Gå til innhold

Hvorfor er ultralyden så seint i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor ultralyden er såpass seint i svangerskapet, som 17. - 19. uke. (Selv hadde jeg ultralyd i 19. uke.) På dette tidspunktet er det jo f eks for seint å få innvilget abort, dersom fosteret skulle være svært misdannet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hej ultralyden som man får så sent er faktisk ikke for at finde fejl på fostert men for at fast sætte fødselsdato så det er for at måle hoved og femu ( lårben) på fosteret det er såmændt det hele, men jeg kan godt se dit point havede været smart at få så tidligt at man kunne få fjernet det hvis man så noget fjel men du er fosteret ikke særlig udviklet i så ung en alder så nok derfor hvis du ser på de blilleder af udviklingen af fosteret så ser man vel ikke skader får man er komme omkring de 20 uger....

Skrevet

Grunnen til at UL er på dette tidspunkt i svangerskapet er at dette er tida da de aller fleste fostre er omtrent like store, altså er det lettest å fastsette termin da ved å sjekke ulike mål ol.

Er det ikke slik da at dersom det oppdages store feil ved fosteret på den ordinære UL kan man likevel få innvilget abort? Bare lurer...?

Nala :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Trodde dette bare var inntil uke 16 eller 18, så da er det jo litt seint. Men jeg er ikke helt sikker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man kan be om ultralyd tidligere. Jeg har vært til ultralyd i dag og der så jeg et hjerte som slo og en arm som vinket :D

Jeg er 8+3, men grunnet at jeg hadde blødning før jeg testet positivt tok jeg en tidligere. De fant også en cyste der.

Skrevet

Ved store avvik og forventet leveudyktighet, kan man søke om senabort. Man må da, i de fleste tilfeller, føde barnet. Tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...