Gå til innhold

Hvorfor har ikke Kiwi (Norgesgruppen) selvbetjeningsløsninger?


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg liker selvbetjening. Synes det er effektivt. Men så langt jeg har opplevd så er det kun Coop av dagligvarekjedene som tilbyr denne løsningen. Selv foretrekker jeg Kiwi. Her jeg bor har de nylig åpnet to nye Kiwi-butikker, men ingen av de har mulighet for selvbetjening. Hva er grunnen til at Norgesgruppen ikke satser på dette? Når jeg tenker meg om så har jeg ikke sett Rema-butikker med dette konseptet heller. Mens de to største Coop-butikkene her har økt selvbetjeningskassene på bekostning av betjente kasser. 
 

Noen som vet? 

Anonymkode: e2adf...37f

Rema har også butikker med dette. Meny og Spar også. Bare Kiwi som ikke har.

Skrevet

Men det er mye tjuveri ved de selvbetjentkassene, så det spørs hvor lønnsomme de er. 

Skrevet
apekatten123 skrev (13 minutter siden):

En av grunnene er nok relatert til svinn (tyveri).

De lar andre butikker gå foran som forsøkskaniner før de hiver seg på trenden.

Det er et kamera som scanner tryne når du scanner. Så kan de kjøre kontroll på de mistenkelige.

Anonymkode: c3274...3e6

  • Liker 1
Skrevet

Har selvbetjening på Spar, Coop og Meny i området her. Jeg velger alltid selvbetjening om jeg bare skal handle litt.  Jeg må jo først legge opp varene og så når de i butikken har scannet kan jeg begynne å legge i pose, har jeg ikke egne poser må jeg vente til jeg har betalt før jeg kan legge i poser. Scannet jeg selv legger jeg direkte i pose, så jeg løfter varene mindre.

Jeg trives best med løsningen med sånn håndholdt scanner hvor jeg får sortert varene før jeg betaler. Dessverre er de coop obs butikkene med den løsningen for langt unna. Bodde tidligere i Sverige hvor jeg hadde både ica og coopkort for å kunne scanne sånt. Da gikk jeg i kassen kun for å betale. (all alkohol måtte scannes manuelt) Det å legge varer i ro og fred i posene uten at de i kassa eller neste kunde står og henger over meg for at jeg skal fylle mine 5-6 poser er ganske behagelig.

 

Anonymkode: d91d0...8b5

Skrevet
Grüner skrev (16 minutter siden):

Men det er mye tjuveri ved de selvbetjentkassene, så det spørs hvor lønnsomme de er. 

Det er også mye svinn pga dårlig oppfølging på datoer, med flere ansatte i butikker blir det et mye mindre problem…. 

Anonymkode: d91d0...8b5

  • Liker 1
Skrevet

Alle nye større Kiwibutikker blir bygget med selvbetjening. Bor på Sunnmøre, her har mange Kiwibutikker fått selvbetjening,

Anonymkode: 9b6f9...3ea

  • Liker 1
Skrevet

Jeg håper det ALDRI går så langt at det kun bli selvbetjeningsbetaling. For vi er mange som har lite sosialt og setter pris på den lille praten med kassadama. At alt skal utføres av maskiner er jeg totalt imot. 

Anonymkode: 4b6d8...c8c

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg må jo først legge opp varene og så når de i butikken har scannet kan jeg begynne å legge i pose, har jeg ikke egne poser må jeg vente til jeg har betalt før jeg kan legge i poser.

Eller du bare spør om å få pose istedenfor å stå og vente som en tulling.

Anonymkode: 2db03...bd6

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg liker selvbetjening. Synes det er effektivt. Men så langt jeg har opplevd så er det kun Coop av dagligvarekjedene som tilbyr denne løsningen. Selv foretrekker jeg Kiwi. Her jeg bor har de nylig åpnet to nye Kiwi-butikker, men ingen av de har mulighet for selvbetjening. Hva er grunnen til at Norgesgruppen ikke satser på dette? Når jeg tenker meg om så har jeg ikke sett Rema-butikker med dette konseptet heller. Mens de to største Coop-butikkene her har økt selvbetjeningskassene på bekostning av betjente kasser. 
 

Noen som vet? 

Anonymkode: e2adf...37f

I Bærum har ihvertfall Meny butikkene dette. I tillegg til Coop Mega og Coop Extra.

  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ved å omdirigere de ansatte til å gjøre andre viktige oppgaver i butikken som å rydde i hyllene, fylle på og holde butikken fin og oversiktlig, så gjør de både sine ansatte og kundene en stor tjeneste. I disse tider hvor det er så mye fokus på matsvinn er det fantastisk om de ansatte kan ha bedre oversikt over hvilke varer som holder på å gå ut på dato, og sette disse i datohyllene.

Selvbetjente kasser er dessuten en gave til introverte og autister.

