Gå til innhold

Boliglån: Betale ned ekstra eller korte nedbetalingstiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får en del ekstra penger neste måneden og tenkte "betale inn ekstra" på boliglånet. 

Men jeg mener å ha hørt at det som lønner seg mest og det som gjør boliglånet billigere er å korte ned betalingstiden...ikke betale ned ekstra?

Noen som skjønner dette og kan vise et enkelt regnestykke?

Vil ikke en ekstra innbetaling i mars korte ned betalingstiden??

Hvis jeg evt velger kortere betalingstid på lånet, hva må jeg ta i betraktning, nå og de neste årene boliglånet løper?

(Jeg sparer, har buffer og ingen andre lån)

Anonymkode: 25baf...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du betaler inn ekstra så forkortes lånetiden. Hvis du ønsker det, kan du få strukket gjenstående beløp utover ordinær tid slik at terminbeløpet blir mindre.

Anonymkode: 038a8...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når du betaler inn ekstra så forkortes lånetiden. Hvis du ønsker det, kan du få strukket gjenstående beløp utover ordinær tid slik at terminbeløpet blir mindre.

Anonymkode: 038a8...949

Hos endel banker er normen at terminbeløpet reduseres, mens lånetid beholdes; det er dette som skjer automagisk om du ikke spesifikt ber om noe annet. Dette må TS ta med sin egen bank, nytter ikke å anta her.

Anonymkode: bcea8...fc1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Her er det ikke et enkelt regnestykke som forklarer utfallet da det er flere variabler som spiller inn. 
Dersom du ønsker å innbetale mer på lånet vil jeg anbefale å reforhandle dagens låneavtale og muligens også høre med flere banker slik at du får best mulig avtale mtp renter.

variablene her er at det faktisk er mulig å tape egenkapital dersom du legger inn en del penger nå da markedet i store deler av landet går nedover. 
Samtidig øker rentene og man betaler jo mer for å låne de samme pengene enn man gjorde for noen måneder og år tilbake.

Da rentene skal fortsette å stige og ingen kan med sikkerhet si hvor stor nedgangen i boligpriser vil bli, så ville jeg på bakgrunn av dette ikke puttet veldig mye penger inn i egen eiendom på nåværende tidspunkt. 

For 2 år siden kjøpte vi vår første bolig og vi cashet halve kjøpesum’en. 
Jeg angrer på dette i dag da vi ved et eventuelt salg nå kan risikere å tape egenkapital.

Jeg er ingen ekspert på feltet, men det er et faktum de fleste virker å ikke tenke på akkurat nå. 

Regn litt på det og snakk med økonomer og eiendomsinvestorer, så kan du gjøre opp noen tanker og kalkulere litt :)

Anonymkode: 05921...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. 

Her er det ikke et enkelt regnestykke som forklarer utfallet da det er flere variabler som spiller inn. 
Dersom du ønsker å innbetale mer på lånet vil jeg anbefale å reforhandle dagens låneavtale og muligens også høre med flere banker slik at du får best mulig avtale mtp renter.

variablene her er at det faktisk er mulig å tape egenkapital dersom du legger inn en del penger nå da markedet i store deler av landet går nedover. 
Samtidig øker rentene og man betaler jo mer for å låne de samme pengene enn man gjorde for noen måneder og år tilbake.

Da rentene skal fortsette å stige og ingen kan med sikkerhet si hvor stor nedgangen i boligpriser vil bli, så ville jeg på bakgrunn av dette ikke puttet veldig mye penger inn i egen eiendom på nåværende tidspunkt. 

For 2 år siden kjøpte vi vår første bolig og vi cashet halve kjøpesum’en. 
Jeg angrer på dette i dag da vi ved et eventuelt salg nå kan risikere å tape egenkapital.

Jeg er ingen ekspert på feltet, men det er et faktum de fleste virker å ikke tenke på akkurat nå. 

