, er det forbausende stille - hvor er det blitt av dere som virkelig er musikkinteresserte; lever dere fortsatt, eller har dere blitt kidnappet og bortført av små, grønne menn slik at privatkonsertene nå fremføres på en annen klode ...?

Mens de strikkeglade er så ivrige i "Hobby og fritid" at man har måttet opprette en egen underkategori for strikking der, virker det som om musikantene har sunket i jorden, uansett hvilket instrument man enn satser på.

Savner også livstegn fra dere som skrev innlegg for flere år siden på Kvinneguiden og hadde lyst til å begynne å spille - lurer på hvordan det har gått med dere - spiller dere fortsatt, eller har dere etter hvert lagt musikken på hylla, noe mange andre har gjort?

For min del har det dessverre blitt mindre spilling det siste året; har i stedet grublet over hva som er den aller, aller enkleste måten å lære skalaer på slik at nybegynnere enkelt kan kunne orientere seg i skalajungelen og få god oversikt over alle toneartene i løpet av kort tid, og tror jeg til slutt har løst problemet; for dem som spiller gitar er dette enkelt da man bare kan flytte hånden langs halsen med samme fingermønstre, men jeg har følelsen av at det er litt verre for dem som spiller tangenter og blir møtt med forklaringer om hel- og halvnoter.

Uansett - ønsker alle dere som spiller musikk lykke til videre, fortsatt riktig godt nytt år, og kom gjerne med en oppdatering hvordan det går med spillingen og musikkgleden; det sistnevnte teller etter min mening mer enn resultatene, for uten oppriktig glede forsvinner også innholdet i musikken, som handler mer om det som foregår i menneskehjertene enn om det som skjer på gitarhalsen eller klaviaturet.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: bf17d...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller slagverk og har gjort det i over 30 år. Blir lite diskusjoner her inne om slikt, rett og slett fordi folk ikke aner hva det går i.

Anonymkode: 14d71...0cc

• Liker 1
Skrevet
On 2/21/2023 at 4:06 PM, AnonymBruker said:

Spiller slagverk og har gjort det i over 30 år. Blir lite diskusjoner her inne om slikt, rett og slett fordi folk ikke aner hva det går i.

Takk for svar; det høres interessant ut.

Du har rett i at folk flest ikke har så store kunnskaper om dette; generelt kan man si at trommeslagerens rolle i musikken er sterkt undervurdert - man ser gjerne vokalisten, gitaristen og eventuelt bassisten, mens trommisen sitter der i bakgrunnen og bare slår på trommene, liksom. Men det er definitivt ikke bare-bare å være bærebjelken i rytmeseksjonen; hva var vel The Who uten Keith Moon, og Beatles uten Ringo ...?

Beklager at jeg spør, men hvordan lærte du deg å spille da du begynte med dette? Mens noen som spiller gitar eller piano, godt kan improvisere, men samtidig har man tabulatur og noter slik at det i utgangspunktet er mulig å gjenskape hver tone når man spiller en coverlåt; man har riktignok et noteringssystem for trommer - har likevel på følelsen av at mange er selvlærte, spiller etter gehøret, og finner sin egen vei i musikkens landskap. Kan tenke meg at størrelsen på trommesettet også spiller en vesentlig rolle i klangfargen og variasjonene det er mulig å skape i rytmen.

Uansett - lykke til videre med musikken, og trådlesere som ikke kjenner til Keith Moon og trommingens kunst, kan kanskje få et lite innblikk ved å se - og høre på - opptakene nedenfor.

Skrevet

Eksen min spiller i to brassband. Og er enda ung. Hele familien der spiller i brassband. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Maestro said:

Eksen min spiller i to brassband. Og er enda ung. Hele familien der spiller i brassband. 

Da får man jammen inntrykk av at familien deler en felles interesse.

Spiller du noe selv, siden du har et så musikalskt og respektfullt nick ...?

Musikk kan kanskje virke en smule vanskelig til å begynne med dersom man ikke har annen erfaring enn det man spilte på skolen, men dette er en hobby man vil sette stor pris på og ha glede av i ulike sammenhenger, både for seg selv og sosialt.

Man kan bare gå på en konsert og se hvordan musikk kan forene ulike mennesker i forskjellige aldersgrupper i en felles begeistring; den dag idag kan folk som var på Woodstock, Isle of Wight eller Pingvin Club huske akkurat denne spesielle dagen, dette relativt sett korte øyeblikket i livet deres - som likevel har blitt en bauta i kulturhistorien.

original.jpg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spiller du noe selv, siden du har et så musikalskt og respektfullt nick ...

Nei, men veldig glad i musikk og musikk har vært redning i situasjoner da jeg var veldig syk. Kan sitte i stua med musikk på og bare chille. Og Kaizers orchestra fan og er tillegg rogalending! Er den type person som har vært på festivaler, elsker live musikk på typ barer og sånn. 🧡 Onkelen min var musiker før og er faktisk psykisk syk, og er veldig dyp av seg. bruker musikken for og ventilere sånne ting. 

• Hjerte 1
Skrevet
25 minutter siden, Maestro said:

Nei, men veldig glad i musikk og musikk har vært redning i situasjoner da jeg var veldig syk. Kan sitte i stua med musikk på og bare chille. Og Kaizers orchestra fan og er tillegg rogalending! Er den type person som har vært på festivaler, elsker live musikk på typ barer og sånn. 🧡 Onkelen min var musiker før og er faktisk psykisk syk, og er veldig dyp av seg. bruker musikken for og ventilere sånne ting. 

Godt å høre.

Men en ting er å høre på musikk; dette kan utvilsomt gi mye og være til stor hjelp, men når man lukker øynene, begynner å spille selv, og bare lar tonene fylle stillheten, får musikken en helt ny dimensjon; den blir en del av tankene og følelsene; en del av en selv, ikke noe som kommer utenfra.

Så om du en dag skulle få lyst til å begynne å spille et instrument på egen hånd, ikke nødvendigvis nå, men kanskje en gang i fremtiden, håper jeg du kan få glede av dette, i likhet med mange andre, enten man spiller enkle ting bare på hobbybasis, eller har lyst til å satse litt mer seriøst etter hvert. Uansett hvor ung eller gammel man enn er, er man velkommen; uansett om man er flink eller ikke - musikkens verden er åpen for absolutt alle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Godt å høre.

Men en ting er å høre på musikk; dette kan utvilsomt gi mye og være til stor hjelp, men når man lukker øynene, begynner å spille selv, og bare lar tonene fylle stillheten, får musikken en helt ny dimensjon; den blir en del av tankene og følelsene; en del av en selv, ikke noe som kommer utenfra.

Så om du en dag skulle få lyst til å begynne å spille et instrument på egen hånd, ikke nødvendigvis nå, men kanskje en gang i fremtiden, håper jeg du kan få glede av dette, i likhet med mange andre, enten man spiller enkle ting bare på hobbybasis, eller har lyst til å satse litt mer seriøst etter hvert. Uansett hvor ung eller gammel man enn er, er man velkommen; uansett om man er flink eller ikke - musikkens verden er åpen for absolutt alle.

Prøvde meg på gitar som 14 åring. Onkelen min som lærte meg. Var veldig gøy ☺️ 

Nei, bare sitte og høre musikk på popanlegget, er avslappende for meg. Har musikk stort sett på når jeg ikke ser tv, når jeg er hjemme. Men som syk, var det noe og putte i øra, og NI fokusere på sangene for ikke fokusere på den vonde situasjonen. Kamp hver gang, til det gikk av seg selv. 

• Hjerte 1
Skrevet

Samt, musikk danner minner. ☺️🧡

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar; det høres interessant ut.

