AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Hei! Jeg er førstegangsmor med en 3 uker gammel baby. Skriver her fordi jeg ikke helt vet hva som er normalt, og tar imot alt av råd. 👶🏻 Babyen vår sover stort sett hele dagen. Hun våkner når hun er sulten (ca. hver 2.5 time) og når vi bytter bleie på henne. Hun sover helt fint i babynest eller vugge, og er ikke avhengig av å være på oss hele tiden. Veldig rolig og «snill» baby. I 20-tiden kvikner hun til og er våken hele natten. Da vil hun ammes hver time, om ikke oftere. Er det normalt? Jeg får ikke noe søvn, da jeg blir sittende med puppen ute hele tiden. Trodde først at problemet var at hun ikke ville sove i bedside criben, men når jeg legger henne inntil meg i sengen begynner hun å knirke og leter etter pupp. Kommer dette noen gang til å endre seg? 😅 Er det noe jeg kan gjøre for at hun blir mindre avhengig av puppen om natten? Anonymkode: 1718e...834 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Du må holde henne våken om dagen slik at hun blir trøtt om natten Anonymkode: 5196c...318 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Jepp lyder kjent. Anonymkode: ad219...309 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må holde henne våken om dagen slik at hun blir trøtt om natten Anonymkode: 5196c...318 En nyfødt baby? Man kan ikke det skjønner du vel... Anonymkode: de63d...235 12 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må holde henne våken om dagen slik at hun blir trøtt om natten Anonymkode: 5196c...318 Hahahahaha tidenes råd til en 3 uker gammel baby 😂😂😂 Anonymkode: e71b3...16a 16 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hahahahaha tidenes råd til en 3 uker gammel baby 😂😂😂 Anonymkode: e71b3...16a Hun har jo feil døgnrytme… Anonymkode: 5196c...318 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun har jo feil døgnrytme… Anonymkode: 5196c...318 En nyfødt har ikke døgnrytme 🙄 de begynner ikke å produsere melatonin før de nærmer seg 3 mnd. Man kan prøve å påvirke når de sover mest ved å ha de i mye naturlig lys på dagtid og ha det mørkt på natten, men man skal ikke tvinge en nyfødt til å holde seg våken Anonymkode: 661fe...0d1 16 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 En baby har ingen døgnrytme, og du må nok dessverre følge den rytmen. Det kan jo hjelpe å være mer på farten og ha lys og lyd på til daglig og heller senke stemningen til kvelden. Husker ikke når men etter noen uker vil du produsere søvndyssende hormon i melka som vil hjelpe på døgnrytmen. Du får trøste deg med at du bare har denne babyen, dere kan sove på dagtid. Anonymkode: e625a...0ea 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En nyfødt har ikke døgnrytme 🙄 de begynner ikke å produsere melatonin før de nærmer seg 3 mnd. Man kan prøve å påvirke når de sover mest ved å ha de i mye naturlig lys på dagtid og ha det mørkt på natten, men man skal ikke tvinge en nyfødt til å holde seg våken Anonymkode: 661fe...0d1 Jamen så gjør det da 😅 Anonymkode: 5196c...318
Drizzt Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Jeg er førstegangsmor med en 3 uker gammel baby. Skriver her fordi jeg ikke helt vet hva som er normalt, og tar imot alt av råd. 👶🏻 Babyen vår sover stort sett hele dagen. Hun våkner når hun er sulten (ca. hver 2.5 time) og når vi bytter bleie på henne. Hun sover helt fint i babynest eller vugge, og er ikke avhengig av å være på oss hele tiden. Veldig rolig og «snill» baby. I 20-tiden kvikner hun til og er våken hele natten. Da vil hun ammes hver time, om ikke oftere. Er det normalt? Jeg får ikke noe søvn, da jeg blir sittende med puppen ute hele tiden. Trodde først at problemet var at hun ikke ville sove i bedside criben, men når jeg legger henne inntil meg i sengen begynner hun å knirke og leter etter pupp. Kommer dette noen gang til å endre seg? 😅 Er det noe jeg kan gjøre for at hun blir mindre avhengig av puppen om natten? Anonymkode: 1718e...834 Det tar tid før babyene får en noenlunde normal døgnrytme. Det viktigste er at du får sove mens baby sover. Det er alfa og omega i starten. Du sover når baby sover. Med tiden blir det bedre. De første ukene er veldig tøffe. Etterhvert kommer perioder hvor det igjen blir lite søvn på natta før ting går tilbake til normalen. Man må legge innsats for å lage gode faste rutiner for barna fra de er små. Når baby blir 3 måneder kan du begynne å prøve forskjellige soverutiner. Før det blir det lite vits fordi babyens hjerne produserer ikke melatonin. Baby sover når baby trenger å sove. Men fra 3 måneder kan du begynne med soverutiner og leggerutiner for mer nattesøvn 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 Da får du rett og slett være kjempeglad for at hun faktisk sover såpass lange strekk på dagtid og prøve å få deg litt søvn da Det kan fort endre seg igjen, de første månedene er gjerne kaotiske søvnmønstermessig. Eller dvs., det er kanskje ikke noe mønster i det hele tatt 😅 Anonymkode: 226a6...940 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 Det går seg til:) min baby sov dårlig på dagtid, og var kjempe urolig frem til kl 23 de første 12 ukene. Meste han sov i strekk var 2t om natten, prøvde alt mulig uten særlig effekt. Noe hjalp en dag, så funket ikke det lengre. Var desperat å lette etter tips og triks, skulle ønske jeg klarte slappe mer av å bare tenke det går over. Det blir som regel bedre med tiden. Prøv å sov på dagtid så mye du klarer mens baby sover<3 Anonymkode: bf0aa...859
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 Sov på dagtid sammen med baby inntil det snur,så du holder ut. Ikke hold babyen oppe! Søvn avler søvn, og du kan risikere å står er med en ekstremt overtrøtt baby som hylskriker… Anonymkode: 6ec5f...91f 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 Bare vær glad for at babyen sover på dagtid, min sov verken dag eller natt 😅 Anonymkode: 0dcbe...9f3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 Merket ikke noe av det når jeg ga mme. Anonymkode: efbd9...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bare vær glad for at babyen sover på dagtid, min sov verken dag eller natt 😅 Anonymkode: 0dcbe...9f3 Ble ikke ungen ekstremt trøtt av det?? 😳 Anonymkode: 5196c...318
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 Det beste å gjøre når de er så små er å bare følge rytmen deres. Drit i husarbeid og dette som måtte være. Plutselig går det seg til😊 Anonymkode: fc4cf...75e 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 Babyer har ikke døgnrytme i barseltiden. Dette må sakte men sikkert læres. Sørg for at alle aktiviteter skjer på dagen. La baby sove i dagslys om dagen uten å trekke for gardiner o.l. Og pass på at der er mørkt/ lite belysning i rom om natten. Ikke lag mye fest og røre for babyen på natten, spar det til våkentid om dagen. Det tar litt tid, men sakte men sikkert snur det. Det går gjerne 7-8 måneder før det begynner å falle på plass helt😅 Men samme reglene gjelder hele veien. Må du feks skifte bleie på natten pga bæsj når det blir noen måneder, så ha fortsatt minst mulig belysning og lyd. Gjør kun det du skal og legg baby igjen. All kos, prat og sang sparer du til morgenen. Anonymkode: b18d3...7c1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 Anbefaler samsoving! Og det blir bedre❤️👶 Anonymkode: 95461...dd8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #20 Skrevet 20. februar 2023 La babyen sove i dagslys hele dagen og la det være mørkt på nattet. Det skal hjelper babyen og gradvis snu døgnet. Fikk det i råd på helsestasjonen. Du vil nok ha noen vanskelige netter framover uansett da. Anonymkode: 836fe...551
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå