Gå til innhold

Leí av å være syk hele tiden hva er grunnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av å bli syk. Har hele tiden trodd det er værskifte, men er det værskifte to ganger i mnd? 

I desember hadde jeg to feberrunder, i januar fikk jeg korona så det gikk to uker der, for to uker siden hadde jeg omgangssyke og var medtatt i en uke etter det, og nå har jeg fått en ny feberrunde. Det begynte svakt for et par dager siden hvor jeg frøs og hadde vondt i kroppen og i går var jeg helt borte. Ikke bare det, pga hormoner er det ekstra sårt rundt visdomstanna, jeg har fått fire after rundt om i munnen, jeg har kjempevondt når jeg svelger og sover dårlig med masse mareritt. Våknet her den ene natten ved at jeg hadde bitet kinnet mitt til blods og nå sliter jeg med konsekvensene av det (vonde sår). 

Og den forbanna tundraisen som ligger rundt om her og er glatt og jævlig gjør det ikke bedre for jeg faller, barna stikker av og jeg har nesten ikke ork til å løpe etter dem. 

Det siste avsnittet er ikke relevant, men bør jeg gå til legen pga dette? Tror ikke jeg har noen mangler, men kan psyken gjøre så en blir oftere syk? 

Anonymkode: 5a26c...75d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mange har vært mye syke denne vinteren og grunnen er, i følge fastlegen,  at vi var mindre syke under koronaen av sykdommer som forkjølelse, influensa ig omgangssyke, det tar vi igjen for nå.

Anonymkode: 03c21...58a

Skrevet

Det er veldig mye sykdom som florerer nå, flere forskjellige virus. Jeg har nettopp hatt flere uker med av og på sykdom selv. 2 og nesten 3 runder med halsbetennelse (dvs svakt halsvondt den 3. Runden) i tillegg til feber og luftveisinnfeksjoner som har tatt en evighet. Og dette bare på få uker nå på nyåret. 

Dette er veldig uvanlig for min del. Men legen sa at det bare må gå over av seg selv🤷‍♀️ 

Anonymkode: ea0ea...2e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig mange har vært mye syke denne vinteren og grunnen er, i følge fastlegen,  at vi var mindre syke under koronaen av sykdommer som forkjølelse, influensa ig omgangssyke, det tar vi igjen for nå.

Etter korona var jeg mye syk ja, men har ikke følt at jeg var mindre syk før koronaen. Hvertfall én gang i mnd 😥 skulle veldig lite til, blåser det litt på sommeren får jeg vondt i ørene og fryser og må gå med lue, fryser jeg litt blir jeg syk (typ at jeg kjenner meg medtatt på kvelden, feberfølelse uten at temperaturen stiger, og fin igjen dagen etter). Vinteren er ganske ille for meg. Har vært feks i varmere land på sommeren hvor det har vært nærmere 40 grader, så har det gått veldig fint og kroppen blir varm. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig mye sykdom som florerer nå, flere forskjellige virus. Jeg har nettopp hatt flere uker med av og på sykdom selv. 2 og nesten 3 runder med halsbetennelse (dvs svakt halsvondt den 3. Runden) i tillegg til feber og luftveisinnfeksjoner som har tatt en evighet. Og dette bare på få uker nå på nyåret. 

Dette er veldig uvanlig for min del. Men legen sa at det bare må gå over av seg selv🤷‍♀️ 

Anonymkode: ea0ea...2e7

Uff så kjedelig 😥 jeg håper på varmere tider snart så vi slipper alt det her ❤️

Skrevet

Vær nøyere med håndvask.

Anonymkode: 4db00...353

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vær nøyere med håndvask.

Anonymkode: 4db00...353

Det er jeg, men takk for tipset. Bør kanskje ta med meg serviettene ut igjen 💕

Skrevet

Jeg har også vært masse syk de to siste månedene og har lurt på hva som kan være grunnen. Kun forkjølelser, men de har vært seige og vart i over to uker. Nå er det på'n igjen etter en uke etter forrige runde...
Pleier vanligvis å være syk maks to ganger i året. 
Jeg er en sånn som vasker hendene myyye, men bor med folk som ikke vasker hender etter toalettbesøk i det hele tatt. 

Anonymkode: d0407...f0b

Skrevet

Jeg har 2. legetime i dag på 3 uker selv 😷🤒 Var sykemeldt en uke for 3 uker siden, gikk tilbake til jobb, og er nå enda verre enn jeg var for 3 uker siden. Har desverre dratt strikken for langt og dratt på jobb, men i går var jeg så dårlig at jeg var sengeliggende, og har rett og slett vært litt redd i helgen - aldri vært så dårlig før, klarer ikke svelge og har hovnet opp i halsen og ansiktet. Så da blir det legetur i dag og mest sannsynlig sykemelding igjen. Jeg har bare vært sykemeldt en gang siden 2016 før dette, så det sier seg selv at det er noe ekstraordinært som skjer disse tider, trøster meg nesten med at jeg ikke er den eneste for jeg får så dårlig samvittighet ovenfor jobben 😢 Også liker jeg ikke "plage" legen 😅

Anonymkode: 65260...591

• Liker 2
Skrevet

Er uvaksinert og var kun bittelitt snørrete i vinter, og det gikk veldig fort over. Ellers veldig god helse og masse energi.

Anonymkode: cdb2b...dd5

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Som andre sier, immunforsvaret vårt er dårlig pga lang nedstenging. I tillegg er du trolig lav i d vitamin, som er vanlig på denne tiden av året. Ta en test, og ta gode doser tilskudd. 

Er uenig i at å vaske hendene mer er en løsning. 

Jeg er uvaksinert, tar gode doser d vitamin, sink, og magnesium. Og har kun hatt en liten forkjølelse i høst. 

Anonymkode: 8850b...e5e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som andre sier, immunforsvaret vårt er dårlig pga lang nedstenging.

Hvor kommer det tull3t der fra? Det blir sagt i alle kanaler av mange eksperter, men finnes det egentlig noen vitenskapelige kilder som dokumenterer "immunitetsgjeld"? Ekspertene er sterkt uenige.

Ta for eksempel oppblomstringen av skarlsgensfeber. Var skarlagensfeber en vanlig infeksjon før covid, som alle unger ble utsatt for og måtte "immuniseres" mot? Ikke som jeg kan huske. Gikk immuniteten mot skarlagensfeber tapt under lockdown fordi færre fikk skarlagensfeber? Bullshit.

Siden propagandasjef Nakstad er ivrig på å markedsføre "immunitetsgjeld" som en hyperenkel forklaring på at vi er uvanlig syke i vinter, vil vi aldri lese noe annet i norske aviser. I utenlandske aviser er meningene om immunitetsgjeld mer delt, for å si det mildt.

Noen eksperter går så langt som å kalle Nakstads påstander for "farlig feilinformasjon om covid".

Sitat

The Guardian: "Noen hevder at økningen i vinterinfeksjoner har vært forårsaket av reduksjonen av sesong-virus under nedstengninger. Men eksperter er skeptiske til disse forenklede forklaringene."

https://www.theguardian.com/science/2023/jan/14/immunity-debt-does-it-really-exist

Sitat

Finacial Times: "immunitetsgjeld' er et misforstått og farlig konsept - Det er ingen bevis for at en person har det verre for å ha unngått tidligere infeksjon"

https://www.ft.com/content/0640004d-cc15-481e-90ce-572328305798

Sitat

Irish Times: "Setter skapet på plass for begrepet "immunitetsgjeld" - Eksperter på infeksjonssykdommer sier at termen og dens omliggende fortelling er farlig og kan fremme feilinformasjon om Covid-19"

https://www.irishtimes.com/health/your-wellness/2022/11/28/has-covid-19-caused-permanent-damage-toour-immune-systems/

Anonymkode: 6c9bc...64b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Har vært mye syk jeg også. Tror mange har det slik for tiden.

Anonymkode: b2268...431

Skrevet

Vaksine har ikke en dritt med dette å gjøre.. 

Det er rett og slett forferdelig mye sykdom i omløp. Det er ørten varianter av korona, influensa, RS, og andre ting. 

Om du først er blitt syk, og immunforsvaret ditt har kjempet mot ett virus, er du sårbar for enda mer sykdom, siden du ikke er helt frisk ennå. 

