Gå til innhold

Hva skal til for at DU sier opp jobben uten å ha en ny? (diskusjon med venninna 😂)

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg føler meg veldig heldig, gleder meg til å gå på jobb nesten hver eneste dag.  Tenker nesten daglig på hvor heldig jeg er, særlig i perioder der jeg har venner som mistrives skikkelig på jobb. Er godt voksen, så har ca. 30 år i arbeidslivet bak meg og har jobbet hardt for å få drømmejobben som jeg har i dag. Har to helt ulike utdannelser, så jeg har flere muligheter dersom noe skulle skje i den jobben jeg har i dag. 

Anonymkode: 7a232...033

Så det er egentlig to ting som går igjen i tråden: buffer og mulighet til å få noe nytt 

Anonymkode: 183fb...e7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saken det står på er vel hvilke økonomiske forpliktelser man har og videre hvor mye buffer man har. Klarer man seg økonomisk uten inntekter en god periode uten jobb, bør det gå greit å si opp uten en ny jobb. 

Har man hus, lån og barn bør tas inn i regnestykket på hvor lenge man kan stå uten jobb og videre hvor attraktiv man er i arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: bc9b9...b7b

Skrevet
On 2/20/2023 at 7:15 AM, AnonymBruker said:

Mistrivsel fører jo til dårligere helse 

Skal litt til før det fører til skikkelig sykdom. Så hvis det bare var vanlig mistrivsel som jeg ble i dårlig humør av hadde jeg ventet til jeg fikk en annen jobb før jeg sa opp.

Skrevet
Tone83 skrev (2 minutter siden):

Skal litt til før det fører til skikkelig sykdom. Så hvis det bare var vanlig mistrivsel som jeg ble i dårlig humør av hadde jeg ventet til jeg fikk en annen jobb før jeg sa opp.

Ikke dårlig humør, men du føler deg mislikt, ignorert og ikke respektert. Hva da? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Saken det står på er vel hvilke økonomiske forpliktelser man har og videre hvor mye buffer man har. Klarer man seg økonomisk uten inntekter en god periode uten jobb, bør det gå greit å si opp uten en ny jobb. 

Har man hus, lån og barn bør tas inn i regnestykket på hvor lenge man kan stå uten jobb og videre hvor attraktiv man er i arbeidsmarkedet. 

Hus og lån har man jo buffer til, eller burde ha 

Skrevet
On 2/19/2023 at 12:23 PM, AnonymBruker said:

Klart du får helsehjelp, men uførepensjonen blir lav og engangsutbetaling lik null og jeg tror mange som sier opp uten å ha ny jobb å gå til ikke er så konsekvensorienterte at de tenger egen forsikring.

Anonymkode: cfcfa...d77

Eventuelt, så har de en solid buffer og egne forsikringer slik at de vet det ikke er noen krise å gå uten jobb en stund. Man har også krav på å fortsette arbeidsgivers forsikring om man ønsker. Man er uansett uforsikret for en del ting pga karenstid når man bytter jobb.

Anonymkode: b408b...b8e

Skrevet

Hadde aldri sagt opp uten ny jobb. Men er lett å få ny jobb i min bransje, så i praksis kunne jeg trolig sagt opp på måneden eller måneden etter.

Jeg bare gidder ikke å sette meg i en dårlig situasjon med å si opp uten ny sikret inntekt.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eventuelt, så har de en solid buffer og egne forsikringer slik at de vet det ikke er noen krise å gå uten jobb en stund. Man har også krav på å fortsette arbeidsgivers forsikring om man ønsker. Man er uansett uforsikret for en del ting pga karenstid når man bytter jobb.

Anonymkode: b408b...b8e

Hvilke forsikringer er det egentlig snakk om? 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke dårlig humør, men du føler deg mislikt, ignorert og ikke respektert. Hva da? 

Da hadde jeg også funnet ny jobb først. Jeg er ikke så opptatt av hva andre mener om meg at jeg er villig til å ta sjansen på å stå uten jobb. 

her må man bare vurdere hva man risikerer opp mot hva man må ofre. .vil nok være ulikt fra person til person. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hus og lån har man jo buffer til, eller burde ha 

Absolutt noe man bør ha buffer på, og da vil man måtte se nærmere på hvor lenge man har muligheten til å stå uten jobb vs. sannsynlighet for hvor lenge man står uten jobb. 

En som er attraktiv i arbeidsmarkedet eller har en kompetanse som skrikes etter står neppe lenge uten jobb. Men er arbeidsmarkedet mettet for den type kompetanse eller man av en eller annen grunn er uattaktiv på arbeidsmarkedet så bør man ha en SOLID buffer slik man kan gå lenge uten jobb. 

Dersom man selv sier opp har man heller ikke samme rettigheter opp imot NAV, med mindre man kan dokumentere at jobben er helseskadelig eller lignende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Absolutt noe man bør ha buffer på, og da vil man måtte se nærmere på hvor lenge man har muligheten til å stå uten jobb vs. sannsynlighet for hvor lenge man står uten jobb. 

En som er attraktiv i arbeidsmarkedet eller har en kompetanse som skrikes etter står neppe lenge uten jobb. Men er arbeidsmarkedet mettet for den type kompetanse eller man av en eller annen grunn er uattaktiv på arbeidsmarkedet så bør man ha en SOLID buffer slik man kan gå lenge uten jobb. 

Dersom man selv sier opp har man heller ikke samme rettigheter opp imot NAV, med mindre man kan dokumentere at jobben er helseskadelig eller lignende. 

Hvis du tenker på 18 uker og dagpenger, har man da ikke en solid buffer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du tenker på 18 uker og dagpenger, har man da ikke en solid buffer 

Nei, jeg vurderer ikke en buffer som dekker 18 måneder  med arbeidsledighet som en solid buffer. Og videre, så har man kanskje ikke krav på dagpenger fra NAV dersom man selv har sagt opp. 

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (På 19.2.2023 den 14.17):

Null stress. Kompetanse og arbeidserfaring gjør meg etter mange år noe mer attraktiv enn jeg kanskje var før. Det er ikke der det ville butte imot. Regelmessige lovbrudd, uakseptabel lederstil eller vanskelige forhold for å få bruke det jeg trenger bruke for å skaffe bedre forhold til kunde er nok ting som hadde fått meg til å gå.

Eller kanskje viktigst av alt, at jeg hadde kjedet meg.

Hva er "uakseptabel lederstil" for deg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg vurderer ikke en buffer som dekker 18 måneder  med arbeidsledighet som en solid buffer. Og videre, så har man kanskje ikke krav på dagpenger fra NAV dersom man selv har sagt opp. 

Joda, hvis man tjente nok 

Skrevet

Alt for mye :fnise: Jeg avskydde jobben, hadde masse buffer, men sa ikke opp. Sykemeldt i hytt og pine, legen tilogmed ville jeg skulle si opp. Skal sies jeg lette etter jobb, typisk søknadsprosess, brukte det jeg hadde av nettverk, linkedin, nav, alt som stod i min makt. Fikk intervju men ikke jobb. Møtte til slutt veggen. Var ikke bare jobben sin skyld, men definitivt største bidragsgiver. Det må nevnes at jeg på dette tidspunktet var psykisk syk(alvorlig på slutten), og hodet mitt diktet opp scenarioer som overhodet ikke hadde noen rot i virkeligheten, om hva som kom til å skje om jeg sa opp. Og hadde jeg sagt opp så ville jeg sett på det som et nederlag og bare kastet bensin på bålet for psykdommen min.

Frisk i dag heldigvis, og har ny jobb hvor jeg trives utrolig godt:) Så om jeg hadde opplevd dette nå, så hadde jeg nok sagt opp uten å ha noe annet. For gamle jobben var ubeskrivelig grusom. Hadde tatt jobb som vasker, butikk, whatever.

Anonymkode: acedb...a15

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Joda, hvis man tjente nok 

Helt avhengig ev hver enkelt sin situasjon. 

Dersom man har en avsatt buffer som dekker alle utgifter for 18 måneder og man med sikkerhet kan skaffe seg jobb innen den tid, så er det null problem. 

Dersom man har et yrke som er svært krevende å få seg jobb eller man av andre årsaker er uattraktiv, er jo det mer risikabelt, til tross for man har nok buffer for å dekke 18 måneders utgifter. 

Der finnes ingen fasitsvar siden det er så mange variabler. Jeg for min del er svært ettertraktet i arbeidsmarkedet, får jevnlig henvendelser om både faste stillinger og konsulentoppdrag. Jeg kunne helt sikkert skaffet meg en ny jobb innen måneden er omme dersom gikk inn for det. Jeg har rikelig med utestående kapital og lite lån. Jeg kunne sagt opp jobben min i morgen uten en plan, men situasjonen min er ikke lik alle andre sin situasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt avhengig ev hver enkelt sin situasjon. 

Dersom man har en avsatt buffer som dekker alle utgifter for 18 måneder og man med sikkerhet kan skaffe seg jobb innen den tid, så er det null problem. 

Dersom man har et yrke som er svært krevende å få seg jobb eller man av andre årsaker er uattraktiv, er jo det mer risikabelt, til tross for man har nok buffer for å dekke 18 måneders utgifter. 

Der finnes ingen fasitsvar siden det er så mange variabler. Jeg for min del er svært ettertraktet i arbeidsmarkedet, får jevnlig henvendelser om både faste stillinger og konsulentoppdrag. Jeg kunne helt sikkert skaffet meg en ny jobb innen måneden er omme dersom gikk inn for det. Jeg har rikelig med utestående kapital og lite lån. Jeg kunne sagt opp jobben min i morgen uten en plan, men situasjonen min er ikke lik alle andre sin situasjon. 

Venninna mi er lærer. Tror ikke det blir vanskelig for henne å finne seg en ny jobb. 

Ingen barn heller. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alt for mye :fnise: Jeg avskydde jobben, hadde masse buffer, men sa ikke opp. Sykemeldt i hytt og pine, legen tilogmed ville jeg skulle si opp. Skal sies jeg lette etter jobb, typisk søknadsprosess, brukte det jeg hadde av nettverk, linkedin, nav, alt som stod i min makt. Fikk intervju men ikke jobb. Møtte til slutt veggen. Var ikke bare jobben sin skyld, men definitivt største bidragsgiver. Det må nevnes at jeg på dette tidspunktet var psykisk syk(alvorlig på slutten), og hodet mitt diktet opp scenarioer som overhodet ikke hadde noen rot i virkeligheten, om hva som kom til å skje om jeg sa opp. Og hadde jeg sagt opp så ville jeg sett på det som et nederlag og bare kastet bensin på bålet for psykdommen min.

Frisk i dag heldigvis, og har ny jobb hvor jeg trives utrolig godt:) Så om jeg hadde opplevd dette nå, så hadde jeg nok sagt opp uten å ha noe annet. For gamle jobben var ubeskrivelig grusom. Hadde tatt jobb som vasker, butikk, whatever.

Anonymkode: acedb...a15

Interessant kommentar 😀

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvis arbeidsgiveren er frekk, nedlatende, ydmyker meg osv. Hvis min helse blir ødelagt av jobben. 

Anonymkode: 2f1f3...24a

AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (På 21.2.2023 den 8.18):

Hadde aldri sagt opp uten ny jobb. Men er lett å få ny jobb i min bransje, så i praksis kunne jeg trolig sagt opp på måneden eller måneden etter.

Jeg bare gidder ikke å sette meg i en dårlig situasjon med å si opp uten ny sikret inntekt.

Har du ingen sparepenger? 

Anonymkode: 2f1f3...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...