AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Har allerede et barn med adhd og angst, og nå ser det altså ut til at det er noe "feil" med minstemann også. Jeg får lyst til å kaste opp, slå i veggen, rømme 😭 Noen som har hatt barn med forbigående tics? Her er det snakk om blunking og kremting som har vart i et par måneder.. Barnet er ellers normalt; har mange venner og er langt fremme grovmotorisk. Anonymkode: 80bd5...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 1 av 10 barn har tics, de fleste er forbigående. blunking og kremting er klassiske tics, og gjerne de første som opptrer ved tourette. Debutalderen er klassisk 6-8 år for gutter. Noen med tourette har kun tics, mdn de fleste har følgediagnoser. Adhd og tourette er ikke en uvanlig kombinasjon av verken søsken eller hos samme person. Jeg har en med kraftig adhd, angst, dysleksi, lærevansker osv, og så har jeg en med tourette, OCD og angst. Anonymkode: 422b7...d5f 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1 av 10 barn har tics, de fleste er forbigående. blunking og kremting er klassiske tics, og gjerne de første som opptrer ved tourette. Debutalderen er klassisk 6-8 år for gutter. Noen med tourette har kun tics, mdn de fleste har følgediagnoser. Adhd og tourette er ikke en uvanlig kombinasjon av verken søsken eller hos samme person. Jeg har en med kraftig adhd, angst, dysleksi, lærevansker osv, og så har jeg en med tourette, OCD og angst. Anonymkode: 422b7...d5f Faren og jeg bare krysser fingre og tær for at dette er forbigående tics. For vi forstår virkelig ikke; hvorfor oss? Hverken far eller jeg er nevrodivergente, ei heller våre egne foreldre, søsken, tanter eller onkler. Hadde vi vært klar over dette hadde vi aldri fått mer enn max ett barn 😕 Anonymkode: 80bd5...6f1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Faren og jeg bare krysser fingre og tær for at dette er forbigående tics. For vi forstår virkelig ikke; hvorfor oss? Hverken far eller jeg er nevrodivergente, ei heller våre egne foreldre, søsken, tanter eller onkler. Hadde vi vært klar over dette hadde vi aldri fått mer enn max ett barn 😕 Anonymkode: 80bd5...6f1 Max et barn bare på grunn av tics? Tics er jo helt vanlig, ikke noe å lage noe nummer ut av. Anonymkode: 48fa2...275 4 1
Mt3 Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 Har ett barn med veldig mild grad av asbergers, der var det noen tics i noen år men de er umerkelig/borte nå. Så om barnet ellers fungerer godt både motorisk og sosialt så vil det nok ikke by på de samme problemene som hos eldste tydeligvis har dratt med seg iom at du får slike tanker om å rømme.... ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Faren og jeg bare krysser fingre og tær for at dette er forbigående tics. For vi forstår virkelig ikke; hvorfor oss? Hverken far eller jeg er nevrodivergente, ei heller våre egne foreldre, søsken, tanter eller onkler. Hadde vi vært klar over dette hadde vi aldri fått mer enn max ett barn 😕 Anonymkode: 80bd5...6f1 Er det SÅ farlig med tics da? 🤔 Anonymkode: ee860...fb1 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Max et barn bare på grunn av tics? Tics er jo helt vanlig, ikke noe å lage noe nummer ut av. Anonymkode: 48fa2...275 Min bekymring er at dette bare er det første tegnet av langt flere. Mt3 skrev (Akkurat nå): Har ett barn med veldig mild grad av asbergers, der var det noen tics i noen år men de er umerkelig/borte nå. Så om barnet ellers fungerer godt både motorisk og sosialt så vil det nok ikke by på de samme problemene som hos eldste tydeligvis har dratt med seg iom at du får slike tanker om å rømme.... ❤️ Det blir dessverre en del katastrofetanker pga det andre barnet.. Men ja du har rett. Hos det første barnet skurret det allerede ved 3 års alder, mens hos det andre barnet så ser vi det først nå ved 6 års alder, på en mye mer begrenset måte. TS Anonymkode: 80bd5...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 Har en datter på 11 år som for noen år siden hadde tics, hun blunket rart og hadde rare ansiktbevegelser mange ganger om dagen- hver dag. Varte i et par år, så forsvant de helt. Ikke hatt det siden, *bank i bordet*. Anonymkode: 98df3...e79 1 1
