Gå til innhold

40 år og bleke håret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror jeg har en midtlivskrise. Blir 40 år i år, og har vært rolig med hele greia - helt frem til nå. For nå oppdaget jeg at jeg begynner å få grå hår. Noen litt her og der, og ganske mye på sidene rett over ørene.

Jeg syns det er tidlig å få grå hår, og i tillegg har jeg følt meg skikkelig hormonell i det siste. Så da tenker jeg at jeg sikkert kommer tidlig i overgangsalderen også. Jeg, som alltid har sagt at skjønnhet kommer i flere faser i livet, og at man ikke skal forsøke å se ut som man er 14 når man er 40. Jeg, som har sagt at jeg er glad for å eldes, som ser på rynker som tegn på visdom og livserfaring. Jeg, jeg begynner å streve litt med dette nå. Og det er jeg også overrasket over å erfare. Jeg trodde jeg taklet dette veldig bra. Jeg føler meg absolutt aldersadekvat. 

Men håret mitt har alltid vært det jeg har likt best ved meg selv. Jeg har langt, tykt hår, helt ned til rumpa. Det er naturlig lyseblondt med en god del fargespill/nyanser/naturluge striper, og så striper jeg det jevnlig i tillegg. Så det er så innmari fint, jeg er så stolt av håret mitt. 

Og nå blir det grått. 

Så da må jeg vel finne på noe annet, da. Enten akseptere det og være grå, eller helfarge det. Jeg syns ikke at jeg har fargetoner som kler grått hår så innmari godt, jeg blir veldig blass føler jeg. Blass og gammel. Og jeg syns 40 er tidlig å være grå, jeg kan akseptere det ved 50.

Syns dere naturlig grå som 40-åring er tidlig, eller ser dere på det som normalt? 

Mørkere kan jeg ikke farge håret, for det kler jeg ikke i det hele tatt. Så det eneste alternativet jeg har er å lysne alt sammen, siden jeg er så lys fra før. Altså farge det med en farge som dekker grå hår, som også lysner. For eksempel askeblond eller lignende. 

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: ee4d2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke tidlig med grå hår i førtiårsalderen, mange har det. Jeg er 38 og oppdaget mine første hvite hår i fjor. Etterhvert som de blir flere, kommer jeg nok til å stripe håret lysere…men det er ingenting galt i å beholde sine grå hår☺️

Anonymkode: 81cbb...c8d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta noen ekstra striper

Anonymkode: e8839...e8c

Det dekker ikke de grå hårene, det er liksom det som er problemet. De er overalt, noen her og der. Mest over ørene, men de kommer overalt. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du som kan ta den avgjørelsen. Jeg er og 40, har noen få grå hår. Striper det litt lysere, så vises det ikke så godt. 

Kult med dem som ikke farger håret når det blir grått, men jeg tør ikke bli gråhåret selv. 

Anonymkode: d75a4...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mine første grå hår i 20-åra 😅 Om du fortsetter å stripe det, kanskje med litt ekstra striper, kommer det ikke til å vises 😊 Det er bare du som ser de enkelte grå hårene. 

Anonymkode: 5e534...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk mine første grå hår i 20-åra 😅 Om du fortsetter å stripe det, kanskje med litt ekstra striper, kommer det ikke til å vises 😊 Det er bare du som ser de enkelte grå hårene. 

Anonymkode: 5e534...380

Ja mannen min ser de ikke, sier han. Selv om jeg lyste rett på dem med spottlys. Men han prøver bare å være grei, de er helt hvite og syns kjempegodt. Og mye tykkere enn de vanlige hårstråene mine, så de skiller seg veldig ut. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant mitt første grå hår da jeg var 25, er nå 31 og det har blitt litt flere

Striper kan funke bra, for det ser mer naturlig ut når det vokser ut. Veldig slitsomt å farge etterveksten hele tiden med helfarging, dessuten vil grått hår komme tydeligere frem med en såpass hard fargekant som helfarging gir i skillen

Men om du føler på hormonelle forandringer, kanskje det kan være lurt å ta en tur til gynekolog? Jeg hadde en gang en cyste (ufarlig) på eggstokken, den ga meg hormonelle forandringer. Det behøver ikke være noe farlig, men om du har merket en endring, så kan det være lurt å ta en sjekk. Det kan hende det ikke er at du blir gammel, jeg syntes heller ikke 40 er gammelt ;) 

