Gå til innhold

Litt uenig om penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn blir 18 år i år. Han får førerkortet av oss foreldre og besteforeldre. 
Nå har han bestemt seg for å ta traktorlappen da han går ei linje som «krever» / kommer svært godt til nytte da han kan gjøre mer på jobb. 
Jeg tenkte han kunne få T lappen i 18 års gave.. mannen synes det blir voldsomt. Vi har god råd, og jeg har satt penger til side for dette. 
ungdommen er ellers svært forsiktig med penger og bruker ikke en krone mer enn han må.. han har masse penger i banken. Men de pengene skal gå til EK på bolig, bil o.l 

derfor tenker jeg han trenger pengene han har i banken til dette.. fordi han snart er på vei ut

enig med meg eller mannen?

Anonymkode: 75fb5...180

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med deg. Høres fornuftig ut.

Anonymkode: 1a207...722

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg. For oss som kan bidra til ungdommen får seg lappen, både til bil og ved behov traktor er veldig fint.

Det viktige er at de lærer seg at det er viktig å være sparsomme, ikke "kaste" bort penger. Dersom ungdommen hadde hatt et usunt forbruk, ville jeg tenkt annerledes.

Min eldste gutt, fikk et usunt forhold til penger når han begynte å jobbe deltid ved siden av VGS. Hadde lappen. Det ble til slutt en meget god investering. Vi satte oss ned og gikk gjennom hvor mye penger han har brukt på alt og ingen ting. 6 mnd med kun forbruk. Han fikk sjokk, og har virkelig lært.

Så min anbefaling er å styre ungdommen, med å ha en viss tilgang på konto, og være med å finansiere på større utlegg hvor det kan være nødvendig.

• Nyttig 1
Skrevet

Mener du at han skal ta traktorlappen før han tar for vanlig førerkort klasse B? 

Eller vet du ikke at han kan kjøre traktor med vanlig førerkort klasse B?

Skrevet

Tenker at et spleiselag med ungdommen kan være lurt, feks at dere betaler 75% av traktorlappen i 18 årsgave og han tar resten selv. Det er jo og litt «symbolsk» i forbindelse med at han nå er voksen - og må prioritere også mellom nyttige ting som EK vs sertifikater som kan øke inntekten. Som voksen kan man ikke bare prioritere mellom nyttig og unyttig.

Dere kan vel heller bistå han senere i forbindelse med kjøp av bolig. 

Anonymkode: 0c72a...6ee

Skrevet

Trenger da ikke T-lappen om han uansett skal ta B?

T-lappen er nyttig for 16/17-åringer som ikke vil vente. Akkurat som mopedlappen. Ikke vits i å ta den heller samtidig som B 😆

Anonymkode: cd123...cac

Skrevet
ti10 skrev (6 minutter siden):

Mener du at han skal ta traktorlappen før han tar for vanlig førerkort klasse B? 

Eller vet du ikke at han kan kjøre traktor med vanlig førerkort klasse B?

Nei, gan kan ikke kjøre traktor med førerkort klasse B 

kun de som tok lappen før 2005

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, gan kan ikke kjøre traktor med førerkort klasse B 

kun de som tok lappen før 2005

Med BE da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med BE da.

Han kan kun kjøre liten traktor på 3500 kg, og ha begrenset med last. 
han skal ta fagbrev som maskinfører, og for å kjøre hjullaster og dumper på offentlig vei må man ha T lappen. 
ikke nok med vanlig bil lappen. 
På en byggeplass må en ofte forflytte masser og da kan han gjøre mer hvis han har T lappen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med BE da.

Det vet jeg ikke.. men for å kjøre på offentlig vei så må han visst ha T lappen slik jeg har forstått det.. tar jeg feil? Må innrømme at Traktor og motor verden ikke er min sterke side 

Skrevet

Har du førerkort klasse BE (personbil med henger) kan du også kjøre traktor med hastigheter opp til 40 km/t og maks tillatt totalvekt for traktor og henger på 25 tonn

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt en førerskole og hørt, ting kan endre seg over tid, og man finner mye rart på google.

Men her støtter jeg deg fullt ut. Dette er jo en fantastisk 18-årsgave. En gave som varer, og som også vil gi han stor nytte under utdannelse/jobb. Så får enge sparepenger heller gå til EK. Han har jo vist at han klarer å spare, så dere "ødelegger" ingenting ved å gjøre det slik. 

Hva mener mannen dere skal gi, da? Og hvor varig vil den gaven være? 

Anonymkode: 63b25...2b7

Skrevet

Jeg støtter ikke noen av dere. Dere må diskutere og bli enige.

Ofte sponser arbeidsgiver denne typen førerkort. Så jeg hadde tenkt det var litt bortkastet.

Anonymkode: c7c1d...dc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...