Gå til innhold

Forskjell på bytterett og angrerett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg spontan kjøpte en Nintendo Switch på Obs, da det var et godt tilbud. En uke senere angrer jeg på kjøpet. Jeg har åpnet pakken og skrudd på konsolle en gang, ellers har den lagt i esken den kom i. På kvitteringen står det: 14 dagers bytterett mot kvittering. Står også på siden deres at de har 120 dagers åpent kjøp. Når det gjelder bytteretten og åpent kjøp så står det: varen må være ubrukt og i original emballasje. 

Vil dette si at jeg kan levere varen i butikken i morgen og få pengene tilbake? Har jeg rett på dette? Jeg vil kun ha pengene igjen. Jeg må levere innen torsdag så jeg er innenfor 14 dagers fristen.

Takk for svar!

Anonymkode: 8433f...692

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet burde egentlig vært "hva skjer hvis man angrer på at man byttet?".

Anonymkode: 87dc3...f9b

• Liker 1
Skrevet

Nei, det betyr jo åpenbart ikke det - du skriver jo selv at bytte/åpent kjøp-policyene kun gjelder for ubrukte varer. Du har åpnet emballasjen og brukt varen, selv om det kun var én gang. 

Angrerett har du ikke, for den gjelder ikke ved kjøp i fysisk butikk. 

Anonymkode: a7e8c...540

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det betyr jo åpenbart ikke det - du skriver jo selv at bytte/åpent kjøp-policyene kun gjelder for ubrukte varer. Du har åpnet emballasjen og brukt varen, selv om det kun var én gang. 

Angrerett har du ikke, for den gjelder ikke ved kjøp i fysisk butikk. 

Anonymkode: a7e8c...540

Kjøpet er gjort over nett så angrerett skal jeg ha da. Det står på siden deres også mener jeg.

Skrevet

Det går antakeligvis helt fint. Pakk den pent sammen og sørg for at du ikke har logget deg inn osv. 

Anonymkode: d3752...2f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når det gjelder bytteretten og åpent kjøp så står det: varen må være ubrukt og i original emballasje. 

Vil dette si at jeg kan levere varen i butikken i morgen og få pengene tilbake?

Du svarer vel egentlig på ditt eget spørsmål? Nei, du kan ikke angre på kjøpet når du har brutt forseglingen og brukt varen.

Anonymkode: a165e...bf3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du svarer vel egentlig på ditt eget spørsmål? Nei, du kan ikke angre på kjøpet når du har brutt forseglingen og brukt varen.

Det er her jeg blir forvirret da det står dette på deres nettside angående angrerett: "Når du mottar varen skal du selvsagt kunne håndtere den i et slikt omfang, at du kan fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på. Det betyr at du har lov til å håndtere produktet på samme måte som du ville kunne i en fysisk butikk".

Skrevet

Hvis den er kjøpt på nettet og ts leverer tilbake innen 14 dager så KAN man faktisk det. 

Anonymkode: a6cf7...0f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er her jeg blir forvirret da det står dette på deres nettside angående angrerett: "Når du mottar varen skal du selvsagt kunne håndtere den i et slikt omfang, at du kan fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på. Det betyr at du har lov til å håndtere produktet på samme måte som du ville kunne i en fysisk butikk".

https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/

Gjelder ikke for medieprodukter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men i en fysisk butikk ville du ikke brutt forseglingen, pakket ut konsollen og håndtert den. 

Anonymkode: 0cb2f...0a2

Skrevet

Ja, du kan åpne konsollen, prøve den og sende den tilbake på angrerett. Det som kan komplisere er spill. Dette får du ikke levert tilbake på angrerett, og har du kjøpt en konsoll med nedlastbare spill som fulgte konsollen (f.eks Mario Kart) kan det bli problematisk siden du da har tatt i bruk lisensen til det spillet som fulgte konsollen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...