Gå til innhold

Vil (og trenger) å gå ned 10 kg, men klarer ikke å slutte med å spise godis…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp. 40 år og en sann søtmons😅😩

Når fredagen kommer er det som om rullgardina går ned. Ikke at jeg fråtser, men alt er «lov».
«Det er jo fredag, helg og jeg er sliten etter jobb», «det er jo lørdag, da MÅ man jo ha godis» eller «det er jo søndag, må jo kose meg siste dag før mandag». 
Og sånn går tralten… 

Noen som kjenner seg igjen? 😬

Det blir både smågodt, sjokolade og potetgull/popcorn i helga, i tillegg til taco, pizza osv. Det er helt utenkelig for meg å ikke «kose» meg med snop, det hjelper ikke med frukt og bær. 

Hva kan jeg gjøre for å endre tankegang? Jeg vet jo at det sitter i hodet. I tillegg tenker jeg»bare i dag, det har ikke så stor betydning. Jeg skal skjerpe meg i morgen/mandag».

Del gjerne tips eller erfaring ❤️🙏Takk! 

Anonymkode: dad65...d62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen. 

Jeg har brukt ACT-teknikker. Med å "defuse" fra tankene. Jeg MÅ faktisk ikke gjøre det tankene mine sier. Om tanken hadde sagt "kast denne steinen i hodet på naboen" så hadde du vel ikke gjort det? Selv om jeg kjenner ubehag av suget etter noe søtt kan jeg utholde det og bare la det være der. 

Jobber strategisk med ACT-teknikker i et halvt år, fått et mye bedre liv OG gått ned i vekt. 

Anonymkode: c6693...ca9

• Liker 3
Skrevet

Jeg pusser tennene når søtsuget kommer, samt tenker «hva trenger kroppen min denne for?». Synes det gjør det lettere, iallefall slik at det blir mindre mengde. Gått ned 12 kg på 3 mnd.

Anonymkode: f0bc2...269

• Liker 1
Skrevet

Se på kaloriinnholdet på snopet. Velg det med minst kalorier. Velg snop som ikke veier så mye. Unngå sjokolade! Spis bare gummi snop. 

Anonymkode: be9a4...06a

Skrevet

Hvorfor? Prøv å finne ut av det. Jeg manglet søvn. Har du barn?

Anonymkode: fcc2b...e0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner meg igjen. 

Jeg har brukt ACT-teknikker. Med å "defuse" fra tankene. Jeg MÅ faktisk ikke gjøre det tankene mine sier. Om tanken hadde sagt "kast denne steinen i hodet på naboen" så hadde du vel ikke gjort det? Selv om jeg kjenner ubehag av suget etter noe søtt kan jeg utholde det og bare la det være der. 

Jobber strategisk med ACT-teknikker i et halvt år, fått et mye bedre liv OG gått ned i vekt. 

Takk, dette skal jeg sjekke ut 😊 

Ps: Jeg vet jeg alltid føler meg bedre på kvelden (når jeg legger meg), de dagene jeg ikke har spist godteri eller spist mye mindre enn jeg hadde «planlagt». Det er så irriterende!! Den umiddelbare gleden er bare så vanvittig god ❤️Skulle ønske denne tanken kunne stå ved min side gjennom hele helga😅

Ts 

Skrevet

1. Hvis du ikke er det allerede, så bli bevisst kcal innhold i mye snop, som nevnt over her. Når du ser at typ 7 smågodt biter er 300 kcal, så er det ikke lenger verdt det. Hvor langt setter det deg ikke tilbake fra der du ønsker å være? 

2. Finn gode erstatninger. Du sier frukt og bær ikke fungerer, og det gjør det ikke for meg heller. Så da driter vi i frukt og bær. Finn noe som faktisk fungere for deg! For meg er det te med sukrin, kaffe med sukrin og mye melk, sukkerfrie drops og tzatziki dip laget av kesam/rømme som jeg spiser med oppkuttet grønnsaker, og 99kcal bar. Og selvfølgelig Pepsi max! 

3. Trening. Jeg legger faktisk trening sent på kveld fredag, lørdag og søndag, for å minske tiden jeg bruker i sofaen lengtende etter godis. Men jeg vet at dette ikke er aktuelt for alle. I tillegg tar jeg gode lange dusjer for å kose meg og belønne meg selv etterpå, for p minske tiden enda mindre. Gjerne med god hudkrem og div behandlinger etterpå.

Anonymkode: 71e89...2a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor? Prøv å finne ut av det. Jeg manglet søvn. Har du barn?

Anonymkode: fcc2b...e0e

Hvorfor, ja… jeg føler selv at jeg er altfor opptatt av å KOSE meg. Jeg merker at dette handler mye om følelser, at dette med snop er en stor del av meg. Livet er kjedelig uten denne kosen, men det gjør meg samtidig sur og skuffa over meg selv. Jeg er fryktelig frustrert over kiloene som nå gjør at klærne blir mer og mer trange, men det er som om jeg ikke tenker på dette når snopet er tilgjengelig. 

