Gå til innhold

Jobbkonflikt tærer på helsa, kan jeg be om sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jobbkonflikt med ledelsen på avdelingen jeg jobber i. Jeg har vært sykmeldt i to uker på grunn av problemer med ryggen, men har blitt bedre nå. Jeg har legetime denne uken, og lurer på om jobbkonflikten som jeg har med ledelsen kan være gyldig grunnlag til sykmelding.

Det er ikke konflikten direkte som gjør at jeg lurer på om en lege vil kunne skrive ut sykmelding til meg. Denne konflikten gjør at jeg gruer meg til å gå på jobb, jeg sover dårlig, er veldig nedstemt og gråter utrolig lett, humøret mitt påvirkes veldig, jeg har mindre matlyst og generelt sett er jeg dårlig fysisk (hodepine, magesmerter) og mentalt de dagene jeg skal på jobb. Jeg har aldri før vært sykmeldt grunnet psykiske årsaker, og har alltid hatt en innstilling om at jeg skal gå på jobb uansett, men slik situasjonen min er nå så føler jeg det helt håpløst.

Selvfølgelig vet jeg at en sykmelding bare vil være en midlertidig løsning, og den tiden jeg er hjemme bruker jeg på å søke på andre jobber. Jeg merker at jeg har det bedre når jeg vet at jeg ikke skal på jobb på en uke for eksempel, da er det stressmomentet borte og jeg kan bruke tid på å søke andre jobber.

Det ble litt uoversiktlig her, så beklager det. Hva tenker dere? Noen som har vært i en lignende situasjon og har noen råd å komme med? :(

Anonymkode: a9061...11d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvis konflikten gjør at du ikke sover og ikke vil fungere på jobb kan du få hjelp fra fastlegen. 

Anonymkode: e89f5...a9b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, hvis konflikten gjør at du ikke sover og ikke vil fungere på jobb kan du få hjelp fra fastlegen. 

Anonymkode: e89f5...a9b

Kan fastlege nekte å skrive sykmelding? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan fastlege nekte å skrive sykmelding? 

Ja så klart

Anonymkode: 45dfc...2f8

• Liker 2
Skrevet

Ja så klart

På hvilket grunnlag? Det er jo en situasjon som tærer på helsa mi.. 

Skrevet

Sykdomsbegrepet følger av folketrygdloven § 8-4, og krever at du er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.

Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, gir ikke rett til sykepenger. 

Anonymkode: 44896...642

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sykdomsbegrepet følger av folketrygdloven § 8-4, og krever at du er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.

Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, gir ikke rett til sykepenger. 

Ok, takk.

Skrevet

sikker på at ryggproblemer ikke kommer pga stress? Fastlegen kan jo reagere ulikt på sykemelding, men jeg kjenner mange som var utbrent og helt på kanten av mental sammenbrudd pga. jobb og alle fikk legeerklæring.

Anonymkode: d2eaf...8e1

• Liker 1
Skrevet

sikker på at ryggproblemer ikke kommer pga stress? Fastlegen kan jo reagere ulikt på sykemelding, men jeg kjenner mange som var utbrent og helt på kanten av mental sammenbrudd pga. jobb og alle fikk legeerklæring.

Jeg er egentlig usikker på hva ryggproblemene skyldtes, for jeg har ikke merket at jeg f.eks har løftet feil eller noe på jobb. Legen visste heller ikke, men tenkte at det kom til å gå over av seg selv. Det som jeg stresser med nå er det som en annen sendte opp her, at sosiale grunner ikke gir rett til sykepenger. Blir liksom galt uansett da jo. 😕

Skrevet

Det høres ut som at du ikke fungerer, med tanke på symptomene.

Men da bør du bruke sykmeldingsperioden på å finne en ny og bedre jobb :)

Anonymkode: 4f593...e21

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

.. men en psykisk sykdom kan oppstå pga. sosiale eller økonomiske problemer. Hvis du får sterk depresjon og må sykemeldes pga. det, så er det ingen som "bryr" seg om dette har oppstått pga. jobb eller brudd med kjæresten. Det er selve sykdommen som gjelder. Man kan bli psykisk syk av dårlig arbeidsmiljø.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det høres ut som at du ikke fungerer, med tanke på symptomene.

