AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Har fått påvist gallestein og skal operere bort både dem og blæren. Jeg vet ikke hvorfor man får det men har de klassiske "tegn" :over 40,kvinne,)lett overvektig... En lege sa "kjør på med Lavkarbo, det er ok med fett så lenge det er det rette fettet", en annen lege sa "nå må du kutte ut fettrik mat". Jeg er sykt forvirret?! Har godt av å gå ned litt i vekt (ca 5-6 kg overvektig). Derfor spør jeg her.kan jeg spise Lavkarbo? Hva vil hjelpe magen? Og vektnedgang? Noen tips?veldig gøy når legene sier ulikt. PS. Dersom du syns dette innlegget ligner på et annet, så er det fordi jeg la ut det samme for noen dager siden men finner det ikke igjen her.... 😅 Anonymkode: 2c057...90f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Det høres ut som slanking og ikke gallestein. Jeg har hatt gallestein og har fjernet galleblæren. Har ikke noe problemer og er overvektig. Anonymkode: 95613...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ut som slanking og ikke gallestein. Jeg har hatt gallestein og har fjernet galleblæren. Har ikke noe problemer og er overvektig. Anonymkode: 95613...1e0 Hva mener du med at det høres ut som slanking? Har fått påvist 5 store gallesteiner og merker enorme smerter etter enkelte måltider. Har jo tatt røntgen, ultralyd osv. Godt du ikke har problemer i etterkant, men det må da ha gjort vondt før du fjernet det? Jeg har helt sykt vonde anfall og lurer på hva slags kosthold som kan hjelpe i påvente av operasjon. Er ikke mye jeg trenger slanke bort, så handler om å redusere smerte først og fremst. Anonymkode: 2c057...90f
Gjest Abendstern Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Du må kutte ut alt fett. Spiser du fettrik mat så arbeider galleblæren. Det kan føre til anfall og i verste fall betennelse. Min diett var: Kyllingfilet Torskefilet Reinsdyrskav Mørbrad Ris Soyasaus Litt pasta First price baguett med syltetøy
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 Har fjerna galleblæra og spiser helt normal mat. Har aldri vært den som har spist mye fett, så ikke derfor jeg har fått det. Er arv fra mormor(overvektig) og mor (tynn m asketisk kosthold) 🤪 Det er en saying blant leger om oss som har gallestein: FFFF; fat female at forty… og gjerne med fire barn. Haket vel av på det meste på det tidspunktet jeg måtte fjerne ho, men var ikke veldig overvektig nei. 5-6 kg, som deg. Er nå normalvektig. Anonymkode: e8e76...38f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 Kutt ut fett. Min mor gjorde ikke det i påvente av operasjon og det endte med at galleblæra sprakk før operasjon. Det er livstruende tilstand. Anonymkode: fb3be...810
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva mener du med at det høres ut som slanking? Har fått påvist 5 store gallesteiner og merker enorme smerter etter enkelte måltider. Har jo tatt røntgen, ultralyd osv. Godt du ikke har problemer i etterkant, men det må da ha gjort vondt før du fjernet det? Jeg har helt sykt vonde anfall og lurer på hva slags kosthold som kan hjelpe i påvente av operasjon. Er ikke mye jeg trenger slanke bort, så handler om å redusere smerte først og fremst. Anonymkode: 2c057...90f Det kommer oftere hvis du er stressa eller har det veldig hektisk. Jo det var sykt vondt. Jeg fikk det ikke av noe spesielle mat. Kunne få det av vann. Men når anfallene slo inn trodde legevakta d var hjerteinfarkt flere ganger og en gang kom både luftambulanse og redningsbil fra brannvesenet for jeg fikk mest vondt i brystet hver gang og aldri fant de ut hva det var. Så ble mange ekg der de aldri fant feil. Helt til jeg kjørte til en annen legevakt i en større by og var så sjuk da at jeg fikk komme inn. Der jobbet en pensjonert svensk lege. Tok han 10 min og finne ut at d var gallestein. Anonymkode: 95613...1e0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 Fjernet galleblæren da jeg var 15 år, altså er dette lenge siden. Men, jeg reagerte på feit mat en stund etter operasjonen, dårlig mage osv. Deretter spiste jeg hva jeg ville, og ganske usunt som tenåring. La på meg 15-20 kg de neste 4 årene (pga dårlig kosthold og inaktivitet, selvsagt ikke noen sammenheng med fjernet galleblære). Husker jeg sleit mye med smerter og urolig mage i årene etter operasjon, noe som sikkert kunne vært unngått hvis jeg ikke hadde spist som en idiot. Magen min fungerer best med normalt kosthold, typ det helsedirektoratet anbefaler. Prøvde lavkarbo i en mnd, hatet hvert sekund. Uansett, du kan leve helt normalt uten, men kan hende du må gjennom en litt ubehagelig overgangsperiode. Fantastisk å slippe gallesteinssmerter - som er det desidert jævligste jeg har kjent av fysisk smerte. Anonymkode: a3a59...e92
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer oftere hvis du er stressa eller har det veldig hektisk. Jo det var sykt vondt. Jeg fikk det ikke av noe spesielle mat. Kunne få det av vann. Men når anfallene slo inn trodde legevakta d var hjerteinfarkt flere ganger og en gang kom både luftambulanse og redningsbil fra brannvesenet for jeg fikk mest vondt i brystet hver gang og aldri fant de ut hva det var. Så ble mange ekg der de aldri fant feil. Helt til jeg kjørte til en annen legevakt i en større by og var så sjuk da at jeg fikk komme inn. Der jobbet en pensjonert svensk lege. Tok han 10 min og finne ut at d var gallestein. Anonymkode: 95613...1e0 Omtrent som min historie. Kosthold ble ikke nevnt på sykehuset når jeg skulle fjerne galleblæra. Er normalvektig, over gjennomsnittet stressa, ikke bikka 40 enda. Min mor fikk anfall og fjernet galleblæra da hun var rundt 60. Anonymkode: adab8...13f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 Ts her. Takk for alle innspill. Jeg spør om råd for kost i PÅVENTE av operasjon, for å minske smerter, ikke etter operasjon. Jeg MÅ heller ikke ned i vekt når jeg har 5 kg for mye, men jeg vil helst slippe mest mulig anfall. Antar det er fettfattig som gjelder her da.... Anonymkode: 2c057...90f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ts her. Takk for alle innspill. Jeg spør om råd for kost i PÅVENTE av operasjon, for å minske smerter, ikke etter operasjon. Jeg MÅ heller ikke ned i vekt når jeg har 5 kg for mye, men jeg vil helst slippe mest mulig anfall. Antar det er fettfattig som gjelder her da.... Anonymkode: 2c057...90f Unngå alt av fett. fett kan gi anfall og intense smerter. ikke stek i fett, ikke bruk fett i dressinger osv. Anonymkode: e389f...5b3
La Luna Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 Jeg har mange store gallestein, som jeg ikke har planer å operere ut nå. Grunnen? Når jeg spiser lavkarbo (ja, masse fett) har jeg omtrent ikke smerter, bare litt ubehag innimellom. Perioder der jeg spiser karbohydrater kommer smertene tilbake. Så, jeg hadde hørt på lege nr. 1. Synes det er tøft gjort at han tør å anbefale dette, da mesteparten av lege-Norge fortsatt henger igjen i den "fett er farlig, spis mer stivelse"- oppfatningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå