Gå til innhold

Å vitse om ting som partner har komplekser for

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skulle kaste en ødelagt gjenstand som minnet om en kroppsdel, som jeg hadde trodd han visste veldig godt at jeg er enormt usikker over. Han sa at nå kunne han ha vitset om hvorvidt han burde kaste meg den dagen jeg så slik ut. Jeg sa jeg syntes ikke det var så fint sagt eller særlig morsomt. Men det var jo bare en spøk han kunne fortalt men ikke gjorde, selv om det i grunnen var hele vitsen så han kunne like gjerne ha sagt det rett ut.

Og nå gråter jeg på do fordi jeg ikke vil vise hvor lei meg jeg ble og at jeg ikke kan ta en spøk.

Jeg bare skjønner ikke helt greia. Det hadde aldri falt meg inn å vitse om noe som jeg visste at han var usikker og sår på. Jeg kunne nok ledd hvis han selv dro en galgenhumoristisk vits om det. Men jeg hadde aldri dratt en vits om at han hadde mannebryster han var flau over eller liten penis eller noe annet sånt som er kroppslig, intimt og veldig personlig. Jeg mener ikke at man skal behandles med silkehansker nødvendigvis, men... jeg vet ikke, hvor går grensa?

Anonymkode: a793d...f4c

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte ting må man bare unngå.

Min far ble lei seg for vitser om nesa, så det gjorde vi ikke hjemme.

Jeg selv har gitt min kjære forbud mot å vitse om crazy damer når jeg har mensen. Jeg tenker gjerne mye rart og vanskelig fordi jeg har mye vondt og mister mye blod, og at han vitser hjelper ikke. 

Anonymkode: e1ac8...a27

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Enkelte ting må man bare unngå.

Min far ble lei seg for vitser om nesa, så det gjorde vi ikke hjemme.

Jeg selv har gitt min kjære forbud mot å vitse om crazy damer når jeg har mensen. Jeg tenker gjerne mye rart og vanskelig fordi jeg har mye vondt og mister mye blod, og at han vitser hjelper ikke. 

Ja... er ikke det bare noe man burde gjøre automatisk, la være hvis man vet at det er et sårt punkt og personen blir lei seg av det? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja... er ikke det bare noe man burde gjøre automatisk, la være hvis man vet at det er et sårt punkt og personen blir lei seg av det? 

Jo, og ihvertfall om de sier fra selv. 

Skrevet

Føler meg hårsår og dum som blir så lei meg over sånt.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler meg hårsår og dum som blir så lei meg over sånt.

Er vel han bør føle seg dum her, med mindre alt mulig sårer deg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg slenger bare en vits tilbake, litt kvasst. Men slik er forholdet til meg og typen, så vi tåler tull og vet at vi ikke mener noe vondt med det.

Anonymkode: 1afcc...b24

Skrevet

Nei man vitser ikke med noe som folk ikke kan noe for. Veldig enkelt å la være. Jeg ville sagt det til han, at nå blei jeg skikkelig lei meg, du mente sikkert ikke at jeg skulle bli det men når jeg er såpass usikker så vil jeg ikke at du skal tulle om sånt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan du reagerer er ditt valg. Og ikke noe du skal bruke for å passivt kontrollere typen med. Lær deg heller å styre reaksjonene og følelsene dine bedre.

Anonymkode: d1027...865

Skrevet

Det kan være lurt å prate med han om det litt senere. Ikke nå som du er veldig lei deg, men når du har fått det på avstand. Det er sannsynlig at han ikke forstår at du ble såret over det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan du reagerer er ditt valg. Og ikke noe du skal bruke for å passivt kontrollere typen med. Lær deg heller å styre reaksjonene og følelsene dine bedre.

Det er mange kompromiss som inngås i et samliv. Det å ta hensyn til hverandre er ett av de. Og handler om å lære hverandre å kjenne, vite om hverandre sterke og svake sider. Slik kan vi støtte opp om hverandre og blir sterkere sammen som to. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kontrollerer han ikke med det? Han vet ikke at jeg gikk på badet og gråt, liksom. 

• Hjerte 1
Skrevet
PM75 skrev (1 time siden):

Det kan være lurt å prate med han om det litt senere. Ikke nå som du er veldig lei deg, men når du har fått det på avstand. Det er sannsynlig at han ikke forstår at du ble såret over det. 

Jeg får prøve å ta det opp. Synes ofte det er vanskelig å få sagt det jeg vil si.

Gjest Paramount
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bare skjønner ikke helt greia. Det hadde aldri falt meg inn å vitse om noe som jeg visste at han var usikker og sår på.

Alle normale oppegående mennesker tenker som deg her.

Skrevet

Men han kan jo ikke skjønne hvor såret du blir når du gjemmer at du ble lei deg... 

