Gå til innhold

Kan borettslaget nekte meg å leie ut leiligheten min i to uker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i et borettslag og har spurt om det er greit at jeg leier ut leiligheten min et par uker i sommerferien. Skal da bo på hytta selv og tenkte å leie den ut. Fikk til svar at det gikk ikke for utleie var ikke lov ifølge vedtektene. Kan dette virkelig stemme?

Anonymkode: fc801...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, du kan jo ikke spørre om det. Det er helt vanlig at det ikke er lov med kortidsutleie i borettsslag. Folk som leier ut i ferier gjør det jo bare uten å spørre. Når du spør så må de svare at det ikke er lov, selv om det er noe som de vet folk gjør og vanligvis bare ignorerer.

Anonymkode: 3f9fd...f13

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som bor i borettslag bør be om å få en kopi av vedtektene. Rart at du ikke fikk de tilsendt når du flytta inn engentlig.

Anonymkode: 297d4...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abendstern

Tror det er vanlig at man kan leie ut i tre år etter godkjennelse fra styret. Skattelistene vil avsløre deg, så du bør ikke leie ut uten godkjennelse.

Poenget med borettslag er at det skal hjelpe fok å etablere seg og samtidig hindre boligspekulasjon. Regelen er derfor at den som eier også bor der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Alle som bor i borettslag bør be om å få en kopi av vedtektene. Rart at du ikke fikk de tilsendt når du flytta inn engentlig.

du SKAL ha fått vedtektene om man eier. De får man ved kjøpet. 

Anonymkode: 31842...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abendstern skrev (1 minutt siden):

Skattelistene vil avsløre deg

Eh, nei.

Anonymkode: 50fea...661

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abendstern
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh, nei.

Skal du snyte på skatten, ta maks 20000 eller leie ut for en veldig kort periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abendstern skrev (2 minutter siden):

Skal du snyte på skatten, ta maks 20000 eller leie ut for en veldig kort periode?

Det står jo to uker i hovedinnlegget?

Anonymkode: eb17e...645

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i vedtektene, og vanlig praksis er å søke om det og maks tre år. Om ikke, spør om å få ta det opp på generalforsamling og foreslå endring i vedtektene. 

Anonymkode: 267ea...3aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er lov at du lar noen bo der gratis en kort periode? Det kan de vel ikke si noe på? Be de som bor der holde lav profil. Det er ikke akkurat snakk om næringsvirksomhet her.

Anonymkode: 1117b...409

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at Airbnb ble vanlig har det vel også blitt vanligere med vedtekter som nekter korttidsutleie. Jeg har kjøpt en ny selveier og der er det begrenset til 90 dager i året for å unngå oppkjøp av spekulanter. Jeg ville nok gjort det uten å be om tillatelse om det er den ene gangen i 14 dager. De kan vel ikke nekte deg å ha en venn boende som huspasser f.eks. Jeg har likevel forståelse for at man vil unngå utstrakt kortidsutleie med mye renning ut og inn av fremmede som kanskje ikke har samme interesse som fastboende for å ta vare på borettslaget.

Anonymkode: 134dc...bcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvem har sagt at hun ikke fikk det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iflg borettslagsloven kan du overlate bruken av leiligheten til andre i inntil 30 dager i året. Men skjer det noe faenskap i den perioden er det jo deg og din andel det går utover, f.eks at leietakerne hærper noe i fellesarealet (du må betale), bråker (klagen går på deg og din andel) og bruker de hele leiligheten som bordell i de to ukene er det du som får beskjed om å selge av styret. Når et styre samler opp klager for å få tvanssolgt din andel går alle slike klager på deg.

Anonymkode: 0e521...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abendstern skrev (7 timer siden):

Men hvorfor mener du at det vises på skattelistene? Det står ikke HVOR inntekten er fra i et slikt søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...