Gå til innhold

Ser russisk ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daisy-love skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker på russisk utseende, og da de som gjerne “minner” om etnisk norske, eller hva en skal si, altså de TS spør om, som gjerne litt høyere kinnbein, og kanskje mer markert nese, men det gjelder ikke alle. Jeg synes folk flest er vakre, samme hvor de kommer fra. En del øst-europeiske kvinner føler jeg har en god holdning, altså måten de står og går på, og de kler seg gjerne litt penere enn å slenge på seg en bukse med hull og convercesko. Ikke sikkert de føler selv de legger så mye i det de går i, det vet jeg ikke, men de kler seg ihvertfall i mer min stil, enn det mange (særlig unge) gjør her i Norge. Det er veldig generalisert da. (Tenker ikke på lange negler, masse bling og sminke, det føler jeg varierer der som her)

Jeg hadde ei som stoppet meg og sa hun hadde sett meg mange ganger når hun kjørte fordi, og hun hadde trodd jeg var fra Kosovo. Altså veldig spesifikt. Så kom det at hun helt klart så at jeg ikke var derfra når hun traff meg. Jeg har venner fra Kosovo, inkludert en god venninne fra en større familie, med søstre som er like lyse som meg i håret, og alle har blå øyne i den familie, så jeg vet ikke helt hva hun så etter der. Mulig stilen min? Jeg følte ikke for å spørre, men jeg kan forstå at TS undrer seg, uten at det automatisk er noe negativt i det. 

Personlig gjør det ikke meg noe å bli antatt at jeg er av annet opphav enn jeg er, men det er ikke ofte det skjer. 

Takk - her er du nok inne på noe. Men jeg syns jeg ser nordmenn med slike trekk også? Rart det er. 

Så merkelig at noen trodde du var fra Kosovo? Er du norsk? Interessant. 

Anonymkode: 6a5c2...c35

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt enig 😊 Men blå øyne er også fint. Har brune øyne fra faren. Dette er sikkert noe asiatisk da «slavisk standard» er lyse hår og lyse øyne. Familielegenden sier at oldemoren til faren var en tyrkisk kvinne brakt til Russland av oldefaren som et trofé fra den russisk-tyrkiske krigen. 😅

Anonymkode: b6a3e...a51

Jeg er veldig glad i kontraster. Har f.eks en venninne med helt lyse øyne. De er blå, men ekstremt lyse. Hun har brunt hår. Kjempefin kontrast. Brune øyne og lyst hår er også veldig fint. Alle øyner er jo vakre på sitt vis. Jeg kler mine blå øyne, passer til resten av meg. Min kusine har klart å få brune øyne, med foreldre med grønne og blå øyne. Det må være noe bakover der. Bror har ikke fått det. Bror er klisslik en av mine søsken, med nesten hvitt hår som barn, som har blitt mørkere, men fremdeles blond. 

Det er ganske artig med gener 😆 Morsom familielegende da hos dere 😅 

Anonymkode: c5736...3b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er veldig glad i kontraster. Har f.eks en venninne med helt lyse øyne. De er blå, men ekstremt lyse. Hun har brunt hår. Kjempefin kontrast. Brune øyne og lyst hår er også veldig fint. Alle øyner er jo vakre på sitt vis. Jeg kler mine blå øyne, passer til resten av meg. Min kusine har klart å få brune øyne, med foreldre med grønne og blå øyne. Det må være noe bakover der. Bror har ikke fått det. Bror er klisslik en av mine søsken, med nesten hvitt hår som barn, som har blitt mørkere, men fremdeles blond. 

Det er ganske artig med gener 😆 Morsom familielegende da hos dere 😅 

Det er ikke så rart at din kusine har fått brune øyne da èn forelder har grønne. Grønne og brune øyne er samme DNA, mens blå øyne er en mutasjon. Grønne øyne er som veldig lyse brune øyne :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei. Stereotyper igjen. 

Anonymkode: e927c...7ff

Men det er jo hele poenget med tråden, og det som ligger bak spørsmålet om TS er russisk. Folk ser noe de mener er typisk russisk (altså en stereotypi) og definerer TS ut i fra det.

Da jeg var i Tsjekkia ble vi stadig tatt for å være russere. Ikke på grunn av utseende eller stil, men fordi høye, lyshårede mennesker med blå øyne som vaser rundt i butikkene og snakker et fremmed språk tydeligvis var lett å putte i båsen "russisk tyv".

Anonymkode: a92ee...ccb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei. Stereotyper igjen. 

Er det det?

Jeg bor i en blokk der det bor to forskjellige polske familier. De kjenner ikke hverandre.

BEGGE kvinnene bleiker håret sitt hjemme, sånn at det blir sånn skikkelig østblokkland-gulbleiket. Ser skikkelig hjemmebleiket ut, ikke pent gjort på noen av dem. Dette er stereotyper, sier man, men fy søren som de stemmer!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, polakker kan være veldig pene. Ei venninne av meg har fått høre det (uten at jeg skjønner hvorfor) og hun er veldig vakker. 

Tro meg, de fleste som sier det mener ikke at man er pen om de sier man ser polsk ut.

Anonymkode: 636ab...e01

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk - her er du nok inne på noe. Men jeg syns jeg ser nordmenn med slike trekk også? Rart det er. 

Så merkelig at noen trodde du var fra Kosovo? Er du norsk? Interessant. 

Jeg kunne vært brukt i en reklame for noe jeg ikke vil assosieres med 😂😬🙈 Lav da, men ellers er det normalt ingen tvil om at jeg er skandinaver. Jeg har også beholdt mitt lyse hår, som folk tror jeg farger, men det gjør jeg ikke. Blå øyne, langt lyst hår, lys hud som ikke får så mye farge. Familien jeg kjenner best fra Kosovo har vel en av dem en litt mer markert og spissere nese, ellers kunne de likeså ha vært skandinavene de også, ihvertfall for oss som er herfra og som vet at mange nordmenn ikke er lys blond, men også har andre hårfarger. De er like lyse som det en forbinder med Skandinavia. Det kom jo en del fra Kosovo, og jeg kjenner flere som har mer markerte trekk, men sånn er det jo som du sier også blant nordmenn, noen har mer markerte trekk enn andre. Jeg har selv fått mørke vipper, men det er jo ikke noe en kan se på avstand. 

Tipper det må være stilen min hos meg, men jeg vet ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke så rart at din kusine har fått brune øyne da èn forelder har grønne. Grønne og brune øyne er samme DNA, mens blå øyne er en mutasjon. Grønne øyne er som veldig lyse brune øyne :)

Ah det visste jeg ikke. Takk! 

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

BEGGE kvinnene bleiker håret sitt hjemme, sånn at det blir sånn skikkelig østblokkland-gulbleiket. Ser skikkelig hjemmebleiket ut, ikke pent gjort på noen av dem. Dette er stereotyper, sier man, men fy søren som de stemmer!

Får stadig høre at jeg ser polsk ut og har ikke bleket hår. Verken farger eller bleker det, helt naturlig.

Har fått forklart at det går på trekk ansiktet for min del. Altså stygge trekk.

Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Er det det?

Jeg bor i en blokk der det bor to forskjellige polske familier. De kjenner ikke hverandre.

Polske. Ikke russiske

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Russland er grønne øyne veldig vanlig.  F.eks min mamma har store grønne øyne.  Noen av venninnene mine også. Har aldri sett grønne øyne blant nordmenn.

Jeg er nordmann(kvinne) og jeg har grønne øyne, som flere i slekta. Tror ikke det er SÅ uvanlig!

Anonymkode: 2a83f...fd2

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

I Russland er grønne øyne veldig vanlig.  F.eks min mamma har store grønne øyne.  Noen av venninnene mine også. Har aldri sett grønne øyne blant nordmenn.

Jeg har grønne øyne, har tatt dna test og er 100% skandinavisk. 

Anonymkode: eb4f7...4b8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Polske. Ikke russiske

Russiske damer gjør det samme med håret sitt. Bleiker det pissegult hjemme for å bli blondiner. 

Bortsett fra konene til russiske rikinger da. De har jo råd til å få det gjort hos proffe frisører på beste måte.

Så ja, jeg mener man lett kan se på det som stereotypisk for russiske damer også. 

Endret av Million
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hei dere

Jeg har gjennom årene fått en del kommentarer på at jeg ser russisk ut, at jeg har "høye trekk" og jeg blir ofte spurt når jeg er i utlandet om jeg er fra Russland.  Jeg er bare nysgjerrig, men hva ligger i å ha et russisk utseende? Jeg syns det er interessant men klarer ikke helt å se mitt eget utseende på den måten. Hva hadde dere tenkt om dere fikk slike kommentarer og spørsmål? Hva ligger det i å se russisk ut? Jeg er forøvrig etnisk norsk og har ikke slaviske aner. 

Noen som vil tenke høyt? 

du bør kanskje ta dna test for å få bekreftelse på om det er dine reelle foreldre. 

Ligner du på foreldrene dine?

Anonymkode: c427b...e93

Skrevet
Daisy-love skrev (12 minutter siden):

Jeg kunne vært brukt i en reklame for noe jeg ikke vil assosieres med 😂😬🙈 Lav da, men ellers er det normalt ingen tvil om at jeg er skandinaver. Jeg har også beholdt mitt lyse hår, som folk tror jeg farger, men det gjør jeg ikke. Blå øyne, langt lyst hår, lys hud som ikke får så mye farge. Familien jeg kjenner best fra Kosovo har vel en av dem en litt mer markert og spissere nese, ellers kunne de likeså ha vært skandinavene de også, ihvertfall for oss som er herfra og som vet at mange nordmenn ikke er lys blond, men også har andre hårfarger. De er like lyse som det en forbinder med Skandinavia. Det kom jo en del fra Kosovo, og jeg kjenner flere som har mer markerte trekk, men sånn er det jo som du sier også blant nordmenn, noen har mer markerte trekk enn andre. Jeg har selv fått mørke vipper, men det er jo ikke noe en kan se på avstand. 

Tipper det må være stilen min hos meg, men jeg vet ikke. 

Så interessant. Jeg syns ikke nordmenn og folk fra Balkan er like i det heletatt, men jeg har aldri vært i Kosovo, så jeg kan ikke si det sikkert. Og stil... kler du deg veldig annerledes enn oss andre? Ellers høres du ut som meg, jeg er også lav med langt brunt/mørk blondt hår, blå øyne og markerte ansiktstrekk. 

Det hele kan jo bare vært tilfeldig men jeg har fått en del sånne tilbakemeldinger så jeg undres på om det kan være noe i det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

skandinavisk? og dine foreldres aner? hvor kommer dine foreldre fra, forfedrene deres? finnes det i slektsleddet som fører til Russland?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Får stadig høre at jeg ser polsk ut og har ikke bleket hår. Verken farger eller bleker det, helt naturlig.

Har fått forklart at det går på trekk ansiktet for min del. Altså stygge trekk.

Hva er typiske polske ansiktstrekk? Jeg er sikker på at du ikke er stygg, kjære deg ❤️ 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

du bør kanskje ta dna test for å få bekreftelse på om det er dine reelle foreldre. 

Ligner du på foreldrene dine?

Jeg liker veldig mye på foreldrene mine, spesielt min far som er norsk og svensk. Ifg DNA-test jeg allerede har tatt har jeg ikke nyere russiske aner (se tidligere svar). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er typiske polske ansiktstrekk? Jeg er sikker på at du ikke er stygg, kjære deg ❤️ 

Går bra, jeg er stygg. Har ingen problemer med det nå, var verre da jeg var tenåring.

• Liker 1
Skrevet

Har du aldri sett en nordmann med grønne øyner? Det er jo ekstremt rart.. grønne øyner er vanlig i Norge å, svigerdatteren min har grønne øyner. Mange i hennes familie har det å, rødt hår fregner og grønne øyner er en vanlig kombo

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...