Gå til innhold

Hvorfor har ikke Kiwi (Norgesgruppen) selvbetjeningsløsninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker selvbetjening. Synes det er effektivt. Men så langt jeg har opplevd så er det kun Coop av dagligvarekjedene som tilbyr denne løsningen. Selv foretrekker jeg Kiwi. Her jeg bor har de nylig åpnet to nye Kiwi-butikker, men ingen av de har mulighet for selvbetjening. Hva er grunnen til at Norgesgruppen ikke satser på dette? Når jeg tenker meg om så har jeg ikke sett Rema-butikker med dette konseptet heller. Mens de to største Coop-butikkene her har økt selvbetjeningskassene på bekostning av betjente kasser. 

Noen som vet? 

Anonymkode: e2adf...37f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om 1 kiwibutikk med selvbetjening, i Sarpsborg, har ikke brukt den på noen år, men var ofte feil med den den gang iallefall.. 

Anonymkode: bf26f...83c

Skrevet

Det koster penger å bygge om og innstallere. Tipper det er en stor del av grunnen.

Skrevet

Har sett det hos både Kiwi og Rema. Men det har vært i noen av de mindre butikkene midt i bysentrum, de største i mitt distrikt har ikke dette.

Anonymkode: 72a78...00c

Skrevet

Kiwi har jo stått fremst i rekken i sosiale spørsmål i en årrekke. Det var de som satte igang bleieavtalen, som presset ned prisene helt sinnsykt i Norge, kuttet mums på frukt og grønt, nøkkelhull osv..

Det er nok lenge før du ser at Kiwi går på akkord med grunnfjellet sitt ved å effektivisere på bekostning av arbeidsplasser.

Anonymkode: cde5e...e2a

• Liker 9
Skrevet

Kiwi på barcode har selvbetjening. 

Anonymkode: e422e...247

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kiwi har jo stått fremst i rekken i sosiale spørsmål i en årrekke. Det var de som satte igang bleieavtalen, som presset ned prisene helt sinnsykt i Norge, kuttet mums på frukt og grønt, nøkkelhull osv..

Det er nok lenge før du ser at Kiwi går på akkord med grunnfjellet sitt ved å effektivisere på bekostning av arbeidsplasser.

Anonymkode: cde5e...e2a

Jaha? Jeg kjenner en som jobber i en butikk med selvbetjeningsløsning her i byen. Han er helt tydelig innføringen av dette ikke har medført færre ansatte. Men de ansatte har fått andre typer oppgaver, oppgaver som de i hans butikk opplever som mer givende og interessante.

Anonymkode: e2adf...37f

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Handler nesten bare hos kiwi fordi de ikke har selvbetjening.

Anonymkode: e4535...9f5

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Det som er litt ironisk med selvbetjening, er at folk frivillig gjør en jobb som sparer bedriftene for penger uten å få et øre for dette, og attpåtil takker og bukker man.

Vet ikke hvor mye bankene har spart ved at man har stengt banklokalene og sendt tidligere gamle bankansatte til NAV, men det er ikke lite; hvor mye av dette beløpet har kommet kundene til gode ...?

Dey samme gjelder for eksempel REMA; at kundene jobber frivillig for Reitan-familien uten å kreve rabatt for dette, er en sann gåte.

Anonymkode: 341ae...6bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Spar (også NG) her har det.

Anonymkode: 1b921...458

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kiwi på barcode har selvbetjening. 

Anonymkode: e422e...247

Helsfyr også. 

TS liker å generalisere. 

Anonymkode: ba730...e38

• Liker 3
Skrevet

Bruker bare selvbetjening hos kiwi og rema. Det kommer nok an på størrelsen i butikken du handler i om de tilbyr det , da det som nevnt over koster penger , og det må jo også være plass. 

Anonymkode: 66377...886

Skrevet

Det er for stort svinn med de kassene, så det er ikke lønnsom å bytte. 

Snakker av erfaring fra butikk som har selvbetjent. Om det var mange som stjal før har det tatt helt av nå etter endring i økonomi for mange. Og det er stadig nye kreative unnskyldninger til hvorfor folk jukser på scanningen av varer. 

Anonymkode: 00c2e...956

• Liker 1
Skrevet

Det er kostbart, i tillegg til at forekomsten av nasking, antageligvis vil øke. Terskelen for en "oooops", blir trolig mye høyere 🥷 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som er litt ironisk med selvbetjening, er at folk frivillig gjør en jobb som sparer bedriftene for penger uten å få et øre for dette, og attpåtil takker og bukker man.

2 grunner: 

90% av frustreringen i butikker er rot i hyller og køer i kassa. Å få kassahjelpen til å stable varer og rydde, er vinn vinn. 

De viktigste stedene, er helautomatiske butikker. Muligheten for butikk steder der det ikke er økonomisk forsvarlig å drifte butikk.

• Liker 4
Skrevet

Kanskje de setter pris på sine ansatte?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke hvor mye bankene har spart ved at man har stengt banklokalene og sendt tidligere gamle bankansatte til NAV, men det er ikke lite; hvor mye av dette beløpet har kommet kundene til gode ...?

Dey samme gjelder for eksempel REMA; at kundene jobber frivillig for Reitan-familien uten å kreve rabatt for dette, er en sann gåte.

Anonymkode: 341ae...6bc

Jeg takker og bukker ikke, jeg gjør små innkjøp effektiv og har på hodetelefoner og hverken takker eller smiler. Når jeg en sjelden gang går i kø i betjent kasse takker og bukker jeg. Rabatten er at det går raskt og handle. En liten rema butikkk her har bare betjent kasse og ofte 15 min kø, burde heller fått rabatt der for døtid i kø. 

Anonymkode: 66377...886

• Liker 2
Skrevet

De har det på Helsfyr i Oslo i hvert fall. Trafikkknutepunkt og mye folk. 

Anonymkode: b09c3...88d

Skrevet
Andro skrev (2 minutter siden):

Kanskje de setter pris på sine ansatte?

Ved å omdirigere de ansatte til å gjøre andre viktige oppgaver i butikken som å rydde i hyllene, fylle på og holde butikken fin og oversiktlig, så gjør de både sine ansatte og kundene en stor tjeneste. I disse tider hvor det er så mye fokus på matsvinn er det fantastisk om de ansatte kan ha bedre oversikt over hvilke varer som holder på å gå ut på dato, og sette disse i datohyllene.

Selvbetjente kasser er dessuten en gave til introverte og autister.

Anonymkode: 6a333...00b

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ved å omdirigere de ansatte til å gjøre andre viktige oppgaver i butikken som å rydde i hyllene, fylle på og holde butikken fin og oversiktlig, så gjør de både sine ansatte og kundene en stor tjeneste. I disse tider hvor det er så mye fokus på matsvinn er det fantastisk om de ansatte kan ha bedre oversikt over hvilke varer som holder på å gå ut på dato, og sette disse i datohyllene.

Selvbetjente kasser er dessuten en gave til introverte og autister.

Glemte å nevne til TS at her i området, i og rundt en liten by, er det kun en liten Rema-butikk som ikke har selvbetjening. Både den store Remaen i sentrum, alle Coop-butikkene og Bunnpris har selvbetjening.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...