Frøkenfryd30 Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 Jeg har vært i din situasjon, og vil bare gi deg en klem ❤ Min fikk tics for 3 år siden, jeg var redd for at det skulle være Tourettes.. Hadde det flere ganger over noen dager. Men ble fortalt at det er ganske vanlig blant barn (1 av 10 har det uten at det ligger noen diagnose i bunn). Ser fortsatt at han har noen ukontrollerte rykninger, men det er kun når han bruker headset eller lue nå 😅 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det SÅ farlig med tics da? 🤔 Anonymkode: ee860...fb1 Det bunner nok i frykt over hvor ufattelig tøft vi har det med det andre barnet. Der er det personlig assistent, skolevegring, null venner, spisevegring og mange andre store bekymringer. Min frykt er at tics hos barn nr 2 bare er det første tegnet. Det bare slår ned som lyn fra klar himmel for oss begge, da ingen av oss har opplevd nevrodivergens i familiene våre før. TS Anonymkode: 80bd5...6f1 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det bunner nok i frykt over hvor ufattelig tøft vi har det med det andre barnet. Der er det personlig assistent, skolevegring, null venner, spisevegring og mange andre store bekymringer. Min frykt er at tics hos barn nr 2 bare er det første tegnet. Det bare slår ned som lyn fra klar himmel for oss begge, da ingen av oss har opplevd nevrodivergens i familiene våre før. TS Anonymkode: 80bd5...6f1 Hvorfor antar du at dette er genetisk? Les tarmens medisin feks. Anonymkode: 9e7d8...e2c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 Begge mine barn hadde tics fra de var 6 år, på den ene sluttet det rundt 9 års alderen. Den andre fikk Tourettes, men har lite tics, så har det i veldig mild grad. Anonymkode: c904d...90d 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 Min sønn drev å kremtet i noen år. Forsvant plutselig. Anonymkode: d3bb9...066 2 1
Smosk Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 Vanlig med tics i den alderen . Min gutt hadde det, vi ble rådet til ikke å ha fokus / gi oppmerksomhet / overse det når det oppstod , gikk bra . Nå er ham 10 og vi har ikke sett mer tiks. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 Uff. Føler med deg. Man ønsker jo ikke slike utfordringer for sine barn 😔 Gjør vondt i foreldrehjertet. Har du tatt kontakt med lege? Ville ikke gjort en stor sak ut av det ovenfor barnet men hadde nok prøvd å følge med på mønster og art av tics, muligens loggført litt en periode for å ha litt oversikt. Håper på at dette er forbigående og skjønner du blir engstelig. Anonymkode: 725ef...780 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 Smosk skrev (31 minutter siden): Vanlig med tics i den alderen . Min gutt hadde det, vi ble rådet til ikke å ha fokus / gi oppmerksomhet / overse det når det oppstod , gikk bra . Nå er ham 10 og vi har ikke sett mer tiks. Hvem gav dere råd om å overse tics'ene? Jeg er så usikker på om jeg kanskje heller burde korrigere ham, slik at han blir obs på dem og lærer seg å skjule dem? 😕 Jeg skal til familieterapeut hos BUP i fbm eldstemann om et par uker, kanskje jeg burde overse tics'ene så godt det går frem til da? TS Anonymkode: 80bd5...6f1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har allerede et barn med adhd og angst, og nå ser det altså ut til at det er noe "feil" med minstemann også. Jeg får lyst til å kaste opp, slå i veggen, rømme 😭 Noen som har hatt barn med forbigående tics? Her er det snakk om blunking og kremting som har vart i et par måneder.. Barnet er ellers normalt; har mange venner og er langt fremme grovmotorisk. Anonymkode: 80bd5...6f1 Har en med tourettes(tics). Han er helt fantastisk med alt som er. Ja det kan være mye mer å gjøre og følge opp enn en uten. Men kjærligheten til barnet ditt hjelper deg gjennom det. Han trenger deg. Det kan være forbigående tics og. Ikke beskymre deg helt enda! Anonymkode: e91e5...0b0 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem gav dere råd om å overse tics'ene? Jeg er så usikker på om jeg kanskje heller burde korrigere ham, slik at han blir obs på dem og lærer seg å skjule dem? 😕 Jeg skal til familieterapeut hos BUP i fbm eldstemann om et par uker, kanskje jeg burde overse tics'ene så godt det går frem til da? TS Anonymkode: 80bd5...6f1 Du skal IKKE korrigere han! La han få det ut! Eller så kan det ende med en del raserianfall etterhvert! Det blir da måten det kommer ut på når hsn holder igjen. Han trenger ikke å lære seg og skjule de om han ikke vil. Kun om HAN vil. Ikke DU! Søk hjelp hos bup om det ikke går over. Anonymkode: e91e5...0b0 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 Folk med tics er så ekle å være med. Skjønner godt at TS ikke ønsker dette for sitt barn Anonymkode: ba597...f8e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk med tics er så ekle å være med. Skjønner godt at TS ikke ønsker dette for sitt barn Anonymkode: ba597...f8e Nu vel. Heller et barn med tics enn et barn med dine holdninger. TS Anonymkode: 80bd5...6f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå