Gå til innhold

Tips til å finne antall kcal i middagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å telle kcal, men møter på et problem å finne riktig antall kcal på alle tingene som finnes i en middag. Som wok, lapskaus, kjøttkaker i brunsaus osv. 

Er det en lur måte å telle kcal på her? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så vanskelig!

Se på innholdsfortegnelsen. Den er oppgitt i kcal/100g og noen ganger kcal/porsjon (den driter du i)

Hvis du lager 500 g kjøttdeig (uten smør og olje i bunn) og den er feks 150 kcal per 100 g så har du spist 150 kcal x 5 (for det er 5 ganger 100 i 500 g) = 750 kcal. Spiser du bare 300 g så er det 150 kcal x 3 = 450 kcal. 

Det som er viktig er å veie. 

Lager du spagetti + kjøttdeig + saus så må du vite hvor mye alt veier og antall totale kalorier før du forsyner deg. Da tar du total kalori / total vekt x mengden du spiser. Feks 1500 kcal / 800 g x 300 g = 562 kcal. 

Anonymkode: 29b1a...566

Skrevet

oj takk, det er det siste du sier jeg sliter med. 

La oss si jeg forsyner meg med tomatsaus, kjøttdeig (blandet sammen) og spagetti. 

Hvordan finner jeg ut vekt på hvor mye jeg forsyner meg på kjøttdeig og saus som ligger sammen i stekepannen? De har jo forskjellig kcal pr 100 g..?

Skrevet
densatt skrev (10 minutter siden):

oj takk, det er det siste du sier jeg sliter med. 

La oss si jeg forsyner meg med tomatsaus, kjøttdeig (blandet sammen) og spagetti. 

Hvordan finner jeg ut vekt på hvor mye jeg forsyner meg på kjøttdeig og saus som ligger sammen i stekepannen? De har jo forskjellig kcal pr 100 g..?

Du legger sammen begge deler først. Altså total kcal kjøttdeig, og total kcal tomatsaus. Så veier/måler du opp det du forsynes deg med.

Anonymkode: 4bb55...6b1

Skrevet

ok, ja da er jeg kanskje med.

Skrevet

Jeg bruker "lifesum", der finner du fin oversikt over hva du spiser, kan skaner strekkoder eller føre inn selv . Finnes både gratis og rimelig  betalversjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...