AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Samboer og jeg virker til å være litt uenig her. Jeg gjør desidert mest når det kommer til både barn og hjem. Men de gangene samboer står opp med barnet og ordner frokost, dusjer eller steller barnet og lignende, mener jeg at han skal rydde opp rotet som blir igjen etter det. Han mener at «om jeg ser det, kan jeg vel ta det». Problemet er at han ikke ser rot, jeg ser alt og blir da gående å rydde opp etter han hele tiden. Har han ordnet frokost til barnet, forventer jeg at han rydde tilbake pålegget som blir stående igjen på kjøkkenbenken osv. Ikke at jeg må ta det. Samme når han steller barnet. Utrolig hvor rotete det kan bli, og rotet blir som regel liggende om ikke jeg tar det eller sier fra. Sier jeg fra, blir han enten smått irritert, sier at jeg kan ta det eller at han skal ta det (og da kan det ta flere timer før det blir gjort). Stiller jeg virkelig for høye krav? Dusjer jeg barnet, forventer jeg jo ikke at samboer skal rydde opp rotet som blir igjen etterpå.. samme om jeg ordner mat til barnet. Jeg rydder opp etterpå. Er så kjedelig om jeg drar ut en tur og får avlastning i form av at samboer tar barnet, også kommer jeg hjem og må rydde opp etter dem etterpå.. Anonymkode: 0b125...8da 13 10 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Er dette tull? Anonymkode: c1d0f...94c 7 1
Andro Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Har inntrykk av at mange menn er slik. Veldig barnslig. Selvfølgelig er det hans ansvar å rydde i hans hus. Skulle bare mangle. 28 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Dette sier seg selv. Han er da vel ikke en unge som ikke klarer å rydde sitt eget rot? Anonymkode: 6bece...edb 4 4
Hannah80 Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 Andro skrev (4 minutter siden): Har inntrykk av at mange menn er slik. Veldig barnslig. Selvfølgelig er det hans ansvar å rydde i hans hus. Skulle bare mangle. Tro meg. Kvinner kan også være slik. Har aldri bodd med en mann, men derimot flere kvinner. Enkelte er noen skikkelige rotehuer😝😂 11
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er dette tull? Anonymkode: c1d0f...94c Nei? Ts Anonymkode: 0b125...8da
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette sier seg selv. Han er da vel ikke en unge som ikke klarer å rydde sitt eget rot? Anonymkode: 6bece...edb Han mener at jeg kan være «raus» og ta det, siden jeg ser rotet.. utrolig frustrerende. Ts Anonymkode: 0b125...8da 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 Folk som lar pålegg stå igjen på kjøkkenbenken etter et måltid, mangler boevne. Anonymkode: b9dcf...084 40 9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 Denne samtalen har vi også hatt. Jeg bor med en dame som ikke ser NOE! Og jeg kødder ikke, om noe av rotet hennes står på plassen hun pleier å sette fatet sitt om morgenen når hun spiser frokost, flytter hun det bort og tenker ikke at det er hennes en gang. Hun har til en hver tid 5 glass stående rundt om i huset, og tror at alle er mine. Jeg ble over lang tid mer og mer irritert, følte at jeg gikk og ryddet opp etter en voksen kvinne. Løsningen var en lang rekke prater. Hun har forståelse for at det er irriterende for meg å gå og rydde opp. Hun forklarte at hun rett og slett ikke ser det, at hun enser ikke en gang at hun tar i rotet og bare plasserer det en annen plass. Om det står 3 glass foran henne så ser hun det ikke. Jeg foreslo om hun ikke kunne få seg en vane der hun etter å ha spist gikk rundt og så etter ting å rydde, hun blir bedre i perioder. Vi har også laget lister over hvem som skal gjøre hva fordi det var så ujevnt fordelt. Det som hjalp for meg var at jeg tror 100% på at hun bare er så distre, jeg tillegger det ikke lenger verdi som handler om at hun mener jeg skal ta ansvar for henne, eller at jeg skal gjøre mest. Det som også hjelper er at vi ujevnt fordelte husarbeinsoppgavene i min favør, på den måten tenker jeg at en del av mine oppgaver er å rydde opp småting rundt omkring, og det går greit og irriterer meg ikke så mye fordi hun tar mer