Gå til innhold

P-folat på 6,6 - men legen har ikke sagt noe eller anbefalt tilskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk utskrift av blodprøvesvar sist jeg var til legen fordi jeg spesifikt lurte på verdien på annen blodprøve (kolesterol) og han skrev ut alle prøvene jeg tok sist. 

Da la jeg merke til at P-folat var ganske lavt - 6,6, men det står at nedre referanseområde er 6,3 så det er akkurat innafor, og derfor har vel ikke legen sagt noe.

Jeg har Ulcerøs kolitt og har hatt folatmangel to ganger tidligere, og jeg husker at en lege jeg var innom tidligere ba meg begynne på tilskudd igjen selv om jeg fremdeles var innenfor verdiene, men lavt, fordi hun sa det var kritisk å ha så lave verdier og pga. sykdommen min.

De siste årene har folatprøvene ligget på mellom 11-13 (sist fra 2020), men nå var det altså plutselig nede på 6,6.

Når jeg søker på nettet så virker det internasjonal standard definerer mangel lenge før 6,6, jeg finner både at under 10, 7 og 6,8 defineres som folatmangel. Synest det er veldig rart at legen ikke har sagt noe, særlig siden jeg har historikk med folatmangel tidligere (men tviler på at han har lest journalen min grundig så han har nok gått litt glipp av denne informasjonen).

Jeg har i tillegget aktiv sykdom på UC nå.

Anonymkode: 1ad5a...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk nettopp tilbake blodprøver som viste folatnivå på 5, fikk da utskrevet resept på folatsyre på 2mg. 
Så ta å skriv en melding til fastlegen eller ring han for å høre om du skal begynne på tilskudd. 

Anonymkode: d7d1d...997

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...