Gå til innhold

Hvordan er det når far(i dette tilfellet) har klaget på bidragsvedtaket, må han betale i klagetiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bedt nav beregne og kreve inn bidrag fra far og vedtaket kom i januar, far har ikke sagt noe før vedtaket kom, han sier han ikke ble informert om det. Iflg nav sender de det videre til motparten slik at den kan komme med innsigelser, så om ikke far har fått vite noe før, så er det evt nav sin feil. Men jeg kjenner far og tror mer på at han bare har oversett det.

Han har hvertfall sendt klage, og der står det at det er 26 ukers behandlingstid. Betyr det at far ikke skal betale bidrag i den perioden, altså når klagen blir behandlet?

Jeg er 99% sikker på at far ikke får medhold i klagen, han har ingen sak og vil bare ikke "gi meg penger". 

Anonymkode: 9b057...464

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han skal betale i mellomtiden. Vedtaket gjelder. Hvis ikke opparbeides det gjeld. Om hans klage tas til følge, helt eller delvis, må du betale tilbake det som har blitt betalt for mye. 

Anonymkode: fdb5f...696

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Betyr det at far ikke skal betale bidrag i den perioden, altså når klagen blir behandlet?

Hvis det står i vedtaket at han skal betale, så skal han betale. 

Jeg var gjennom det samme med min eks, nøyaktig slik du beskriver. Han må betale og/eller opparbeider seg gjeld. 

Da jeg snakket med nav om dette, sa de at det var ekstremt lite sannsynlig at noe måtte betales tilbake. Du har jo sett klagen hans, hva begrunner han det med? Om det bare er at han ikke har «sett den», kommer han ikke til å få medhold. 

Anonymkode: ad861...629

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det står i vedtaket at han skal betale, så skal han betale. 

Jeg var gjennom det samme med min eks, nøyaktig slik du beskriver. Han må betale og/eller opparbeider seg gjeld. 

Da jeg snakket med nav om dette, sa de at det var ekstremt lite sannsynlig at noe måtte betales tilbake. Du har jo sett klagen hans, hva begrunner han det med? Om det bare er at han ikke har «sett den», kommer han ikke til å få medhold. 

Han begrunner det i tillegg med at det jeg har skrevet om samværet ikke stemmer, at jeg lyver om at barnet/ungdommen er her 100%. (Til opplysning så har barnet/ungdommen vært hos far 3 helger siden juli i fjor, etter eget ønske.)Og at vi en gang skal begynne med annenhver helg hos far, og at siden vi ikke er enig om samværet så mener han at han ikke skal betale bidrag.

Både ungdommen, bup og fastlege kan bekrefte det jeg sier.

Skrevet

Ts her. I slike saker bryr vel nav seg kun om hvor barnet/ungdommen faktisk bor, og ikke om at ene parten er uenig i samværet? Dette er jo noe foreldrene skal finne ut av, nav skal ikke blande seg i sånt?

Ungdommen har som sagt nesten ikke vært hos far siden juli, og kommer ikke til å dra dit noe særlig med det første, selv om far vil. Han ble forøvrig mye mer opptatt av det etter at kravet om bidrag kom..

Det er flere som kan bekrefte at ungdommen ikke har vært der, så nav kan vel ikke overse dette og gi far medhold i klagen?

Om far ikke betaler bidraget, så vil nav etter en stund kreve det inn via statens innkrevingssentral? Uavhengig av klagen som er inne? Hvor lang tid tar det? Han vil jo evt opparbeide seg en relativ stor gjeld.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. I slike saker bryr vel nav seg kun om hvor barnet/ungdommen faktisk bor, og ikke om at ene parten er uenig i samværet? Dette er jo noe foreldrene skal finne ut av, nav skal ikke blande seg i sånt?

Ungdommen har som sagt nesten ikke vært hos far siden juli, og kommer ikke til å dra dit noe særlig med det første, selv om far vil. Han ble forøvrig mye mer opptatt av det etter at kravet om bidrag kom..

Det er flere som kan bekrefte at ungdommen ikke har vært der, så nav kan vel ikke overse dette og gi far medhold i klagen?

Om far ikke betaler bidraget, så vil nav etter en stund kreve det inn via statens innkrevingssentral? Uavhengig av klagen som er inne? Hvor lang tid tar det? Han vil jo evt opparbeide seg en relativ stor gjeld.

La du ved en samværsavtale eller noen form for dokumentasjon på samværet?

Saken min var ca lik som din. Det som skjedde var at nav da ba om dokumentasjon fra begge sider på samvær. Han kunne ikke dokumentere, men skrev en side med svært følelsesladde påstander om meg og hva som kunne bli i framtiden. Jeg dokumenterte. Klagen hans ble ikke tatt til følge.

Det tar ca fire måneder uten betaling til nav innkreving trekker i lønn, men erfaringsmessig kan det være lurt å snakke med dem innimellom om hva ståa er, de har mange saker. 

Nav innkreving krever inn uavhengig av klagen, ja. 

Skrevet

Han skal betale fra den datoen Nav har sagt., evt den datoen du søkte fra. Hugs at du må og betale gebyr hver gang han klager.

Anonymkode: ebf47...578

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

La du ved en samværsavtale eller noen form for dokumentasjon på samværet?

Saken min var ca lik som din. Det som skjedde var at nav da ba om dokumentasjon fra begge sider på samvær. Han kunne ikke dokumentere, men skrev en side med svært følelsesladde påstander om meg og hva som kunne bli i framtiden. Jeg dokumenterte. Klagen hans ble ikke tatt til følge.

Det tar ca fire måneder uten betaling til nav innkreving trekker i lønn, men erfaringsmessig kan det være lurt å snakke med dem innimellom om hva ståa er, de har mange saker. 

Nav innkreving krever inn uavhengig av klagen, ja. 

Hva slags dokumentasjon hadde du da? Vi har ikke hatt en skriftlig avtale på mange år, det er snakk om en som blir 17 nå, og sist vi hadde en skriftlig avtale var når hn var 3-4 år. 

Jeg har ikke annen dokumentasjon, men om ungdommen selv, og bup, kan bekrefte hvordan det har vært, så må vel det telle/bety noe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Han skal betale fra den datoen Nav har sagt., evt den datoen du søkte fra. Hugs at du må og betale gebyr hver gang han klager.

Det står i vedtaket at han skal betale fra den måneden jeg søkte, så han har allerede en gjeld på 30 000. Jeg håper jo egentlig at han betaler, jeg vil jo ikke at han skal få mer gjeld enn nødvendig. Jeg er klar over at det sikkert blir et nytt gebyr, så det er jeg innforstått med, men jeg tviler på at han tenker på det. Han har aldri vært økonomisk, og har alltid opparbeidet seg gjeld på div saker, hatt gjeldsordning og trekk i lønn. Så dette bidraget svir nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hugs at du må og betale gebyr hver gang han klager.

Det stemmer ikke. Gebyr er for ny fastsettelse, ikke for klage. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva slags dokumentasjon hadde du da?

Jeg la oversikt over dagene barna hadde vært der, og viste ellers til alder på barna. En venninne av meg fikk skriftlig bekreftelse fra skole og barnehage og en annen fra nabo og bup. Så det høres ut som du har gode muligheter for dokumentasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva slags dokumentasjon hadde du da? Vi har ikke hatt en skriftlig avtale på mange år, det er snakk om en som blir 17 nå, og sist vi hadde en skriftlig avtale var når hn var 3-4 år. 

Jeg har ikke annen dokumentasjon, men om ungdommen selv, og bup, kan bekrefte hvordan det har vært, så må vel det telle/bety noe?

Be barnet undertegne på hbordan samværet fungerer. Min eks skrev at han hadde samvær annenhver helg og en kveld i uken. På papiret så stemte det, men det var ingen samvær i virkeligheten og dette skrev barna under på. På samme skjema skrev også barna under på at det var far selv som ikke ønsket kontakt med de.

Far fikk skikkelig svi for NAV stolte på meg og barna. Far måtte betale 5 sifret tall hver mnd i flere år. Han fikk som fortjent. 

Anonymkode: 2275f...34f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det står i vedtaket at han skal betale fra den måneden jeg søkte, så han har allerede en gjeld på 30 000. Jeg håper jo egentlig at han betaler, jeg vil jo ikke at han skal få mer gjeld enn nødvendig. Jeg er klar over at det sikkert blir et nytt gebyr, så det er jeg innforstått med, men jeg tviler på at han tenker på det. Han har aldri vært økonomisk, og har alltid opparbeidet seg gjeld på div saker, hatt gjeldsordning og trekk i lønn. Så dette bidraget svir nok.

Han kan ha så mye gjeld han måtte ønske seg, barnebidrag blir trekt først av all gjeld via NAV innkreving.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg la oversikt over dagene barna hadde vært der, og viste ellers til alder på barna. En venninne av meg fikk skriftlig bekreftelse fra skole og barnehage og en annen fra nabo og bup. Så det høres ut som du har gode muligheter for dokumentasjon. 

Godt å høre! Satser på at det ordner seg. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Be barnet undertegne på hbordan samværet fungerer. Min eks skrev at han hadde samvær annenhver helg og en kveld i uken. På papiret så stemte det, men det var ingen samvær i virkeligheten og dette skrev barna under på. På samme skjema skrev også barna under på at det var far selv som ikke ønsket kontakt med de.

Far fikk skikkelig svi for NAV stolte på meg og barna. Far måtte betale 5 sifret tall hver mnd i flere år. Han fikk som fortjent. 

Jeg har jo ikke fått dokumentasjon fra bup, har heller ikke latt ungdommen skrive noe, tenkte ikke på det, men jeg skrev at bup, ungdommen og fastlege kan bekrefte, så da kan nav sjekke, evt be meg sende dokumentasjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Godt å høre! Satser på at det ordner seg. 

Jeg har jo ikke fått dokumentasjon fra bup, har heller ikke latt ungdommen skrive noe, tenkte ikke på det, men jeg skrev at bup, ungdommen og fastlege kan bekrefte, så da kan nav sjekke, evt be meg sende dokumentasjon?

Du kan ettersende dokumentasjon, men du kan også se hvilken vei klagen går først. Om de tar hans ord til følge, kan du klage på klagen. Han kan holde det gående til barnet er blitt 18, da er barnet som får pengene...

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du kan ettersende dokumentasjon, men du kan også se hvilken vei klagen går først. Om de tar hans ord til følge, kan du klage på klagen. Han kan holde det gående til barnet er blitt 18, da er barnet som får pengene...

Jeg har allerede svart på klagen, jeg hadde frist frem til 23.02 til å svare, ellers hadde far fått det slik han ville. Men han vil nok gjøre det han kan for å unnslippe/drøye det så langt han kan.

Skrevet

Jeg elsker sånne tråder. 

Jeg har ingen erfaring å bidra med, men det er bare så tilfredstillende å høre hvordan systemet bare tar rotta på slaske mennene som prøver å komme unna sitt ansvar.

Heia heia!! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...