Jeg er en person som aldri noen sinne har pleid å være syk. Kanskje en vanlig forkjølelse eller to i løpet av året. 

Men fra nå i høst har det vært helt forferdelig. 

Har to små barn i bhg, og det er så vanvittig mye sykdom. Både blant ungene og de ansatte. Så tar de det med hjem til meg, og jeg har fått alt. 

Ingen av ungene mine har pleid å være syke, og ikke jeg heller (og vi har alle tatt alle vaksiner vi er blitt tilbudt ;) ), så dette er nytt fra ca november. Rekker ikke bli frisk fra ett virus før et nytt et kommer inn døren. 

Og sånn rapporterer de andre i bhg også at de har det. Og de på jobben. Det er rett og slett unormalt mye dritt i omløp. 

Anonymkode: f4132...074

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor kommer det tull3t der fra? Det blir sagt i alle kanaler av mange eksperter, men finnes det egentlig noen vitenskapelige kilder som dokumenterer "immunitetsgjeld"? Ekspertene er sterkt uenige.

Anonymkode: 6c9bc...64b

Ren logikk. Vi har levd avstengt lenge, med overdreven hygiene. Plutselig blir vi eksponert for virus igjen. 
"Ekspertene" vet ikke alt. 

De fleste jeg kjenner har aldri vært så mye syke som etter pandemien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja det sies det, men det var mye sykdom i fjor også, så syns det er rart det fortatt «henger igjen»? Burde vi ikke være tilbake til normal igjen snart ?

Anonymkode: 97ca3...fc5

Skrevet

Herregud, det er ikke pga vaksinene at folk er mer syke denne vinteren. FOlk er mer syke fordi vi ikke ble utsatt for virus i nesten 2.5 år, og det er stor blomstring av Noro-, Adeno-, Rhino-, korona-, influensa-, og pneumokokkvirus. Vi takler sykdom forskjellig, og når man først har blitt syk er det lettere å bli smittet med en annen virusvariant. I tillegg er folk utrolig slakke på generelle smittevern.

Folk må huske på håndhygiene, avstand og ikke klemme på syke folk.

Jeg er vaksinert med 4 vaksiner og hatt 3 dager med snue da jeg er flink å opprettholde smittevernsrutiner. 

Anonymkode: 5d688...9ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja det sies det, men det var mye sykdom i fjor også, så syns det er rart det fortatt «henger igjen»? Burde vi ikke være tilbake til normal igjen snart ?

Anonymkode: 97ca3...fc5

Nei, fordi det var ikke vinterstid. Når det er kaldt ute så er det økning i viruspartikler i luften + man holder seg mer innendørs og tettere på folk. Neste vinter vil bli bedre. 

Skrevet

Jeg ville tatt d-vitamin, sink og magnesium, uansett hva prøver hos legen viser. 
Jeg har sagt det hundre ganger, men sier det igjen: jeg var innenfor normalen på d-vitamin, men fikk omtrent livet om vinteren i gave da jeg begynte med 80mg om dagen. Og det samme med flere jeg kjenner som jeg omtrent har tvunget til å begynne med det😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, fordi det var ikke vinterstid. Når det er kaldt ute så er det økning i viruspartikler i luften + man holder seg mer innendørs og tettere på folk. Neste vinter vil bli bedre. 

Du mener at neste vinter vil bli varmere, slik at det blir færre virus i lufta og vi vil oppholde oss mindre innendørs?

Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (1 time siden):

Jeg ville tatt d-vitamin, sink og magnesium, uansett hva prøver hos legen viser. 
Jeg har sagt det hundre ganger, men sier det igjen: jeg var innenfor normalen på d-vitamin, men fikk omtrent livet om vinteren i gave da jeg begynte med 80mg om dagen. Og det samme med flere jeg kjenner som jeg omtrent har tvunget til å begynne med det😅

Enig. Mest sannsynlig lå du innenfor den "gamle normalen", dvs 50 nmol. Mange leger operer fortsatt med at dette er ok, men mange mener at det er for lite og at man må minst ha 75 nmol. Jeg kan skrive under på at 50 er altfor lite, jeg har masse symptomer da, og tar også 80 mcg. Samt magnesium og sink, særlig sink høst og vinter. Frisksomenfisk :) 

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...