Anonymkode: 6a333...00b

Dette er jo oppgaver butikkene burde hatt bemanning til å utføre uansett, så at disse oppgavene nedprioriteres for å fylle lomma til pampene på toppen er ikke en adekvat unnskyldning for at kundene skal ta jobben med å skanne varene selv, samt risikoen for å gjøre feil.

At Kiwi ikke har selvbetjente kasser er det største plusset ved å handle der.

Anonymkode: e02f3...150

Skrevet

Har ikke sett det på Kiwi i Trondheim. Jobber på en butikk med selvbetjening selv og vi bemannet faktisk opp når de kassene kom.

Anonymkode: 5ba00...b3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ved å omdirigere de ansatte til å gjøre andre viktige oppgaver i butikken som å rydde i hyllene, fylle på og holde butikken fin og oversiktlig, så gjør de både sine ansatte og kundene en stor tjeneste. I disse tider hvor det er så mye fokus på matsvinn er det fantastisk om de ansatte kan ha bedre oversikt over hvilke varer som holder på å gå ut på dato, og sette disse i datohyllene.

Selvbetjente kasser er dessuten en gave til introverte og autister.

Anonymkode: 6a333...00b

Jepp! Jeg har autisme selv og synes selvbetjente kasser er fantastisk. 

Angående hvilke butikker som har selvbetjent, så har Meny, Bunnpris og Spar det her jeg bor. Det finnes ikke hos Coop, Rema eller Kiwi. 

Anonymkode: 7ae03...8d3

Skrevet

Både Coop og norgesgruppen (alle meny, noen Kiwi) har selvbetjente kasser her. Rema har ikke. 

Anonymkode: f42cc...ee1

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det som er litt ironisk med selvbetjening, er at folk frivillig gjør en jobb som sparer bedriftene for penger uten å få et øre for dette, og attpåtil takker og bukker man.

Vet ikke hvor mye bankene har spart ved at man har stengt banklokalene og sendt tidligere gamle bankansatte til NAV, men det er ikke lite; hvor mye av dette beløpet har kommet kundene til gode ...?

Dey samme gjelder for eksempel REMA; at kundene jobber frivillig for Reitan-familien uten å kreve rabatt for dette, er en sann gåte.

Anonymkode: 341ae...6bc

Det kan du jo si om supermarkeder generelt. Kanskje vi skulle gått tilbake til å bestille ved skranke.

Anonymkode: 95464...ac6

Skrevet

Bare noe tull, bruker vanleg kasse.

Annonse
Skrevet

Ville handlet  mye  mindre/sjeldnere hvis det kun var vanlige kasser i butikkene her...

Anonymkode: c3a36...e75

Skrevet

Selvbetjeningskasser er ok det, dersom man kjøper en vare eller to. Ut over det så foretrekker jeg kasser som er betjent og at butikkansatte og ikke jeg selv står for skanningen av produktene. Hadde jeg ville skannet varer selv, ja da hadde jeg tatt meg jobb ett sted jeg kunne det, men der er jeg altså ikke og det enkleste er tross alt å la butikkansatte skanne varene for enn...

Skrevet

Jeg benytter nå kun butikker som tilbyr selvbetjent, mye for at det ikke skal være flaut å kjøpe eksempelvis 20 pakker kjøttdeig på tilbud. Det føles mye mer privat å kunne kjøpe det man ønsker uten at det må gå via en person i kassen, eller legges på et samleband som alle i køen ser på. For min del hat selvbetjente kasser gjort at jeg kjøper mye mer på tilbud en tidligere. 

Anonymkode: 9b6f9...3ea

  • Nyttig 1
Skrevet

KIWI legger rabattene på varene medan  Coop legger rabatten på medlemkortet, og eierne som nyter godt an rentene som Coop medlemskontene innbringer. 

Mange Coop butikker har post i butikk, og  selvbetjening bidrar til å  få frigjordt eindel kassabetjening til postekspederinger,  Har lagd merke til at de fleste kassadamaene virker langt mer stressa, og mindre kundevennlig   hos Coop en både KIWI og REMA.  De løper frem, og tilbake mellom post, og vareutevringskasse hele tiden, og de virker ekstremt stresset.   

Anonymkode: 23f9b...d85

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg liker selvbetjening. Synes det er effektivt. Men så langt jeg har opplevd så er det kun Coop av dagligvarekjedene som tilbyr denne løsningen. Selv foretrekker jeg Kiwi. Her jeg bor har de nylig åpnet to nye Kiwi-butikker, men ingen av de har mulighet for selvbetjening. Hva er grunnen til at Norgesgruppen ikke satser på dette? Når jeg tenker meg om så har jeg ikke sett Rema-butikker med dette konseptet heller. Mens de to største Coop-butikkene her har økt selvbetjeningskassene på bekostning av betjente kasser. 
 

Noen som vet? 

Anonymkode: e2adf...37f

Flere har det, jo

Anonymkode: e2b18...770

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...