AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Jeg er lei av å høre argumenter om at det er frivillig å få barn, slutt å syt over å være sliten, og klassikeren "det er egoistisk å få barn". Tvertimot vil jeg hevde det er egoistisk å IKKE få barn. Velferdssamfunnet vårt er tuftet på en sosial kontrakt der både menn og kvinner forventes å delta i arbeidslivet. Samtidig blir det færre og færre yrkesaktive pr trygdemottaker. Vi er helt avhengige av at det blir født nye potensielle skattebetalere og arbeidstakere her i landet, og da må arbeidslivet legge til rette for at oppdragelsen av barn kan kombinerer med (helst full) yrkesdeltakelse. Det er altså en god grunn til at foreldre med små barn og særskilt økt omsorgsbyrde har visse rettigheter i forhold til barnløse. Det blir helt feil å kalle det diskriminering av barnløse, det handler om samfunnets beste. Disse foreldrene har krav på ammefri, omsorgsdager og permisjoner, og ofte får de gunstigere arbeidstider og andre goder også som ikke er lovfestet. Det gjøres fordi det i det store og hele er til velferdssamfunnets beste. Må understreke at jeg snakker om de frivillig barnløse i denne sammenhengen. Det er altså ikke diskriminering av barnløse i arbeidslivet, det er nødvendig tilrettelegging for å opprettholde velferdssamfunnet vårt det handler om! Anonymkode: 32b9d...e19 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 De som burde fått barn får for få barn, og de som ikke burde få barn får for mange! Anonymkode: 77532...7b9 19 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Det er ikke egoistisk å være frivillig barnløs. Anonymkode: 79c03...208 30 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke egoistisk å være frivillig barnløs. Anonymkode: 79c03...208 Jo, jeg syns det. Istedet for å bidra til å bevare samfunnet vårt ønsker mange barnløse å bruke all fritiden sin på seg selv og bruke all inntekt på seg selv. Det er ren egoisme. Ts Anonymkode: 32b9d...e19 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, jeg syns det. Istedet for å bidra til å bevare samfunnet vårt ønsker mange barnløse å bruke all fritiden sin på seg selv og bruke all inntekt på seg selv. Det er ren egoisme. Ts Anonymkode: 32b9d...e19 Noen av oss tar oss av aldrende foreldre eller trengende familiemedlemmer, fungerer det for å bevare samfunnet eller? Anonymkode: 14f79...b46 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 Selvfølgelig er det egoistisk å få barn. Og det BØR være det. Hvis du kjenner noen som oppriktig får barn for å bidra til samfunnet og ikke fordi de ønsker barn selv, ja da bør de gå i seg selv. Stakkars barn som vokser opp uønsket, men som et altruistisk tiltak for å ta vare på fremtiden. Æsj. Anonymkode: b58a8...413 26 1 8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 Fortell deg selv det du. Det er lite som er mer egoistisk enn å få barn. Vet du hva slags verden barna dine vil vokse opp i? Anonymkode: 16d26...dd2 15 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen av oss tar oss av aldrende foreldre eller trengende familiemedlemmer, fungerer det for å bevare samfunnet eller? Anonymkode: 14f79...b46 Vel, det gjør vi MED barn også... Anonymkode: 5c4eb...4f0 5
Hannah80 Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 Herregud, selvsagt er det ikke egoistisk å ikke få barn. Hvilken oppvekst skulle de stakkars barna få, hvis de utgangspunktet ikke er ønsket? 12
skreppamedleppa Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 (endret) Det er utrolig egosentrisk å skulle mene at alle andre skal leve livet sitt slik du selv velger å leve livet ditt, dette gjelder både de som velger å ikke få barn og de som velger å få barn. Vi velger det vi velger fordi vi ønsker det. Punktum. Og selvsagt er det å få barn egoistisk, det er ingen foreldre som får barn av helt uselviske grunner, fordi de ikke ønsket barnet, i Så tilfelle synes jeg fryktelig synd i det barnet.. Barnet ditt kan bli sykt og kanskje koste staten flere millioner for den del viss en skal være såpass kynisk å knekke ting ned i kroner og ører. Ingen automatik i at barnet ditt ikke vil kreve mer av samfunnet enn det gir. Og selvfølgelig er det å velge vekk barn egoistisk: men mitt liv: mitt valg Og bare jeg bestemmer over min kropp og liv. Men ts: Jeg setter også mitt ufødte barn først for det å bli født av en mor som oppriktig aldri har hatt lyst på deg, og ser på deg som fullstendig uønsket: wow for en lykkelig barndom det sikkert ville vært, men noe sier meg at du ts heier litt på slikt... Hvor enn ødeleggende det ville verdt for et barn... Da er det best at meg og mannen har to lykkelige liv fremfor 3 miserable og grusomme liv. Og det å skulle tvinge noen til å få barn som ikke ønsker det er jo bare helt absurd, vi lever ikke i handmaid's tale noen av oss... Men det er vel oftere jeg hører foreldre som mener at alle andre skal få barn enn jeg hører de uten barn preke som en gal forkynner at andre ikke skal få barn selv om det gjør deres liv til det beste å ikke få barn. En bør inneha en såpass respekt for andre mennesker sine liv at en slutter å påtvinge de dine egne livsønsker og valg når du er bikket voksenlivet. I arbeidslivet bør det rulleres hvem som får de kjipe vaktene på røde dager selvsagt og slik er det også på gode arbeidsplasser!! Foreldre sin julaften er ikke noe mer verdt enn andre som ikke har barn sin julaften. Endret 19. februar 2023 av skreppamedleppa 5 10
