Gå til innhold

Endometriose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2015 hadde jeg en kikkhulsoperasjon pga mistanke om endometriose, hadde aldri hatt noen operasjoner før denne. 

Da jeg våknet fra narkosen sa den ene sykepleieren/kirurgen at jeg ikke hadde endometriose men jeg hadde adheranser/sammenvoksninger på tarmen. 

På grunn av at jeg akkurat hadde våknet fra narkosen og var helt fjern så husker jeg ikke mer enn det, jeg vet ikke om de fjernet sammenvoksningene og jeg fikk heller aldri vite hva de kom av. Står heller ingenting om dette i journalen min på Helse-Norge. Fikk ikke noe oppfølging i ettertid.

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg har så forferdelige smerter under menstruasjon at jeg ligger sammenkrøllet i sengen og klarer ikke gjøre noen ting, noen ganger er det så vondt at jeg må fokusere på å puste og jeg sliter også med å sove pga dette i tillegg til at jeg er kjempekvalm og blør mye. Når jeg prøver å gå rundt må jeg gå fremoverbøyd pga smertene. 

I tillegg må jeg tisse ofte. Det svir aldri når jeg tisser men føler liksom at det trykker på blæren og jeg er alltid sår i skjedeinngangen så jeg må bruke xylocain hver dag. 

Jeg har lest litt rundt om dette og ut i fra sånn jeg har forstått det er det at hvis man aldri har hatt operasjon før og kirurgen finner sammenvoksninger under en kikkhulsoperasjon så kan de komme av endometriose. 

På nettet står det: Sykdommen gjør at livmorslimhinnevev begynner å vokse utenfor livmoren, for eksempel rundt eggstokkene, i bukhinnen eller rundt endetarmen og urinblæren. Dette kan igjen gi sammenvoksinger, cyster og betennelser.

Hvorfor sa ikke kirurgene eller sykepleierne noe om dette etter operasjonen? Kan jeg faktisk ha endometriose? Jeg forstår ingenting.

Nå er det snart 8 år siden jeg tok denne kikkhulsoperasjonen, har jeg rett på en ny operasjon når jeg har så sterke smerter når jeg har mensen? For jeg vet at sånn jeg har det er ikke normalt, det går utover hele livet mitt.

Anonymkode: c4d74...69a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kontaktet fastlegen og fått en ny utredning. De har bedre kunnskap om endometriose og adenomyose nå, enn det de hadde for 8 år siden. Du skal ikke ha det slik du har det nå. God bedring ❤

Anonymkode: cb3f9...3f3

Skrevet

Kryss av hvor mange av disse symptomene du har og ta de med deg til legen.

FB_IMG_1677476338416.jpg

Anonymkode: cb3f9...3f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...