AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Jeg er helt fersk på kredittkort. Fikk faktura på kortet, men hadde brukt enda litt til fra det, så det manglet mer enn det sto på fakturaen. Da valgte jeg å betale hele beløpet i en betaling istedenfor å først betale faktura, og så betale det resterende. Men fakturaen er ikke borte selv om kortet er makset igjen. Virker som jeg er nødt til å betale fakturaen likevel. Men hva skjer da, når jeg betaler inn mer enn hva jeg har på kredittkortet? Anonymkode: 20001...d9b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Da får du pluss-saldo på kredittkortet og ikke mer enn det. Stort sett noe renter også. Anonymkode: f23ff...7f5 1
Million Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 (endret) Hvis man betaler for noe som ikke er fakturert eller belastet kortet, vil kortet stå i pluss i nettbanken, og det får man ikke regning for naturligvis (ennå). F.eks. betaler du 500 kr inn på kortet, og du kun har kjøpt noe for 250, vil det stå igjen 250+ på kortet. Neste gang du handler, la oss si en ting til 300 kr, vil det bli belastet bare 50 kr på kortet fordi de 250 du hadde betalt for mye blir trukket fra. Du skriver at "det manglet mer enn det sto på fakturaen", og det skyldes jo kjøpsdato og fast månedsdato for fakturering. Kredittkort faktureres en gang pr måned, og dersom du kjøper noe tett inntil faktureringsdato eller på den datoen, blir det videreført til neste måned, fordi det ikke rekker å komme med i faktureringen den måneden. Men usikker på om jeg skjønte hva du egentlig gjorde her? Endret 19. februar 2023 av Million 1
BobbySocks Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Nei, du trenger ikke betale faktura om det er null på kortet. Send dem en Mail.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 Ikke noe med mitt , jeg betaler ekstra inn på kredittkortet mitt pga avtale om strønmerabatt, så hver mnd trekkes det en liten sum mer det Netflix koster, i stede for at det går av kredittkortet og jeg får faktura, så passer jeg på at det står i pluss Anonymkode: 310d8...b41
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er helt fersk på kredittkort. Fikk faktura på kortet, men hadde brukt enda litt til fra det, så det manglet mer enn det sto på fakturaen. Da valgte jeg å betale hele beløpet i en betaling istedenfor å først betale faktura, og så betale det resterende. Men fakturaen er ikke borte selv om kortet er makset igjen. Virker som jeg er nødt til å betale fakturaen likevel. Men hva skjer da, når jeg betaler inn mer enn hva jeg har på kredittkortet? Anonymkode: 20001...d9b Nei, du må ikke betale fakturaen om du har betalt inn alt, og kortet står på null. Hvis du betaler inn på fakturaen, betaler du jo dobbelt. Og går bare i pluss. Se bort ifra fakturaen så lenge du har betalt inn resterende beløp. Jeg betaler ofte inn på kredittkortet før forfallsdato, og etter jeg har fått regningen. Anonymkode: a20b5...039 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er helt fersk på kredittkort. Fikk faktura på kortet, men hadde brukt enda litt til fra det, så det manglet mer enn det sto på fakturaen. Da valgte jeg å betale hele beløpet i en betaling istedenfor å først betale faktura, og så betale det resterende. Men fakturaen er ikke borte selv om kortet er makset igjen. Virker som jeg er nødt til å betale fakturaen likevel. Men hva skjer da, når jeg betaler inn mer enn hva jeg har på kredittkortet? Anonymkode: 20001...d9b Dersom jeg forsto deg rett, så betalte du inn hele beløpet som en separat innbetaling? Du kunne bare betalt fakturaen og endret beløpet på den slik at du betalte inn alt via den. Ser for meg at det blir en mer oversiktlig løsning for deg fremover. Anonymkode: 7765f...c79 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 Om du har efaktura f.eks vil fakturaen bli liggende i banken din til den enten er betalt eller du sletter den. Om du allerede har betalt inn nok på kortet kan du bare slette fakturaen i banken. Anonymkode: fd222...82b 2
Geojak Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 Har opplevet å betale inn så kortet står i pluss, og fått purring på utestående fsktura. Men det skyltes at dato for innbetaling og purring krysset hverandre. en telefon til kortselskapet, så løste de det kjapt og betrygget meg med at jeg kunne se bort fra faktura og purring i og med kortet sto i pluss 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Da får du pluss-saldo på kredittkortet og ikke mer enn det. Stort sett noe renter også. Anonymkode: f23ff...7f5 Renter er litt optimistisk, men man kan i det minste bruke kortet uten å måtte stresse med tilbakebetaling. Selv har jeg i alle årene jeg har hatt kredittkort til kjøp på nett alltid hatt litt i pluss på kontoen, og ved større bruk tilbakebetalt med beløpet med en gang, slik at banken har tjent nøyaktig kr.0 på meg. Dessuten er pluss på kontoen greit hvis man må bruke mer enn det grensen er på; har man for eksempel 15.000 i kredittgrense og vil kjøpe for 18.000, betaler man inn 3000 og kan derfor bruke 18.000. Anonymkode: 87014...2f6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Renter er litt optimistisk, men man kan i det minste bruke kortet uten å måtte stresse med tilbakebetaling. Selv har jeg i alle årene jeg har hatt kredittkort til kjøp på nett alltid hatt litt i pluss på kontoen, og ved større bruk tilbakebetalt med beløpet med en gang, slik at banken har tjent nøyaktig kr.0 på meg. Dessuten er pluss på kontoen greit hvis man må bruke mer enn det grensen er på; har man for eksempel 15.000 i kredittgrense og vil kjøpe for 18.000, betaler man inn 3000 og kan derfor bruke 18.000. Anonymkode: 87014...2f6 Kan legge til at jeg aldri har brukt faktura - på kortet mitt hos DNB har jeg et eget kontonummer jeg kan betale til, noe jeg gjør, og når jeg får faktura, er beløpet uten unntak 0,00. Med en slik bruk er det null stress med betalingsfrister eller gebyrer; jeg er alltid i pluss. Anonymkode: 87014...2f6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 Hvis du betalte faktura i sin helhet, og brukte kortet etter faktureringsperioden, så ville det bruket kommet på neste faktura. Jeg bruker mine kort hele tiden, og har dermed alltid litt gjeld på de. Men så lenge jeg betaler faktura når den kommer så må jeg aldri betale rente Men! På amex'en min så fikk jeg en tilbakebetaling, slik at kortet sto i pluss. Da fikk jeg faktisk melding fra dem om det, og hvilken konto jeg ville ha pengene overført til. Det var noen tusen, og ett kort jeg kun bruker til ferie. Anonymkode: e03e3...e6f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom jeg forsto deg rett, så betalte du inn hele beløpet som en separat innbetaling? Du kunne bare betalt fakturaen og endret beløpet på den slik at du betalte inn alt via den. Ser for meg at det blir en mer oversiktlig løsning for deg fremover. Anonymkode: 7765f...c79 Det stemmer ja, betalte utenom fakturaen som en egen betaling. Men da vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang, takk for det! Tenker jeg ringer selskapet i morgen bare for å dobbeltsjekke om jeg må betale fakturaen eller ikke. Hadde vært kjedelig å betale renter når jeg har penger til å betale med😅 Anonymkode: 20001...d9b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 Føler noen ganger at det er lureri. For eksempel, det står minus 5000 på kredittkortet. Betaler ned på det slik at det blir null. To dager senere er det minus igjen selv om man ikke har brukt noe. Føles at man betaler dobbelt… Anonymkode: eedee...f02
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Føler noen ganger at det er lureri. For eksempel, det står minus 5000 på kredittkortet. Betaler ned på det slik at det blir null. To dager senere er det minus igjen selv om man ikke har brukt noe. Føles at man betaler dobbelt… Anonymkode: eedee...f02 Om du ikke har brukt kortet i den nye fakturaperioden, og du havner i minus, så er det jo noe svindel på gang. Det kan du se på transaksjonsoversikten hvorfor det er blitt minus, og hvor kortet er brukt. Anonymkode: e03e3...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler noen ganger at det er lureri. For eksempel, det står minus 5000 på kredittkortet. Betaler ned på det slik at det blir null. To dager senere er det minus igjen selv om man ikke har brukt noe. Føles at man betaler dobbelt… Anonymkode: eedee...f02 Det tar ofte noen dager før det man bruker på et kredittkort kommer inn slik at man ser det. Dette varierer fra kort til kort. Anonymkode: fd222...82b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 Du har betalt ned hele kortet, det er bare å slette faktura. Anonymkode: eeee9...624
Mt3 Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er helt fersk på kredittkort. Fikk faktura på kortet, men hadde brukt enda litt til fra det, så det manglet mer enn det sto på fakturaen. Da valgte jeg å betale hele beløpet i en betaling istedenfor å først betale faktura, og så betale det resterende. Men fakturaen er ikke borte selv om kortet er makset igjen. Virker som jeg er nødt til å betale fakturaen likevel. Men hva skjer da, når jeg betaler inn mer enn hva jeg har på kredittkortet? Anonymkode: 20001...d9b Kan være greit å ta kontakt med selskapet så de får nullet ut fakturaen i sitt system, om det går automatisk og siden du ikke brukte fakturaen når du betalte inn så vil deres system fortsette å sende ut purringer til enten de finner feilen selv eller du gir de beskjed. Har selv satt inn ekstra penger på kredittkortet før ferieturer skal trekkes for at det fortsatt skal være igjen kreditt som kan brukes på selve turen. Men når du mottar faktura så må den kid infoen brukes når du betaler inn for å få fakturaen til å forsvinne, beløpet kan du endre selv. AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler noen ganger at det er lureri. For eksempel, det står minus 5000 på kredittkortet. Betaler ned på det slik at det blir null. To dager senere er det minus igjen selv om man ikke har brukt noe. Føles at man betaler dobbelt… Anonymkode: eedee...f02 Det er irriterende hvor lang tid det innimellom tar før systemet til kredittkort registrerer innbetalinger, så å sjekke 2 dager etter innbetaling er nok for snart.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du ikke har brukt kortet i den nye fakturaperioden, og du havner i minus, så er det jo noe svindel på gang. Det kan du se på transaksjonsoversikten hvorfor det er blitt minus, og hvor kortet er brukt. Anonymkode: e03e3...e6f Det står ofte «skyldig beløp fra forrige faktura» selv om man har betalt alt Anonymkode: eedee...f02
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 Mt3 skrev (17 minutter siden): Kan være greit å ta kontakt med selskapet så de får nullet ut fakturaen i sitt system, om det går automatisk og siden du ikke brukte fakturaen når du betalte inn så vil deres system fortsette å sende ut purringer til enten de finner feilen selv eller du gir de beskjed. Har selv satt inn ekstra penger på kredittkortet før ferieturer skal trekkes for at det fortsatt skal være igjen kreditt som kan brukes på selve turen. Men når du mottar faktura så må den kid infoen brukes når du betaler inn for å få fakturaen til å forsvinne, beløpet kan du endre selv. Det er irriterende hvor lang tid det innimellom tar før systemet til kredittkort registrerer innbetalinger, så å sjekke 2 dager etter innbetaling er nok for snart. Det var bare et eksempel. Kan også være 1 uke eller 3 uker Anonymkode: eedee...f02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå