Gå til innhold

Fant kondomer i jakkelomma til 13 åringen (jente)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle vaske jakka til 13 åringen, hun blir 14 til sommeren og som alltid sjekker jeg lommer før jeg vasker klær. Men i dag fant jeg ubrukte kondomer i lomma hennes. hva hadde dere gjort, hun er jo bare 13.

Anonymkode: 82df5...465

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er bare sånt de har fått utdelt og går rundt med for gøy. Slapp av. Betyr neppe at hun har sex.

Anonymkode: 11dc0...127

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis der er ett eller to så har hun sikkert tatt de fra helsesøster eller at de har hatt undervisning eller noe 

Anonymkode: 47a2d...aa6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er bare sånt de har fått utdelt og går rundt med for gøy. Slapp av. Betyr neppe at hun har sex.

Sikker? 

Skrevet

Snakk med henne.. viktig at dere er åpne mot hverandre 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Kondomer er bra! Ikke si noe på det.

Anonymkode: eb14b...527

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sikker? 

Ja, selvfølgelig er AnonymBruker på et nettforum helt sikker på at datteren din på 13 ikke har sex 😐

Anonymkode: be9c4...97f

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Sikker? 

Ja, herregud. 

Du må ikke tro det verste. Hadde hun virkelig hatt sex hadde hun ikke hatt dem i jakkelomma. Da hadde hun gjemt dem bedre.

• Liker 2
Skrevet

Ja, selvfølgelig er AnonymBruker på et nettforum helt sikker på at datteren din på 13 ikke har sex 😐

Anonymkode: be9c4...97f

Er det noe man IKKE vil at mora skal vite når man er 13 år er det at man har hatt sex.

Ergo hadde de ikke bare ligget i jakkelomma på den måten. Garantert.

• Liker 4
Skrevet

Fortalt at kondomer kan bli porøse ved å oppbevares ved mye svingende temperatur, og at feks de som er oppbevart i lommebok etc over tid, fortere kan sprekke. 

Spurt om hun har samleie. Og snakket åpent om temaet. Uten å dømme. Applaudert kondombruk, ansvarstenkning. Og fordelen med å vente. Sette grenser for egen kropp. Lov å si nei, osv. 

Anonymkode: 528b4...a94

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skulle vaske jakka til 13 åringen, hun blir 14 til sommeren og som alltid sjekker jeg lommer før jeg vasker klær. Men i dag fant jeg ubrukte kondomer i lomma hennes. hva hadde dere gjort, hun er jo bare 13.

For det første, du skal være glad for at hun ikke ønsker å bli tenåringsmor og leve som influenser. 

For det andre, du skal være prisgitt at hun faktisk tar eget ansvar for å ikke bli smittet eller bli gravid.

For det tredje, du bør ta en samtale med henne, hvor du forklarer lovverket rundt sex med de som er eldre enn henne

For det fjerde, osv osv osv... 

I sum, vær glad hun har prevensjon tilgjengelig i lomma. 

Anonymkode: ef1e5...8b3

• Liker 7
Skrevet

Og Spurt hva hun tenker om temaet. 

Anonymkode: 528b4...a94

Skrevet

I uke 6 (eller "uke sex") undervises det i dette på skoler over hele landet. Jeg er lærer, og elevene syns det er veldig stas å skaffe seg kondomer. De færreste kommer til å bruke dem i nærmeste fremtid. 

Anonymkode: 594b2...7bc

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Kondomer betyr skjeldent noe som helst på den tiden... ting er nytt og spennende og flaut. I min vennegjeng på den tiden så var det om å gjøre å "tøffe" seg mest mulig med å kjøpe kondomer, vi lagde vannballonger med de og heiv de på guttene, og syntes det var ustyrtelig morsomt.  Riktignok har 13 åringer desverre blitt mer "voksen" enn da jeg vokste opp på 90 tallet. Men som andre nevner så hadde den ikke lagt i lommen viss hun hadde hatt sex eller tenkte seriøst på dette. 

Men det å snakke med tenåringer om sex, sikker sex, prevensjon, grensesetting, osv osv burde da være helt naturlig. Hun er 13, det er ikke så lenge til...  Å overlate all "undervisning" og kommunikkasjon til skolene om dette må være det dummeste foreldre gjør sånn gjevnt over, for der lærer en slett ikke mye. Så kanskje dette kan være en fantastisk mulighet for en slik åpen samtale. 

Anonymkode: 77563...7c5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette tenker jeg du kan ta helt med ro. 

Jeg var 13 år da Kondomeriet åpna i Oslo, og det fantes ikke noe morsommere i den alderen enn å dra dit og kjøpe kondomer i forskjellige farger og smaker. Å bruke dem til det de var tenkt til var ikke en gang i tankene til gjengen min i hvert fall. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange debuterer i den alderen.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange debuterer i den alderen.  

Nei, "mange" gjør ikke det. Det er fremdeles de færreste som har sex som trettenåring.

Jeg var en av dem og jeg kan love deg at jeg ikke hadde hatt kondomer i jakkelomma. Hadde helt angst for at foreldrene mine skulle finne ut at jeg hadde hatt sex.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis ingen 13 åringer har sex, så hvorfor "undervise" om det så tidlig? Fader så mange naive voksne mennesker det. Kun fordi de ventet til de var noe å tjue. Her var vi mange som var aktive på min skole (på 90-tallet- til dere som tenker at det gjorde man ikke før.) En jente fikk sitt første barn når hun var 14.. 

Anonymkode: 63105...414

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror vi fikk utdelt kondomer for første gang i 7-8 klasse? Dette var for 25 år siden. Hvor gammel var man da, 13-14 kanskje?

Anonymkode: 346f1...f43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Først og fremst hadde jeg blitt veldig glad for at hun hadde kondomer! 

Deretter hadde jeg hatt en ny lang samtale om sex, kjærlighet, alder osv.

Anonymkode: f9088...fb9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...