Anonymkode: 3f489...378

• Liker 2
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skulle kaste en ødelagt gjenstand som minnet om en kroppsdel, som jeg hadde trodd han visste veldig godt at jeg er enormt usikker over. Han sa at nå kunne han ha vitset om hvorvidt han burde kaste meg den dagen jeg så slik ut. Jeg sa jeg syntes ikke det var så fint sagt eller særlig morsomt. Men det var jo bare en spøk han kunne fortalt men ikke gjorde, selv om det i grunnen var hele vitsen så han kunne like gjerne ha sagt det rett ut.

Og nå gråter jeg på do fordi jeg ikke vil vise hvor lei meg jeg ble og at jeg ikke kan ta en spøk.

Jeg bare skjønner ikke helt greia. Det hadde aldri falt meg inn å vitse om noe som jeg visste at han var usikker og sår på. Jeg kunne nok ledd hvis han selv dro en galgenhumoristisk vits om det. Men jeg hadde aldri dratt en vits om at han hadde mannebryster han var flau over eller liten penis eller noe annet sånt som er kroppslig, intimt og veldig personlig. Jeg mener ikke at man skal behandles med silkehansker nødvendigvis, men... jeg vet ikke, hvor går grensa?

Gjør han slike ting med vilje ofte? Eller glapp det bare ut av han og kan skje en skjelden gang? Og har dere da eventuelt pratet om det?

Vi mennesker gjør feil i blant uten å gjøre det direkt mot en annen for å såre. Er det første gang eller har skjedd en skjelden gang så ta det opp med han, men husk også å gi han litt spillerom, for han er annerledes enn deg og tenker annerledes. Det du kan ta svært ille opp kan virke som en bagatell for han, som han ikke forstår hvor ille er. Men det betyr jo selvfølgelig ikke at han ikke skap respektere dine følelser.

Skrevet

Først: å si at dette kunne han vitset med, er ikke på noen som helst måte bedre enn å vitae direkte. Å forsøke å skjule det, virker ikke. Det er som å si at "jeg kunne røpt at XX vant i Farmen, men jeg gjør det ikke" når man setter seg for å se finalen. Da er det allerede sagt og kan ikke gjøres mildere.

Så: det koster så lite å være litt grei. De man er nærmest, burde man i tillegg faktisk strekke seg litt for å være grei med. Om noen er ekstra såre på noe, så vitser man ikke. 

Jeg mener ikke at hele verden skal innrettes til å ta hensyn til alles usikkerheter og triggere hele tiden. Absolutt ikke. Litt ansvar må folk ta selv. Men i den næreste kretsen, må man kunne føle seg trygg. Vitsing om såre ting, fjerner tryggheten. 

Enig i at du bør prate med ham når du ikke er midt i d store følelsene. Hvis det er vanskelig å formuliere seg, så gjør det skriftlig. Da kan du flikke på teksten til du er fornøyd. Fortell at det gjør vondt, og gjør deg utrygg, og at du trenger en relasjon som ikke innebærer at du stadig må være på vakt for hva han kommer med. Du trenger at han er i ditt hjørne, på ditt lag. At han ikke er den som gjør noe vanskeligere. 

Igjen, det koster så lite å la vær. Selv om han kanskje synes det er litt morsomt, så er det faktisk ikke vanskelig å bare ikke si det. 

Anonymkode: d009e...d98

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

To ting, du gråter på do? Hva med å snakke sammen? Og når du VET han ikke mente det vondt og du likevel blir såret må du fortelle han hvorfor - han kan ikke gi deg omsorg på noe du ikke snakker med han om selv om han kanskje vet du er usikker på akkurt det området viste han kanskje i eget hode omsorg ved å fortelle en spøk som i hans hode sa at dette ikke er viktig for han at han er glad i deg uansett? Og ja, jeg syns du overreagerer - du vet dette er en greie for deg, men det er ikke en greie for han.. 

Anonymkode: 57acf...ac2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg får prøve å ta det opp. Synes ofte det er vanskelig å få sagt det jeg vil si.

Han høres ikke snill ut. Kjærlighet er å ville  vel . Mulig du bør finne deg en som behandler deg med respekt . 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Noen er slik at de vitser om mye på andres bekostning. Kanskje for å dekke over egen usikkerhet(angrep er det beste forsvar eller noe sånt), kanskje noe de er vokst opp med, eller andre grunner. (En del folk med adhd/add, f.eks., starter krangler/drama for å utløse spenning og dermed dopaminrush i kroppen og dermed føle seg mer vel. Ubevisst og uten intensjon om å såre andre i seg selv, vel å merke. Og det er en forklaring, ingen unnskyldning.) Og da virker det for meg som at de trenger tydeligere signaler i øyeblikket eller etterpå for å forstå akkurat hvor sårt det punktet er.

Og jeg er enig med de andre om at du bør prøve å få tatt det opp med ham. Ikke så alt for lenge i etterkant, men når du har fått roet deg og nok på avstand til å få frem det du vil si.

Anonymkode: f49bb...ea6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...