Anonymkode: 9336a...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fant mitt første grå hår da jeg var 25, er nå 31 og det har blitt litt flere

Striper kan funke bra, for det ser mer naturlig ut når det vokser ut. Veldig slitsomt å farge etterveksten hele tiden med helfarging, dessuten vil grått hår komme tydeligere frem med en såpass hard fargekant som helfarging gir i skillen

Men om du føler på hormonelle forandringer, kanskje det kan være lurt å ta en tur til gynekolog? Jeg hadde en gang en cyste (ufarlig) på eggstokken, den ga meg hormonelle forandringer. Det behøver ikke være noe farlig, men om du har merket en endring, så kan det være lurt å ta en sjekk. Det kan hende det ikke er at du blir gammel, jeg syntes heller ikke 40 er gammelt ;) 

Anonymkode: 9336a...e19

Ja det var et godt råd å sjekke det hos legen, skal gjøre det. Angående etterveksten så må jeg vel farge det hver 3. måned tenker jeg, jeg er jo såpass lys og det er ikke så mange grå hår enda, så tenker at jeg slipper unna med litt mørkere røtter. Bare det ikke blir flere cm med ettervekst, det er ikke spesielt fint. Kan hende jeg må farge hver 2. måned. 

Tror jeg bare må prøve, så får jeg heller farge det tilbake hvis jeg ikke blir fornøyd. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått til frisøren for å få tips. Venninnen min fikk litt lysere highlights noen steder og da kunne man ikke lenger se grått hår, fordi det så ut som om hun hadde striper. 

Anonymkode: bf6f0...9f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helbleking høres ikke ut som en god idé. Da må du bleke det veldig ofte og det sliter på håret. Da er det bedre å stripe håret i litt ulike sjatteringer slik at gråfargen kan blende litt mer naturlig inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tror jeg har en midtlivskrise. Blir 40 år i år, og har vært rolig med hele greia - helt frem til nå. For nå oppdaget jeg at jeg begynner å få grå hår. Noen litt her og der, og ganske mye på sidene rett over ørene.

Jeg syns det er tidlig å få grå hår, og i tillegg har jeg følt meg skikkelig hormonell i det siste. Så da tenker jeg at jeg sikkert kommer tidlig i overgangsalderen også. Jeg, som alltid har sagt at skjønnhet kommer i flere faser i livet, og at man ikke skal forsøke å se ut som man er 14 når man er 40. Jeg, som har sagt at jeg er glad for å eldes, som ser på rynker som tegn på visdom og livserfaring. Jeg, jeg begynner å streve litt med dette nå. Og det er jeg også overrasket over å erfare. Jeg trodde jeg taklet dette veldig bra. Jeg føler meg absolutt aldersadekvat. 

Men håret mitt har alltid vært det jeg har likt best ved meg selv. Jeg har langt, tykt hår, helt ned til rumpa. Det er naturlig lyseblondt med en god del fargespill/nyanser/naturluge striper, og så striper jeg det jevnlig i tillegg. Så det er så innmari fint, jeg er så stolt av håret mitt. 

Og nå blir det grått. 

Så da må jeg vel finne på noe annet, da. Enten akseptere det og være grå, eller helfarge det. Jeg syns ikke at jeg har fargetoner som kler grått hår så innmari godt, jeg blir veldig blass føler jeg. Blass og gammel. Og jeg syns 40 er tidlig å være grå, jeg kan akseptere det ved 50.

Syns dere naturlig grå som 40-åring er tidlig, eller ser dere på det som normalt? 

Mørkere kan jeg ikke farge håret, for det kler jeg ikke i det hele tatt. Så det eneste alternativet jeg har er å lysne alt sammen, siden jeg er så lys fra før. Altså farge det med en farge som dekker grå hår, som også lysner. For eksempel askeblond eller lignende. 

Hva hadde dere gjort? 

Det e virkelig ikke tidlig å få gråe hår når man er 40 år. Det er helt normalt. Vil heller si man er spesielt heldig og man ikke har noen gråe hår enda i den alderen.

Når det e råsaft er du skikkelig heldig  som er såpass blond fra før, for mest naturlig overgang. Jeg er i utgangspunktet mørkeblondt selv og har farget det mørkt brunt eller mørkerødt siste 10 årene. Så mine små grå vider dermed veldig godt i etterveksten. Men det ville slitt altfor mye på håret å bleke bort fargen jeg har brukt i 10 år og gått over til lyst nå. Så jeg er stucked med å måtte farge det videre jevnlig hver 4 uke.

I ditt tilfelle ville jeg gjort som du tenker om jeg hadde muligheten☺️

Anonymkode: 89be5...ad7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farg/blek det om du tror du vil like utseende ditt bedre sånn. Det er ikke noen big deal.

Anonymkode: 5584a...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farg/blek det om du tror du vil like utseende ditt bedre sånn. Det er ikke noen big deal.

*utseendet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det e virkelig ikke tidlig å få gråe hår når man er 40 år. Det er helt normalt. Vil heller si man er spesielt heldig og man ikke har noen gråe hår enda i den alderen.

Når det e råsaft er du skikkelig heldig  som er såpass blond fra før, for mest naturlig overgang. Jeg er i utgangspunktet mørkeblondt selv og har farget det mørkt brunt eller mørkerødt siste 10 årene. Så mine små grå vider dermed veldig godt i etterveksten. Men det ville slitt altfor mye på håret å bleke bort fargen jeg har brukt i 10 år og gått over til lyst nå. Så jeg er stucked med å måtte farge det videre jevnlig hver 4 uke.

I ditt tilfelle ville jeg gjort som du tenker om jeg hadde muligheten☺️

Anonymkode: 89be5...ad7

Det er de første grå hårene, må ha kommet nå i vinter. Kanskje det ikke er tidlig likevel da, nå følte jeg meg plutselig mye bedre. Takk for den synsvikelen.

Mørkere kan jeg ikke farge det, lysebrunt er for mørkt for meg, og egentlig er mørk blond også for mørkt. Da får jeg lysere ettervekst, og måtte nok farget hver måned. Jeg tenker at jeg kan la det gå litt lengre tid imellom hvis jeg går lysere, sånn at etterveksten blir mørkere enn nyansen jeg farger. Håper på 2 - 3 måneder imellom, da blir det ikke så veldig stress med farging. 

Det må bli enten lys blond, eller så har jeg kikka på noen som heter 8.1 Copenhagen og 10.21 Stockhom. Farger fra L'oreal som skal dekke grå hår, og som lysner. Har ingen erfaring med dem da, men tenkte å kanskje prøve den som heter Stockhom.

Askeblond: https://www.vita.no/loreal/loreal-excellence-creme-8.1-light-ash-blonde?v=329028&gclid=Cj0KCQiArsefBhCbARIsAP98hXQ-uSOpY6Qpf4OivH_VV9MiQyMGwc67IPhA7NfS_uztDmAkjlwkfw4aAjoqEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Copenhagen: https://www.vita.no/loreal/loreal-preference-cool-blondes-8.1-copenhagen?v=31652&gclid=Cj0KCQiArsefBhCbARIsAP98hXRUQBLUQlai40y_7x1V810rUQbWt0VZx_TSJPae6TTEASCEtuYX99EaAniHEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Stockholm: https://www.vita.no/loreal/loreal-preference-10.21-stockholm?v=31645&gclid=Cj0KCQiArsefBhCbARIsAP98hXTalt8xFFXMpEH-x-L1-xnBGT1dDJrw4tiY8laYE2dSdsOT0_tz2ZgaAtJ6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er mest at jeg føler meg litt for gammel for så lyst hår. Men ser jo samtidig at trenden i dag er at mange på min alder gjør det. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det dekker ikke de grå hårene, det er liksom det som er problemet. De er overalt, noen her og der. Mest over ørene, men de kommer overalt. 

Ts

Men de vil synes mindre med striper. ☺️

Anonymkode: 90df3...79f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som ble helt grå i 20-årene. Hun orket til slutt ikke opprettholde fargingen og rocker nå helgrått hår som 30-åring, jeg digger det!

Er dog ikke sikker på at jeg hadde vært like tøff selv.

Anonymkode: 3418a...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som lot håret bli grå i 40 åra . Hun har mye lys grå hårstrå men også litt mørkere hårstrå . Hun ser helt nydelig ut og mer galant . Kan du se etterhvert som det gråner mer om det kan bli stilig ? Jeg har også tykt hår og lyst , nå får jeg tynne hvite hår så jeg blir ikke grå men hvit , jeg stripper håret i hvit nå for å jevne fargen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og nå blir det grått. 

Hva hadde dere gjort? 

Har også startet å gråne, har brunt hår. Bleker med striper, funker fint, man ser liksom ikke helt om det er grått eller bleket det som er lyst da. Så det funker fint😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...