Gå til innhold

Hadde de fleste som vokste opp på 50, 60 og 70-tallet fin søndagsmiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en tradisjon som for de fleste ikke eksisterer mer. Har inntrykk av at mange som vokste opp på 50, 60 og 70- tallet hadde fin søndagsmiddag med dessert og hele pakka. Er selv vokst opp på 90-tallet og vi hadde aldri sånne flotte søndagsmiddager hjemme.

Anonymkode: 425ac...35e

Skrevet

Vokste opp på 80-90-tallet og da var det vanlig med søndagsmiddag. Enten med naboer/venner eller familebesøk.

Føler det har dødd fullstendig ut med min generasjon. Vi er i familemiddager kanskje et par ganger i året utenom bursdager og andre begivenheter.

Nå har søndagen blitt en hviledag. Går kanskje en liten tur om det er pent vær.

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde som regel noe godt til middag på søndag og en eller annen dessert, var også ofte hos besteforeldre for å spise søndagsmiddag der. Den var alltid bedre, typisk middag var aspargessupoe med hvit asparges fra egen hage, stek og hjemmelaget dessert. Hjemme hos oss kunne det like gjerne være pizza og kjøpt gelé.

Anonymkode: bd296...1b5

• Liker 1
Skrevet

Søndagsmiddagen skilte seg ut fra hverdagsmiddagene, ja. Men de var ikke så imponerende, sett med dagens øyne. Vi spiste gjerne hjemmelagede kjøttkaker eller kaninkjøtt. Om det var dessert til, husker jeg faktisk ikke. Mulig det var kake til kaffen etterpå. 

På hverdager spiste vi fiskekaker, fiskeboller, fiskepudding, kokt fisk, stekt fisk, klippfisk, blodpølse,  potetball, suppe eller brennsnut. 

Anonymkode: df93d...30c

• Liker 4
Skrevet

Jeg vokste opp med søndagsmiddager (lammefrikassé, fersk kjøtt og suppe osv) med dessert etterpå.

Og jeg lager også selv søndagsmiddag, oftest med dessert. Ikke de samme tradisjonelle rettene, men gjerne ukens kjøttmiddag (spiser mye fersk fisk og vegetarisk ellers i uken).

Anonymkode: 5d208...9f4

• Liker 2
Skrevet

Likegreit. Søndagsmiddag er oppskrytt. Har vokst opp med søndagsmiddag gjennom 90-tallet, og det var den verste middagen i uka, synes jeg. Ofte jeg gikk "sulten" fra bordet, hvis jeg ikke spiste meg "mett" på dessert. Men så er jeg ikke så glad i dette kjøttslemsket som ble/blir servert på søndager.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vokste opp på 80-tallet og hos oss var det søndagsmiddag, altså litt "finere" mat da enn ellers i uka. Det har jeg faktisk beholdt i stor grad jeg :)   Stek  eller kjøttkaker eller noe sånn. Elsker å stelle i stand slik mat :)  og dessert, det er viktig! 

Restene blir middag på mandag også, eller med til lunsj på jobb. Elsker søndagsmiddag ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Vokste opp på 80/90-tallet, og middagen på søndag var litt ekstra, og stort sett med dessert.

Vi har alltid litt bedre middag, med dessert, på søndager i vinterhalvåret. Vi bruker kun varianter av viltkjøtt, og serverer med potet (vanlig, saltbakt, fløtestuet, råstekte båter, smasha, alt etter hvordan kjøttet tilberedes), grønnsaker, og gjerne kantarellstuing. 

Når det våres, sklir det alltid ut, da skog, fjell, grill, hytte osv lokker. Og så starter vi opp igjen senhøstes.

Anonymkode: 68177...0e3

Skrevet

Det var ekstra god middag og dessert. Ofte tradisjonsmat, hel fisk, eller lignende. Og alle rundt bordet. 

Generelt var fredag TV-middag dagen, husker hvor stort det var da Robinson kom. Eller vi byttet til lørdag om det for eksempel var Eurovision. Her var maten tacos, hjemmelaget pizza, eller lignende.

Lørdag var det finere middag. Vin til de voksne, brus på barna. Gjerne biff, raclette, eller annen kjøttmat. 

Har mange, fine helger fra disse helgene med den gamle kjernefamilien. Og har videreført mange elementer av dette, med unntak av dessert. Med tanke på hvor vanlig godteri har blitt synes jeg det er greit. 

Anonymkode: 8b81c...28e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er født midt på -70-tallet, og vi hadde søndagsmiddag som skilte seg ut fra hverdagsmiddagene. Det samme forteller foreldrene mine, og de er født i -45 og -50. Det betyr ikke at det ofte var middagsselskap med gjester, men at selve middagen var dyrere og "mer verdt" enn i hverdagene. Hos oss var det alltid dessert på søndager, noe vi ikke hadde ellers i uka. 

Generelt var jo økonomien i norske familier mye strammere for 50 år siden enn i dag. De fleste familier levde på én inntekt, og maten var forholdsmessig dyrere, så en større andel av inntekten gikk til innkjøp av mat. Matretter av dyre råvarer ble dermed gjerne forbeholdt én dag i uka.  

Anonymkode: a7d89...9f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er født i første halvdel av 70- tallet og begrepet søndagsmiddag er godt innarbeidet. Det var alltid kjøttmiddag, gjerne ting som tar lang tid å lage. Ikke nødvendigvis mye jobb, men som må koke lenge eller stå lenge i ovnen. Typisk mat var lapskaus med oksekjøtt, fersk kjøtt og suppe med løksaus,  fårikål, stek osv. Var alltid dessert,  alt fra fruktkompotter, semulepudding, stekte epler, tilslørte bondepiker osv. Bordet var alltid dekket med pen-serviset, servietter og stearinlys. Det ble stort sett alltid laget nok mat til at vi hadde restene til middag på mandag.  

Selv så har jeg vel denne type middag ca to søndager i måneden, de søndagens vi bare er hjemme og slapper av. De andre søndagene spiser vi enten ute fordi vi er på tur ett eller annet sted, eller lager noe som går fort å slenge sammen når vi kommer hjem. I dag er en slækk søndag og vi skal ha småsuppe laget med oksebog og ovnsbakte epler med vaniljesaus.

Anonymkode: e474f...3df

Skrevet

Jeg er født på nittitallet og husker faktisk ikke om det var søndagsmiddag hjemme, det kan jo tyde på at vi ikke la mye vekt på det i hvert fall.  Hos besteforeldrene var det derimot søndagsmiddag hver søndag hvis vi var der, stek og lignende. Jeg prøver å legge middager som tar lang tid til søndagen, langkokte retter osv. For det er den dagen med best tid. Hender også det bare blir oppvarmede pizzarester fra lørdagen med vafler til dessert. Tror det var et helt annet syn på middagen for besteforeldrene på 50-tallet, den var ukas høydepunkt på en måte vi ikke kan tenke oss nå som har alt mulig av matretter tilgjengelig på hvert gatehjørne. Det handlet om næringstilgang, rett og slett. 

Anonymkode: f67c6...017

Gjest Pegasus99
Skrevet

Jeg er født på slutten av 90-tallet og vi var ofte å spiste søndagsmiddag hos besteforeldrene mine, da var det enten lamestek, oksestek eller svinestek og dessert gele eller sjokoladepuddding. 

Skrevet

Mange fine svar 😊 Ser at det ikke var uvanlig på 80-tallet også , til og med litt på 90-tallet. Kjenner meg igjen i de som nevner at det var finere søndagsmiddag hos besteforeldrene.  Jeg kunne godt tenke meg å ta i bruk denne tradisjonen igjen.

Ts

Anonymkode: 425ac...35e

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet, og søndagsmiddag var alltid noe litt ekstra, med dessert og finservise. Son barnløs eneboer er jeg ikke så gjenført på det som voksen, men jeg skiller fortsatt helt bevisst litt på hva som er "godkjent" søndagsmiddag og ikke. Det var en del av at søndag var en litt spesiell dag generelt - søndagsfrokost, familiesamvær, kanskje kaffebesøk, og ikke en dag for klesvask og husarbeid. 

Skrevet

Jeg har allerede bakt i dag, og foreldrene mine er invitert på søndagsmiddag. 

Er født på 80-tallet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er født sent på 90-tallet og er oppvokst med søndagsmiddag hos besteforeldrene mine. Langtidsstekt kjøtt, poteter i en eller annen form og grønnsaker, og god hjemmelaget saus. Kompotter, fruktgrøt, tilslørte bondepiker, hermetisk frukt, iskrem med bær, eller kaker som dessert. Eplemost, øl, eller vin i glasset. Middagen ble servert i spisestuen med pent servise og fine serveringskåler. Veldig fine minner og har lyst til å bringe kompotter og fruktgrøt tilbake igjen som lette desserter. 

Foreldrene mine videreførte ikke tradsjonen da det var mer fokus på å lage en kjapp og lett middag på søndagen etter hyttetur eller lang tur. Mulig at det bare er foreldrene mine eller var et generelt fenomen på tidlig 2000-tallet, men sukker var fy fy og kun ment for høytider og besøk hos besteforeldre. Dessert på søndager var totalt uaktuelt. 

Anonymkode: 6477a...4a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst på 80- og 90-tallet og søndagsmiddagene var ikke nødvendigvis fine, men de var litt annerledes eller noe ekstra. Det handlet ikke om at det var søndag i seg selv, men at i helgene hadde man bedre tid til å lage mat som tok lenger tid å tilberede. Selv har vi også "søndagsmiddag" hos oss. Det er gjerne noe som tar lang tid å tilberede eller skal steke/koke lenge, f.eks. gryteretter, langtidsstekt kjøtt av noen sort eller det kan være helt andre ting som f..eks. vårruller som tar halve formiddagen å tilberede. Vi har også ofte dessert på søndager, men det er fordi vi nesten alltid har middagsgjester den dager. Jeg synes det er en hyggelig tradisjon. :) 

Skrevet

Har det stort sett hver søndag enda😄med eller uten gjester. Født i 1984. 

Anonymkode: 266c7...8bc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er født i et bondesamfunn midt på 70-tallet, og søndagsmiddagen var liksom den beste i hele uka (jeg var ikke enig).  Vi rullerte på steik, koteletter, laks og ørrett. Av og til dessert, type tilslørte bondepiker eller disse boksene med frukt i sukkerlake.

Fisken var bra, men jeg slet bestandig med å få ned kjøttet.  Har aldri steik eller koteletter til middag selv.

Anonymkode: 2ed7b...bb7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...