Anonymburker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 Alt vi gjør her i verden er egoistisk. Mennesker er stort sett opptatt av selvrealisering, enten det er å få barn eller ha en karriere. 7 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 Anonymburker skrev (1 minutt siden): Alt vi gjør her i verden er egoistisk. Mennesker er stort sett opptatt av selvrealisering, enten det er å få barn eller ha en karriere. Amen! Anonymkode: 23d9b...387
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jo, jeg syns det. Istedet for å bidra til å bevare samfunnet vårt ønsker mange barnløse å bruke all fritiden sin på seg selv og bruke all inntekt på seg selv. Det er ren egoisme. Ts Anonymkode: 32b9d...e19 Det er ikke så sort/hvitt. Jeg har av forskjellige grunner valgt å ikke få barn. Hadde du møtt meg, så hadde du mest sannsynlig tenkt at valget mitt er riktig. Anonymkode: cdbc4...d8e 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 Sånn som verden er nå i dag med krig, hungersnød og alt for mye fattigdom, så er det ikke egoistisk å ikke ville ha barn. Anonymkode: 1372e...cb5 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 Helt enig, ts. Det er de som får barn som bidrar til samfunnet. Selv de fleste barnløse innser at løsningen på fremtidens eldrebølge ikke er et totalt frislipp på innvandring. Anonymkode: 45ad8...fd6 1
mjau87 Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 Jeg er frivillig barnløs og det kommer jeg alltid til å være, bestemte meg allerede som 9 åring og nå er jeg 35. Tenk å føle seg tvinget til å få barn som du ikke har lyst på. Jorden er allerede overbefolket med over 8 billioner mennesker, mange lever i fattigdom, i krig. Det ligger barn rundt om i verden som er født av mødre som egentlig ikke ønsket seg barn, som er klare for adopsjon. 9 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt enig, ts. Det er de som får barn som bidrar til samfunnet. Selv de fleste barnløse innser at løsningen på fremtidens eldrebølge ikke er et totalt frislipp på innvandring. Anonymkode: 45ad8...fd6 Bidrar til hva da? Jo, dere bidrar med arbeidskraft i landet. Men dere bidrar også til at et av landene med størst klimaavtrykk reproduserer enda flere som kan ødelegge planeten. Innrøm at det er et egoistisk valg fordi dere selv ønsker dere barn, og om ikke stakkars barn. Anonymkode: b58a8...413 11
skreppamedleppa Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Helt enig, ts. Det er de som får barn som bidrar til samfunnet. Selv de fleste barnløse innser at løsningen på fremtidens eldrebølge ikke er et totalt frislipp på innvandring. Anonymkode: 45ad8...fd6 Sparer staten og samfunnet for mye også😉 Fra barnet er et til ti år får barna vel 100 000 i overføringer av dn norske stat. (Gratis fødsel, tannlege, helse, barnehage, skole, mors/far permisjon,osv) Vi sliter med overbefolkning, matresurser, klimaavtrykk. Vi har et overforbruk og en overbefolkning som ikke er riktig klok noen plass. Hadde det vært et slikt brennende engasjement for å gjøre noe for samfunnet så hadde dere tja, tatt litt vare på de som allerede var født kanskje... Hvor mange av dere foreldre som mener dette (altså du og ts og kanskje en håndfull flere fanatikere) er det som engasjerer dere for frivillige organisasjoner, som stiller opp i lokalsamfunnet, som er fosterforeldre, som har empati for vanskeligstilte og som aktivt gjør noe for å bedre livene til de som trenger det? Har tid og overskudd til å være en god venninne for noen som trenger det eller strekker ut en hånd til noen som sliter.. Eller ser dere bare så langt nesetippen rekker og bare konsentrer dere om dere selv og deres eget? Jeg tror det bare er veldig provoserende for noen foreldre at vi som er barnfrie faktisk er frie og at vi kan bestemme livene våre helt selv kontra å la barna bestemme over livene våre.. Men det er deilig å være en provokatør viss det å velge vekk barn er det eneste som skal til før det vekker harme hos noen... Endret 19. februar 2023 av skreppamedleppa 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 Virker som du skriver dette for å provosere. Er du en av de som mener det bør bli lovpålagt å få barn? Anonymkode: 07104...686 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 Jeg har barn. Har også venninner som har valgt å ikke få barn. Noe jeg virkelig respekterer og aldri sett på som egoistisk, snarere tvertimot. Det finnes ulike årsaker til at man velger å ikke få barn. Psykisk sykdom, vond barndom, fysiske arvelige sykdommer, man anser seg selv som dårlig foreldre, dårlig økonomi/lav inntekt, ønsker ikke å få barn slik verden er nå etc etc. Synes den diskusjonen om at man er egoistisk om man velger å få barn eller ikke velger å få barn helt idiotisk. Man tillegger andre skam, deler folk inni grupper, dømmer osv. Det fører ikke noe godt med seg og egentlig en helt meningsløs diskusjon. Anonymkode: d9bbc...718 9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå