AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Vi har en whippet-valp på 12 uker som er ganske vokal av seg. Hun piper og bjeffer periodevis i løpet av dagen (hun har også perioder hvor hun sover, flere ganger om dagen), og bjeffer da på alt fra seg selv, til sofaen, til den andre hunden vår. Jeg antar det er fordi hun er gira og/eller kjeder seg. Hvordan får jeg henne til å slutte? Vi leier sokkelleilighet, og det stresser meg noe sinnsykt at huseier hører bjeffingen. Vil jo helst ikke bli kastet ut liksom... Valpen får komme ut i langline flere ganger om dagen å løpe fra seg på jordet utenfor huset vårt, vi trener 3-4 små økter med kontakttrening og enkel lydighet (sitt, kom, dekk), hun får tyggepinner for å ha noe å gjøre innendørs, vi lar ikke hundene herje for mye innendørs, og vi gir valpen ro når hun vil sove. Når det er OSS hun bjeffer på responderer vi ved å ignorere/avbryte oppmerksomhet og lek. Når hun bjeffer på "ingenting" og bare leker for seg selv, er det verre, hva gjør man da? Å si "nei" har jo ingen effekt. Jeg vet ikke hva mer vi kan/bør gjøre, men vi er nødt til å få bukt med den bjeffingen... 😱 Noen som har noen tips? Anonymkode: 78e84...05d
Tabris Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Ta henne ut når hun har sovet og har overskuddsenergi. Dere gjør allerede mye bra ting, men i tillegg til dette ville jeg også prioritert sosialisering og miljøtrening. Ikke tur for mosjonens skyld, men gå ute slik at hunden blir tilvendt hunder av ulike fasonger og størrelser, mennesker av ulike fasonger og størrelser, trafikk, anleggsarbeid, joggere i parken osv. Avslutt gjerne disse rundene med godbitsøk i hagen/grøfta (gjerne 10-15 minutter etterhvert som hun klarer så lenge) da det kan roe ned før dere går inn. Så sparer dere tyggebein og fylt kong til hun blir rastløs/kjeder seg inne, evt bare for å roe ned hvis hun virker overstimulert av mange inntrykk ute. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Jeg har en liten rase som er kjent for å være gneldrete og det blir sagt at det «bare må godtas», «sånn er det bare». Så det tenkte jeg å teste ut da jeg fikk ny valp. Det startet -som jeg tenkte med denne rasen- med bjeffing på alt og ingenting. Jeg tok tak fra dag tre og i dag, to år etter, har jeg en hund som bjeffer når det ringer på døren, eller helt spesielle ting skjer. Fremgangsmåten min var slik, (og jeg vet det sikkert er noen som er uenige): Med en gang valpen bjeffet, satte jeg den i buret og jeg åpnet ikke døren før hun hadde vært stille noen minutter. Jeg sa ingenting og var ikke sint i kroppsspråket da jeg satt den i buret, VIKTIG! Dette måtte gjentas konsekvent HVER gang det skjedde og det var en tålmodighetsprøve i flere uker/måneder., men jeg har nå en hund som skjønner at bjeffing=ro’ned tid i buret. Når hun bjeffer en sjelden gang nå, går jeg og ser hva hun bjeffer på mens jeg spør «hva ser du?» Hun har da fått tilfredsstilt varselinstinktet sitt og er fornøyd med at jeg sjekker. Om hun fortsetter å bjeffe uten kontroll etter dette, vet hun at hun må en time-out i buret. Mange misliker å bruke bur på denne måten, men jeg har fremdeles en hund som frivillig går dit for soving og fred. Anonymkode: 9b501...a98 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Tabris skrev (38 minutter siden): Ta henne ut når hun har sovet og har overskuddsenergi. Dere gjør allerede mye bra ting, men i tillegg til dette ville jeg også prioritert sosialisering og miljøtrening. Ikke tur for mosjonens skyld, men gå ute slik at hunden blir tilvendt hunder av ulike fasonger og størrelser, mennesker av ulike fasonger og størrelser, trafikk, anleggsarbeid, joggere i parken osv. Avslutt gjerne disse rundene med godbitsøk i hagen/grøfta (gjerne 10-15 minutter etterhvert som hun klarer så lenge) da det kan roe ned før dere går inn. Så sparer dere tyggebein og fylt kong til hun blir rastløs/kjeder seg inne, evt bare for å roe ned hvis hun virker overstimulert av mange inntrykk ute. Takk for tips! Sosialisering/miljøtrening står absolutt på lista. Vi bor på et veldig lite sted, så det er ingen parker eller slikt, men vi har et lite "sentrum" i bygda her som får gjøre nytten. Da får vi samtidig trent på å være i bilen. Vi "maser" på den lokale hundeklubben om å arrangere valpekurs, så forhåpentligvis blir det noe slikt etterhvert også. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har en liten rase som er kjent for å være gneldrete og det blir sagt at det «bare må godtas», «sånn er det bare». Så det tenkte jeg å teste ut da jeg fikk ny valp. Det startet -som jeg tenkte med denne rasen- med bjeffing på alt og ingenting. Jeg tok tak fra dag tre og i dag, to år etter, har jeg en hund som bjeffer når det ringer på døren, eller helt spesielle ting skjer. Fremgangsmåten min var slik, (og jeg vet det sikkert er noen som er uenige): Med en gang valpen bjeffet, satte jeg den i buret og jeg åpnet ikke døren før hun hadde vært stille noen minutter. Jeg sa ingenting og var ikke sint i kroppsspråket da jeg satt den i buret, VIKTIG! Dette måtte gjentas konsekvent HVER gang det skjedde og det var en tålmodighetsprøve i flere uker/måneder., men jeg har nå en hund som skjønner at bjeffing=ro’ned tid i buret. Når hun bjeffer en sjelden gang nå, går jeg og ser hva hun bjeffer på mens jeg spør «hva ser du?» Hun har da fått tilfredsstilt varselinstinktet sitt og er fornøyd med at jeg sjekker. Om hun fortsetter å bjeffe uten kontroll etter dette, vet hun at hun må en time-out i buret. Mange misliker å bruke bur på denne måten, men jeg har fremdeles en hund som frivillig går dit for soving og fred. Anonymkode: 9b501...a98 Takk! Jeg har vært veldig fristet til å gjøre det samme selv, men tanken på at huseier blir irritert av all lyden gjør meg litt for stressa til å tørre å prøve. 😅 Hun hadde nok bjeffet både lenge og høyt før hun til slutt roet seg! Vi bruker riktignok bur allerede, men da i forbindelse med foring samt soving på dagtid i de periodene hun allerede er rolig og skal sove. Anonymkode: 78e84...05d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Flere som har tips? Jeg blir snart gal av disse skarpe, fæle valpebjeffene 🤪 Tipper de høres godt opp til huseier i andre etasje og. Jeg har så langt klart å la være å kjefte på henne/vise sinne, men herregud som det frister å bare skrike litt. ☠️ En ting vi har merket er at det ikke hjelper å rose henne når hun sitter i buret og er stille, tvert i mot begynner hun da å pipe. Så det er én lærdom vi tar med oss i hvertfall. Akkurat nå ligger hun i sengen sin og biter på madrassen sin, mens hun bjeffer litt av og til. Aner ikke hva hun bjeffer på! Hun har fått trim av både hjerne og kropp i dag, og har sovet godt flere ganger, men nå er faenskapet i gang igjen, haha. Jeg hater høy lyd altså... Hvordan får jeg henne til å slutte??? 😧 Hadde vi ikke bodd i samme bygning som andre folk hadde vi nok bare stappet propper i ørene våre og prøvd disse metodene som går på ignorering, men det kan vi rett og slett ikke ta sjansen på her! Anonymkode: 78e84...05d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Whippet kan være noen skikkelig rascals som valper 😅 Det vil roe seg etterhvert. Hold dere rolige og vær tålmodig. Kjenner du at du blir fryktelig frustrert/stressa, gå inn på badet, lukk døren, ta et par pusteøvelser og minn deg selv på at det vil gi seg etterhvert. Fokuser på god miljøtrening, rotrening, rutiner (ha en rutine for hva dere gjør etter at dere kommer inn etter tur, f.eks slikkematte eller kong i hundesengen og sove). Ville det hjulpet på stresset om du pratet med huseieren? Det kan jo være at de knapt merker noe av det. Beklag for bjeffingen men at det vil gå seg til etterhvert som den blir litt eldre etc. Anonymkode: 47be1...e36 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Whippet kan være noen skikkelig rascals som valper 😅 Det vil roe seg etterhvert. Hold dere rolige og vær tålmodig. Kjenner du at du blir fryktelig frustrert/stressa, gå inn på badet, lukk døren, ta et par pusteøvelser og minn deg selv på at det vil gi seg etterhvert. Fokuser på god miljøtrening, rotrening, rutiner (ha en rutine for hva dere gjør etter at dere kommer inn etter tur, f.eks slikkematte eller kong i hundesengen og sove). Ville det hjulpet på stresset om du pratet med huseieren? Det kan jo være at de knapt merker noe av det. Beklag for bjeffingen men at det vil gå seg til etterhvert som den blir litt eldre etc. Anonymkode: 47be1...e36 Takk for oppmuntrende ord, jeg håper virkelig at det roer seg 😅 Skal prøve tipsene, snusematte er bestilt! Anonymkode: 78e84...05d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå