Gå til innhold

Ser russisk ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 10.07):

Hei dere

Jeg har gjennom årene fått en del kommentarer på at jeg ser russisk ut, at jeg har "høye trekk" og jeg blir ofte spurt når jeg er i utlandet om jeg er fra Russland.  Jeg er bare nysgjerrig, men hva ligger i å ha et russisk utseende? Jeg syns det er interessant men klarer ikke helt å se mitt eget utseende på den måten. Hva hadde dere tenkt om dere fikk slike kommentarer og spørsmål? Hva ligger det i å se russisk ut? Jeg er forøvrig etnisk norsk og har ikke slaviske aner. 

Noen som vil tenke høyt? 

Anonymkode: 6a5c2...c35

Det er ikke et kompliment hvis du lurer på det

Anonymkode: 9f426...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 12.25):

Gamle. Ingen unge tsjekkere snakker russisk 

Anonymkode: e927c...7ff

De hører likevel forskjellen på et slavisk språk og et ikke-slavisk språk.

Anonymkode: c4189...504

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 10.57):

Bedre enn å få høre at man ser polsk ut, for da vet man at man er stygg. Ja, fått høre det en del ganger.

Anonymkode: 636ab...e01

Herregud, har du også fått høre at du er jævlig frekk og diskriminerende? 

Anonymkode: 43021...65f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor mye forstår du ukrainsk? Jeg har forstått det slik at språkene er relativt nær hverandre, men kan de fleste russere forstå ukrainsk og omvendt? Har dialekter noe å si? Er det lettere forstå ukrainere fra visse deler av ukraina for eks? Bare nysgjerrig, da jeg har lest at russere og ukrainere historisk sett er veldig nær, og ukraina er jo ikke et veldig gammelt land.

Anonymkode: 91575...624

Ukrainsk er nærmere polsk enn russisk. Det kan være vanskelig for en fra Russland å forstå ukrainsk og det er lettere for en fra Polen å forstå ukrainsk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 19.2.2023 den 11.48):

Russiske damer gjør det samme med håret sitt. Bleiker det pissegult hjemme for å bli blondiner. 

Bortsett fra konene til russiske rikinger da. De har jo råd til å få det gjort hos proffe frisører på beste måte.

Så ja, jeg mener man lett kan se på det som stereotypisk for russiske damer også. 

Så merkelig at naboen min som er etnisk norsk også bleker håret sitt hjemme! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike innlegg er et perfekt bevis på at diskriminering, rasisme og fordommer dominerer vårt samfunn. Lurer på om dere hadde synes det var like gøy å diskutere fordommer mot nordmenn. Selvfølgelig på en like nedlatende måte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat. Bare norske venninner er opptatt av å bleke håret, botox og falske vipper, mens noen i tråden påstår at det er "typisk russisk" eller "typisk øst-europeisk". Bare tull. Mange øst-europeere jeg kjenner sminker seg ikke engang. 

Anonymkode: e927c...7ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir det like gult som mine naboers, blir hun sikkert tatt for å være russisk eller polsk!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 minutter siden):

Blir det like gult som mine naboers, blir hun sikkert tatt for å være russisk eller polsk!

Tja, naboen min er i det minste en kjempesnill dame som ikke er så fordomsfull og nedlatende som du er :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tja, naboen min er i det minste en kjempesnill dame som ikke er så fordomsfull og nedlatende som du er :) 

Så hyggelig at du har kjempesnill nabo. Du er sikkert glad.

Jeg er ikke fordomsfull. Det er da bare rene skjære fakta. De har en egen måte å bleke håret sitt på. Dette ser jeg overalt, på gata, på kjøpesenteret, overalt. Russisktalende eller polsktalende kvinner med gulbleket hår.

Begge mine nabodamer fra Polen er hyggelige og snille kvinner. Ikke noe galt med dem. De har bare gulbleket hår.

Her kan du se på Amazon hva de kaller for "russian blonde" og et pissegult, helbleket hår er avbildet...

61uCI9nCN7L._SX466_.jpg

Endret av Million
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor har du hørt dette? Det kan være at de som spør ofte har med russere å gjøre.

Jeg jobbet noen år i asia, og vi nordmenn der ble ofte spurt om vi var russiske.

Anonymkode: 7f316...a4e

Jeg har skrevet det tidligere i tråden: i utlandet og av innvandrere i Norge. 

Det er ikke et kompliment hvis du lurer på det

Anonymkode: 9f426...bd4

Hvordan da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer nok ikke. Jeg har blitt kalt polsk og jeg er ikke stygg (har hatt veldig kjekke kjærester, så er ikke innbilning). Men jeg kler meg litt annerledes enn nordmenn flest, jeg kan se mer pyntet ut. Jeg tipper det er en av grunnene

Jeg tror ikke de mener å kommentere på verken penhet eller stygghet, det er andre ting som får dem til å assosiere en med polsk

Anonymkode: 91575...624

I mitt tilfelle er det garantert ikke at jeg ser pyntet ut.

Har som sagt fått forklart at det dreier seg om stygge ansiktstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, har du også fått høre at du er jævlig frekk og diskriminerende? 

Hæ?

Jeg er jo den som får høre at jeg ser polsk ut fordi jeg er stygg.

Er ikke jeg som mener dette, det er de som kommenterer som gjør. 

Tror du misforsto noe her.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hæ?

Jeg er jo den som får høre at jeg ser polsk ut fordi jeg er stygg.

Er ikke jeg som mener dette, det er de som kommenterer som gjør. 

Tror du misforsto noe her.

Sier folk virkelig slike ting? Herregud jeg får helt vondt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sier folk virkelig slike ting? Herregud jeg får helt vondt ❤️

Ja, dessverre. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 10.20):

Putin f.eks. har et slavisk utseende, og på kvinner er det ganske likt. Ofte litt lange neser som Putin og høye kinnben. Ikke noe negativt i det. Det er jo alltid slik at man kan se hvor kvinner og menn kommer fra siden enkelte har avlet på samme blodslinje i tusenvis av år. Det skaper ofte enkelte svært typiske særtrekk for enkelte regioner.

Tar du en DNA-test vil du nok finne noen slaviske gener bakover uavhengig om det er grunnlaget for utseendet. Svært få kjenner familiebakgrunn før 1890-tallet, da har man bedrevet slektsforskning. Selv da er det svært får som har full kontroll på alle ledd før 1700-tallet. 

Anonymkode: 2b7c2...4c2

Takket være royal ætt har jeg tilbake til 1400 tallet

Anonymkode: a8a85...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, wow. Jeg har ikke lest hele denne tråden - jeg har kun lest første og siste side - men folk får seg jammen til å si utrolige ting bare det er Russland og russere det er snakk om. Yikes.

Uansett da, ts - jeg får også ofte høre at jeg ser russisk ut. Ei venninne av broren min er fra Russland og hun sier at det er på grunn av formen jeg har på øynene og at jeg har høye kinnbein. Jeg har store og grønne øyne dersom det er relevant for noen (så at det ble nevnt blå øyne i all fall). 

Til den soppen oppi her som sa noe om at det ikke er et kompliment å høre at man ser russisk ut: Hva er så "riktig" nasjonalitet å bli fortalt at man ser ut som? Jeg er genuint nysgjerrig.

Endret av Vixella
Skrivefeil.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som alltid får høre at hun ser russisk ut. Hun tar det som et kjempekompliment, hun liker russere og russisk kultur og har besøkt russland flere ganger.

Jeg blir alltid tatt for å være albaner, spesielt av utenlandske 😅 Broren til venninna mi har en kompis som hadde sett oss ute. Kompisen hadde spurt om han kunne få nr til hun albanske venninna til søstern hans. Venninna mi og broren er afghanske og har venner med forskjellig etniske opphav, men broren skjønte ikke hvem kompisen mente, for søstra hans har ingen albanske venninner. Skjønte etterhvert at kompisen mente meg og fortalte at jeg var etnisk norsk, men kompisen hans trodde ikke på han 😂 Jeg tar også det bare som et kompliment, jeg er fornøyd med eget utseende.
Og siden det har vært diskutert her, jeg er etnisk norsk og har store, grønne øyne. Eneste i familien som har grønne øyne, resten har blå. 

Anonymkode: 1ddc5...ed2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk ofte kommenterer andres utseende basert på egne erfaringer med enkeltpersoner de har møtt. Jeg har opp gjennom årene blitt spurt om jeg var russisk, litauisk, islandsk, tysk og estisk.

Jeg er hundre prosent norsk.

Anonymkode: 25e76...95d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 10.56):

Helt enig 😊 Men blå øyne er også fint. Har brune øyne fra faren. Dette er sikkert noe asiatisk da «slavisk standard» er lyse hår og lyse øyne. Familielegenden sier at oldemoren til faren var en tyrkisk kvinne brakt til Russland av oldefaren som et trofé fra den russisk-tyrkiske krigen. 😅

Anonymkode: b6a3e...a51

Mange tyrkere har jo blå øyne pga at de er etterkommere av slaver

Anonymkode: a8a85...d9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...