Bjerka Skrevet 20. februar 2023 #21 Skrevet 20. februar 2023 Det vesle lille livet har akkurat kommet til denne verden, fra en varm livmor uten dag og natt 💗 Hun har ikke noe døgnrytme og kommer ikke til å ha det en del måneder framover. Sånn er det å ha baby, dag blir til natt og omvendt. Gi henne kos og nærhet og gi det tid 💗
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #22 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler samsoving! Og det blir bedre❤️👶 Anonymkode: 95461...dd8 Hvorfor anbefaler du det til TS? Har du noen tanker hvordan det hjelper hennes situasjon? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ble ikke ungen ekstremt trøtt av det?? 😳 Anonymkode: 5196c...318 De har en utholdenhetsevne av en annen verden noen av de små. Trøtt jo, men sove, nei Anonymkode: c6ec2...bc0 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #23 Skrevet 20. februar 2023 Høres vanlig ut. Min på 19 uker våkner fortsatt hver 1-3. time. Anonymkode: 9d928...2f6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #24 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor anbefaler du det til TS? Har du noen tanker hvordan det hjelper hennes situasjon? De har en utholdenhetsevne av en annen verden noen av de små. Trøtt jo, men sove, nei Anonymkode: c6ec2...bc0 Ikke meg du siterte, men jeg skrev nettopp er innlegg om at min baby også våkner ofte. Samsoving har vært redningen her; jeg ammer liggende i senga og kan sove videre lettere. Føles meg mer uthvilt enn hvis jeg måtte opp og bysse, amme sittende, osv gjennom natten. Anonymkode: 9d928...2f6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #25 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ble ikke ungen ekstremt trøtt av det?? 😳 Anonymkode: 5196c...318 Han sov et kvarter av gangen her og der til han ble 9 måneder. Han greide seg kjempefint på det, var verre med meg (ingen pappa som steppa inn) 😄 Anonymkode: 0dcbe...9f3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #26 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Jeg er førstegangsmor med en 3 uker gammel baby. Skriver her fordi jeg ikke helt vet hva som er normalt, og tar imot alt av råd. 👶🏻 Babyen vår sover stort sett hele dagen. Hun våkner når hun er sulten (ca. hver 2.5 time) og når vi bytter bleie på henne. Hun sover helt fint i babynest eller vugge, og er ikke avhengig av å være på oss hele tiden. Veldig rolig og «snill» baby. I 20-tiden kvikner hun til og er våken hele natten. Da vil hun ammes hver time, om ikke oftere. Er det normalt? Jeg får ikke noe søvn, da jeg blir sittende med puppen ute hele tiden. Trodde først at problemet var at hun ikke ville sove i bedside criben, men når jeg legger henne inntil meg i sengen begynner hun å knirke og leter etter pupp. Kommer dette noen gang til å endre seg? 😅 Er det noe jeg kan gjøre for at hun blir mindre avhengig av puppen om natten? Anonymkode: 1718e...834 Helt normalt! De får ikke annen døgnrytme enn den de er født med før rundt 3 mnd, noen før, noen senere. Krever produksjon av melatonin, hvilke de minste ikke har. Så, der må man ta det man får. Sove på dagen selv og være våken om natta en periode. Er jo bare noen uker av livet, bare så snu tilbake selv når babyen snur om😊 Og det gjør de av seg selv. Eldste her tok natta fra kl 03 sine første 10 uker. Yngste kom med hyggeligere rytme, tok kvelden fra kl 22 i 14 uker før hun begynte å kreve legging tidligere. Så man kan ha uflaks å gå baby med helt motsatt døgnrytme. bare la baby sove i godt med dagslys, så mye den vil. Den dagen hormonproduksjonen kommer igang så ordner alt seg selv så lenge de får dagslys på dagtid. Så ikke legg de på mørkt soverom hele dagen😊 Men ellers bare å sørge for å få sovet nok selv på dagtid, og faktisk ha tid med baby på natta. Tungt, men kortvarig tross alt. Anonymkode: 89f7f...69b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #27 Skrevet 20. februar 2023 Gratulerer med den lille 🥰 Jeg er også førstegangsmor til en gutt på 3 1/2 uke. Han er - som