Ja, jeg har to tenåringer. Jeg har også stått i en grusom jobbsituasjon i snart ett år, og har vært sykemeldt den siste måneden. Har trøstet meg litt ekstra. Har nylig fått ny jobb, og håper ting vil bedre seg når jeg kommer i gang med denne.

Men, jeg en en som spiser snop på bakgrunn av følelser. Såpass har jeg skjønt. Jeg belønner, trøster og koser meg med snop. Eks. «Åh, nå er jeg hjemme alene i kveld. Da må jeg kose meg». Da kan jeg kjøpe litt smågodt og sjokolade eller potetgull. Trenger ikke være masse, men hvertfall to ulike ting. Hvorfor må jeg tenke det?! 

(Jeg spiser aldri nugatti, oboy med skje eller går desperat rundt i skuffene. Jeg sørger heller alltid for å ha noe sjokolade liggende. Og denne kan jeg gjemme..!! 🫢

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Se på kaloriinnholdet på snopet. Velg det med minst kalorier. Velg snop som ikke veier så mye. Unngå sjokolade! Spis bare gummi snop. 

Anonymkode: be9a4...06a

Takk 😊❤️ Lurt. Er jo sjokolade jeg fryser på, så.. men skal prøve. 

Ts 

Skrevet

Oi, kom på en ting. Jeg har fått helt sykt dilla på TE. Og for meg er nå te skikkelig kos. Holder den i henda og blir varm og oppmerksomt tilstede. Det finnes til og med en te med sjokoladesmak. Jeg synes den er skikkelig god, men andre sier det er som utvannet sjokoladevann! _Heh! 

Jeg gjorde en skikkelig opprensking med meg selv, hvilken funksjon har snop for meg. F.eks var det trøst, okei, hva kan jeg gjøre annet som er trøst. Det var også kos, okei hva kan jeg gjøre annet som er kos? Jeg spiser fremdeles søtt, men jeg begrenser meg, for det er faktisk ikke kos når jeg stapper meg og blir kvalm og ubehagelig mett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Hvis du ikke er det allerede, så bli bevisst kcal innhold i mye snop, som nevnt over her. Når du ser at typ 7 smågodt biter er 300 kcal, så er det ikke lenger verdt det. Hvor langt setter det deg ikke tilbake fra der du ønsker å være? 

2. Finn gode erstatninger. Du sier frukt og bær ikke fungerer, og det gjør det ikke for meg heller. Så da driter vi i frukt og bær. Finn noe som faktisk fungere for deg! For meg er det te med sukrin, kaffe med sukrin og mye melk, sukkerfrie drops og tzatziki dip laget av kesam/rømme som jeg spiser med oppkuttet grønnsaker, og 99kcal bar. Og selvfølgelig Pepsi max! 

3. Trening. Jeg legger faktisk trening sent på kveld fredag, lørdag og søndag, for å minske tiden jeg bruker i sofaen lengtende etter godis. Men jeg vet at dette ikke er aktuelt for alle. I tillegg tar jeg gode lange dusjer for å kose meg og belønne meg selv etterpå, for p minske tiden enda mindre. Gjerne med god hudkrem og div behandlinger etterpå.

Anonymkode: 71e89...2a1

Takk for gode råd 🥰 Er det 300 kcal i 7 smågodt-ting?!!! 😳 Oioi.. spiser 5-8 bubs i helga (favoritten🙊), men denne helga ble det mye annet smågodt. Jeez.. kjøpte litt for mye på fredag, gitt, og det ble ikke tomt før i dag. 

Merker at Pepsi Max trigger behovet, faktisk. Takk for påminnelsen om at jeg må drikke mer sukkerfri saft på kveldene! Det har faktisk funka før! 

Trening, ja.. godt poeng👍 Trente mye mer på kvelden da jeg var slankere, og da hadde jeg ikke lyst på snop på kvelden. For halvannet år siden startet jeg i turnus, og jeg har både vært mindre aktiv og spist mer pga denne jobbingen. Fras èin til tidlig gjør meg både sliten og hol. Nå skal jeg inn i en 8-16 jobb, da MÅ jeg trene på kvelden. 

Kanskje jeg skal ta meg noe fotbad osv., ja? Takk😊😊

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg pusser tennene når søtsuget kommer, samt tenker «hva trenger kroppen min denne for?». Synes det gjør det lettere, iallefall slik at det blir mindre mengde. Gått ned 12 kg på 3 mnd.

