Gå til innhold

Hvor "farlig" er det at jenter blir hekta på sminke og utseendet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to tvillinger i 8 klasse som fullstendig har druknet i sminkepungen og hudpleieboblen.

Til tross for mange samtaler med oss voksne om å ikke være så navlebeskuende, og at det ikke er sunt å se seg i speilet halve dagen mens man tar selfies fra alle vinkler, men de bare fortsetter.

Mange av vennene er likedan og når de er sammen er det kun sminking det går i og å speile seg med ulike antrekk, og selvfølgelig bemerke hvis det er en kroppsdel de er misfornøyd med.

Man blir jo bevisst alle sine feil og mangler når man speiler seg og tar selfies, og måler seg opp mot de perfekte jentene på nettet som de følger.

De har fått forklart at mye av de de følger på Snap/Instagram er fake, fulle av filter, er betalt av firmaer for å promotere produkter osv, men det går bare ikke inn.🤨

Siden de er 13 er de store nok til sosiale medier, og det virker som det andre mødrene synes det bare er stas at døtrene deres er så opptatt av fasaden sin.

Har prøvd å ta det opp på foreldremøte men får lite respons.

Fritidsaktiviteter som fotball og håndball blir byttet ut med aktiviteter der de kan se fine ut mens de holder på slik som dans og kor, mens fotball/ håndball er stress for da blir de svette, sminken renner og håret blir deretter.

Noen innspill?

Anonymkode: 0dd6c...400

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håp det bare er en fase. Har også en 13-åring som bruker en halvtime før også fotballtrening for å sminke seg og fikse hår. Målet er å sminke seg så det ikke synes at hun har sminke.  Jeg har lukket øyne og ikke nektet henne.   Tror de fleste 13-åringer er usikre på seg selv, men ikke alle gidder å stå foran speilet. Kan se all sminkegreiene litt som en litt dyr hobby, de lærer noen ferdigheter ihvertfall. Fortsett likevel  å lære ungene å være kritiske til alt de ser og skryt av det dere anser som ferdigheter som viser at dere bryr dere. 

Anonymkode: b3a77...d38

• Nyttig 1
Skrevet

Mennesker er ikke endimensjonale. Og sminke er ikke fordummende. Det eneste bekymringsfulle er at alt av fysisk aktivitet kuttes ut. Det sagt er det ikke unormalt at man faller av organiserte aktiviteter, her kan du heller veilede til å finne treningsformer de selv kan lage en vane ut av. 

Mine store interesser i tenårene var sminke og negler, og egenpleie. Jeg var medlem i bokklubb og leste bøker. Gikk på dans, og fant etterhvert interessen for løp/jogging. Og gikk ut av videregående med 5,8 i snitt. 

Nå er jeg 40. Fikser neglene jevnlig, går til hudpleier, sminker meg 15-20 minutter hver morgen. Har en lederstilling i en krevende bransje. Og løper fortsatt nesten daglig. 

Anonymkode: 26a63...4d2

• Liker 2
Skrevet

Det virker som du blander korrelasjon og kausalitet, du ser årsaksforhold som ikke eksisterer. Det er normalt at jenter på ungdomsskolen er opptatt av sminke, klær og utseendet. Det er også normalt at ungdom faller fra fysisk aktivitet fordi man etter barneskolen forventes å satse og bruke veldig mye tid på idretten sin og at det ikke anses som akseptabelt å drive med litt idrett bare for gøy eller bare for å holde seg i form. Det er ikke sminke som er årsaken til at ungdommene slutter på idrett. La dem eksperimentere og kose seg med sminke, det gjør nesten alle i den alderen og de blir ikke dumme jåledukker av den grunn. Du kan gjerne oppfordre til fysisk aktivitet, men det er vanskelig å få innpass i en ny organisert idrett i den alderen så det er sikkert bedre om de heller begynner med noe individuelt. Kanskje man de møtes et par kvelder i uka å jogge?

Anonymkode: b1533...5f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mennesker er ikke endimensjonale. Og sminke er ikke fordummende. Det eneste bekymringsfulle er at alt av fysisk aktivitet kuttes ut. Det sagt er det ikke unormalt at man faller av organiserte aktiviteter, her kan du heller veilede til å finne treningsformer de selv kan lage en vane ut av. 

Mine store interesser i tenårene var sminke og negler, og egenpleie. Jeg var medlem i bokklubb og leste bøker. Gikk på dans, og fant etterhvert interessen for løp/jogging. Og gikk ut av videregående med 5,8 i snitt. 

Nå er jeg 40. Fikser neglene jevnlig, går til hudpleier, sminker meg 15-20 minutter hver morgen. Har en lederstilling i en krevende bransje. Og løper fortsatt nesten daglig. 

Du var 13 år i 1996 og da var da hadde du ikke mobil, selfies og sosiale medier som forteller ungene at du aldri er bra nok hvis ikke du ser sånn og sånn ut.

En helt annen verden i dag.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du var 13 år i 1996 og da var da hadde du ikke mobil, selfies og sosiale medier som forteller ungene at du aldri er bra nok hvis ikke du ser sånn og sånn ut.

En helt annen verden i dag.

Ts

Du er jo helt fastlåst, i stedet for å møte din datter og se at dette bare er en del av henne. 

Og så lurer jeg også på hvilken avkrok du vokste opp i på 90-tallet. 

90210 var fasiten, Brenda eller Kelly. De hadde helt jevn og pudret hud, rett og langt hår. Det tok en evighet hver morgen å sminke bort enhver ujevnhet. Vi fulgte også slavisk med på Baywatch og kroppsidealet som ble vist der, jeg hadde små pupper og hofter/fyldig bak, så følte meg ekstremt utenfor når det kom til kropp. Vi leste også Topp, og fikk med oss hvordan kjendisene sminket seg, hva de hadde på seg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Onlyfans neste😬 Neida, men uff, ikke bra for den mentale helsen å være så opphengt i eget utseende. Kan føre til at de tror at det er hovedsakelig det de har å komme med her i verden og det som avgjør deres verdi. Lette bytter for menn som smigrer dem.

Anonymkode: 6e8a7...d07

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg var 13 år i 1986, og vi sminket oss, tok hjemmepermanent og hjemmebleking/striping av hår, permanentfarget vipper og bryn, tok hull i ørene med synåler hjemme, tok solarium og sminket oss. Og leste bøker, spilte instrumenter, gjorde lekser, gikk på ski, var med i kristen ungdomsklubb. 
Jeg var ikke spesielt forfengelig og ikke av dem som brukte mest tid og innsats i sminke, men det var gøy og vennskapsdannende. Vi klagde over hud, hår og kropp, men jeg har hatt godt selvbilde hele livet. Vis meg en 13-åring som ikke er usikker? 
Jeg fikk mine sminketips fra blader som «Det nye», mors KK, Vouge og Elle hvis vi hadde råd, og fra andre venninner. 
I år-ene 20-30 var jeg sminkeløs, jeg brydde meg ikke om utseende. 

Så mitt svar: det er ganske ufarlig. 

Anonymkode: eb288...056

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er jo helt fastlåst, i stedet for å møte din datter og se at dette bare er en del av henne. 

Og så lurer jeg også på hvilken avkrok du vokste opp i på 90-tallet. 

90210 var fasiten, Brenda eller Kelly. De hadde helt jevn og pudret hud, rett og langt hår. Det tok en evighet hver morgen å sminke bort enhver ujevnhet. Vi fulgte også slavisk med på Baywatch og kroppsidealet som ble vist der, jeg hadde små pupper og hofter/fyldig bak, så følte meg ekstremt utenfor når det kom til kropp. Vi leste også Topp, og fikk med oss hvordan kjendisene sminket seg, hva de hadde på seg. 

Ser ut som samme type foreldre som er mot døtres sminking og gutters spilling bare for at akkurat sånn var ikke egen barndom. 

Jeg var ikke ute hele tiden, jeg brukte mye tid på Topp, Det Nye, Romantikk, Starlet- det som idag er erstattet av TikTok ol.  Satt mye inne og så på Sky og Super og hørte på musikkvideoer og danset til det.  Hadde videokamera så har til og med film av meg og venninne som danser.    

Altfor mange har glorifisert egen barndom og den jeg har sitert her har samme gjenkjennelsesfaktor fra egen barndom. Største forskjellen er at det var ikke mulig å kjøpe så mye spennende i min barndom.    Jeg har bodd noen år i USA og synes fortsatt at det tilbys lite produkter her, sånn for å spore av litt….

Anonymkode: b3a77...d38

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...