Men da bør du bruke sykmeldingsperioden på å finne en ny og bedre jobb :)

Anonymkode: 4f593...e21

Ja, selvfølgelig. Det har gjort også når jeg har vært hjemme. Jeg ønsker jo selvfølgelig å komme meg bort fra den arbeidsplassen som jeg er på nå, og ingen er tjent med at jeg blir værende i den jobben.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som lærer og ble truet og slått av en elev. Da ble jeg sykemeldt en liten periode, med diagnosen situasjonsbetinget psykisk ubalanse. 

Ikke den kuleste diagnosen å få på papiret, men det passet jo. Og du sliter med å sove, er nedstemt og gråter lett. Det virker jo ikke helt urimelig at du bør kunne bli sykemeldt en liten periode 

Anonymkode: c5bbf...212

Skrevet

Jeg jobber som lærer og ble truet og slått av en elev. Da ble jeg sykemeldt en liten periode, med diagnosen situasjonsbetinget psykisk ubalanse. 

Ikke den kuleste diagnosen å få på papiret, men det passet jo. Og du sliter med å sove, er nedstemt og gråter lett. Det virker jo ikke helt urimelig at du bør kunne bli sykemeldt en liten periode 

Anonymkode: c5bbf...212

Så utrolig lei situasjon du havnet i. Stakkars lærere som sikkert må håndtere mye tøft. Bra at du fikk sykmelding. ❤️ 

Jeg merker at jeg for min del tenker at jeg ikke er helt i balanse, så for min del hadde det ikke vært noe nedtur å få det på papiret. Det som jeg stresser med er om jeg f.eks. kan miste retten til sykepenger. Jeg vil ikke virke som en som spekulerer i det, og som vil få betalt for å gå hjemme, men jeg stresser jo selvfølgelig med dette i og med at alt har blitt så dyrt. 

Jeg vil jo aller helst være i jobb selvfølgelig, men føler at det ikke fungerer akkurat nå. :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fastlegen skriver jo bare ut om vedkommende er enig i at du er i dårlig nok form til å få sykemelding, det er en skjønnsvurdering legen gjør og gjelder i alle tilfeller.

Sannsynligvis får du sykemelding.

Anonymkode: b0124...389

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo an på om legen ser det slik?

Skrevet

Det kommer jo an på om legen ser det slik?

Ja, det skjønner jeg jo. Men når jeg ikke klarer å få ordentlig med søvn, jeg sliter med å få i meg ordentlig med mat og jeg merker at jeg sliter psykisk og fysisk, så tenker jeg at det er en situasjon som påvirker helsen min negativt? Som jeg skrev innledningsvis så er jeg veldig klar over at en sykmelding kun vil være en midlertidig "løsning", men da har jeg iallfall tid på å hente meg inn og forsøke finne en annen jobb. De dagene hvor jeg først har vært på jobb har jeg vært nedbrutt før og etter jobb. Jeg har da svært lite energi til å skulle sette meg ned for å søke på andre jobber, og det blir bare en ond runddans.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så utrolig lei situasjon du havnet i. Stakkars lærere som sikkert må håndtere mye tøft. Bra at du fikk sykmelding. ❤️ 

Jeg merker at jeg for min del tenker at jeg ikke er helt i balanse, så for min del hadde det ikke vært noe nedtur å få det på papiret. Det som jeg stresser med er om jeg f.eks. kan miste retten til sykepenger. Jeg vil ikke virke som en som spekulerer i det, og som vil få betalt for å gå hjemme, men jeg stresser jo selvfølgelig med dette i og med at alt har blitt så dyrt. 

Jeg vil jo aller helst være i jobb selvfølgelig, men føler at det ikke fungerer akkurat nå. :( 

Du kan ikke miste retten til sykepenger sånn. Arbeidskjøper kan frata en ansatt retten til egenmeldinger om man mistenker misbruk, men ikke sykepenger.

Arbeidskjøper kan nekte å godta sykemeldingen, men da kan du enten ta det opp med fagforeningen din og kjempe mot, og/eller søke sykepenger fra NAV. https://www.nav.no/sykepenger#ikke-godta

• Nyttig 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det første folk tenker på når de ikke trives i jobben er en sykemelding!!?? Bytt jobben hvis ikke du trives! 

Anonymkode: 61835...183

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det første folk tenker på når de ikke trives i jobben er en sykemelding!!?? Bytt jobben hvis ikke du trives! 

Anonymkode: 61835...183

Snakk om å ikke ha lest første innlegg engang. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...