Regn litt på det og snakk med økonomer og eiendomsinvestorer, så kan du gjøre opp noen tanker og kalkulere litt :)

Anonymkode: 05921...a6a

Pengene har man allerede puttet inn i boligen  i det øyeblikket man kjøpte den uansett om man betaler cash kontant eller fullfinansierer med lån.

Det eneste man behøver vurdere er lånet, hvor høy renten er i forhold til inflasjonen og hvilken avkastning man kan få andre steder om man velger å la være å betale ekstra på lånet.

Anonymkode: 1850c...e06

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her:

Jeg ønsker å korte inn betalingstiden sånn at jeg blir ferdig med lånet til en gitt tid. 

jeg kan velge å spare de pengene heller i fondene mine til en tosifret rente, jeg er klar over det. Det er også "verdt" mye for meg å få unna det huslånet. 

Når det gjelder det med egenkapital, så har jeg ingen planer om familieforøkelse, samboerskap eller jobbskifte som kan tilsi at jeg skal selge boligen. 

"Regn litt på det", ja, det er jo nettopp det jeg ber om litt hjelp til her.  Skjønner det er mye x y og z faktorer her, men jeg tenker på isolert sett selve utregningen med lånet/nedbetalingstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg betaler inn ekstra på boliglånet mitt blir nedbetalingstiden automatisk kortere, med mindre jeg velger å skru den opp igjen, da. 

Vi betaler inn ekstra avdrag noen ganger i året, hovedsaklig av to grunner:

1) det gir oss mer fleksibilitet i økonomien, altså at vi får betalt ned på lånet relativt raskt, samtidig som at vi ikke er bundet til høye avdrag hver måned, men heller setter til side og betaler inn når vi ser at det begynner å bli fullt på buffer. 

2. jeg liker å ha oversikt og kontroll over andre utgifter og prioritere i rekkefølge. Hadde vi bare vært voksne og eid lettstelt bolig ville kanskje en lavere nedbetalingstid gitt mer mening, men siden vi eier en stor eiendom med vedlikeholdsbehov, samt har tre barn som genererer utgifter i rykk og napp så føles det greit å ha de ekstra pengene disponibelt, fremfor å f.eks. måtte refinansiere fordi vi må bytte noen vinduer, for eksempel. 😅

Anonymkode: 6885b...c45

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kun tar lånet og kroner og øre i betraktning...

Banken min foreslår hvis jeg skal betale ned ekstra, å velge å beholde de fremtidig terminbeløp.

Dermed vil løpetiden forkortes. og dette er mest lønnsomt på lengst sikt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg får en del ekstra penger neste måneden og tenkte "betale inn ekstra" på boliglånet. 

Men jeg mener å ha hørt at det som lønner seg mest og det som gjør boliglånet billigere er å korte ned betalingstiden...ikke betale ned ekstra?

Noen som skjønner dette og kan vise et enkelt regnestykke?

Vil ikke en ekstra innbetaling i mars korte ned betalingstiden??

Hvis jeg evt velger kortere betalingstid på lånet, hva må jeg ta i betraktning, nå og de neste årene boliglånet løper?

(Jeg sparer, har buffer og ingen andre lån)

Hvis du betaler inn ekstra så vil månedsbeløpet bli lavere. Du kan evt be banken om kortete nedbetalingstid i stedet for.

Anonymkode: 46ffc...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg betaler ned ekstra,  si jeg betaler inn 50000 i tillegg til de vanlige nedbetalingen....vil det da være 50 000 i rent  avdrag, eller putter de inn noe rente i det beløpet også?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis jeg betaler ned ekstra,  si jeg betaler inn 50000 i tillegg til de vanlige nedbetalingen....vil det da være 50 000 i rent  avdrag, eller putter de inn noe rente i det beløpet også?! 

Rent avdrag ja. Så lenge du passer på at du korter ned nedbetalingstiden vertfall. (ikke måndesbeløpet) da sparer du også renter for de mndene som du har kortet ned. Google "ekstra nedbetaling boliglån kalkulator" 

Der kan du fylle inn å se hvor mye ting utgjør.. Ganske motiverende 🤩

Anonymkode: 3f52b...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rent avdrag ja. Så lenge du passer på at du korter ned nedbetalingstiden vertfall. (ikke måndesbeløpet) da sparer du også renter for de mndene som du har kortet ned. Google "ekstra nedbetaling boliglån kalkulator" 

Der kan du fylle inn å se hvor mye ting utgjør.. Ganske motiverende 🤩

Vi har 1.5 m i lån. Vi betalte 17 k i mnd over nesten 9 år. Vi økte nettopp betalingen til 20 k pr mnd. Da kortet vi ned nedbetalingstiden med nesten 2 år samt sparte ca 160 k i renter.. Så det er også en måte å gjøre det på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du betaler inn ekstra på lånet er avdrag. 
dette forkorter lånetiden

Anonymkode: e7920...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp et lån med 10 års løpetid så betaler du dobbelt av det du skal hver måned. Sjekk om 5 år om lånet er tilbakebetalt. Det er den eneste måten å teste dette på

Anonymkode: ace22...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har 1.5 m i lån. Vi betalte 17 k i mnd over nesten 9 år. Vi økte nettopp betalingen til 20 k pr mnd. Da kortet vi ned nedbetalingstiden med nesten 2 år samt sparte ca 160 k i renter.. Så det er også en måte å gjøre det på. 

Hadde dere sinnsykt høy rente eller veldig kort nedbetalingstid? 17 tusen på et så lite lån, når det knapt nok har vært renter er litt pussig i min verden?

Anonymkode: 4cb13...13e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betalte inn en god sum ekstra (en drøy mill) i fjor. I vår bank (DNB) beholdes løpetiden og det månedlige beløpet blir lavere. Dette er hvis man ikke gjør noe annet enn å betale inn ekstra.

Det kom opp et alternativ da vi betalte inn, som vi kunne huke av. Dette var for å korte ned løpetiden og fortsatt betale samme sum i mnd.

Jeg snakket med banken før vi betalte inn, og de sa at det var ulikt hva som var vanlig i bankene. Så det kan du sjekke i din bank. 

Jeg vil jo automatisk tro at det lønner seg å korte ned løpetiden, da sparer du tiden med renter. Ikke at jeg har noe regnestykke på det, men det er jo logisk.

Anonymkode: 9815d...1fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde dere sinnsykt høy rente eller veldig kort nedbetalingstid? 17 tusen på et så lite lån, når det knapt nok har vært renter er litt pussig i min verden?

Anonymkode: 4cb13...13e

Vil tro det er fordi de hadde 9 år løpetid og ikke 25 som mange har? Hvis jeg forsto innlegget riktig da...

Anonymkode: 9815d...1fa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukt i utgangspunktet ekstra inn betaling, men kortet ned løpetid ved jevne mellom rom. På den måten kom de månedlige innbetaling på laver sum men jeg ble kvitt lånet kjappere og. 

Anonymkode: 66458...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 10.40):

Når jeg betaler inn ekstra på boliglånet mitt blir nedbetalingstiden automatisk kortere, med mindre jeg velger å skru den opp igjen, da. 

Vi betaler inn ekstra avdrag noen ganger i året, hovedsaklig av to grunner:

1) det gir oss mer fleksibilitet i økonomien, altså at vi får betalt ned på lånet relativt raskt, samtidig som at vi ikke er bundet til høye avdrag hver måned, men heller setter til side og betaler inn når vi ser at det begynner å bli fullt på buffer. 

2. jeg liker å ha oversikt og kontroll over andre utgifter og prioritere i rekkefølge. Hadde vi bare vært voksne og eid lettstelt bolig ville kanskje en lavere nedbetalingstid gitt mer mening, men siden vi eier en stor eiendom med vedlikeholdsbehov, samt har tre barn som genererer utgifter i rykk og napp så føles det greit å ha de ekstra pengene disponibelt, fremfor å f.eks. måtte refinansiere fordi vi må bytte noen vinduer, for eksempel. 😅

Anonymkode: 6885b...c45

Rammelån er kjekt da slipper en å stresse om det skulle dukke opp veldig store utgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...