Du har rett i at folk flest ikke har så store kunnskaper om dette; generelt kan man si at trommeslagerens rolle i musikken er sterkt undervurdert - man ser gjerne vokalisten, gitaristen og eventuelt bassisten, mens trommisen sitter der i bakgrunnen og bare slår på trommene, liksom. Men det er definitivt ikke bare-bare å være bærebjelken i rytmeseksjonen; hva var vel The Who uten Keith Moon, og Beatles uten Ringo ...?

Beklager at jeg spør, men hvordan lærte du deg å spille da du begynte med dette? Mens noen som spiller gitar eller piano, godt kan improvisere, men samtidig har man tabulatur og noter slik at det i utgangspunktet er mulig å gjenskape hver tone når man spiller en coverlåt; man har riktignok et noteringssystem for trommer - har likevel på følelsen av at mange er selvlærte, spiller etter gehøret, og finner sin egen vei i musikkens landskap. Kan tenke meg at størrelsen på trommesettet også spiller en vesentlig rolle i klangfargen og variasjonene det er mulig å skape i rytmen.

Uansett - lykke til videre med musikken, og trådlesere som ikke kjenner til Keith Moon og trommingens kunst, kan kanskje få et lite innblikk ved å se - og høre på - opptakene nedenfor.

Jeg er selvlært. Begynte i 89. I den tiden ble man sett på som en gud om en bare spilte en 4/4 takt. Når man i dag ser hva 4-5 åringer gjør på youtube blir man helt matt, altså.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Maestro said:

Prøvde meg på gitar som 14 åring. Onkelen min som lærte meg. Var veldig gøy ☺️ 

Nei, bare sitte og høre musikk på popanlegget, er avslappende for meg. Har musikk stort sett på når jeg ikke ser tv, når jeg er hjemme. Men som syk, var det noe og putte i øra, og NI fokusere på sangene for ikke fokusere på den vonde situasjonen. Kamp hver gang, til det gikk av seg selv. 

Forstår deg godt; livet er dessverre ikke alltid like enkelt.

Så lykke til videre, og håper alt ordner seg for deg.

2 minutter siden, Maestro said:

Samt, musikk danner minner. ☺️🧡

Så enig, så enig. Har sanger jeg ikke har hørt på årevis, som alltid vil være knyttet til noe, eller en bestemt tidsperiode. For eksempel hadde jeg for vane å lytte til bestemte sanger av Oasis da jeg skrev satirer og andre morsomme ting før i tiden, mens Cranberries var reservert poesi av det dypere slaget. I mine øyne har disse sangene konservert nettopp denne tiden, lik en tidskapsel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forstår deg godt; livet er dessverre ikke alltid like enkelt.

Så lykke til videre, og håper alt ordner seg for deg.

Så enig, så enig. Har sanger jeg ikke har hørt på årevis, som alltid vil være knyttet til noe, eller en bestemt tidsperiode. For eksempel hadde jeg for vane å lytte til bestemte sanger av Oasis da jeg skrev satirer og andre morsomme ting før i tiden, mens Cranberries var reservert poesi av det dypere slaget. I mine øyne har disse sangene konservert nettopp denne tiden, lik en tidskapsel.

Jaa, er godt og ha minner knytta til musikk. Altså gode minner som vekker de følelsene man hadde på den tiden/øyeblikkene.

Ting er heldigvis mye bedre. Mista meg selv i psykose, så musikk som jeg hørte på før, hjalp og finne meg tilbake. Ikke bare musikken Altså, men hjalp mye og finne trygghet og ro 🧡

Skrevet
On 2/23/2023 at 11:41 AM, AnonymBruker said:

Jeg er selvlært. Begynte i 89. I den tiden ble man sett på som en gud om en bare spilte en 4/4 takt. Når man i dag ser hva 4-5 åringer gjør på youtube blir man helt matt, altså.

Ja - én ting er hva de gjør i Kina eller Russland, der man begynner å spille lenge før man har sluttet å bruke bleier, men disse ungene på YouTube er noe for seg selv; her er en 6-åring på trommer.

Fortsatt god helg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...