din - glad i holde party på natta og holdt det gående i natt fra 2 til 7. Synes det er vanskelig å sove på dagtid, men har klart å gradvis justere det ved at jeg legger meg stadig tidligere og noen ganger får en lur om morgenen fra f.eks. 8 til 10. Det er vanskelig å bryte opp dagen med soving, men er lettere å strekke natten i begge ender. Det hjelper at mannen tar han med ut av rommet. Jeg våkner lett av sutre- og gurglelyder, og han vil alltid opp i sengen så lenge han lukter meg i rommet. Så om du har en partner - bruk ham. Følger ellers rådene over her om å skape et skille mellom dag og natt så langt det er mulig (akkurat som for voksne). Han sover i nest/reiseseng i stuen på dagtid, og da har han jo også mer lyder rundt seg. På nattestid sover han i krybbe på soverommet. Da legger jeg ham gjerne i en sovepose så han er ekstra 'pakket inn', og det er alltid mørkt. Dersom jeg tar ham ut når jeg ammer, holder jeg det også ganske mørkt i rommet. Har nylig fått til å pumpe litt, og prøver å sette noen ml med melk i kjøleskapet så pappa kan ta en ekstra mating. Da får jeg kanskje et par timer ekstra Anonymkode: f42f0...ab5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #28 Skrevet 20. februar 2023 Det er (dessverre) ikke unormalt. De har, som sagt over, ikke døgnrytme. Og ja, det blir bedre, siden de FÅR døgnrytme etter hvert. Her var det samsoving som reddet nattesøvnen. Jeg klarte ikke å sove med babyen koblet på puppen, men småslumret i det minste, som er bedre enn å ikke sove i det hele tatt. Og: mannen måtte også ta nattevåk. Han kunne passe babyen mellom amminger, så jeg fikk litt fred og søvn også. Anonymkode: 0b8ad...438 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #29 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei! Jeg er førstegangsmor med en 3 uker gammel baby. Skriver her fordi jeg ikke helt vet hva som er normalt, og tar imot alt av råd. 👶🏻 Babyen vår sover stort sett hele dagen. Hun våkner når hun er sulten (ca. hver 2.5 time) og når vi bytter bleie på henne. Hun sover helt fint i babynest eller vugge, og er ikke avhengig av å være på oss hele tiden. Veldig rolig og «snill» baby. I 20-tiden kvikner hun til og er våken hele natten. Da vil hun ammes hver time, om ikke oftere. Er det normalt? Jeg får ikke noe søvn, da jeg blir sittende med puppen ute hele tiden. Trodde først at problemet var at hun ikke ville sove i bedside criben, men når jeg legger henne inntil meg i sengen begynner hun å knirke og leter etter pupp. Kommer dette noen gang til å endre seg? 😅 Er det noe jeg kan gjøre for at hun blir mindre avhengig av puppen om natten? Anonymkode: 1718e...834 Kommer dette noen gang til å endre seg? Altså, det er en tre uker gammel baby. Mest sannsynlig har babyen snudd på døgnet, jeg ville prøvd å holde hun våken på dagtid litt mer enn dere gjør nå, men ikke mye. En så liten baby skal bare sove, spise og skifte bleie. De har ikke hjernekapasitet til å være særlig våken og ta inn masse inntrykk enda. Så prøv deg frem Anonymkode: 337a0...137
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #30 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor anbefaler du det til TS? Har du noen tanker hvordan det hjelper hennes situasjon? De har en utholdenhetsevne av en annen verden noen av de små. Trøtt jo, men sove, nei Anonymkode: c6ec2...bc0 Samsoving gjør at man kan sove mens unger ammer.. og at ungen kan finne puppen selv og koble seg på. Anonymkode: 0b8ad...438
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #31 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Samsoving gjør at man kan sove mens unger ammer.. og at ungen kan finne puppen selv og koble seg på. Anonymkode: 0b8ad...438 Joda. Jeg vet det. Men det skriver ts hun til dels har prøvd. Så jeg ville høre hva som var å anbefale i hennes situasjon Ser mange bare slenger ut samsoving uten noe mer tanker eller refleksjoner rundt det. Derfor jeg spurte. Anonymkode: c6ec2...bc0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå