Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så fryktelig lei meg og skuffet når kjæresten avlyser avtalene våre. Han avlyser aldri uten en veldig god grunn, og jeg har ingen grunn til å bli sur eller rette skuffelsen mot han, og det gjør jeg heller ikke. Jeg blir bare skuffet over situasjonen, at vi ikke får gjort det vi har planlagt og at jeg ikke får vært med han. Hele dagen blir ødelagt, og jeg blir så trist at jeg gråter. Jeg kommer meg ikke ut av det, og får ikke til å nyte noe. 
Jeg føler selv at det er en veldig over the top reaksjon, og føler meg irrasjonell. Men dessverre hjelper det ikke å minne meg selv på det heller.

Er det noen gode tips til hvordan man kan bli bedre på å takle slike situasjoner?

Anonymkode: 8a847...8ee

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det an for deg å lage deg en plan B? Dette er det du gjør om avtalen blir avlyst/ utsatt. Skap mer kontroll selv. Jeg har feks iblant gått på konsert eller kino aleine når min kjære har avlyst/utsatt. Eller mindre radikalt, hatt "date med meg selv" hjemme med matlaging og en god serie på Netflix. 

Anonymkode: 9c08a...dd5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går det an for deg å lage deg en plan B? Dette er det du gjør om avtalen blir avlyst/ utsatt. Skap mer kontroll selv. Jeg har feks iblant gått på konsert eller kino aleine når min kjære har avlyst/utsatt. Eller mindre radikalt, hatt "date med meg selv" hjemme med matlaging og en god serie på Netflix. 

Veldig godt tips! Jeg har tidligere prøvd å snu det og tenke «nå kan jeg gjøre det jeg vil», men når skaden allerede har skjedd, får jeg ikke til å snu om tankegangen. Men å lage en plan på forhånd virker veldig lurt! Godt poeng det med å få mer kontroll også. Tusen takk! 
Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Men hva gjør du da, sitter du og gråter hele dagen? Eller sitter du og forsøker å IKKE gråte hele dagen? 

Følelser varer veldig kort om man gir dem plass. Men mange prøver å unngå å føle det man egentlig føler og sier til seg selv ting som "herregud, hvorfor blir jeg så lei meg av dette!" osv. Det ødelegger bare. Jeg ville grått jeg, og sagt til meg selv nå gråter jeg fordi jeg liker så godt å være med kjæresten og ble så skuffet. Latt det komme ut, og så deretter funnet ut hvordan jeg kunne lage meg en god dag. 

Anonymkode: 06feb...b86

Skrevet

Hva slags avtaler er det? Og hva er grunnen til at han ofte avlyser? 

Jeg mener, det er stor forskjell på en løs avtale om å komme til deg etter jobb uten noen konkrete planer, men så får han mulighet til å jobbe ekstra. Eller om dere har en restaurantbooking, men han velger å ta øl med en kompis i stedet. 

Anonymkode: fb7ad...01a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men dessverre hjelper det ikke å minne meg selv på det heller.

Hvis du ikke klarer å regulere dine egne følelser og gå helt ned i kjelleren så er det nok for mye å forvente at andre her skal gi deg en dejau vu løsning.. Det er strengt tatt urimelig å forvente at noen kan gi deg en slik løsning annet enn

Ta deg sammen

Det bør forventes at voksne mennesker ikke går helt i kjelleren av slike trivielle problemstillinger og bagateller. 

Anonymkode: 6e9c9...ced

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du ikke klarer å regulere dine egne følelser og gå helt ned i kjelleren så er det nok for mye å forvente at andre her skal gi deg en dejau vu løsning.. Det er strengt tatt urimelig å forvente at noen kan gi deg en slik løsning annet enn

Ta deg sammen

Det bør forventes at voksne mennesker ikke går helt i kjelleren av slike trivielle problemstillinger og bagateller. 

Det bør forventes at voksne mennesker tåler at reelle samlivsutfordringer for folk luftes på et passende forum. Man er et voksent menneske selv om man kan innrømme at noe i livet er vanskelig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ta deg sammen

Innimellom i livet er man i situasjoner der man reagerer irrasjonelt, også ovenfor seg selv. Har du aldri opplevd det? Å få en annen type reaksjon enn det som er normalt?

Innimellom ligger det noe annet bak, noe som trigger. Enten i historikken, eller elementer i situasjonen man ikke ser selv. Andre ganger er det bare et område der man er ekstra sensitiv. 

Da kan det hjelpe veldig mye å sparre med andre. 

Vet du hva mitt råd til slike som deg er, som bare bidrar til at TS føler seg dummere? Det er å dra deg selv og meningene dine ut av tråden igjen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du lest om kjærlighetsspråk? Og er ditt tid? 

Isåfall forklarer det litt. Det kan hjelpe å være ops på det, si til deg selv (høyt, det er mer virkningsfult enn å tenke det) at han ikke er mindre glad i seg selv om han avlyser, og at dere snart får være sammen. Gjenta mange ganger. Og ta gjerne en samtale med ham om dette, så han kan forstå hvordan du har det. Kanskje er det mulig å omprioritere en sjelden gang, hvis han vet hvor vondt dette er for deg. Kanskje får han en annen forståelse for deg hvis han kan trekke paraleller til om du hadde "tatt fra ham" noe på hans kjærlighetsspråk? 

Anonymkode: f52d8...7bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 22.45):

Men hva gjør du da, sitter du og gråter hele dagen? Eller sitter du og forsøker å IKKE gråte hele dagen? 

Følelser varer veldig kort om man gir dem plass. Men mange prøver å unngå å føle det man egentlig føler og sier til seg selv ting som "herregud, hvorfor blir jeg så lei meg av dette!" osv. Det ødelegger bare. Jeg ville grått jeg, og sagt til meg selv nå gråter jeg fordi jeg liker så godt å være med kjæresten og ble så skuffet. Latt det komme ut, og så deretter funnet ut hvordan jeg kunne lage meg en god dag. 

Anonymkode: 06feb...b86

En god blanding vil jeg si, kan gråte og kjenne skikkelig på følelsene, før jeg prøver å ta meg sammen og lage en god dag, som du sier. Har også prøvd å skrive ned det jeg føler. Men det hjelper dessverre ikke, er like nedstemt resten av dagen. 
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du lest om kjærlighetsspråk? Og er ditt tid? 

Isåfall forklarer det litt. Det kan hjelpe å være ops på det, si til deg selv (høyt, det er mer virkningsfult enn å tenke det) at han ikke er mindre glad i seg selv om han avlyser, og at dere snart får være sammen. Gjenta mange ganger. Og ta gjerne en samtale med ham om dette, så han kan forstå hvordan du har det. Kanskje er det mulig å omprioritere en sjelden gang, hvis han vet hvor vondt dette er for deg. Kanskje får han en annen forståelse for deg hvis han kan trekke paraleller til om du hadde "tatt fra ham" noe på hans kjærlighetsspråk? 

Anonymkode: f52d8...7bd

Ja, mitt kjærlighetsspråk er kvalitetstid, så det ligger helt sikkert noe der! Heldigvis har jeg god dialog om dette med kjæresten. Han er veldig empatisk og forståelsesfull. De gangene dette skjer er det ikke mulig å omprioritere dessverre, og jeg vil jo også lære meg å takle det heller. Men godt tips å prøve og si det høyt til meg selv. For det du sier der er ganske spot on på det jeg føler i situasjonen (at han ikke er like glad i meg, selv om jeg vet veldig godt at det ikke stemmer).

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva slags avtaler er det? Og hva er grunnen til at han ofte avlyser? 

Jeg mener, det er stor forskjell på en løs avtale om å komme til deg etter jobb uten noen konkrete planer, men så får han mulighet til å jobbe ekstra. Eller om dere har en restaurantbooking, men han velger å ta øl med en kompis i stedet. 

Det er ikke noe mønster i hva slags type avtaler det er snakk om, bare generelt avtaler om å være sammen. 
De gangene han avlyser er det fordi han uventet blir nødt til å prioritere annerledes, det er ikke for fornøyelse. Som sagt, veldig legitime grunner, og ikke at han heller vil noe annet. Skal sies at han også synes det er kjipt når dette skjer, men langt nær på samme nivå som meg. 
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2023 den 0.02):

Som sagt, veldig legitime grunner, og ikke at han heller vil noe annet. Skal sies at han også synes det er kjipt når dette skjer, men langt nær på samme nivå som meg. 
ts

Det er nok fordi han tross skuffelsen over å ikke få vært med deg, også blir dratt inn i hendelsene som var viktige. Han har ikke tid til å gruble.

For min del hjelper det hvis jeg "gjør det samme", og gjerne kommer meg ut av huset. Jeg sender ham gjerne bilder mm av det jeg da driver med. Merker at det vekker noe hos ham å så tydelig se at jeg har et liv, og ikke bare sitter og venter på ham. Han har begynt å oftere si at han savner meg når han må noe annet/savne meg med en gang han kommer hjem, og det letner dynamikken vår. For jeg klarer jo å være uten ham, tingen er jo at jeg kan bli usikker på hva han føler SELV OM jeg stoler på at grunnene hans er ekte. 

Det er ikke så lett å flnne denne ballansen i kommunikasjon, men jeg tror ting vil forflytte seg mellom dere om du gjør noe annerledes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...