vask. Der har hun begynt å få rutiner inn. Jeg har gitt helt slipp på at hun ikke gjør det slik jeg ville gjort det, igjen fordi hun ikke ser at når man vasker kjøkkenet så kan man godt gå ut med plast og papp og innimellom vaske over kjøkkenskapene eller ja alle sånne ting som man bare må SE. Men du, dette er SKIKKELIG slitsomt, fordi det er som en sånn bitteliten dråpe som drypper på samme stedet hver dag og begynner etter hvert å gjøre skikkelig vondt. Det første jeg tror dere må gjøre er å forstå hverandre. Om dama mi ikke hadde forstått at det var ujevnt og jævlig irriterende vet jeg ikke om jeg hadde holdt ut. Tror en del av motivasjonen til dama mi var også at hun ikke ville være en sånn "typisk mann". Anonymkode: 89a94...0ea 10 3
Snok1 Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stiller jeg virkelig for høye krav? Jobben er ikke gjort før det er ryddet etter jobben. Folk som ikke forstår dette -kvinner eller menn- har redusert bo- og arbeidsevne. 17 1
Diry72 Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 Samboeren din er et lite barn og selvfølgelig har du rett. Du kan jo spørre han om hvorfor du skal rydde opp etter dere og han ikke? Virker som samboeren din har dårlige holdninger og er litt lat. Har han ingen fysiske problemer så burde det ikke være noe problem å ta et tak for å gjøre det litt ryddig rundt seg. Å rydde etter mat er jo noe alle gjør, men hvis han vil ha det rotete så la være å rydde etter han. La han gå i rotet. 3 1
Drizzt Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samboer og jeg virker til å være litt uenig her. Jeg gjør desidert mest når det kommer til både barn og hjem. Men de gangene samboer står opp med barnet og ordner frokost, dusjer eller steller barnet og lignende, mener jeg at han skal rydde opp rotet som blir igjen etter det. Han mener at «om jeg ser det, kan jeg vel ta det». Problemet er at han ikke ser rot, jeg ser alt og blir da gående å rydde opp etter han hele tiden. Har han ordnet frokost til barnet, forventer jeg at han rydde tilbake pålegget som blir stående igjen på kjøkkenbenken osv. Ikke at jeg må ta det. Samme når han steller barnet. Utrolig hvor rotete det kan bli, og rotet blir som regel liggende om ikke jeg tar det eller sier fra. Sier jeg fra, blir han enten smått irritert, sier at jeg kan ta det eller at han skal ta det (og da kan det ta flere timer før det blir gjort). Stiller jeg virkelig for høye krav? Dusjer jeg barnet, forventer jeg jo ikke at samboer skal rydde opp rotet som blir igjen etterpå.. samme om jeg ordner mat til barnet. Jeg rydder opp etterpå. Er så kjedelig om jeg drar ut en tur og får avlastning i form av at samboer tar barnet, også kommer jeg hjem og må rydde opp etter dem etterpå.. Anonymkode: 0b125...8da Dessverre er det ganske vanlig blant menn. Selvfølgelig skal ha rydde etter seg. Det tar ikke noe særlig tid å krefter å sette pålegget tilbake i kjøleskapet eller skylle og sette i oppvaskmaskinen bestikk og tallerkener. Problemet, som du skriver, er at han ikke ser rotet. Kanskje hjelper det med detaljerte lister, typ ''Når du tar ut pålegg fra kjøleskapet, setter du pålegget tilbake i kjøleskapet når ferdig'', ''Når du fyller et glass med melk fra kjøleskapet, setter du både melkekartongen i kjøleskapet og glasset i oppvaskmaskinen når ferdig med å drikke melken'', ''Når du skifter klær på barnet eller deg selv, setter du de skitne i skittentøykurven på vaskerommet'', osv. Du stiller ikke for høye krav. Det er han som må skjerpe seg. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han mener at jeg kan være «raus» og ta det, siden jeg ser rotet.. utrolig frustrerende. Ts Anonymkode: 0b125...8da «Weaponized incompetence» Selvfølgelig er ikke en voksen mann så idiot at han ikke vet - eller ‘ser’ - at pålegget skal inn i kjøleskapet igjen. Det er bare så lettvint at du gjør det. Tar ansvaret. Rydder og ordner. Så han dytter jobben over på deg. Og han spiller bevisst på dine følelser for å få deg til å gjøre det, du må da ‘være raus’….? Anonymkode: b9a93...001 10 1 1
Drizzt Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han mener at jeg kan være «raus» og ta det, siden jeg ser rotet.. utrolig frustrerende. Ts Anonymkode: 0b125...8da Han er en idiot. Neste gang si at du ikke er hans mor og du forventer at han rydder etter seg slik voksne personer gjør. 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): «Weaponized incompetence» Selvfølgelig er ikke en voksen mann så idiot at han ikke vet - eller ‘ser’ - at pålegget skal inn i kjøleskapet igjen. Det er bare så lettvint at du gjør det. Tar ansvaret. Rydder og ordner. Så han dytter jobben over på deg. Og han spiller bevisst på dine følelser for å få deg til å gjøre det, du må da ‘være raus’….? Anonymkode: b9a93...001 Noen ser det virkelig ikke. Som dama mi, hun er så distre. Tror ikke man kommer noen vei med å ilegge den man bor med og elsker vond vilje. Jeg gjorde det, men nå forstår jeg at hun virkelig ER så distre. Men man kan likevel få system på plass som gjør at man veier opp for den type inkompetanse, og det er vel det som er verst med samboeren til TS at han ikke evner å forstå hvordan HANS distrehet er HANS problem, og at han må ta ekstra tak for at det ikke skal gå utover TS. Anonymkode: 89a94...0ea 2
Drizzt Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen ser det virkelig ikke. Som dama mi, hun er så distre. Tror ikke man kommer noen vei med å ilegge den man bor med og elsker vond vilje. Jeg gjorde det, men nå forstår jeg at hun virkelig ER så distre. Men man kan likevel få system på plass som gjør at man veier opp for den type inkompetanse, og det er vel det som er verst med samboeren til TS at han ikke evner å forstå hvordan HANS distrehet er HANS problem, og at han må ta ekstra tak for at det ikke skal gå utover TS. Anonymkode: 89a94...0ea Når han sier hun må være raus og rydde etter ham, så er han ikke distre, men idiot. En lat idiot. 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 Jeg vil påstå jeg er ganske likestilt, for å begynne der. Men mannen ser ikke rot (tar inn pålegget da). Det er greit. Jeg er mer nøye på det, liker å ha det ryddig. Så jeg rydder og fikser. Sorterer til og med hans klær fra gulvet. Men den store forskjellen er at han anerkjenner at det er en jobb som må gjøres som han er ganske dårlig på. Så han kompenserer stort gjennom å ta en mye større andel av de repetative oppgavene. Rydder oppvaskmaskin hver morgen, løper ut med søppel, støvsuger annenhver dag, og mer. Så må si meg enig i de fleste her. Det er ikke det at han ikke ser det som er problemet. Det er hans respons til deg - og den er direkte respektløs. Anonymkode: 95779...e29 11 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 Jeg er helt enig med deg. Eneste unntaket hos oss er middag. Den som lager kan gå å leke med ungene etter middagen, mens den som slapp å lage mat rydder opp etter den andre. Den som tar kveldsstellet putter selvfølgelig klærne til vask. Den som henter i barnehagen pakker ut av sekken osv. Det er helt normalt å rydde opp etter seg. Anonymkode: 49d58...dcf 4 1
Drizzt Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er helt enig med deg. Eneste unntaket hos oss er middag. Den som lager kan gå å leke med ungene etter middagen, mens den som slapp å lage mat rydder opp etter den andre. Den som tar kveldsstellet putter selvfølgelig klærne til vask. Den som henter i barnehagen pakker ut av sekken osv. Det er helt normalt å rydde opp etter seg. Anonymkode: 49d58...dcf Vi har samme regel. Den som lager middagen slipper å rydde etter på kjøkkenet. Siden vi innførte denne regelen, ble mannen plutselig veldig ivrig å lage middag hver kveld Resten av reglene har vi også Det er enklere med sånne regler for å unngå misforståelser og forventning at en av oss er raus nok å rydde etter den andre. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 Min eks likte å lage mat, men opprydningen underveis og etter var det visst min jobb å ta. Jeg liker også å lage mat, men også da var det min jobb å rydde opp. Dette er én av mange årsaker til at han er en eks. Anonymkode: c7a16...387 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå