Gå til innhold

Er dagens 30 og 40-åringer garantert like pensjonsvilkår som dagens pensjonister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at så lenge man har etablert en pensjonsavtale nå og jobber i 40 år så vil man være "garantert" dagens pensjonsordning, uavhengig av hva som skjer i løpet av de neste 30 årene?

Anonymkode: 2a77f...f64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er forresten klar over at det er viktig med privat pensjonssparing ved siden, bare lurer på om det er mulig å "miste" pensjon man ikke har rukket å opparbeide seg som følge av plutselig samfunnsøkonomisk nedgang i fremtiden el.

Skrevet (endret)

Det korte svaret er nei. Det lange svaret kan sikkert noen med mer skrivekløe enn jeg har gi deg.

Endret av Sultan
  • Liker 1
Skrevet

Unnskyld, men hvor kan man sjekke hvor mye man allerede har tjent til pensjon i løpet av alle disse årene? 

Anonymkode: 57899...cfc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unnskyld, men hvor kan man sjekke hvor mye man allerede har tjent til pensjon i løpet av alle disse årene? 

På nettsidene til pensjonsselskapet ditt eller via arbeidsgiver

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På nettsidene til pensjonsselskapet ditt eller via arbeidsgiver

Mange har jo ikke hatt en og samme arbeidsgiver i løpet av karrieren. Det samme med pensjonsselskapet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

På norskpensjon.no

I stor grad samles pensjon fra ulike arbeidsgivere, med mindre man selv sier det ikke skal samles. Altså flyttes pensjonskontoen over til det selskapet nye jobben sparer i.

• Nyttig 3
Skrevet
Taluno skrev (2 minutter siden):

På norskpensjon.no

I stor grad samles pensjon fra ulike arbeidsgivere, med mindre man selv sier det ikke skal samles. Altså flyttes pensjonskontoen over til det selskapet nye jobben sparer i.

Takk skal du ha ☺️

Skrevet
Sultan skrev (21 minutter siden):

Det korte svaret er nei. Det lange svaret kan sikkert noen med mer skrivekløe enn jeg har gi deg.

Enig !    Du må sjekke pensjonsforsikring/sparing

Anonymkode: 3e83d...e4c

Skrevet

Haha nei.

Dagens pensjonssystem er ikke bærekraftig. Det er i realiteten et pyramidespill. Og dagens 30-åringer må forvente at ordningene endres drastisk i tiden frem til de blir pensjonister. Noe annet er totalt urealistisk.

Anonymkode: 66213...f46

• Liker 3
Skrevet

Nei, dessverre. Pensjonen en kan vente seg blir stadig dårligere. Det er også forskjell på om en har innskuddsbasert pensjon og ytelses basert og hvor stort et eventuelt innskudd er fra arbeidsgivers side. 

Anonymkode: 8b6a4...812

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nav, hvis du er registrert der. På mine sider. 

Anonymkode: c5e72...5c2

Skrevet

På ingen måte. Ser jeg vil motta under halvparten av det jeg nå får i lønn. Og må stå i jobb til 70, minst. 

Derfor er privat sparing og nedbetalt bolig før 60 en nødvendighet for oss som er ca 40 i dag. 

Anonymkode: f66ef...3bf

• Liker 1
Skrevet

Alle 60 og under er i samme båt, så jeg forventer at det blir flere innstramminger før jeg nærmer meg pensjonsalder.

Anonymkode: c838a...7d1

Skrevet

Jeg er snart 55 og ser jeg ikke får mye i pensjon, men får holde ut i jobb og betale mest mulig ned på boliglån. 

Jeg er mer opptatt av mine barn på 18 og 20 år. Hva skal jeg råde de til? De trenger egenkapital til bolig og spare til pensjon. Hva anbefale de til å gjøre? EK først tenker jeg, men hvordan bør den generasjonen etterhvert spare til pensjon?

Anonymkode: 4c1cc...ca1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha nei.

Dagens pensjonssystem er ikke bærekraftig. Det er i realiteten et pyramidespill. Og dagens 30-åringer må forvente at ordningene endres drastisk i tiden frem til de blir pensjonister. Noe annet er totalt urealistisk.

Anonymkode: 66213...f46

Jepp. Det eneste som er garantert er at de som er 20-40 år nå vil få mye, MYE dårligere pensjon enn dagens pensjonister. Som er de vi nå betaler skatt for å dekke pensjonene til. Så når dagens pensjonister klager, så tenker jeg… at jeg synes ikke veldig synd på deg. Min generasjon vil få det MYE verre. 

Anonymkode: d2d94...a61

Skrevet

Jeg er snart 55 og ser jeg ikke får mye i pensjon, men får holde ut i jobb og betale mest mulig ned på boliglån. 

Jeg er mer opptatt av mine barn på 18 og 20 år. Hva skal jeg råde de til? De trenger egenkapital til bolig og spare til pensjon. Hva anbefale de til å gjøre? EK først tenker jeg, men hvordan bør den generasjonen etterhvert spare til pensjon?

De bør begynne å spare i fond, så tidlig som mulig. Enklest og billigst er et globalt indeksfond på ASK. Selv et par hundrelapper i måneden blir en betydelig sum hvis det får stå i 50 år! Utover det bør de prioritere å spare til bolig. 

Anonymkode: d2d94...a61

Skrevet

Prioriter bolig. Det er en stor trygghet i livet, og en god investering. 

Da jeg var ferdig student fortsatte jeg å bo i kollektiv, det er enkelt når man først er vant til den levemåten. Umulig om man har vent seg til plass, og pengebruk. Da jeg kom inn på boligmarkedet sparte jeg alt i bolig, betalte ned ekstra, kjøpte meg opp. Da jeg trengte bil var det prioritert at den ble nedbetalt. 

Ikke gamble med fond og aksjer når målet er kortsiktig. Og særlig ikke i dagens marked, det er så usikkert. 

Pensjonssparing begynte jeg først med fra fylte 32. Etter det har jeg økt sparebeløpet med 1-2 000 i året, i stedet for å bruke mer når lønnen øker. Da i diversifiserte fond via ASK. 

Generelt; spar, før man venner seg til forbruk. Men lev også mens man kan. Selv om det innimellom kan være en vanskelig balansegang. 

Anonymkode: f66ef...3bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...