Gå til innhold

Hva skal man forvente når man bor i borettslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne meldingen ble sendt ut til beboere i borettslaget vårt denne uken:

Man skal generelt vise hensyn overfor sine naboer. Mellom kl. 23.00 og 07.00 (søndager til kl. 12.00) skal det være ro i huset. Styret har fått melding at noen bruker vaskemaskin og tørketrommel midt på natta og at ventilasjonen går hele natta. Dette er plagsomt for naboer og vi oppfordrer at andelseiere som gjør dette vise hensyn

Jeg kan forstå at det er svært irriterende hvis noen bruker vaskemaskin midt på natten, men ventilasjon? Jeg pleier innimellom å dusje på kveldene før jeg legger meg, og da lar jeg ventilasjonen stå på til neste morgen. Slår den eventuelt av på natten hvis jeg må opp på toalettet. Har aldri falt meg inn at dette kan være et problem for andre? Skal jeg slutte å dusje på kveldene for å unngå bruk av ventilasjon? Eller er dette noe man faktisk må regne med som beboer i borettslag?

Hva er deres tanker? 

Anonymkode: 69705...aa1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør installere timer på ventilasjonen din. Slik at den skrur seg av automatisk etter en halvtime. Det er greit at naboer har normale liv med en annen døgnrytme. Men at du lar vifta gå hele natten er lite hensynsfullt.

Anonymkode: 675c5...cb1

• Liker 8
Skrevet

Du skal vise hensyn ja. Og at noen setter vifta på full guffe er døds irriterende. Det skjer her også, og jeg bor i en ettroms så den høye susen og bråket fra vifteløpet er plagsomt når jeg ser på tv eller leser en bok før leggetid og trenger ro. Jeg legger meg sent, kl 00-01 og da bør det forventes ro. Umulig å få sove når noen andre bruker vifta

Vis mer hensyn. Dusj tidligere eller på morgenen etter eller slukk vifta før du legger deg

Anonymkode: 27c0d...33e

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at man må kunne bruke ventilasjonen i leiligheten akkurat som man selv ønsker og trenger. Man har ulike liv og ulike behov. Man skal selvfølgelig være hensynsfull, men det får være grenser. Har man valgt å bosette seg i blokk/borettslag må man tåle at man hører naboene.

Anonymkode: 343e8...61f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ventilasjonen skal egentlig gå 24 timer i døgnet for å få utskiftning av luft, ellers får man fuktig innestengt luft som etterhvert også kan bidra til soppskader osv.

Anonymkode: b30b9...60c

• Liker 4
Skrevet

I borettslaget jeg bor i har man landet på at det er lov med leve-lyder innenfor det "stille" tidsrommet. Leve-lyder inkluderer ting som vaskemaskin, støvsuger, kjøkkenvifte og baderomsvifte.

Anonymkode: 8f958...3e5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Greit å bruke vifta når du dusjer, uansett når på døgnet. Men du lar den da ikke stå på hele natta. Litt hensyn er det lov å ta. Sett heller døra på gløtt hvis det er så fuktig der inne.

Anonymkode: 54d25...5ea

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjører både oppvask, vaskemaskin, tørketrommel, samt dusjer, går på do og lager mat uansett når på døgnet det måtte være. Men unngår selvsagt tramping, musikk, banking, flytting av møbler og andre slike ting.

Borettslaget har egentlig vedtekter fra byggeår om at man ikke skal bruke vaskemaskin og oppvaskmaskin i visse tidsrom, men jeg ignorerer det. Hvitevarer er mye mer stillegående nå enn de var den gang, og jeg kan ikke engang høre dem selv. Vaskemaskinen står med litt avstand fra vegger og er ikke bygget inn i noe, slik at vibrasjoner ikke kan forplante seg. Selve motorstøyen i rommet er ikke en type støy som forplanter seg så lett.

Men det kan jo variere etter hva etasjeskillet er laget av. Jeg bor i blokk med betong imellom. Jeg tror ikke naboene kan høre at man beveger seg. Man kan ikke høre andre snakke, lyd av TV eller andre slike ting. Det eneste som forplanter seg er egentlig dyp bass og dunking.

Jeg hadde nok protestert om jeg ikke kunne bruke viften etter behov. Isåfall hadde jeg krevd å få på plass en eller annen løsning. En vifte med mindre støy eller noe slikt. Badet blir ødelagt om man ikke får nok frisk luft inn og en halvtime er ikke nok.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror en del misforstår hva ts mener med ventilasjon. Dette er nok mer et manuelt avtrekk som settes igang på badet for å få ut fukt pga mangelfull utlufting. Ikke balansert ventilasjon. En slik avtrekksvifte kan støye ganske mye,så den kan med fordel gå av etter 30 minutter. 

Anonymkode: e5fde...843

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kjører både oppvask, vaskemaskin, tørketrommel, samt dusjer, går på do og lager mat uansett når på døgnet det måtte være. Men unngår selvsagt tramping, musikk, banking, flytting av møbler og andre slike ting.

Borettslaget har egentlig vedtekter fra byggeår om at man ikke skal bruke vaskemaskin og oppvaskmaskin i visse tidsrom, men jeg ignorerer det. Hvitevarer er mye mer stillegående nå enn de var den gang, og jeg kan ikke engang høre dem selv. Vaskemaskinen står med litt avstand fra vegger og er ikke bygget inn i noe, slik at vibrasjoner ikke kan forplante seg. Selve motorstøyen i rommet er ikke en type støy som forplanter seg så lett.