Anonymkode: f0bc2...269

Oi! Gratulerer! 👏👏😃 Godt tips! Skal ta med meg dette 😊

Ts 

Skrevet

Dette er skikkelig teit. Men jeg ser på my 600 pound life på tlc 🙈😂 det er min guilty pleasure. 

Jeg elsker helger, kos og godis. Men har en maksvekt, hvis jeg nærmer meg den eller over. Er det strengt regime i en uke eller to. For meg er det lettere med kort intervall en lengre vektnedgang over flere mnd. 

Poenget med serien, er at jeg er ikke tynn. Men har stort anlegg for å legge på meg. Jeg ser hvor vanskelig livet er for de menneskene på programmet, derfor vil jeg ikke havne der. 

Anonymkode: 08e16...718

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi, kom på en ting. Jeg har fått helt sykt dilla på TE. Og for meg er nå te skikkelig kos. Holder den i henda og blir varm og oppmerksomt tilstede. Det finnes til og med en te med sjokoladesmak. Jeg synes den er skikkelig god, men andre sier det er som utvannet sjokoladevann! _Heh! 

Jeg gjorde en skikkelig opprensking med meg selv, hvilken funksjon har snop for meg. F.eks var det trøst, okei, hva kan jeg gjøre annet som er trøst. Det var også kos, okei hva kan jeg gjøre annet som er kos? Jeg spiser fremdeles søtt, men jeg begrenser meg, for det er faktisk ikke kos når jeg stapper meg og blir kvalm og ubehagelig mett. 

Takk for deling av gode råd 😊😊 Skal tenke mer over dette. 

Te er jeg dessverre ikke noe glad i, men takk for tips. 

Ts 

Skrevet

Tror ikke du vil få noe vektnedgang da. Jeg kuttet ut alt snop og potetgull en periode, gikk ned 5 kg på bare den endringen men begynte å belønne meg med potetgull igjen i helgene og woops så var jeg 5 kg opp igjen til tross for at det bare var helgekos 1-2 ganger i mnd.

Så nå har jeg kuttet alt igjen og sier nei til kake på besøk hos venner til og med.

Anonymkode: 6a6b3...6c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er skikkelig teit. Men jeg ser på my 600 pound life på tlc 🙈😂 det er min guilty pleasure. 

Jeg elsker helger, kos og godis. Men har en maksvekt, hvis jeg nærmer meg den eller over. Er det strengt regime i en uke eller to. For meg er det lettere med kort intervall en lengre vektnedgang over flere mnd. 

Poenget med serien, er at jeg er ikke tynn. Men har stort anlegg for å legge på meg. Jeg ser hvor vanskelig livet er for de menneskene på programmet, derfor vil jeg ikke havne der. 

Anonymkode: 08e16...718

Takk for tips 😊👍

ts 

Skrevet

Spis en brødskive eller havregrøt før snopet, når suget kommer. Si at du får lov etter at du har spist fornuftig mat først, så spiser du garantert mindre etterpå. 

Anonymkode: 73d8a...af7

• Liker 1
Skrevet

Ja, du får snop. Men ikke før du har knasket i deg to gulrøtter👍

Anonymkode: 73d8a...af7

Skrevet

Jeg kjøpte smågodt hver dag, og det var til å med så ille, at jeg begynte å spise av posen i bilen på tur hjem 😄 Snakk om forfall liksom 😄 Leste et råd om å begynne med Kromtabletter, og jeg kødder ikke, begynte med Krom i begynnelsen av januar, og har kun kjøpt smågodt 2 ganger på den tiden. Har spist et par sjokolader, men tror det var vanen som "snakket" mer en søtsug.... Anbefaler derfor Krom jeg 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du vil få noe vektnedgang da. Jeg kuttet ut alt snop og potetgull en periode, gikk ned 5 kg på bare den endringen men begynte å belønne meg med potetgull igjen i helgene og woops så var jeg 5 kg opp igjen til tross for at det bare var helgekos 1-2 ganger i mnd.

Så nå har jeg kuttet alt igjen og sier nei til kake på besøk hos venner til og med.

Anonymkode: 6a6b3...6c3

Takk for tips, men jeg vil heller ha noen kilo for mye enn å kutte ut snop. Det høres kanskje motstridende ut, men jeg vil heller finne en god balanse. 
Som nå tenker jeg «hvordan skal jeg holde ut frem til neste helg??»

Man kan ta litt, og jeg klarer å ta bare et par biter av og til, men jo oftere jeg tar litt, jo lettere faller jeg helt av. Mannen kjøpte Sjokoladehjerter til meg på mandagen, og jeg tenkte jeg bare skulle ta et par. Men så stod de der i kjøleskapet da, og jeg tenkte: «Det er jo tross alt Valentines, jeg har jo lov til å kose meg i dag». Også forsvant hele boksen Ila kvelden. Rullgardina gikk rett ned. 

Disse tankene vil jeg bli kvitt! 

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...