Gå til innhold

Hvordan takler du møte med person m/ nedsatt hørsel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/en-million-nordmenn-har-nedsatt-horsel-1.14975104

Svekket syn, og svekket hørsel  er blitt en folkesykdom , og begge har  det til felles at det er noe som kommer "snikendes"

Eit av de sikreste kjennetegn på at hørselen er iferd med å bli svekket er at lynivået på rado / TV må gradvis må  økes. Og det etterhvert kan bli til irrritasjon for andre personer rundt deg.  Eller ein får probleme med å  følge med  under samtaler i ulike sosiale lag.  Eller enkelte ord, og  utrykk  faller ut under ulike dialekter, og i samtale med  lavmeldte personer. Eller ein har vansker med å fange opp kav som vert sagt der noen  snakker i en mikrofon som er trett under nasatuppen, og høytalerannlegg m/ maks bass. 

Mange som har diagnosert nedsatt hørsel  har gjerne fått eit høreapperat tilpasset hørseltapet, som har god effekt.  Hørseltap har det til felles med nedsatt syn at det  er  individuelt, og medan noen   kun avhengi av lesebriller er andre kun avhengi av høreapprat  når de ser på TV / radio.  Andre igjenn er både  syn, hørsel så svekket at det handler om avhengihet  i kvardagen. 

Høreapperater er eit vidunderleg hjelpemiddel, men ofte den  "tredje lyden"  som skaper utfordringer. Har ein vansker med å  oppfatte under en samtale   har ein muligheten for å oppjustere lydnivået på høreapperatet.

- Under pandemien blei det rundt omkring bl.a  montert glassvegger som eit ledd i smittevern. Mange i  offentlige kontorer er slike  glassvegger  montert permanent  av sikkerhetshensyn,og   utfordringer for  med dem med nedsatt hørsel.  

- Når ein snakker til ein person m/ nedsatt hørsel er det "viktig" at både   munn, og ansikt er-  vendt mot -  ikkje fra den  hørselsvekka personen.  "Snakke til dem, og ikkje fra dem"

(Eg gir ofte tydeleg tegn når eg har utfordringer  med oppfattelse av tale i lokaler med høyt støynivå.) '

Det er ekstremt både  pinleg, og depremerende  under  samtale med en person når enkelte ord faller ut.  De blir omlag som du leser en settning eller hører en tale der ord  blir tatt bort og du selv må begynne å tolke samanhengen.  

Anonymkode: 621ce...ff9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hører ganske dårlig og det jeg er vant til at er at folk gjør narr av det. Har nesten aldri opplevd annet enn spydigheter rundt det. Dette er folk som liker meg.

Jeg syns det er utrolig mer behagelig å være sammen med mennesker som snakker tydelig, enn de jævla mumlerne som har så lite energi i stemmen sin at man liksågodt kunne tiet.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Har moderate hørselsskader selv, og strever med å skille lyder der det er flere parallelle lydkilder.
Har vokst opp med et par tunghørte familiemedlemmer, og er vant med å se dem i øynene og snakke med synlig munn.
Forlanger alltid bruk av mikrofon på møter og konferanser. Burde være en selvfølge. Et enkelt middel for inkludering.

• Nyttig 2
Skrevet

Snakker rolig og fokuserer på klar uttale, med synlig munn. Gjentar hvis det er nødvendig, uten sure miner. 

Anonymkode: 895f0...7d7

Skrevet

Dropper bred dialekt, og fokuserer mer på bokmål, hvis mottaker er ukjent med dialekt. 

Anonymkode: 895f0...7d7

Skrevet
visp skrev (2 minutter siden):

Jeg hører ganske dårlig og det jeg er vant til at er at folk gjør narr av det. Har nesten aldri opplevd annet enn spydigheter rundt det. Dette er folk som liker meg.

Jeg syns det er utrolig mer behagelig å være sammen med mennesker som snakker tydelig, enn de jævla mumlerne som har så lite energi i stemmen sin at man liksågodt kunne tiet.

Har ein tendens å sjølv heve eget stemmeleie under samtale i sosiale samanhenger på grunn av propper i øret. .  Får derfor ofte fått slengbemerkninger om at eg roper når eg snakker.  Ellers er det vanleg å få  spydigheter om at noe må vera galdt med høreapperatene siden du ikkje hører.  Dett kan vera fra andre som har høreapperater,og kan undres over hvorfor de har fått dem sidan de sjelden nyttes.

Når orcd utblir så oppfatter ein ofte feil, og svarer gjerne  feil , og  blir latterliggjordt. i sosiale samanhenger.  Ein konsekvens av dårleg hørsel er at ein blir usosialisert i mange samanhenger, og blir oppfatet som usosial, og enstøing.

Skrevet
visp skrev (18 minutter siden):

Men bruker du høreapparat ? 

Anonymkode: 3e135...5ef

Skrevet
Andro skrev (11 minutter siden):

Har moderate hørselsskader selv, og strever med å skille lyder der det er flere parallelle lydkilder.
Har vokst opp med et par tunghørte familiemedlemmer, og er vant med å se dem i øynene og snakke med synlig munn.
Forlanger alltid bruk av mikrofon på møter og konferanser. Burde være en selvfølge. Et enkelt middel for inkludering.

§ 13-10. Lyd- og taleoverføringsutstyr

I byggverk for publikum og i rom i arbeidsbygning skal det være lyd- og taleoverføringsutstyr med mindre det kan dokumenteres at dette er unødvendig for å oppnå god taleforståelse. Inngang til rom med forsterket lyd- og taleoverføring skal være tydelig merket.

På flyplasser, bussterminaler finnes ofte skjermer som forteller avgang/ ankomst tide .  Det kan oppstå uforutsette hendelser som ikkje går frem av desse skjermene, og her er det snakk om sikkerhetsutfordring. 

Booker ein innpå eit hotell eller tar del  på eit offentlig arangemang,og det er reklamert  med teleslynge, og det ikkje funker maksimalt --så er det pengene tilbake.  

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å snakke høyt, sakte og tydelig om jeg møter en person med nedsatt hørsel. Jeg er også klar over at noen også leser på leppene, som min tante, når de hører dårlig, så jeg er god på å ta slike hensyn som å ikke "snakke framover" f.eks, som mange gjør. Utrolig irriterende. 

Anonymkode: b05d3...b3f

Skrevet

Jeg synes det beste er om en person som har problemer med hørselen selv sier fra om dette. For da har jeg en mulighet til å tilpasse meg. Om en person enten forteller meg at den har hørselsproblemer eller jeg merker det, så spør jeg ganske direkte, men på en fin måte, hva det er best for dem at jeg gjør. Da kan jeg bli tydeligere i talen, ev. snakke litt høyere, passe på å se på vedkommende når jeg snakker, ta en pause i å snakke hvis noen går eller kjører forbi som lager ekstra støy, eller passe på at mikrofon jeg får låne sitter riktig og at jeg ikke snur for mye på hodet når jeg snakker, selv om jeg har fått en mikrofon.

Det koster så lite å ta hensyn. Men for å ta hensyn må man få vite hva man bør ta hensyn til, og ev. hvordan om man ikke vet det.

Anonymkode: 60c31...e15

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har ein tendens å sjølv heve eget stemmeleie under samtale i sosiale samanhenger på grunn av propper i øret. .  Får derfor ofte fått slengbemerkninger om at eg roper når eg snakker.  Ellers er det vanleg å få  spydigheter om at noe må vera galdt med høreapperatene siden du ikkje hører.  Dett kan vera fra andre som har høreapperater,og kan undres over hvorfor de har fått dem sidan de sjelden nyttes.

Når orcd utblir så oppfatter ein ofte feil, og svarer gjerne  feil , og  blir latterliggjordt. i sosiale samanhenger.  Ein konsekvens av dårleg hørsel er at ein blir usosialisert i mange samanhenger, og blir oppfatet som usosial, og enstøing.

Jo takk, jeg vet:) Dette gjelder mest på jobb, sjefen inkludert. Menmen. Jeg oppfattes sikkert som litt usosial, men det er jeg faktisk også. Det som er mest slitsomt er at det virker som mange vil være sosiale med meg.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men bruker du høreapparat ? 

Nei, problemet har ikke føltes stort nok enda. Dessuten er dette gjerne i lunsj, eller sosiale settinger på jobb med en haug inni et og samme rom, og har kun problemer med de som da sitter i andre enden av rommet og forventer at jeg skal høre en eller annet visking de holder på med. Hadde det gått utover hva jeg oppfatter på møter, så hadde jeg gjort noe med det. 