Men det kan jo variere etter hva etasjeskillet er laget av. Jeg bor i blokk med betong imellom. Jeg tror ikke naboene kan høre at man beveger seg. Man kan ikke høre andre snakke, lyd av TV eller andre slike ting. Det eneste som forplanter seg er egentlig dyp bass og dunking.

Jeg hadde nok protestert om jeg ikke kunne bruke viften etter behov. Isåfall hadde jeg krevd å få på plass en eller annen løsning. En vifte med mindre støy eller noe slikt. Badet blir ødelagt om man ikke får nok frisk luft inn og en halvtime er ikke nok.

Du kan ikke mye om lyd skjønner jeg. Det er jo nettopp de dype lydene som forplanter seg langt! 

Anonymkode: 2c0cd...94d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan ikke mye om lyd skjønner jeg. Det er jo nettopp de dype lydene som forplanter seg langt! 

Anonymkode: 2c0cd...94d

Motorstøyen er ikke en dyp lyd.

Skrevet

Ikke lang vifta kjøre lenge etter at du har dusjet, åpne heller vindu om du har det, eventuelt åpne baderomsdøren. Ikke verre enn det :)

Sånn ellers kjører jeg ikke vaskemaskinen eller robotstøvsugeren om natta, oppvask derimot kjøres. Bruk sunn fornuft tenker nå jeg! Det verste jeg vet er å høre at barn springer rundt i naboleiligheten tidlig om morgen, eller etter at jeg legger meg kl 22 i hverdagene. Dødsirriterende... 

Anonymkode: 9acf4...6d6

Skrevet

Unngår alt som lager bråk fra 23-07. Det er ikke rocket sience hva som lager bråk i deres bygg - det er jo bare å høre etter hvilke lyder du hører fra naboen. Jeg hører feks godt vaskemaskiner godt, selv om jeg bor i nytt bygg. Alt som lager bråk unngår jeg.

Anonymkode: cdf8e...807

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Denne meldingen ble sendt ut til beboere i borettslaget vårt denne uken:

Man skal generelt vise hensyn overfor sine naboer. Mellom kl. 23.00 og 07.00 (søndager til kl. 12.00) skal det være ro i huset. Styret har fått melding at noen bruker vaskemaskin og tørketrommel midt på natta og at ventilasjonen går hele natta. Dette er plagsomt for naboer og vi oppfordrer at andelseiere som gjør dette vise hensyn

Jeg kan forstå at det er svært irriterende hvis noen bruker vaskemaskin midt på natten, men ventilasjon? Jeg pleier innimellom å dusje på kveldene før jeg legger meg, og da lar jeg ventilasjonen stå på til neste morgen. Slår den eventuelt av på natten hvis jeg må opp på toalettet. Har aldri falt meg inn at dette kan være et problem for andre? Skal jeg slutte å dusje på kveldene for å unngå bruk av ventilasjon? Eller er dette noe man faktisk må regne med som beboer i borettslag?

Hva er deres tanker? 

Anonymkode: 69705...aa1

Man bruker ikke vaskemaskin og tørketrommel om natta, men ventilasjon får man selv styre med.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ventilasjonen skal egentlig gå 24 timer i døgnet for å få utskiftning av luft, ellers får man fuktig innestengt luft som etterhvert også kan bidra til soppskader osv.

Fordi man er så stokk dum at man i miljøets navn har begynt å isolere boligens yttervegger slik at de blir tette som hermetikk.

Gamle boliger hadde naturlig ventilasjon, og trengte ingen vifter for å unngå sopp.

Anonymkode: 5ce5b...229

• Liker 1
Skrevet

Reagerte mest på «kl. 12 på søndager» jeg. Hvordan greier barnefamilier å bo der? 

Anonymkode: f4522...eca

• Liker 1
Skrevet

Herregud, hvorfor bor folk slik? Der andre mennesker bestemmer hvordan dere skal leve? 

Anonymkode: 5d8f1...fc0

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Reagerte mest på «kl. 12 på søndager» jeg. Hvordan greier barnefamilier å bo der? 

Barnefamiler har faktisk evnen til å selv sørge for lysisolering; det er ikke særlig hyggelig å høre taket riste klokken 7 en søndag morgen fordi 6-åringen i etasjen over vil løpe maraton.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, hvorfor bor folk slik? Der andre mennesker bestemmer hvordan dere skal leve? 

Anonymkode: 5d8f1...fc0

Ikke alle har like stor lommebok, dessverre. Ønsker man å bo sentralt, som i Oslo, er det håpløst for et normalt menneske å finne et sted å bo som ikke ligger i blokk; det finnes eneboliger, ja, men de er ikke for folk med vanlig inntekt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnefamiler har faktisk evnen til å selv sørge for lysisolering; det er ikke særlig hyggelig å høre taket riste klokken 7 en søndag morgen fordi 6-åringen i etasjen over vil løpe maraton.

Ikke alle har like stor lommebok, dessverre. Ønsker man å bo sentralt, som i Oslo, er det håpløst for et normalt menneske å finne et sted å bo som ikke ligger i blokk; det finnes eneboliger, ja, men de er ikke for folk med vanlig inntekt.

Er det et dårlig lydisolert bygg så hjelper det ikke med matter på gulvet eller plater i taket. Da bærer lyden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...