Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har en slags angst for avvik i rutiner på babyen. Med det mener jeg at om feks jeg har en legetime og dette innebærer at babyen ikke får lagt seg til vanlig tid og blir grinete så får jeg panikk. Jeg får så vondt av babyen. Jeg har også angst for at noe skal skje med meg  slik at den som kjenner babyen best ikke kan følge rutiner og ta seg av den. Andre som kjenner seg igjen eller er jeg bare helt tullete? 

Anonymkode: 234ad...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er veldig vanlig og spesielt med første barnet. Jeg var også veldig urolig for det med første barnet. Etterhvert blir man mer avslappet 😊

Anonymkode: e70a8...eec

Skrevet

Jeg tror ikke det er så uvanlig, og tenker det kan handle litt om personlighetstrekk (som at en liker og føler behov for rutiner og planer), litt om babyen sitt temperament og evt. utfordringer og litt om at det kan kjennes ganske skummelt med ansvaret for et liv. 

Jeg har to venninner som har barn på samme alder som mine, og som har hatt det som du beskriver. Det ble nesten litt konflikt mellom oss fordi jeg ikke hadde det slik. Jeg følte at de anklaget meg for å ikke ta godt nok vare på babyen samtidig som de følte at jeg mente de var hysteriske. Det hjalp å prate ut. Ingen av oss gjorde rett eller feil. 

Mine babyer har ikke trengt veldig strikte rutiner. De kunne sove i bæretøy på kveldstur eller være med på butikken i typisk sovetid, og så heller sove litt i bilen på vei hjem, og litt til hjemme på et mer utypisk tidspunkt fordi de ble trøtte igjen. Jeg tenkte ikke så mye på tid, de kunne få søvn eller mat hvor som helst når de ble trøtte eller sultne. Den ene venninnen min sa at det var uansvarlig, og jeg ble ordentlig sur og sa noe lite hyggelig tilbake om at hun stresset babyen sin med alt stresset. Men som sagt, jeg tror alle barna våre har hatt det bra som babyer. Både de og jeg følte oss skikkelig angrepet når noen sa vi gjorde feil, men det finnes altså flere rette måter, og ulike babyer har ulike behov. 

Et problem er det først om du opplever at det blir en angst som er veldig plagsom og hemmer deg, da ville jeg snakket med helsesykepleier om det. 

Anonymkode: 0638e...587

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har to barn på 2 og 5, og blir fremdeles ekstremt stresset når vi ikke får fulgt rutiner for soving og legging. 

Begge ungene mine har vært veldig var på rutinebrudd. Så legetimer og helsestasjontimer og sånt som kræsjet med blunden var alltid et helvete, med hylgrining, overtrøtthet, umulig å få pratet med helsesykepleier/lege. Samme om vi skal i besøk eller noe sånt om kvelden: uaktuelt å forstyrre leggerutinen, vi drar hjem nå rungene skal i seng. Ellers blir det bare hylgrining og tusen oppvåkninger om natten.. 

Anonymkode: c02ae...099

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...