Skrevet

Jeg hever stemmen, snakker roligere og tydeligere. Kortet ned setninger ved behov. Prøver å huske på å ikke vende hodet vekk/ned når jeg prater. Spør om jeg snakker med greit volum om jeg synes jeg begynner å snakke vell høyt og frykter personen skal reagere på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det beste er om en person som har problemer med hørselen selv sier fra om dette. For da har jeg en mulighet til å tilpasse meg. Om en person enten forteller meg at den har hørselsproblemer eller jeg merker det, så spør jeg ganske direkte, men på en fin måte, hva det er best for dem at jeg gjør. Da kan jeg bli tydeligere i talen, ev. snakke litt høyere, passe på å se på vedkommende når jeg snakker, ta en pause i å snakke hvis noen går eller kjører forbi som lager ekstra støy, eller passe på at mikrofon jeg får låne sitter riktig og at jeg ikke snur for mye på hodet når jeg snakker, selv om jeg har fått en mikrofon.

Det koster så lite å ta hensyn. Men for å ta hensyn må man få vite hva man bør ta hensyn til, og ev. hvordan om man ikke vet det.

Anonymkode: 60c31...e15

Sei meg  !   Hører du dårleg  ?   Er ofte eit vanleg reaksjonsmønster /  irritasjonsutrykk  hos mange når noen spør oppatt. 

Ein sitter på eit buss, tog, trikk, og hører fører "mumler noe om neste stasjon" . Ein er i ukjent farvann, og  har umiddelbart problem med å orientere seg . I USA var det  digitale stedsanvisninger på alle tog, busser, men Norge er eit U-land til samanlignin

I dei fleste sosiale lag  er det greitt å fange opp hva den enkelte seier så ein ikkje føler på utenforskapet. Eg  informerer alltid    gjerne på forhånd, og gjør  merksam på at folk  bør vera  tydlige når de snakker.  Arena som har mangelfult lydanlegg / teleslynger unngås.   

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (25 minutter siden):

Jo takk, jeg vet:) Dette gjelder mest på jobb, sjefen inkludert. Menmen. Jeg oppfattes sikkert som litt usosial, men det er jeg faktisk også. Det som er mest slitsomt er at det virker som mange vil være sosiale med meg.

Nei, problemet har ikke føltes stort nok enda. Dessuten er dette gjerne i lunsj, eller sosiale settinger på jobb med en haug inni et og samme rom, og har kun problemer med de som da sitter i andre enden av rommet og forventer at jeg skal høre en eller annet visking de holder på med. Hadde det gått utover hva jeg oppfatter på møter, så hadde jeg gjort noe med det. 

Jeg har en kollega som tydelig har fått svekket hørselen sin gjennom årene. 
Jeg har brukt enkelt hørselvern , hun ikke. 
Jeg vet at hun hører dårligere, og det har blitt min jobb å sørge for at hun får med seg hva som blir sagt . 
Jeg ser på henne når hun ikke har skjønt hva jeg sier, og da må jeg snakke  høyere eller gå tettere innpå og gjenta beskjeden.  
Jeg bryr meg om henne og vet jeg må væte tydelig . 
Det har gått greit hittils, men når kan en forvente at de med hørselsproblemer tar tak i sine hindringer sjøl ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet at hun hører dårligere, og det har blitt min jobb å sørge for at hun får med seg hva som blir sagt . 
Jeg ser på henne når hun ikke har skjønt hva jeg sier, og da må jeg snakke  høyere eller gå tettere innpå og gjenta beskjeden.  
Det har gått greit hittils, men når kan en forvente at de med hørselsproblemer tar tak i sine hindringer sjøl ? 

Jeg er helt enig i at det er slitsomt å være rundt personer med nedsatt hørsel om de ikke vil skaffe seg hjelpemidler. Jeg har møtt endel av de, og kommunikasjonen blir vanskelig. Jeg er ikke der altså, men vet at jeg hører dårlig i enkelte frekvenser og sliter med folk som snakker lavt og utydelig. Jeg observerer jo at andre normalthørende også sier mye "hva" til disse. For det meste klarer jeg meg fint, og har kun venner som snakker tydelig.

Det eneste jeg ville få fram her er at man er fritt vilt for spydigheter om man hører dårlig. Det er faktisk ganske utrolig hvor mye stygt folk har lirt av seg opp gjennom årene:)

Jeg har slitt endel med rødming også, og selv om det er like hemmende sosialt som stamming (hører aldri noen gjøre narr av det), så er det også fritt vilt for å gjøre narr av. Helt utrolig. Jeg nevner aldri folks svakheter, og gjør jo det jeg kan for at det ikke skal komme fokus på noe folk sliter med. Hvor faen er empatien:paff:

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min hørsel er blitt betydeleg svekket dels på grunn av genetisk arv, og  høyt støynivå på arbeidsplassen er kilden til sørste skaden. D.s.v så mange ikkje merksam på følgeskaden av høy musikk, og høyt støynivå. på ein arbeidsplass.

Du har helt rett i at det er dem som står problemet nermest som må sei klart ifra.  Eit fullgodt teleslyngeannlegg har  kostand, og  blir ofte nedprioritert til fordel  for mye annet som det blir sølt bort penger på i nybygg.   Ved en rekke  offentlige bygg  der tilsette av sikkerhetsmessige årsaker  sitter bak en glassvegg bør selvsagt vera teleslyngeanlegg. 

Skrevet

Jeg har veldig god hørsel, men er synshemmet, og avhengig av hjelpemidler for det (briller er ikke nok). Jeg er frivillig for en gruppe med funksjonhemmede og så nylig at det var kommet inn i beskrivelse av tilbudet at det var tilrettelagt for hørselshemmede. Jeg tenker når hørselshemmede står nevnt spesifikt så bør vi som har ansvar kunne noe om det, og ingen kan tegnspråk, og det er sterkt varierende hvor mye erfaring de ulike har med kommunikasjon med hørselshemmede. De er selvsagt velkomne i gruppen, men jeg hadde personlig forventet at de som har tilbudet har noe kunnskap om det står spesifikt nevnt. Jeg har tatt dette videre til de ansvarlige, for dette kan vi bli bedre på. 
Jeg har selv erfaring fra jobb i helsevesenet, og vet det er viktig å se på personen en snakker til, og snakke tydelig. Er det mulig så bør en redusere bakgrunnsstøy også når en snakker. Nå blir jo høreapparat stadig bedre, men det har ihvertfall vært en utfordring med at en del lyd virkelig skjærer i apparatene, og det er hensynsfullt og prøve å unngå det. Det kan f.eks være å dra enkelte stoler fra et bord, istedenfor å løfte, eller enkelte bestikk imøte med noen serviser. 

Jeg hadde et nært familiemedlem som virkelig slet med hørselen. Hadde mye hjelpemidler, men mot slutten så var det lite som fungerte. Letteste var på telefonen med spesielt utstyr. En helt fantastisk mann, med så mye omsorg for andre. Det var utrolig vondt og oppleve hvor sårt det var for han når han skjønte han ikke hadde hørt det som ble sagt. Vi prøvde å svare så enkelt som mulig, men han var en samfunnsengasjert mann, som spurte gjerne mer kompliserte spørsmål, hvor det ikke alltid var mulig å svare så lett som mulig. Han kunne spørre i dybden om studier, jobb, og livet ellers. Det var ordentlig vondt for han. En annen i familien var helt rå på å snakke på korrekt måte. Hun snakket helt vanlig for oss andre som hørte, men han forstod så mye mer av hva hun sa enn alle oss andre. Samme dialekt som resten av oss. Ikke far og datter heller, men de hadde veldig godt forhold helt til det siste, og fikk til kommunikasjonen. Jeg var selvsagt glad for at han hadde noen som det fungerte med, for det blir jo ensomt når en ikke klarer å kommunisere, og tekst fungerte ikke så godt der. 

Kjempeviktig tema TS tar opp. 

Anonymkode: c0cb5...530

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ikke "snakke framover"

Kan du forklare nærmere? 

Skjønte ikke dette og vil gjerne plukke av meg uvanen om det er noe jeg selv gjør. Men forsto altså ikke hva det betyr.

Anonymkode: c03d7...081

• Liker 1
Skrevet

Jobber i helse og er borti mange med ekstremt dårlig hørsel. Må snakke høyt, tydelig og enkelt. Ikke sånn: skal vi gå på badet så du får byttet bleien din og bla bla, men: VIL DU SKIFTE BLEIE? "ja, gjerne det" VI GÅR TIL BADET. 

Det jeg sliter med er at jeg føler jeg høres sint ut når jeg må snakke så høyt og tydelig. Litt militært. Hater det. Også vanskelig å smile imens man snakker når man må rope og gape imens man prater. 

Anonymkode: f910d...eea

Skrevet
visp skrev (1 time siden):

Jævla rævhull! 😱

Min far har hatt sviktende hørsel de siste årene så jeg er vant til å prate rolig tempo og høyt, og det kan jeg gjøre med alle som sier de trenger det. Tenk å erte noen for dårlig hørsel.

Anonymkode: ef8f2...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...