Gå til innhold

Manglende porto/over maksmål - faktura fra Posten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For de av dere som sender mye pakker med Posten er vel godt kjent med de standardiserte pakkemålene på 35x25x12 cm… Jeg har nå mottatt faktura for underfrankert pakke… Ser de legger ved «bildebevis», men hvilke krav stilles for disse bildene? Pakken ble her hjemme målt til innenfor målene. På bildet jeg har mottatt fra Posten, fremgår det ikke hvor mange cm pakken er målt til den ene eller andre veien:0F4EA746-9AB6-40D3-BD48-D913AFBBC345.thumb.jpeg.0e91c86d2d3008c1e623f4ee7d4a8217.jpeg

Jeg ser jo av bildet at pakken er utenfor streken i bunnen her, men de strekene sier da ikke meg noen verdens ting når det ikke vises hvor mange cm de tilsvarer den ene eller andre veien? Pakken var ikke kvadratisk, og ut ifra dette bildet er det jo umulig å vite om det er bortover eller nedover som tilsvarer 25cm eller 35cm? Noen som vet?

Er det andre med tilsvarende erfaringer, som har klaget og fått gjennomslag?

Anonymkode: d1e51...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uheldigvis for deg spiller det egentlig ingen rolle hvor mange cm pakken er, så lenge den er større enn standardmalen de har lagt pakken din på. Om pakken maksimalt kan være 35x25 og din sniker seg på utsiden er det brudd på vilkårene. 

Til neste gang bør du teipe i begge retninger slik at posen ikke kan endre form på veien. Eller putte det i en pappeske som ikke endrer form/størrelse

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Uheldigvis for deg spiller det egentlig ingen rolle hvor mange cm pakken er, så lenge den er større enn standardmalen de har lagt pakken din på. Om pakken maksimalt kan være 35x25 og din sniker seg på utsiden er det brudd på vilkårene. 

Til neste gang bør du teipe i begge retninger slik at posen ikke kan endre form på veien. Eller putte det i en pappeske som ikke endrer form/størrelse

Dette. Her ser du jo at den er over 35 cm på én side. Hvis du trykker pakken sammen før du måler, kan det sive luft inn i pakken senere som gjør at den blir større. Jeg pleier også å tape godt i begge retninger når jeg sender mye pakker, slik at jeg vet den ikke kan «ese ut». 

Anonymkode: 55556...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 timer siden):

Uheldigvis for deg spiller det egentlig ingen rolle hvor mange cm pakken er, så lenge den er større enn standardmalen de har lagt pakken din på. Om pakken maksimalt kan være 35x25 og din sniker seg på utsiden er det brudd på vilkårene. 

Til neste gang bør du teipe i begge retninger slik at posen ikke kan endre form på veien. Eller putte det i en pappeske som ikke endrer form/størrelse

 

Poenget mitt er jo hvorvidt den lengste delen av pakken er målt mot 25 cm eller 35 cm - dette avhenger jo av hvilken vei pakken ligger når de putter den på standardmalen i og med at pakken ikke var kvadratisk. Slik bildet er tatt, vet jeg jo ikke om 35 cm måler nedover (der den sniker seg på utsiden), eller bortover hvor det fortsatt er god margin. 
 

For meg ser det nemlig ut som at det står 20 der jeg har ringet rundt, og at den borterste linjen som da går nedover vil tilsvare 35 cm. 
 

85EBF00F-75E0-411C-9334-551C38918A4B.thumb.jpeg.6e23e11ba256f17feb0438ea2f935e33.jpeg

Anonymkode: d1e51...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevd det samme for to pakker sendt siste tiden, godt innefor mål og faktura kom på digipost, den ene er pakket i eske og bilde de sender med er jo så elendig at det er håpløst. Orker ikke krangle med dem, surrehoder og dårlig service.

Ta alltid bilde selv før du sender avgårde pakka di, ved siden av målebånd

Anonymkode: 68668...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forsøke å bestride kravet og si at de ikke har dokumentert kravet tilstrekkelig. Synd for dem at de slurver. 🤷‍♀️

Anonymkode: 84b52...1c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Poenget mitt er jo hvorvidt den lengste delen av pakken er målt mot 25 cm eller 35 cm - dette avhenger jo av hvilken vei pakken ligger når de putter den på standardmalen i og med at pakken ikke var kvadratisk. Slik bildet er tatt, vet jeg jo ikke om 35 cm måler nedover (der den sniker seg på utsiden), eller bortover hvor det fortsatt er god margin. 
 

For meg ser det nemlig ut som at det står 20 der jeg har ringet rundt, og at den borterste linjen som da går nedover vil tilsvare 35 cm. 
 

85EBF00F-75E0-411C-9334-551C38918A4B.thumb.jpeg.6e23e11ba256f17feb0438ea2f935e33.jpeg

Anonymkode: d1e51...a80

Hvis du åpner hele bilde filen så vil du se, uavhengig så kan ingen av sidene være større en målene 35,3 og 25 cm.

Anonymkode: 76175...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slutt å send med posten. Har gitt opp.

Post i butikk frankerer, og man får regning på over 100 kr på noe de i butikken har gjort feil... må sitte i timesvis i telefonen for å bli kvitt regningen for en feil posten har gjort. 

Slutt å sende pakker er mitt beste tips. 

Anonymkode: a7ea1...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare slutt å send med posten. Har gitt opp.

Post i butikk frankerer, og man får regning på over 100 kr på noe de i butikken har gjort feil... må sitte i timesvis i telefonen for å bli kvitt regningen for en feil posten har gjort. 

Slutt å sende pakker er mitt beste tips. 

Anonymkode: a7ea1...aa3

Er jo bare å gå tilbake til den aktuelle post i butikk så betaler de fakturaene for deg :)

Anonymkode: 76175...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bare slutt å send med posten. Har gitt opp.

Post i butikk frankerer, og man får regning på over 100 kr på noe de i butikken har gjort feil... må sitte i timesvis i telefonen for å bli kvitt regningen for en feil posten har gjort. 

Slutt å sende pakker er mitt beste tips. 

Anonymkode: a7ea1...aa3

Det er da bare å pakke og måle opp hjemme og bestille er digitalt frimerke online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

Poenget mitt er jo hvorvidt den lengste delen av pakken er målt mot 25 cm eller 35 cm - dette avhenger jo av hvilken vei pakken ligger når de putter den på standardmalen i og med at pakken ikke var kvadratisk. Slik bildet er tatt, vet jeg jo ikke om 35 cm måler nedover (der den sniker seg på utsiden), eller bortover hvor det fortsatt er god margin. 
 

For meg ser det nemlig ut som at det står 20 der jeg har ringet rundt, og at den borterste linjen som da går nedover vil tilsvare 35 cm. 
 

85EBF00F-75E0-411C-9334-551C38918A4B.thumb.jpeg.6e23e11ba256f17feb0438ea2f935e33.jpeg

Anonymkode: d1e51...a80

Kontakt kundeservice og be om bedre bilder.

Posten prøver seg, og håper folk ikke gidder.

Jeg fikk faktura på pakke «over mål», de påsto den var 37 cm på ene siden, og la ved et bilde som «beviste» dette, et dårlig bilde der pakken var plassert skjevt på linjalen.

Pakken jeg hadde sendt var Postens egen eske, med målene 35x25x12, kjøpt fra Posten!!

Jeg klaget, og de slettet fakturaen umiddelbart. Fikk ingen beklagelse fra dem..

Anonymkode: d5692...ab4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du åpner hele bilde filen så vil du se, uavhengig så kan ingen av sidene være større en målene 35,3 og 25 cm.

Anonymkode: 76175...d3e

Jeg får ikke til å se noe mer når jeg klikker på filen heller. Men jeg tolker det som at den nederste stiplete linjen på bildet er 35cm? 

Anonymkode: 55556...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk regning på 135,- og pakka var kun 1 cm over på den ene siden. Snakket med de på chat og de var sykt strenge på at jeg måtte betale 😤 Altså greit hvis det hadde vært 5 cm og mer, men 1 cm over er så sykt strengt!! Sendt flere ganger med helthjem og flere av pakkene har vært alt fra 15-20 cm over og aldri fått noen regning fra de!

Anonymkode: 838b2...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av posten,skjedd meg flere ganger.Aldri skjedd med helt hjem.

Anonymkode: edec5...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Dette er nøyaktige årsaken til at jeg nekter å benytte meg av Posten. Da jeg startet med å selge diverse på Finn.no, skjedde dette så ofte, at jeg fikk slike latterlige krav, at jeg tror det kon opp i 1500kr på et halv år, og gjorde at jeg tapte stort på mye av det jeg solgte. Etter det bestemte jeg meg for å boikotte Posten fullstendig. Jeg har siden sendte hundrevis av pakker med Postnord og Helthjem, og i de aller fleste tilfellene, har pakkene vært litt over i størrelse, av og til vekt, men jeg prøver å være rimelig og holde meg nært opp til målene. Jeg er superkunde hos begge, og har ALDRI fått en krone i gebyr, bare god hjelp de få gangene det har skjedd noe. Nå bruker jeg Tise, og der kan man dessverre ikke velge bort Posten. Hvis noen vil kjøpe noe av meg, og insisterer på å bruke Posten, må jeg avslå. Blir pakken 14cm tykk istedenfor 12 pga litt ekstra bobleplast, vil kunden få 149!kr i straffegebyr umiddelbart tilsendt Digipost, og de vil da kontakte meg og kreve at jeg dekker det, og Vipps har jeg tapt tid og penger på å selge noe. Posten er et fascist regime, og regelrytteriet deres er helt sinnsykt. Sksl du sende noe annet enn en liten  bok eller en t-skjorte, må du ut med 135kr! Hos Postnord, er det nesten ingen øvre krav til str. Du kan sende en stor flyttekasse så lenge den er innenfor ca 5kg, men Posten; "pang! Her har du straffeporto på 149kr. Du skulle ha visst at en roman av Jo Nesbø er 12,5cm tykk og ikke 12, så nå skal vi ha det dobbelte av det du fikk for boka! "Nekter du, blir det inkasso og mye trøbbel. Nei! Bruk aldri aldri aldri Posten om det ikke er snakk om brev og små pakker, feks. en dvd o.l., da er de rimeligere, men ALDRI bruk digitalt frimerke. Kjøp frimerker på post i butikk, fordi da kan de IKKE vite hvem du er og sende deg straffeporto om pakken er et par gram for tung. Husk det selgere på Finn, fb, Tise. Jeg advarer dere herved; ikke bruk Posten. Det vil svi på pung, og du vil angre bittert for at du ikke hørte på meg!

Endret av Spørforenvenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...