Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes og blodsukker 2 t etter måltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 15, så er fortsatt en stund til jeg skal ta glukosebelastningstest. Men i går var jeg et selskap hos noen som har blodsukkermåler, og for moro målte jeg meg to timer etter et veldig usunt måltid. Pizza med hvit bunn og sjokoladekake. Hadde da blodsukker på 7,2. Det står at blodsukker under 10 er normalt 2 t etter måltid for de uten diabetes. Men for de med svangerskapsdiabetes skal det være under 6,7. Jeg skjønner ikke det. Kan det at jeg fikk 7,2 være en indikasjon på at jeg har svangerskapsdiabetes? Altså at jeg måler over 6,7 og at det derfor er farlig? Forstår ikke helt hvorfor det er greit at en uten svangerskapsdiabetes måler 7,2 etter måltid men ikke greit viss en person med sd måler 7,2. Den personen uten sd måler jo også høyt, så hvorfor er det mindre farlig? Sikkert dumt spørsmål, men forstår ikke helt. 

Anonymkode: e3786...db4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En enkeltstående høy blodsukkermåling er ikke farlig for de med svangerskapsdiabetes heller, men fordi de lever med flere restriksjoner, enten ved å regulere gjennom kosten eventuelt med insulin i tillegg så vil en så «høy» måling etter måltid være en indikator på at restriksjonene kanskje ikke fungerer og at man f.eks. trenger mer insulin, eller være nøyere med kosten. 

Kort sagt så bør ikke en med svangerskapsdiabetes spise pizza og sjokoladekake (uten å evt. ta insulin), derfor skal bør heller ikke ha samme blodsukker som noen som gjør det.

Anonymkode: 01cac...95e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er i uke 15, så er fortsatt en stund til jeg skal ta glukosebelastningstest. Men i går var jeg et selskap hos noen som har blodsukkermåler, og for moro målte jeg meg to timer etter et veldig usunt måltid. Pizza med hvit bunn og sjokoladekake. Hadde da blodsukker på 7,2. Det står at blodsukker under 10 er normalt 2 t etter måltid for de uten diabetes. Men for de med svangerskapsdiabetes skal det være under 6,7. Jeg skjønner ikke det. Kan det at jeg fikk 7,2 være en indikasjon på at jeg har svangerskapsdiabetes? Altså at jeg måler over 6,7 og at det derfor er farlig? Forstår ikke helt hvorfor det er greit at en uten svangerskapsdiabetes måler 7,2 etter måltid men ikke greit viss en person med sd måler 7,2. Den personen uten sd måler jo også høyt, så hvorfor er det mindre farlig? Sikkert dumt spørsmål, men forstår ikke helt. 

Anonymkode: e3786...db4

Når en er gravid øker blodvolumet og konsentrasjonen av glukose i blodet går ned. Derfor er grenseverdiene for gravide lavere. Grenseverdiene gjelder for alle gravide og uavhengig av hva de har spist. Når en ikke er gravid er under 10 normalt. 

Når du evnt tar glukosebelastning så drikker du rent sukker og skal likevel ikke overskride grenseverdiene 😊 Jeg ville kanskje bestilt en legetime og evnt bedt om tidlig test eller måleutstyr for å følge med hjemme. 

Skrevet

Hva du gjorde mellom inntatt måltid og måling kan også ha mye å si. Om du spiser pizza og sjokoladekake og sitter på rumpa i to timer uten å gjøre noe vil målingen sannsynligvis være høyere enn om du går en tur i mellomtiden. 

Det er også store individuelle forskjeller. Jeg kan ikke spise raske karbohydrater på kvelden uten å få høyt blodsukker på morgenen. Tar insulin på kveldstid og holder meg til lite karbohydrater på kveld. På dag kan jeg spise nesten «hva som helst», så lenge jeg ikke er totalt inaktiv. Men generelt holder jeg inntaket av raske karbohydrater nede under svangerskapet. 

Anonymkode: d1609...6e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...